London Grammar (23/97)
Deze keer heb ik gekozen voor een act die redelijk ver van mij af staat. Of tenminste: eentje die ik niet zo goed ken en eingenlijk weinig mee kon. Nu wel? Dat lezen jullie allemaal hieronder!
London Grammar komt niet uit Londen, maar uit Nottingham (of Wikipedia liegt). Daar leert zangeres Hannah Reid gitarist Dan Rothman kennen achter de schoolbanken, in 2009. Twee jaar later kwam percussionist en veelkunner Dominic Major erbij en was London Grammar geboren. Omdat het keelgeluid van Reid zo indrukwekkend was, sleepte het drietal snel een platencontract binnen, en daarbij de middelen om een eerste plaat te maken.
Die plaat kwam uit in 2013 en heet
If You Wait. Het is een mooie verzameling trage, sensuele nummers die de band metéén naar de radioplaylists, festivals en grote concertzalen katapulteerde. De hoofdreden daarvoor was sterkhouder Strong, een grote top 10-hit waarin Hannah Reid meteen laat horen hoe krachtig haar stem is. Ik blijf het een mooi nummer vinden. En mijn ma en nonkel ook. Ook Wasting My Young Years en Hey Now werden bescheiden hitjes. Op dat debuut stond ook Nightcall, een cover van de nu al bijna vergeten franse DJ Kavinsky.
Na dat debuut en de lange tour die daarop volgde (langs o.a. Rock Werchter, HMH, Vorst Nationaal en twee keer net geen Lowlands wegens afzeggingen) werd het redelijk lang stil rond de band. Tot ze in 2017 een tweede plaat aankondigden:
Truth Is A Beautiful Thing. Een verzameling nummers die nog filmischer zijn dan het debuut, en zonder échte singles. Oké: ‘Rooting for You’ en ‘Big Picture’ waren wél singles, en die werden weleens gedraaid door de StuBru’s van deze wereld, maar hitsingles waren het niet écht. Het album komt beter tot zijn recht als je het in zijn geheel beluisterd. Als ik favorieten moet kiezen, ga ik toch voor Big Picture (de single!) en Hell To The Liars, waar trouwens een mooie remix van gemaakt werd. Dat een hitsingle niet nodig is om je (hard) te doen groeien, wordt ook hier duidelijk. De AFAS live en Lotto Arena shows waren in een wind en een zucht uitverkocht, en nu staan ze dus te subben op de main van Werchter (nadat ze dat vorig jaar dus mochten doen op Pukkelpop en -oef!- eindelijk Lowlands).
Ik moet zeggen: in de juiste context vind ik deze muziek aangenaam. Op de trein bijvoorbeeld, al starend uit het raam. Gelukkig maak ik véél treinritten. The Guardian noemde deze band al ‘The XX, maar dan wel een XX die je zonder problemen kan voorstellen aan je ouders.’ Ik kan mij er wel in vinden, soms klinkt het allemaal iets té mooi (slaat dat ergens op?) Maar dat de stem van Hannah op het juiste moment een gevoelige snaar kan raken, daar twijfel ik niet aan. Ik weet zeker dat dat op het grote Werchterpodium tussen Snow Patrol en The Killers ook wel het geval zal zijn. Zeker wanneer de ondergaande zon een duit in het zakje doet.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=L_TXvjDE5Ec[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=nWQ1BwnGHSU[/video]