Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.479
4.810
Vorig jaar kreeg blink182 een eigen aankondiging. En Future Islands. Imagine Dragons.
Best leuke namen, maar toch ook geen headliners.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Even reageren op de post van @pretparkfan (niet quoten want dan wordt het weer zo'n lange blok tekst).

Volgens mij zijn veel mensen hier iets te veel aan het over-beredeneren over groottes/plekken op de affiche. De verkeerde datum (8 december) die deze ochtend nog onder London Grammar stond verklapt dat die eigenlijk nog vorig jaar moesten bekend gemaakt worden (herinner je nog dat er plots een 'vrijdag' bij kwam op de lineup pagina?). Kans is groot dat die band zelf apart wou aangekondigd worden, en dat RW zich gewoon aan die afspraak hield.

Daarnaast ken je naast Pearl Jam nog een naam die héél veel mensen over de streep gaat trekken: Arctic Monkeys. Ja, da's tegenwoordig een act die zich qua grootte naast de Radioheads en Muses kan zetten. Kijk maar eens naar de hysterische en vele reacties wanneer StuBru erover post. Wat die andere namen betreft is Gorillaz ook gewoon een enorm grote act die met een vingerknip het Sportpaleis zou uitverkopen. Trouwens ook een band niet nog nooit op RW stond (of uberhaupt op een festival stond in de Benelux), dus een heel sterke boeking. De combinatie QOTSA/Gorillaz trekt ongetwijfeld ook meer volk dan de combinatie AF/KoL van vorig jaar. En Nick Cave? Die speelde zo'n beetje dé zaalshow van 2017, dus het is logisch dat RW die koste wat het kost wou boeken. De man is nog nooit zo populair geweest (let erop dat Cave dat Sportpaleis veel sneller vol kreeg dan QOTSA/Editors/The Killers).

Als we dan nu al weten dat ze daar David Byrne en Eels zullen bij zetten als 'opvulling', dan denk ik dat de kans groot is dat de huidige lineup die van vorig jaar zal evenaren/overschaduwen. Dat laatste is sowieso al het geval voor mij, maar da's een smaak dingetje natuurlijk. En dan moet je weten dat Radiohead mijn lievelingsband is (zie avatar).
 

pretparkfan

Gouden Tip
22 jan 2016
279
0
Vorig jaar kreeg blink182 een eigen aankondiging. En Future Islands. Imagine Dragons.
Best leuke namen, maar toch ook geen headliners.

Als ik het mij goed herinner kreeg Future Islands geen aparte aankondiging, maar is die gewoon op voorhand uitgelekt. En Imagine Dragons en blink-182 waren subheadliners (wat er dan waarschijnlijk op wijst dat London Grammar ook een sub is, maar ik ben nog in mijn ontkenningsfase :p ).


@mattman
Het zal dan wel iets persoonlijks zijn; voor mij doet de line-up op dit moment nog ver onder voor die van de vorige twee jaren (ik heb helemaal niks met Gorillaz en Nick Cave is ook niet echt mijn ding). Over snel uitverkopen en kwaliteit van shows heb ik niks gezegd, dat zijn sowieso ook weer wat subjectievere dingen en daar heeft ieder z'n mening over. Maar zou Arctic Monkeys dan echt zo duur zijn als een Foo Fighters of Radiohead? Het zou kunnen, maar het zou toch wel opvallend zijn.

Als ik even vergelijk met vorig jaar (en ga mij nu niet vastpinnen op bepaalde vergelijkingen, ik spreek enkel over een inschatting van de prijzen!) :
Pearl Jam = Foo Fighters
Nick Cave = Arcade Fire
Gorillaz = System of a Down (vrij exclusief, nooit eerder op Werchter)
Queens of the Stone Age = Linkin Park
Arctic Monkeys = Radiohead (?)
Dan mis ik op z'n minst nog een co-headliner voor Nick Cave (iets van de grootte van Kings of Leon dus).

Again, het zal er wel mee te maken hebben dat ik voor de meeste namen op de affiche niet warm loop. Maar over smaak valt niet te twisten. :)
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.461
700
Als ik even vergelijk met vorig jaar (en ga mij nu niet vastpinnen op bepaalde vergelijkingen, ik spreek enkel over een inschatting van de prijzen!) :
Pearl Jam = Foo Fighters
Nick Cave = Arcade Fire
Gorillaz = System of a Down (vrij exclusief, nooit eerder op Werchter)
Queens of the Stone Age = Linkin Park
Arctic Monkeys = Radiohead (?)
Dan mis ik op z’n minst nog een co-headliner voor Nick Cave (iets van de grootte van Kings of Leon dus).

Maar nu maak je ook puur de vergelijking op basis van headliners. Als je dan gaat kijken naar de tweede lijn zie je eigenlijk dat de affiche van 2017 redelijk tegenviel voor de prijs: James Blake als sub was een lachertje, Charlotte De Witte en Tourist LeMC kan je even goed tegenkomen op dorpsfestivalletjes, en Jimmy Eat World/The Lumineers/G-Eazy/Bonobo stonden eveneens op een positie die niet gerechtvaardigd was. O&TW, Bazart en Soulwax stonden op een terechte plaats, maar zullen als Belg ook niet enorm zwaar op het budget gewogen hebben. Enkel de donderdag was volledig volgens de normen die ik van zo'n major verwacht.

We kunnen nog niet veel zeggen zolang er geen aankondigingen gevallen zijn, maar ga er gezien de beschikbare acts maar van uit dat de prijsverhouding dit jaar een pak beter zal liggen.

En dan kom ik uit bij een uitspraak die hier al meermaals viel: liever wat kleinere headliners en een dagopvulling die overloopt van de interessante acts dan dat ze te veel opdoen aan grote headliners die de tickets op zichzelf uitverkopen.
 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
Ik blijf erbij dat na Nick Cave nog The Killers komen en dat ze wachten ivm hun niet uitverkochte concert. Of daarna nog O&TW komt, blijft een vraagteken.
Met Arctic Monkeys erbij heb je dan de headliners wel gehad. Verder nog namen als Jack White, Kasabian en Snow Patrol als 'grotere' namen denk ik.
 

pretparkfan

Gouden Tip
22 jan 2016
279
0
Maar nu maak je ook puur de vergelijking op basis van headliners. (...) En dan kom ik uit bij een uitspraak die hier al meermaals viel: liever wat kleinere headliners en een dagopvulling die overloopt van de interessante acts dan dat ze te veel opdoen aan grote headliners die de tickets op zichzelf uitverkopen.

Ja natuurlijk kijk ik enkel naar de headliners op dit moment, want iets anders hebben nog niet om mee te vergelijken en die headliners slorpen ook het grootste deel van het budget op. En eigenlijk verkies ik toch iets grotere headliners en iets kleinere namen overdag, dat zorgt voor een pak minder clashes, terwijl er toch altijd wel iets te zien is overdag (ik heb mij alleszins niet vaak hoeven te vervelen op Werchter vorige zomer). En of de middenmoot-namen op dit moment zo veel groter zijn dan vorig jaar... dat weet ik toch ook zo niet.

Maar goed, ik wacht af hoor. ;)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.686
6.863
Nu denk ik dat het qua boze reacties op facebook ook verschil maakt dat mensen die niet het geruchtencircuit volgen geen idee hebben van Arctic Monkeys. En eerlijk gezegd durf ik daar zelf ook nog niet 100% vanuit te gaan, het is pas zeker als het officieel is (of eigenlijk als ze op het podium staan natuurlijk). Dus ja, dan lijkt het voorlopig nogal mager.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Toegegeven, qua budget lopen de vergelijkingen Queens of the Stone Age = Linkin Park en Arctic Monkeys = Radiohead waarschijnlijk wat mank. Met een act na Nick Cave kan daar toch alweer op goed gemaakt worden lijkt mij. Misschien dat Muse toch als "Plan B" wordt ingeschakeld om het festival af te sluiten? Mocht daar inderdaad eigenlijk Metallica als "Plan A" gestaan hebben. Of er komt nog iets anders uit de hoge hoed. Daar lijkt mij dan wel budget voor. Killers zou ik wel wat saai vinden.

Maar goed, een goede line-up in de breedte doet ook een hoop. Mochten London Grammar, Jack White, Kasabian en Snow Patrol subben heb je daarmee een beresterke 2e regel wat mij betreft. Ik kijk uit naar volgende bekendmakingen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
Dat een Bonobo, Passenger, Bazart etc zo'n hoge spots kregen komt ook gewoon door 't feit dat er een pak acts zijn misgelopen. Ik herinner me Massive Attack, Anderson .Paak, Lana Del Rey die compleet misplaatst en terecht kwam op TWC en.. Bon Iver? The xx? Het programma had er een pak anders kunnen uitzien maar zo'n dingen komen zo vaak voor en er gebeuren zo vaak dingen waar je als organisatie last minute niets aan kan doen. Dat James Blake compleet misplaatst subte voor Radiohead was gewoon door Radiohead zelf, had niks te maken met dat de organisatie niks beters had kunnen boeken.. Alt-J had zich hun sub-spot waarschijnlijk ook anders ingebeeld dan content te zijn met een uitpuilende Barn.. Maarja.

Ik plaatste vanmiddag nog een lijstje met kanshebbers voor de hoge spots, dan kun je toch niet anders als benieuwd zijn of ze 't uiteindelijk ook waar weten maken. Het feit dat ze zo lang wachten en niks doen om Mad Cool nog maar een beetje te counteren zegt 2 dingen; ofwel hebben ze dit jaar echt helemaal niks kunnen boeken (lol) of ze hebben een programma weten samen stellen dat gewoon even goed is en waarvan ze zeker zijn dat 't voldoende gaat uitverkopen ondanks dat GMM met de metalheads is gaan lopen en Ed Sheeran en Boutique met het mainstream radiovolk.. Zoals het er nu naar uitziet krijgen we een mooie mix tussen wat er op Mad Cool/NOS Alive en DTRH staat, daar kunt ge toch niet anders van content en nieuwsgierig van worden? ^^

Wat betreft de aankondiging van London Grammar, had 't dan zo'n groot verschil gemaakt of ze nu in december apart waren aangekondigd 'als headliner' of nu? Volgens mij had 't vooral extra paniek en negativiteit gezaaid denk ik (niet alleen hier maar ook gewoon op social media waar mensen het allemaal niet zo nauw volgen).. Nu weet je dat er nog nieuws gaat komen de komende dagen/weken, moest 't de laatste aankondiging zijn geweest voor de Warmste Week, zat je verder van huis imo
 

Kirsch

Campingartiest
27 okt 2015
71
2
Mooi alle bespiegelingen, ik tel pas 2 grote namen PJ en QOTSA en de rest is Sub. Om dagkaarten te verkopen zullen er toch echt grotere namen (en snel) uit de hoge hoed moeten komen. Mooi voor alle puristen die dwepen met Cave, maar hem laten closen is garantie voor halfvolle weide op zondag, dus hup hup naar Barn met hem en een grote naam laten afsluiten. Wat echt opvalt is dat alle festivals hun grote namen al op affiche hebben staan, enkel RW nog niet. Zelfs Pinkpop, ja zelfs Smeets c.s. hebben het beter voor elkaar op dit moment (kan toch niet!). Vrijdag moet er een pak topnamen komen, anders gaat het een nachtkaarsje worden wat trouwe RW'rs naar andere weides gaat leiden.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Mooi alle bespiegelingen, ik tel pas 2 grote namen PJ en QOTSA en de rest is Sub. Om dagkaarten te verkopen zullen er toch echt grotere namen (en snel) uit de hoge hoed moeten komen. Mooi voor alle puristen die dwepen met Cave, maar hem laten closen is garantie voor halfvolle weide op zondag, dus hup hup naar Barn met hem en een grote naam laten afsluiten. Wat echt opvalt is dat alle festivals hun grote namen al op affiche hebben staan, enkel RW nog niet. Zelfs Pinkpop, ja zelfs Smeets c.s. hebben het beter voor elkaar op dit moment (kan toch niet!). Vrijdag moet er een pak topnamen komen, anders gaat het een nachtkaarsje worden wat trouwe RW’rs naar andere weides gaat leiden.

TRIGGERED

(Ik bespaar mij de moeite deze keer.) ;-)
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.683
7.401
Kaarten gekocht! voor de 3de keer op rij naar Werchter. Zeer tevreden over de namen die nu toe bevestigd zijn (door organisatie of zichzelf).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.479
4.810
...
Zoals het nu naar uitziet krijgen we een mooie mix tussen wat er op Mad Cool/NOS Alive en DTRH staat, daar kunt ge toch niet anders van content en nieuwsgierig van worden? ^^...

Content wordt ik daar niet van.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
Bij deze subt Jack White voor Pearl Jam op NOS Alive, ook op RW? :)
via nosalive.com/22381

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
Yannick wrote:

Zoals het nu naar uitziet krijgen we een mooie mix tussen wat er op Mad Cool/NOS Alive en DTRH staat, daar kunt ge toch niet anders van content en nieuwsgierig van worden? ^^…


Content wordt ik daar niet van.

Zijn nochtans de 2/3 festivals in de breedte met de indrukwekkendste lineup, tot nu toe.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.356
2.695
Mooi alle bespiegelingen, ik tel pas 2 grote namen PJ en QOTSA en de rest is Sub. Om dagkaarten te verkopen zullen er toch echt grotere namen (en snel) uit de hoge hoed moeten komen. Mooi voor alle puristen die dwepen met Cave, maar hem laten closen is garantie voor halfvolle weide op zondag, dus hup hup naar Barn met hem en een grote naam laten afsluiten. Wat echt opvalt is dat alle festivals hun grote namen al op affiche hebben staan, enkel RW nog niet. Zelfs Pinkpop, ja zelfs Smeets c.s. hebben het beter voor elkaar op dit moment (kan toch niet!). Vrijdag moet er een pak topnamen komen, anders gaat het een nachtkaarsje worden wat trouwe RW’rs naar andere weides gaat leiden.
Uiteraard staat Cave op de Main. Hem laten afsluiten zou ook niet doen, evenmin als dien Oscar en zijn shit.

Verder is al die paniek toch echt nog niet nodig, zeker niet in vergelijking met Pinkpop; Foo Fighters stond hier vorig jaar nog, Pearl Jam staat er dit jaar ook en dat ze Bruno Mars op een apart evenement zetten valt enkel maar toe te juichen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken