Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Ik weet niet zo zeker of Volbeat wel een headliner is. Op hun Twitter noemen ze enkel dat ze optreden op Werchter. Bij een ander festival noemen ze ook specifiek dat ze daar headlinen

Dan blijf je toch thuis, je vond deze hele worp ook al niks. Misschien weekendje korfbal toernooien gaan bekijken in plaats van een muziekfestival, dan kom je in ieder geval aan je 50/50. ?
We zitten op 25% er komen echt nog wel vrouwelijke acts op de line up te staan, op Werchter Boutique staan bovenaan twee vrouwen, het plan was om Billie d’r eigen dag te geven, relax.
Laten we gewoon acts boeken om de muziek, dan komen er nog vrouwen genoeg. Een vrouw wil toch niet geboekt worden om aan het quotum te voldoen maar om haar muziek?
Lekker defensieve opmerking, ik mag best opmerken dat er nog maar zijn weinig vrouwelijke namen zijn aangekondigd en dat dit ten tijde van The New Normal geen goed beeld is als major (beluister eens de festival podcast). Ja, zelfs nu er nog maar een vierde van het programma bekend is. Ik heb het helemaal niet over quota of acts boeken omdat ze vrouw zijn, dat maak jij ervan.

Nou ja, ik heb enkel op frontvrouwen gerekend en dan is het volgens mij toch echt alleen The Pretty Reckless.
Ik heb er Pixies en The Lumineers ook bij geteld maar in principe heb je gelijk, ja.

Even een postje over mijn eigen smaak:

Donderdag en zaterdag lijken me echt heel sterke dagen te gaan worden. Vrijdag kan nog alle kanten uit (indie dag please!). Zondag is het Thom Yorke. Punt. Volbeat is echt niet door te komen zo plat en over Sum 41 ga ik niet meer beginnen (of beter: ik ben er al genoeg over begonnen). Wel benieuwd wat de afsluiter van het festival gaat worden. SOAD in die positie lijkt me echt zwakjes en eigenlijk ook een beetje vreemd (want eigenlijk dezelfde show als 2017).

"Slechte worp / niet genoeg vrouwvolk / te veel oude rockers / te veel roepers (lees : rappers)"... Het is ook NOOIT goed *zucht*. Zoals het er nu uitziet wordt het weer een erg gevarieerde affiche met de betere podiumacts van elke genre. De meesten onder jullie zijn gewoon rotverwend. Kies gewoon de act die je wilt kijken en loop weg van wat je liever niet hoort/ziet. Amuseer je vooral. Dat werkt, doe ik al jaren. Met véél goesting.

Zoals ik enkele pagina’s terug al zei: mensen verwachten altijd héél veel van Werchter, maar de realiteit is toch echt wel dat de hele grote namen nu niet meer zullen komen

Terecht dat ze veel verwachten toch?
2019: met Pink, Tool, The Cure, Mumford & Sons, Muse en Florence 6 namen die elders meestal headliner zijn op 4 dagen. Waarvan Tool toch als specialleke. En P!nk en Muse als bijna enige festival show
2018:met QOTSA, Gorillaz, The Killers, Pearl Jam, Arctic Monkeys, Nicka Cave weer 6 sterke headliners op 4 dagen.
2017: Kings Of Loen, Arcade Fire, Radiohead, Linkin Park, System Of A Down, Foo Fighters,...

Wat we dus eigenlijk mogen verwachten zijn +/- 6 echte headliners en 2 mooie subs (à la Jack White, Alt-J, Bastille,...)

We hebben dus qua "echte" headliners Pearl Jam, Kendrick, The Strokes, System Of A Down. Zijn er al 4/6. Met Twenty One Pilots hebben we al 1/2 mooie subs lijk met. In hoeverre dat Volbeat dat bijvoorbeeld al is, is nog maar de vraag.

Maar dan nog mogen we toch nog 2grote vissen verwachten denk ik?

RubenFrusciante wrote:
Dan blijf je toch thuis, je vond deze hele worp ook al niks. Misschien weekendje korfbal toernooien gaan bekijken in plaats van een muziekfestival, dan kom je in ieder geval aan je 50/50. ?
We zitten op 25% er komen echt nog wel vrouwelijke acts op de line up te staan, op Werchter Boutique staan bovenaan twee vrouwen, het plan was om Billie d’r eigen dag te geven, relax.
Laten we gewoon acts boeken om de muziek, dan komen er nog vrouwen genoeg. Een vrouw wil toch niet geboekt worden om aan het quotum te voldoen maar om haar muziek?

Lekker defensieve opmerking, ik mag best opmerken dat er nog maar zijn weinig vrouwelijke namen zijn aangekondigd en dat dit ten tijde van The New Normal geen goed beeld is als major (beluister eens de festival podcast). Ja, zelfs nu er nog maar een vierde van het programma bekend is. Ik heb het helemaal niet over quota of acts boeken omdat ze vrouw zijn, dat maak jij ervan.
Tuurlijk mag jij dat opmerken, en ik daar weer op reageren.
Maar goed, het zal wel raar zijn om naar een muziekfestival te gaan omdat ik de muziek belangrijk vind en geen rekenmachine meeneem.
Rock Werchter zal er heus wel mee bezig zijn, maar uit het het tot zover gewoon nog niet in de line up. We zitten dan ook pas op 25%... Ik denk ook niet dat 50/50 het uitgangspunt moet zijn maar gewoon de bewustwording dat vrouwelijke acts het net zo goed verdienen om op festivals te staan, waar ik het helemaal mee eens ben, en dat zal vast nog wel gebeuren.
En je kan wel zeggen dat je het niet over quota hebt, maar "waarvan er 3 vrouw zijn" is dat natuurlijk wel.

Ik denk ene vis nog: Tame Impala. En dat is het.
En inzetten op een sterkere affiche in de breedte.
Ik zie niks meer komen na soad. Als ik me vergis geef ik dat graag toe.

Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.

Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.

Onbegrijpelijk dat zo'n opmerkingen nog kunnen in 2020... echt bedroevend.

Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw :roll:
En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is...

Het gaat om de kwaliteit.
Nee, het gaat om geld verdienen. Die zondag is niet voor niets een kopie aan het worden als de zaterdag van 2017. In het bedrijfsleven spreken we van het 'glazen plafond', moet je maar 's googelen want is compleet off-topic maar doet je uitspraak helemaal teniet.

Rock Werchter zal er heus wel mee bezig zijn, maar uit het het tot zover gewoon nog niet in de line up. We zitten dan ook pas op 25%… Ik denk ook niet dat 50/50 het uitgangspunt moet zijn maar gewoon de bewustwording dat vrouwelijke acts het net zo goed verdienen om op festivals te staan, waar ik het helemaal mee eens ben, en dat zal vast nog wel gebeuren.
Eens, ja.

En je kan wel zeggen dat je het niet over quota hebt, maar “waarvan er 3 vrouw zijn” is dat natuurlijk wel.
Nee, ik bedoelde gewoon dat het opvallend weinig was tot nu toe. That's it.

Met betrekking tot de nog komende namen vermoed ik dat donderdag zo goed als gevuld zal zijn bovenin evenals de zaterdag. Vrijdag is nog een wildcard en geloof ik het meeste in een combi Tame Impala-The Strokes (indie-dagje?) en op zondag lijken met de kansen zeer klein te zijn geworden op een act als Foo Fighters of Red Hot Chili Peppers om het festival af te sluiten door de toevoeging van Volbeat vandaag.

Voor mij een cava lijstje, blij met Anderson, lumineers, Beck en meute. Ik snap dat voor sommigen die zondag fantastisch is, maar als niet echt fan zijnde van Thom en al helemaal niet van volbeat en aanverwanten is de laatste dag voor mij persoonlijk echt een verschrikking...

Rock Torhout wrote:
Zoals ik enkele pagina’s terug al zei: mensen verwachten altijd héél veel van Werchter, maar de realiteit is toch echt wel dat de hele grote namen nu niet meer zullen komen

Terecht dat ze veel verwachten toch?
2019: met Pink, Tool, The Cure, Mumford & Sons, Muse en Florence 6 namen die elders meestal headliner zijn op 4 dagen. Waarvan Tool toch als specialleke. En P!nk en Muse als bijna enige festival show
2018:met QOTSA, Gorillaz, The Killers, Pearl Jam, Arctic Monkeys, Nicka Cave weer 6 sterke headliners op 4 dagen.
2017: Kings Of Loen, Arcade Fire, Radiohead, Linkin Park, System Of A Down, Foo Fighters,…

Wat we dus eigenlijk mogen verwachten zijn +/- 6 echte headliners en 2 mooie subs (à la Jack White, Alt-J, Bastille,…)

We hebben dus qua “echte” headliners Pearl Jam, Kendrick, The Strokes, System Of A Down. Zijn er al 4/6. Met Twenty One Pilots hebben we al 1/2 mooie subs lijk met. In hoeverre dat Volbeat dat bijvoorbeeld al is, is nog maar de vraag.

Maar dan nog mogen we toch nog 2grote vissen verwachten denk ik?

21 Pilots is op Werchter, net als op elk ander festival waar ze spelen toch echt wel een headliner hoor.

“Slechte worp / niet genoeg vrouwvolk / te veel oude rockers / te veel roepers (lees : rappers)”… Het is ook NOOIT goed *zucht*. Zoals het er nu uitziet wordt het weer een erg gevarieerde affiche met de betere podiumacts van elke genre. De meesten onder jullie zijn gewoon rotverwend. Kies gewoon de act die je wilt kijken en loop weg van wat je liever niet hoort/ziet. Amuseer je vooral. Dat werkt, doe ik al jaren. Met véél goesting.
Mooi gesproken!

Mijn mening: Geweldige worp dit!

Heel blij met Beck (hopelijk geen overlap met PJ), Anderson. Paak (2018 alleen laatste 10 minuten gezien), Volbeat, Sum 41 en The Pretty Reckless. Meute en Black Pumas kende ik niet maar wat ik er tot nu toe van heb opgezet vind ik erg goed klinken. The Lumineers, Dermot Kennedy en Keane wil ik wel een kijkje bij nemen maar hoef ik niet per se te zien. Rag'n'Bone Man en Lewis Capaldi ga ik ontwijken.

15 van de 23 namen die ik graag wil zien, 5 waarbij ik wel een kijkje wil nemen mits het lukt en maar 3 die ik echt niet wil zien.

Wel eens dat het eigenlijk niet kan dat er zo weinig vrouwen zijn tot nu toe. Dit zal vast nog wel goed komen, maar er hadden er nu echt wel wat bij gemogen. Er wordt zat goede muziek gemaakt door vrouwen die in de buurt zijn en prima op Werchter kunnen staan (FKA Twigs, Maggie Rogers, Lana, Jehnny Beth om maar wat voorbeelden te noemen).

Wat een matige drop voor mij persoonlijk. Die zondag 2020 is de nieuwe zaterdag 2017, wat een verschrikking. Thank god voor Thom Yorke.

Paak is top natuurlijk, maar nadeel is: het gaat nooit meer in de buurt komen bij zijn show in 2018.

Die zaterdag was echt top inderdaad.

tom93 wrote:
Lekker boeiend hoeveel vrouwen er staan. Het gaat om de kwaliteit. Andere krijg je net als in het bedrijfsleven allemaal vrouwen op hoge posities omdat het zogenaamd moet terwijl hun mannelijke collega’s over veel meer kwaliteiten beschikken.

Er zijn nou eenmaal veel meer en betere mannelijke artiesten. Het is wat. Komen echt nog wel wat vrouwen bij.

Onbegrijpelijk dat zo’n opmerkingen nog kunnen in 2020… echt bedroevend.

Mensen die denken dat het normaal is dat een major op 24 namen letterlijk 1 band heeft met een frontvrouw
1f644.svg

En als er nog wordt gedacht dat er te weinig goede vrouwelijke acts zijn voor op het dagprogramma (headliners is nog een aparte discussie), zou ik eens naar eindejaarslijstjes kijken. Hier een lijst die alle lijstjes van vorig jaar samenvat: https://www.albumoftheyear.org/list/summary/2019/
Van de top 50 hebben er maar liefst 26(!) een frontvrouw, en dan zeggen dat The New Normal zogezegd te geforceerd is…
Dat "in 2020-gelul" vind ik pas bedroevend. Ik zal wel in dezelfde categorie vallen, maar Tom heeft hier gewoon een punt. Kwaliteit gaat boven geslacht of noem het allemaal wel op. Niemand die zegt overigens dat er kwalitatief weinig goede vrouwelijke artiesten zijn, alleen wel dat ze veelal kwalitatief minder zijn dan de mannen in hetzelfde genre. Zo'n albumlijstje van één of andere site zegt op dat moment niks, aangezien dat ontzettend subjectief is en er ook maar een klein deel van de festivalbezoekers hier wordt gerepresenteerd. Ben er ook pas net achtergekomen wat The New Normal betekent, maar het valt ook niet bepaald uit jouw 'prachtige' lijstje af te leiden dat het niet geforceerd is.

Sum 41 gaat toch aardig vroeg moeten spelen die zondag als ze hun sub spot voor 21 Pilots op Arras willen halen? ...effe een heli charteren lijkt me.

Users who are viewing this thread