IDLES (23/97)
Zo zo, eindelijk tijd voor één van m'n favoriete ontdekkingen van vorig jaar! IDLES is een Britse
(post)punk band uit
Bristol onder leiding van Joe Talbot. De band werd in 2012 opgericht op de plaats waar zowat de meeste bands zijn ontstaan nl. in de unief/college. Talbot en bassist Adam Devonshire ontmoetten elkaar in
Exeter en het duurde een tijdje maar uiteindelijk kwam de eerste EP '
Welcome' uit. In 2014 bekomen ze tot hun uiteindelijke bezetting en pakken uit met hun volgende EP '
Meat' met kort daaropvolgend 'Meta' wat eigenlijk een EP vol remixes is van Meat. Het uiteindelijke debut '
Brutalism' liet even opzich wachten maar het leverde de band wel hun eerste grote succes op waarmee ze zijn doorgebroken. Een aantal dagen geleden stonden ze met METZ en Fontaine DC in de
Botanique en de reviews waren laaiend enthousiast over hun live performance!
In 2012 kwam dus die eerste EP uit maar die klinkt eigenlijk niet zoals de IDLES die we nu kennen. De EP is goede instapplek voor de band omdat je de beginselen ziet van wat er een aantal jaren later zal verschijnen op dat eerste album. 26/27 kan bijna uit de oude kast van Kings Of Leon komen. Terwijl Meydei een typisch punk nummer is dat bijna aan een live opname doet denken. Germany heeft dan weer die typische post punk instrumentals met die schreeuwerige vocals erover van Talbot voel je je bijna terug gegooid worden naar ergens in de UK in de jaren 80. Het daaropvolgende nummer Two Tone is eigenlijk bijna een verlengde van Germany qua instrumentals. Het nummer bevat verschillende vocal layers waardoor het nummer extra volume krijgt.
Favoriete nummers:
Germany en Two Tone
Vervolgens kwam er die tweede EP 'Meat' in 2014. Je merkt vanaf het eerste nummer Queens direct het verschil tussen een duo en een vijfkoppige band. Wat ook meteen opvalt is hoe matuur de stem van Talbot is geworden in dat aantal jaren sinds hun eerste werk. We zien een eerste fundering voor de mokerslag die ze gaan uitdelen op Brutalism. Nummers als The Idles Chant en Romantic Gestures zouden even goed op hun debuut zijn terecht gekomen. De typische post punk sound heeft plaats gemaakt voor een eigen sound. Elk nummer op deze EP is de moeite waard om is te beluisteren als je van hun debuut hield.
Favoriete nummers:
Queens, The Idles Chant en Romantic Gestures
Ten slotte, hun debuut plaat Brutalism. Vanaf het begin van de plaat word je direct bij de keel gegrepen door Talbot. Die typische stem en schreeuw in combinatie met dat pittig Brits accent en die heerlijke donkere gitaren. De absolute power die doorheen dit album zo prominent aanwezig heb ik nog niet veel meegemaakt bij albums maar het werkt zeer goed en super aanstekelijk. Heel / Heal en Well Done (!) razen door je oren als een trein. Maar ook Mother dat een ode is aan zijn toen net
overleden moeder speelt niet alleen doorheen dit nummer een rol maar eigenlijk doorheen het hele album wel denk ik. Vervolgens komen er een drietal nummers met een stevig tempo, Date Night, Faith in the City en 1049 Gotho. Vooral die laatste steekt er voor mij uit omdat er een constante afwisseling is tussen de bijna destructieve gedachten van Talbot en het pekzwarte gitaarwerk. Vervolgens nemen we even gas terug met Divide & Conquer (Haaaaah!) waar die vocals van Talbot echt zo lekker tot z'n rechtkomen in de eerste helft van het nummer. Al mondt 't in de tweede helft toch weer uit in een lekker tempo nummer. Die lijn wordt eigenlijk weer doorgetrokken bij Rachel Khoo en Strendhal Syndrome. Exeter is de stad/unief waar de twee collegevrienden mekaar leerden kennen en dit nummer is daar aan opgedragen. Het beschrijft het saaie en grijze leven in een vergeten grootstad waar eigenlijk nooit iets lijkt te gebeuren. Afsluiten doen we met een trager nummer, iets wat we niet echt gewend zijn van hen maar het maakt van dit album iets wel iets compleet en is volgens mij een perfect einde aan de wervelwind die Brutalism is/was.
Favoriete nummers:
Heel / Heal, Well Done, Mother, 1049 Gotho, Divide & Conquer en Exeter
Wie na dit stukje nog niet is overtuigd om IDLES te komen checken, dan weet ik het ook niet meer :lol: Ze spelen om kwart voor 5 op de Slope tegenover NAO op zondag, wie is er nog bij? Want ik voel nu al dat dit een van de hoogtepunten van deze editie gaat worden
[video]https://www.youtube.com/watch?v=33cEGj_ZcyQ[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=F55r3leCI5c[/video]