Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Een volle plein bij M bijvoorbeeld, en erna quasi leeg bij Pearl Jam.
Al heeft Arcade Fire er wel 1 van zijn beste shows gegeven in 2011 blijkbaar.

Ik was er in 2011 bij en kan inderdaad zeggen dat Arcade Fire toen redelijk subliem was ja. Moby daarna was trouwens ook fantastisch. Zelfs Coldplay was best een goed optreden (kan ook zijn omdat ik me Chris Martin zijn zang live nog een stuk slechter had voorgesteld). In elk geval: Main Square is/was een heel leuk festival. De ligging had daar veel mee te maken, was gewoon super gezellig. Doordat je omringd bent/was (geen idee of die nu nog zitten waar ze 9 Jaar terug zaten) door de gebouwen, kon je helemaal aan het einde van de wei staan en nog een perfecte klank hebben. Ja, ik heb er wel goeie herinneringen aan.

My chemical romance heeft MK stadium 30k plaatsen al uitverkocht. insiders op efestivals(die in het verleden al betrouwbare informatie gepost hebben) zeggen dat er de dag erna 21 juni nog een concert komt opnieuw 30k plaatsen.

Ze zijn heus wel groter in UK maar ik denk dat een stadium op 20 minuten uitverkopen wel maakt dat je niet meer naast de populariteit van deze band kan kijken.

My chemical romance heeft MK stadium 30k plaatsen al uitverkocht. insiders op efestivals(die in het verleden al betrouwbare informatie gepost hebben) zeggen dat er de dag erna 21 juni nog een concert komt opnieuw 30k plaatsen.

Ze zijn heus wel groter in UK maar ik denk dat een stadium op 20 minuten uitverkopen wel maakt dat je niet meer naast de populariteit van deze band kan kijken.
Sta hier toch wel bijzonder van te kijken...

Had ze verwacht als Reading/Leeds headliner.. en misschien iets lager op Pukkelpop/Lowlands net zoals Fall Out Boy een paar jaar terug. Maar blijkbaar heb ik ze behoorlijk onderschat.

zoals aangegeven door insiders werd er een 2e datum toegevoegd de 21e juni. deze is inmiddels ook uitverkocht. 60 000 tickets verkocht in minder dan een uur tijd.

Ik heb me er ondertussen al bij neergelegd dat MCR hoogstwaarschijnlijk een dag zal subben hoor, maar we gaan de UK toch niet als maatstaf beginnen nemen voor de populariteit van een band bij ons?
Liam Gallagher verkoopt in de UK ook in een mum van tijd een veld van 50k, maar krijgt hier nog geen Vorst uitverkocht. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen: Foals, Blossoms, Courteeners, Catfish and the Bottlemen, Gerry Cinnamon ... die allemaal recent een groot festival in de UK geheadlined hebben en hier geen zaal uitverkocht krijgen.

Sta ik ook van te kijken. Ik zal ze maar even een luisterbeurt geven, er moet wel wat meer achter de band zitten dan ik vermoed als ze zo makkelijk een stadium uitverkopen. Niettemin: ik verwacht ze op Werchter toch echt niet hoger dan de spot voor de sub. Hoop ik.

zoals aangegeven door insiders werd er een 2e datum toegevoegd de 21e juni. deze is inmiddels ook uitverkocht. 60 000 tickets verkocht in minder dan een uur tijd.

60.000 kaartjes op een uur verkopen, lijkt me een ideale opener van één van de tenten... ;)

Ik heb me er ondertussen al bij neergelegd dat MCR hoogstwaarschijnlijk een dag zal subben hoor, maar we gaan de UK toch niet als maatstaf beginnen nemen voor de populariteit van een band bij ons?
Liam Gallagher verkoopt in de UK ook in een mum van tijd een veld van 50k, maar krijgt hier nog geen Vorst uitverkocht. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen: Foals, Blossoms, Courteeners, Catfish and the Bottlemen, Gerry Cinnamon … die allemaal recent een groot festival in de UK geheadlined hebben en hier geen zaal uitverkocht krijgen.

Die stelling klopt zeker hoor, populariteit in de UK is geen graadmeter voor de populariteit bij ons, ben ik volledig mee akkoord. Maar anderzijds: hoeveel bands ken je die op een uur tijd 60.000 tickets verkopen in de UK en op Werchter ergens in de namiddag zouden spelen? Die kan je volgens mij toch ook op een handvol tellen.

Liam Gallagher die je zelf al aanhaalt, zou op Werchter volgens mij ook sub zijn met nog 2 namen na hem op de main. Op die positie zou ik MCR ook wel zien staan, als ze komen.

Wat maakt op basis van deze aantallen The Strokes nou wel een headliner/coheadliner, maar MCR niet? (oprecht nieuwsgierig, interessante vraag imo)

Biffy Clyro en Kasabian headlinen festivals en verkopen ook als een tiet in de UK, maar hier op het vaste land valt dat ook wel tegen.

Ik denk dat het grote verschil met de vele bands die aangehaald worden die goed verkopen in the UK en MCR is dat alle bands die aangehaald zijn Brits zijn en MCR Amerikaans is.

In België verkoopt Niels destadsbader ook met gemak een sportpaleis uit. Bands van eigen bodem worden natuurlijk in eigen land harder gesteund, ik vind het toch nog steeds een tikkeltje specialer als je dit doet als band die niet van eigen bodem komt.

Denk dat dat lijstje met namen groot in de UK, op Werchter sub of net daaronder aardig lang is eigenlijk.

Maar MCR sub (2 namen daarna) of net daaronder is wat iedereen toch zo’n beetje zegt?

Btw positie op het affiche is ook een relatief iets. Afhankelijk van beschikbaarheid en de grootte van de headliners. De ene keer is de sub een noodgreep (Greta van Fleet) of goedkoper omdat de dag toch wel uitverkoopt (the Offspring voor Rammstein). De eerste keer dat FATM headliner was en de zondag afsloot, stonden er eigenlijk vier subwaardige namen.

Volgens mij een aantal zaken. Soms is het moeilijk om één argument te geven, maar qua algemeen gevoel:

1/ Zoals hierboven al aangehaald, UK is België niet. Ik denk dat The Strokes in België groter zijn dan MCR.
2/ The Strokes hebben met 'Is This It?' een album dat in alle toplijsten van de 00's staat. En vaak zelfs top 5. Dat heeft MCR niet.
3/ The Strokes hebben (in België) volgens mij véél meer nummers die veel mensen op de wei gaan kennen. MCR heeft er denk ik maar een paar.
4/ The Strokes hebben meer airplay op StuBru. Niet heiligmakend, wel vaak een graadmeter.

Ik ben fan van beiden hoor. Maar ik schat The Strokes op een affiche van Werchter toch wel hoger in dan MCR.

Lijkt me niet dat MCR voor een lage plek komt. Lees: iets wat onder de bovenste lijn staat.

Dat sluit hen eigenlijk een beetje uit voor RW denk ik. Heeft zelfs Jazebel eens zegt. Als die komen, zie ik sneller een Lotto Arena show voor hen ofzo.

Volgens mij een aantal zaken. Soms is het moeilijk om één argument te geven, maar qua algemeen gevoel:

1/ Zoals hierboven al aangehaald, UK is België niet. Ik denk dat The Strokes in België groter zijn dan MCR.
2/ The Strokes hebben met ‘Is This It?’ een album dat in alle toplijsten van de 00’s staat. En vaak zelfs top 5. Dat heeft MCR niet.
3/ The Strokes hebben (in België) volgens mij véél meer nummers die veel mensen op de wei gaan kennen. MCR heeft er denk ik maar een paar.
4/ The Strokes hebben meer airplay op StuBru. Niet heiligmakend, wel vaak een graadmeter.

Ik ben fan van beiden hoor. Maar ik schat The Strokes op een affiche van Werchter toch wel hoger in dan MCR.
Naast dit ook de invloed op huidige bands en dan voornamelijk Arctic Monkeys. Je moet maar eens kijken naar de reacties. Best wel wat jongeren die iets reageren in de zin van 'I just wanted to be one of The Strokes' of zoiets (naar de eerste zin van het laatste album van AM). Ik was over het algemeen sowieso wat verrast dat er toch best veel jonge mensen er positief op reageerden.

En tot slot nog als argument toevoegen: waardering bij muziekliefhebbers. The Strokes worden hier op het forum al jaren genoemd op elke mogelijke wishlist van elk mogelijk festival. Dat zal zeker komen door de exclusiviteit, maar ook door het feit dat The Strokes een gewaardeerde band zijn onder muziekliefhebbers.

Op dat vlak kan je hen (op een ander niveau) vergelijken met pakweg Radiohead. Als je enkel kijkt naar aantal streams, naar volle festivalweides, naar aantal grote hits,... dan is Radiohead eigenlijk een relatief 'kleine' headliner als je het vergelijkt met de absolute toppers. Maar toch rekent iedereen Radiohead bij de absolute headliners en zal niemand die status in vraag stellen. Waarom? Omdat ze enorm gewaardeerd worden door een heleboel muziekliefhebbers. Dat telt ook mee voor een festival als Werchter, denk ik.

En dat is iets wat MCR niet heeft. Hier op het forum is er (quasi?) niemand die een (co)-headlinerstatus voor MCR verdedigt. Zelfs de liefhebbers niet. Dat is volgens mij voldoende argument voor waarom het ook niet zal gebeuren.

Edit: voor ik hier een leger Radioheadfans op m'n dak krijg; Radiohead is mijn favoriete band, daarom durf ik ze perfect als voorbeeld gebruiken ;)

Je gaat ze toch op je dak krijgen denk ik, Radiohead is een heilig huis :lol: . *Lijst bekende nummers incomming*

En dat is iets wat MCR niet heeft. Hier op het forum is er (quasi?) niemand die een (co)-headlinerstatus voor MCR verdedigt. Zelfs de liefhebbers niet. Dat is volgens mij voldoende argument voor waarom het ook niet zal gebeuren.

Dat heb ik ook even gedacht, dat iedereen het op die logische manier zou bekijken en daar akkoord mee zou gaan.
Fout gedacht toen van mij. Hier zijn wel wat liefhebbers die het anders zien.

Ik wens je dan ook heel veel succes met de volgende incoming comments van liefhebbers.
Succes in die eindeloos diepe put!
Tot snel.

Users who are viewing this thread