Gemengd douchen toch?
tom93 wrote:
Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.
Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.
Onbegrijpelijk dat zo’n opmerkingen nog kunnen in 2020… echt bedroevend.
Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw
En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is…
Dat “in 2020-gelul” vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo’n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw ‘prachtige’ lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.
Ik denk ene vis nog: Tame Impala. En dat is het.
Ben nu al bang voor de clashes op de donderdag: Wilco, Beck, Pixies en Pearl Jam. Voor mij persoonlijk vier toppers
Hopelijk nog Tame Impala of The National erbij. Als die allebei komen dan is kan de line up wat mij betreft echt niet veel beter. En eigenlijk hoop ik ook nog op Belle and Sebastian in de vooravond in Barn of KlubC.
Waar en op welk tijdstip verwachten jullie Meute?
Tuurlijk gaat kwaliteit boven geslacht, dat is ook het punt van mijn reactie. Het is namelijk heel makkelijk om een kwalitatieve lineup te boeken met meer dan 4% vrouwen. Dit percentage duidt er juist op dat er meer geboekt wordt op basis van geslacht (met een duidelijk mannelijke voorkeur) dan op kwaliteit, juist het tegengestelde van wat we willen, toch?Thijs wrote:
tom93 wrote:
Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.
Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.
Onbegrijpelijk dat zo’n opmerkingen nog kunnen in 2020… echt bedroevend.
Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw
En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is…
Dat “in 2020-gelul” vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo’n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw ‘prachtige’ lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.
Ik denk dat er bij de zondag geen grote naam tussen of na Volbeat – SOAD gaat komen. Deze 2 zijn afzonderlijke headliners op RAR/RIP dit jaar. Naast dat ze beide (SOAD sowieso, Volbeat alleen grote mainstream festivals niet) overal headliner zijn waar ze komen. Thom Yorke zal de grote Barn naam zijn die dag en dan heb je het ook wel qua echt grote namen. Donderdag en zaterdag zitten ook al vol. Enkel op de vrijdag verwacht ik nog een redelijke naam. Ik gok zelf op The National die voor The Strokes gaan spelen met Vampire Weekend daar weer voor.
Lana Del Rey, FKA Twigs, Big Thief, Gwen Stefani, Brittany Howard, Charlie XCX, Eefje De Visser, Brutus, Clairo, Tones & I, Wolf Alice, Tove Lo, Celeste, Jehnny Beth, Haim, Angel Olsen, … Er zitten nog een pak vrouwelijke namen in de sterke geruchtenlijst. Het is met andere woorden nog te vroeg om zulke conclusies te trekken.
Zoals hierboven vermeld kunnen ze moeilijk in elke aankondiging rekening gaan houden met die balans. Zeker omdat hierbij ook andere factoren meespelen (eventuele discussies die nog gaande zijn over bvb plaats op poster/timetable). Als 60% van de lineup bekend is en de vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd zijn, dan kunnen we inderdaad beginnen discussiëren over de positie die RW hier als major inneemt.
Kwaliteit is niet subjectief. Iedere artiest, neem ik tenminste aan, is goed in zijn of haar vak. Op zo'n moment gaat het er eigenlijk alleen over of hetgeen de artiest maakt je ligt of niet. Ik herhaal daar overigens alleen maar wat er gezegd wordt, niet mijn persoonlijke mening (of die laat ik in dat bericht in ieder geval niet opzettelijk doorschemeren).wenteldave wrote:
Dat “in 2020-gelul” vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo’n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw ‘prachtige’ lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.
Kwaliteit is toch altijd subjectief? Dus kan je toch niet staan beweren dat vrouwen minder kwalitatief zijn dan mannen, en in de zin erna zeggen dat albumlijstjes niets voorstellen omdat ze ontzettend subjectief zijn? Dat jij vrouwelijke artiesten minder goed vindt dan mannelijke is je goed recht, maar mensen die vrouwelijke artiesten beter vinden (of even goed vinden) als mannelijke is ook hun goed recht.
Brian wrote:
Ik denk dat er bij de zondag geen grote naam tussen of na Volbeat – SOAD gaat komen. Deze 2 zijn afzonderlijke headliners op RAR/RIP dit jaar. Naast dat ze beide (SOAD sowieso, Volbeat alleen grote mainstream festivals niet) overal headliner zijn waar ze komen. Thom Yorke zal de grote Barn naam zijn die dag en dan heb je het ook wel qua echt grote namen. Donderdag en zaterdag zitten ook al vol. Enkel op de vrijdag verwacht ik nog een redelijke naam. Ik gok zelf op The National die voor The Strokes gaan spelen met Vampire Weekend daar weer voor.
– SOAD trad de vorige keer 1 1/2 uur op. Ik denk niet dat ze langer zullen spelen.
– Volbeat geen aparte aankondiging, dan ga ik er toch vanuit dat ze als sub zullen spelen en vijf kwartier krijgen.
Blijft er toch vol op ruimte voor nog een naam?
Ik zou er niet blij van worden, maar dat is inderdaad wel de grootte waar je die laatste naam zou moeten zoeken, denk ik tenminste.<
Los van dat alles, er mag van mij absoluut een mooie naam bijkomen hoor. Maar welke? Foo Fighters zullen het niet worden want te groot. Dus wat blijft erover dat er enigzins bij past. My Chemical Romance dan toch maar er tussen in?
Misschien is het inderdaad beter als we de genderdiscussie stoppen als we het zelfs niet eens zijn over het feit dat kwaliteit subjectief of objectief is. Maar op zich is dat ook een interessante discussie. Zelfs de definitie van kwaliteit is subjectief (no kidding, ik heb dit moeten leren voor een examen vorige week). Jij vindt kwaliteit objectief en inderdaad, kwaliteit wordt vaak beoordeeld op objectieve zaken (in ons geval bv. muzikale en technische zaken). Maar er zijn ook benaderingen, die minstens even waardevol zijn, die gewoon uitgaan van het gevoel dat mensen krijgen van iets of hun verwachtingen voldaan zijn. In dit geval maakt muzieksmaak echt wel een verschil of iets kwalitatief is of niet, persoonlijk leun ik ook meer aan hierbij.Kwaliteit is niet subjectief.
Ik word hier hondsdol van...wenteldave wrote:
Kwaliteit is niet subjectief.
Misschien is het inderdaad beter als we de genderdiscussie stoppen als we het zelfs niet eens zijn over het feit dat kwaliteit subjectief of objectief is. Maar op zich is dat ook een interessante discussie. Zelfs de definitie van kwaliteit is subjectief (no kidding, ik heb dit moeten leren voor een examen vorige week). Jij vindt kwaliteit objectief en inderdaad, kwaliteit wordt vaak beoordeeld op objectieve zaken (in ons geval bv. muzikale en technische zaken). Maar er zijn ook benaderingen, die minstens even waardevol zijn, die gewoon uitgaan van het gevoel dat mensen krijgen van iets of hun verwachtingen voldaan zijn. In dit geval maakt muzieksmaak echt wel een verschil of iets kwalitatief is of niet, persoonlijk leun ik ook meer aan hierbij.