Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Paddy wrote:
Ja, daar is mijn rode uitslag.

Gaade graag mee naar de korfbal?
1f609.svg

Gemengd douchen toch?

Ik denk dat er bij de zondag geen grote naam tussen of na Volbeat - SOAD gaat komen. Deze 2 zijn afzonderlijke headliners op RAR/RIP dit jaar. Naast dat ze beide (SOAD sowieso, Volbeat alleen grote mainstream festivals niet) overal headliner zijn waar ze komen. Thom Yorke zal de grote Barn naam zijn die dag en dan heb je het ook wel qua echt grote namen. Donderdag en zaterdag zitten ook al vol. Enkel op de vrijdag verwacht ik nog een redelijke naam. Ik gok zelf op The National die voor The Strokes gaan spelen met Vampire Weekend daar weer voor.

tom93 wrote:
Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.

Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.

Onbegrijpelijk dat zo’n opmerkingen nog kunnen in 2020… echt bedroevend.

Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw
1f644.svg

En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is…

Lana Del Rey, FKA Twigs, Big Thief, Gwen Stefani, Brittany Howard, Charlie XCX, Eefje De Visser, Brutus, Clairo, Tones & I, Wolf Alice, Tove Lo, Celeste, Jehnny Beth, Haim, Angel Olsen, ... Er zitten nog een pak vrouwelijke namen in de sterke geruchtenlijst. Het is met andere woorden nog te vroeg om zulke conclusies te trekken.

Zoals hierboven vermeld kunnen ze moeilijk in elke aankondiging rekening gaan houden met die balans. Zeker omdat hierbij ook andere factoren meespelen (eventuele discussies die nog gaande zijn over bvb plaats op poster/timetable). Als 60% van de lineup bekend is en de vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd zijn, dan kunnen we inderdaad beginnen discussiëren over de positie die RW hier als major inneemt.

Ben nu al bang voor de clashes op de donderdag: Wilco, Beck, Pixies en Pearl Jam. Voor mij persoonlijk vier toppers

Hopelijk nog Tame Impala of The National erbij. Als die allebei komen dan is kan de line up wat mij betreft echt niet veel beter. En eigenlijk hoop ik ook nog op Belle and Sebastian in de vooravond in Barn of KlubC.

Waar en op welk tijdstip verwachten jullie Meute?

Om het vrouwenaantal toch wat op te krikken volgende week dan maar dit lijstje van namen, zodat iedereen tevreden is:

Nightwish
Arch Enemy
Rodrigo y Gabriella
Skunk Anansie
Halestorm
Epica
Delain
Within Temptation
The last internationale
Thundermother

Dat “in 2020-gelul” vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo’n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw ‘prachtige’ lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.

Kwaliteit is toch altijd subjectief? Dus kan je toch niet staan beweren dat vrouwen minder kwalitatief zijn dan mannen, en in de zin erna zeggen dat albumlijstjes niets voorstellen omdat ze ontzettend subjectief zijn? Dat jij vrouwelijke artiesten minder goed vindt dan mannelijke is je goed recht, maar mensen die vrouwelijke artiesten beter vinden (of even goed vinden) als mannelijke is ook hun goed recht.

En nou kop dicht allemaal... :wink:

Edit: Voordat hier iemand over gaat vallen: vond het wel een mooi einde na die opmerking van Paddy.

Ik denk ene vis nog: Tame Impala. En dat is het.

Tame Impala zit tot midden juni in Amerika. Vanaf 19 juli hervatten ze die tour.
Zouden die tussendoor wel naar Europa komen? Zou dat geen maandje rust zijn?
Ik gok nog eerder op The National dan. Van mij mogen ze trouwens beide komen hoor!

Ben nu al bang voor de clashes op de donderdag: Wilco, Beck, Pixies en Pearl Jam. Voor mij persoonlijk vier toppers

Hopelijk nog Tame Impala of The National erbij. Als die allebei komen dan is kan de line up wat mij betreft echt niet veel beter. En eigenlijk hoop ik ook nog op Belle and Sebastian in de vooravond in Barn of KlubC.

Waar en op welk tijdstip verwachten jullie Meute?

KlubC, sowieso. Vroeg in de avond?

Hoop niet dat Pixies clasht met Wilco of Beck... Maar vrees dat het moeilijk wordt om ze alle drie te zien.

Al is Wilco en Beck na elkaar in de Barn ook wel een heerlijk vooruitzicht. Heel mooi alternatief voor Pearl Jam.

Thijs wrote:

tom93 wrote:
Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.

Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.

Onbegrijpelijk dat zo’n opmerkingen nog kunnen in 2020… echt bedroevend.

Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw
1f644.svg

En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is…

Dat “in 2020-gelul” vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo’n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw ‘prachtige’ lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.
Tuurlijk gaat kwaliteit boven geslacht, dat is ook het punt van mijn reactie. Het is namelijk heel makkelijk om een kwalitatieve lineup te boeken met meer dan 4% vrouwen. Dit percentage duidt er juist op dat er meer geboekt wordt op basis van geslacht (met een duidelijk mannelijke voorkeur) dan op kwaliteit, juist het tegengestelde van wat we willen, toch?
Ik begrijp ook niet dat je kan zeggen dat zo'n albumlijstje subjectief is maar dan wel akkoord lijkt te gaan met de uitspraak dat 'vrouwen veelal minder kwalitatief zijn dan de mannen in hetzelfde genre?' Dat is nog veel subjectiever maar vooral ook gewoon fout naar mijn mening. En laten we ook niet doen alsof zo'n lijstje niets betekent, deze vat alle meningen van de internationale pers samen en Werchter kijkt zeker en vast naar zo'n dingen, zeker voor het programma buiten de mainstage.
Ik zette deze lijst er ook bij omdat vorig jaar er ook al veel reacties waren in de trant van 'bah, die genderquota worden door onze strot geramd' toen Primavera 50/50 boekte (daar ligt de oorsprong van de term The New Normal btw) terwijl dat helemaal niet als iets extreem moet gezien worden. En ik weet heus wel dat Primavera veel meer dan Werchter naar zo'n dingen kijkt, inspeelt op de trends in de alternatieve muziekwereld en ook meer een niche festival is maar toch... Werchter is al decennia een marktleider dankzij het feit dat ze als major relatief vooruitstrevend zijn gebleven; dan heb ik het zowel over technisch en muzikaal vlak, maar ecologische en sociale kwesties horen daar ook bij voor mij.

Ik denk dat er bij de zondag geen grote naam tussen of na Volbeat – SOAD gaat komen. Deze 2 zijn afzonderlijke headliners op RAR/RIP dit jaar. Naast dat ze beide (SOAD sowieso, Volbeat alleen grote mainstream festivals niet) overal headliner zijn waar ze komen. Thom Yorke zal de grote Barn naam zijn die dag en dan heb je het ook wel qua echt grote namen. Donderdag en zaterdag zitten ook al vol. Enkel op de vrijdag verwacht ik nog een redelijke naam. Ik gok zelf op The National die voor The Strokes gaan spelen met Vampire Weekend daar weer voor.

- SOAD trad de vorige keer 1 1/2 uur op. Ik denk niet dat ze langer zullen spelen.
- Volbeat geen aparte aankondiging, dan ga ik er toch vanuit dat ze als sub zullen spelen en vijf kwartier krijgen.

Blijft er toch vol op ruimte voor nog een naam?

Lana Del Rey, FKA Twigs, Big Thief, Gwen Stefani, Brittany Howard, Charlie XCX, Eefje De Visser, Brutus, Clairo, Tones & I, Wolf Alice, Tove Lo, Celeste, Jehnny Beth, Haim, Angel Olsen, … Er zitten nog een pak vrouwelijke namen in de sterke geruchtenlijst. Het is met andere woorden nog te vroeg om zulke conclusies te trekken.

Zoals hierboven vermeld kunnen ze moeilijk in elke aankondiging rekening gaan houden met die balans. Zeker omdat hierbij ook andere factoren meespelen (eventuele discussies die nog gaande zijn over bvb plaats op poster/timetable). Als 60% van de lineup bekend is en de vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd zijn, dan kunnen we inderdaad beginnen discussiëren over de positie die RW hier als major inneemt.

Excuses als ik nogal hevig overkom in mijn reacties. Uiteraard wil ik nog geen conclusies trekken op basis van een kwart van een line-up, alleen vind ik zo'n topics altijd goed om te bespreken. Ik ben excited als ik bovenstaand lijstje met namen zie en ik vertrouw er ook op dat er uiteindelijk nog heel wat vrouwelijke acts gaan bijkomen.
Feit blijft dat 1 op 24 belachelijk laag is en de kans dat we dit jaar nog boven pakweg 30% gaan geraken lijkt me serieus klein. Maar ik blijf positief hoor, wie weet maken ze het volgende week weer helemaal goed! :)

wenteldave wrote:

Kwaliteit is toch altijd subjectief? Dus kan je toch niet staan beweren dat vrouwen minder kwalitatief zijn dan mannen, en in de zin erna zeggen dat albumlijstjes niets voorstellen omdat ze ontzettend subjectief zijn? Dat jij vrouwelijke artiesten minder goed vindt dan mannelijke is je goed recht, maar mensen die vrouwelijke artiesten beter vinden (of even goed vinden) als mannelijke is ook hun goed recht.
Kwaliteit is niet subjectief. Iedere artiest, neem ik tenminste aan, is goed in zijn of haar vak. Op zo'n moment gaat het er eigenlijk alleen over of hetgeen de artiest maakt je ligt of niet. Ik herhaal daar overigens alleen maar wat er gezegd wordt, niet mijn persoonlijke mening (of die laat ik in dat bericht in ieder geval niet opzettelijk doorschemeren).

Brian wrote:
Ik denk dat er bij de zondag geen grote naam tussen of na Volbeat – SOAD gaat komen. Deze 2 zijn afzonderlijke headliners op RAR/RIP dit jaar. Naast dat ze beide (SOAD sowieso, Volbeat alleen grote mainstream festivals niet) overal headliner zijn waar ze komen. Thom Yorke zal de grote Barn naam zijn die dag en dan heb je het ook wel qua echt grote namen. Donderdag en zaterdag zitten ook al vol. Enkel op de vrijdag verwacht ik nog een redelijke naam. Ik gok zelf op The National die voor The Strokes gaan spelen met Vampire Weekend daar weer voor.

– SOAD trad de vorige keer 1 1/2 uur op. Ik denk niet dat ze langer zullen spelen.
– Volbeat geen aparte aankondiging, dan ga ik er toch vanuit dat ze als sub zullen spelen en vijf kwartier krijgen.

Blijft er toch vol op ruimte voor nog een naam?

Ja, in principe is die ruimte er. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren omdat deze combi al redelijk wat kaarten gaat verkopen. Dit is ook niet minder groot dan bijv. London Grammar - The Killers of Greta van Fleet - Muse. Dus los van dat Volbeat niet apart is aangekondigd, zie ik geen reden waarom het dit niet de afsluitende 2 acts zijn.

Ik zou wel snappen als Volbeat inderdaad co-head/sub is voor SOAD, waarom ze dan niet apart worden aangekondigd. Ik denk dat ze behoorlijk wat hoon over zich zouden krijgen. Misschien dat ze daarom in een pakketje zijn weggestopt.

Los van dat alles, er mag van mij absoluut een mooie naam bijkomen hoor. Maar welke? Foo Fighters zullen het niet worden want te groot. Dus wat blijft erover dat er enigzins bij past. My Chemical Romance dan toch maar er tussen in?

Naar mijn gevoel komt er toch ook nog iets bij op die zondag, hoe prachtig ik SOAD ook vind, het klinkt maar raar als Werchter afsluiter.
Al zou ik er niet meteen een probleem mee hebben.
Alles staat en valt met hoeveel kaarten ze verwachten te verkopen met Volbeat en SOAD.

<

Los van dat alles, er mag van mij absoluut een mooie naam bijkomen hoor. Maar welke? Foo Fighters zullen het niet worden want te groot. Dus wat blijft erover dat er enigzins bij past. My Chemical Romance dan toch maar er tussen in?
Ik zou er niet blij van worden, maar dat is inderdaad wel de grootte waar je die laatste naam zou moeten zoeken, denk ik tenminste.

Kwaliteit is niet subjectief.
Misschien is het inderdaad beter als we de genderdiscussie stoppen als we het zelfs niet eens zijn over het feit dat kwaliteit subjectief of objectief is. Maar op zich is dat ook een interessante discussie. Zelfs de definitie van kwaliteit is subjectief (no kidding, ik heb dit moeten leren voor een examen vorige week). Jij vindt kwaliteit objectief en inderdaad, kwaliteit wordt vaak beoordeeld op objectieve zaken (in ons geval bv. muzikale en technische zaken). Maar er zijn ook benaderingen, die minstens even waardevol zijn, die gewoon uitgaan van het gevoel dat mensen krijgen van iets of hun verwachtingen voldaan zijn. In dit geval maakt muzieksmaak echt wel een verschil of iets kwalitatief is of niet, persoonlijk leun ik ook meer aan hierbij.

wenteldave wrote:
Kwaliteit is niet subjectief.

Misschien is het inderdaad beter als we de genderdiscussie stoppen als we het zelfs niet eens zijn over het feit dat kwaliteit subjectief of objectief is. Maar op zich is dat ook een interessante discussie. Zelfs de definitie van kwaliteit is subjectief (no kidding, ik heb dit moeten leren voor een examen vorige week). Jij vindt kwaliteit objectief en inderdaad, kwaliteit wordt vaak beoordeeld op objectieve zaken (in ons geval bv. muzikale en technische zaken). Maar er zijn ook benaderingen, die minstens even waardevol zijn, die gewoon uitgaan van het gevoel dat mensen krijgen van iets of hun verwachtingen voldaan zijn. In dit geval maakt muzieksmaak echt wel een verschil of iets kwalitatief is of niet, persoonlijk leun ik ook meer aan hierbij.
Ik word hier hondsdol van...

Sta er toch van versteld hoe jullie kunnen blijven volhouden dat SOAD Werchter gaat afsluiten.
Het zijn geen idioten hé, de mensen die dit festival boeken. Daar komt sowieso nog iets mainstream (groot of klein) achter om iedereen tevreden te stellen.

Users who are viewing this thread