Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

En tot slot nog als argument toevoegen: waardering bij muziekliefhebbers. The Strokes worden hier op het forum al jaren genoemd op elke mogelijke wishlist van elk mogelijk festival. Dat zal zeker komen door de exclusiviteit, maar ook door het feit dat The Strokes een gewaardeerde band zijn onder muziekliefhebbers.

Op dat vlak kan je hen (op een ander niveau) vergelijken met pakweg Radiohead. Als je enkel kijkt naar aantal streams, naar volle festivalweides, naar aantal grote hits,… dan is Radiohead eigenlijk een relatief ‘kleine’ headliner als je het vergelijkt met de absolute toppers. Maar toch rekent iedereen Radiohead bij de absolute headliners en zal niemand die status in vraag stellen. Waarom? Omdat ze enorm gewaardeerd worden door een heleboel muziekliefhebbers. Dat telt ook mee voor een festival als Werchter, denk ik.

En dat is iets wat MCR niet heeft. Hier op het forum is er (quasi?) niemand die een (co)-headlinerstatus voor MCR verdedigt. Zelfs de liefhebbers niet. Dat is volgens mij voldoende argument voor waarom het ook niet zal gebeuren.

Dan zal ik daar wel de enige in zijn die een (co)-headlinerstatus maar al te graag zou zien voor een band als MCR. Ze zouden perfect passen op de dag van Twenty One Pilots, hier komt immers ook het zelfde publiek op af.

Het feit dat The Strokes een belangrijke invloed hebben gehad op de indierock, zal zeker meespelen in het feit dat zij headliner zijn. Bovendien heb ik bij My Chemical Romance altijd een beetje een "tienerrock" gevoel. Begrijp me niet verkeerd, nummer als Welcome to the black parade of Famous last words vind ik best wel leuk, maar hun invloed op de muziekwereld is niet vergelijkbaar met bv. The Strokes.

Over het aantal hits en het aantal hits die het publiek kent, zou ik nog zo snel niet durven oordelen dat The Strokes zo veel meer meezingers heeft. MCR heeft met Welcome to the black parade, Teenagers, Famous last words, I'm not okay, ... toch ook wat nummers die een groot deel van het publiek zal kennen. Maar het lijkt me vanuit Werchter standpunt gewoon geen band die er per se moet staan. The Strokes was daarentegen toch wel een "must-have".

MCR is sowieso een heel moeilijke. Kunnen ze er staan: uiteraard. Als ze sub willen zijn - kan dat bv. prima voor Pearl Jam (Pixies - MCR - Pearl Jam bv.). Maar ook op zondag mits goede invulling, lijkt het me niet onmogelijk. Ik zeg zo maar wat: Sum 41 - Volbeat - My Chemical Romance - System of a Down (als Volbeat dat aanvaardt tenminste). Voor sommigen (@mattman) een horrordag, maar wel eentje die zal verkopen.

We zullen het snel genoeg weten zeker?

Inderdaad bands die in de UK huge zijn, en hier amper aan de straatstenen kwijt worden geraakt zijn er in een dozijn, met als toppers: Biffy (hoe zielig was Pkp toen), Courteeners (hier amper opener), Kasabian (al hebben die de kans zelf laten liggen door met een soft productie te komen op RW15), Stereophonics...

Laten we niet vergeten dat The Strokes al op tal van festivals over de hele wereld hebben laten zien dat zij een headlinerwaardige show kunnen afleveren.
Op welke majors is MCR al headliner geweest? Precies ja..

Ik verwacht met de hele grote hype van MCR dat ze binnen een mum van tijd zouden uitverkopen op werchter. Dit zie ik The Strokes nog niet echt doen. (Al is deze mening natuurlijk ook wel vasgesteld met de bias die ik heb, ik ben immers ook fan van MCR)

Je gaat ze toch op je dak krijgen denk ik, Radiohead is een heilig huis
1f606.svg
. *Lijst bekende nummers incomming*

Nee hij heeft een goed punt. ;-)

(Al heeft Radiohead wel meer streams op Spotify dan pakweg Pearl Jam)

Nick Cave, dat andere heilige huis, is misschien nog een beter voorbeeld. Tegenwoordig een serieuze headliner, verkoopt zijn Sportpaleizen in een vingerknip, maar heeft nooit echt hits gehad (anthems die een Radiohead of Pearl Jam wel nog hebben) en wordt aanzienlijk minder gestreamd/bekeken/gekocht. Bij hem geldt die status nog meer.

Ik verwacht met de hele grote hype van MCR dat ze binnen een mum van tijd zouden uitverkopen op werchter. Dit zie ik The Strokes nog niet echt doen. (Al is deze mening natuurlijk ook wel vasgesteld met de bias die ik heb, ik ben immers ook fan van MCR)

Hoe bedoel je 'zouden uitverkopen op werchter'?
Je gelooft toch zelf niet dat zij binnen een mum van tijd een dag uitverkopen op een festival als Werchter..?
Dat laatste lukt een band als Pearl Jam niet eens.

Maar waar is die hype? Ik heb letterlijk nog niks zien passeren over de comeback in België. Geen bericht op de fb-pagina van Stubru of zo. Gewoon niks.
Een paar verloren Britten die af en toe eens reageren op een bericht van Werchter ja. En een dag uitverkopen lukt volgens mij zo goed als geen enkele band.

Hoewel ik bv ook niet zo super veel met RATM heb, heb ik van die reünie en de hype er rond wel heel veel meegekregen. Is dit dan puur toeval?

dat the strokes een betere match is voor werchter ontken ik zeker niet, het is dan ook helemaal niet de bedoeling dat de bands met elkaar vergeleken moeten worden maar hoe sommige mensen hier MCR proberen neer halen omdat het hun smaak niet is komt wel wat afgezaagd.

-De Biffy Clyro vergelijking gaat bijvoorbeeld totaal niet op, britse band is bekender in Groot Brittanië dan derest van de wereld. Wow echt?

-Natuurlijk heeft the strokes al meer festival geheadlined, ze spelen al langer en ze hebben geen pauze van 10 jaar ...

Zelf zou ik ook niet liever hebben dan een lotto arena of sportpaleis in plaats van een festivalweide maar het is en blijft een kanshebber voor werchter die wel wat publiek met zich mee zal nemen.

Welke hype? Ik heb hier in België nog niks van meegekregen. Geen bericht van Stubru of andere media heb ik zien passeren. En een dag onmiddellijk uitverkopen op Werchter lukt sowieso quasi geen enkele band.

Hoewel ik bijvoorbeeld ook niet zo heel veel met RATM heb, heb ik van die reünie en de hype er rond wel veel meegekregen. Is dat dan puur toeval?

Ik zeg zo maar wat: Sum 41 – Volbeat – My Chemical Romance – System of a Down (als Volbeat dat aanvaardt tenminste). Voor sommigen (@mattman) een horrordag, maar wel eentje die zal verkopen.

Dan heeft een RW het inderdaad gewoon opgegeven ja. Dit is iets wat ik een Nova Rock of Reading wel zie doen, maar Rock Werchter heeft toch iets meer waardigheid. Maar ja, het zou wel goed verkopen denk ik.

riklav wrote:

Hoe bedoel je ‘zouden uitverkopen op werchter’?
Je gelooft toch zelf niet dat zij binnen een mum van tijd een dag uitverkopen op een festival als Werchter..?

Als het een Benelux exlusive show zou zijn schat ik de kans hoog dat dit zou lukken. Ik weet dat mensen over de hele wereld vliegtickets gekocht hebben om er in Engeland bij te zijn.

Rock Torhout wrote:
Ik zeg zo maar wat: Sum 41 – Volbeat – My Chemical Romance – System of a Down (als Volbeat dat aanvaardt tenminste). Voor sommigen (@mattman) een horrordag, maar wel eentje die zal verkopen.

Dan heeft een RW het inderdaad gewoon opgegeven ja. Dit is iets wat ik een Nova Rock of Reading wel zie doen, maar Rock Werchter heeft toch iets meer waardigheid. Maar ja, het zou wel goed verkopen denk ik.

Kom dan gewoon lekker op het mooie strand van BKS van The Strokes genieten Matt :D

mattman wrote:

Rock Torhout wrote:

Kom dan gewoon lekker op het mooie strand van BKS van The Strokes genieten Matt
1f600.svg

Ticket voor zowel BKS als RW is binnen. :-) Maar die laatste is wel echt goed bezig, staan al 5 must-sees.

Rock Torhout wrote:

Zet die dag naast Thom Yorke nog Beck en een andere leuke act daartegenover in The Barn en ik denk dat zelfs jij tevreden bent die dag :wink: Persoonlijk zie ik een dag zoals ik het voorstel vlugger gebeuren, dan dat er pakweg nog een Foo Fighters op zondag bijkomt. De verwachtingen voor Rock Werchter zijn altijd hoog, maar sommigen verwachten precies nog 2 à 3 extra headliners.

James wrote:

riklav wrote:

Hoe bedoel je ‘zouden uitverkopen op werchter’?

Als het een Benelux exlusive show zou zijn schat ik de kans hoog dat dit zou lukken. Ik weet dat mensen over de hele wereld vliegtickets gekocht hebben om er in Engeland bij te zijn.

Heb toch het gevoel dat je het niet meent ?

Van dat lijstje van Main Square maar Sting ook zeker op RW staan van mij.
Lijkt me een leuk alternatief in een tent voor bv een Kendrick of een SOAD.

jefferke wrote:
Je gaat ze toch op je dak krijgen denk ik, Radiohead is een heilig huis
1f606.svg
. *Lijst bekende nummers incomming*

Nee hij heeft een goed punt.
1f609.svg

(Al heeft Radiohead wel meer streams op Spotify dan pakweg Pearl Jam)

Nick Cave, dat andere heilige huis, is misschien nog een beter voorbeeld. Tegenwoordig een serieuze headliner, verkoopt zijn Sportpaleizen in een vingerknip, maar heeft nooit echt hits gehad (anthems die een Radiohead of Pearl Jam wel nog hebben) en wordt aanzienlijk minder gestreamd/bekeken/gekocht. Bij hem geldt die status nog meer.

Niet echt. De hits van OK computer brengen Radiohead toch echt op een ander niveau en maken de algemene bekendheid ook velen malen groter.

Rock Torhout wrote:

Opgegeven omdat ze je smaak niet boeken? Het zal in dit scenario erg veel moeite hebben gekost om Volbeat als sub te krijgen.

Users who are viewing this thread