At The Drive-In (25/97)
Tijd om er nog eentje uit te kakken sinds het studeren niet zo vlot :lol: . At The Drive-In is een
post hardcore en punk band onder leiding van Cedric Bixler uit Texas. De band werd opgericht in 1994, een tijd waar punk en hardcore helemaal terugkwamen onder leiding van onder andere
Fugazi. Een eerste EP volgde nog in dat zelfde jaar waarbij ze in de underground toch een aantal fans kregen. Het duurde echter tot het eerste album, Acrobatic Tenement uit 1996, dat de bal aan het rollen ging. Ze traden bijna non-stop op in die tijd en releasten in de tussentijd nog een EPtje. Voor hun tweede album,
In/Casino/Out, wilde het maar niet lukken om een geschikte producer te strikken, omdat de labels waarmee ze werkten ongeschikt waren of ermee stopten. Dus smeekten ze ieder indie label bijna om hun plaat te mogen opnemen. Uiteindelijk hapte Fearless Records toe en werd hun sophomore opgenomen. Na 2 redelijk çava albums en nationaal succes werd het tijd voor de mannen uit Texas om de wereld te proberen veroveren.
Relationship of Command werd over de tijd van 7 weken opgenomen met zelfs wat opnames van
Iggy Pop erbij. Het album bracht de band in de mainstream en de groep werd een wereldwijd succes.
In 2001, op de top van hun succes, zette het vijftal er een punt achter. De reden waarom was dat ze gewoon moe getourd en dus fysiek en mentaal op waren, maar daarnaast waren er ook artistieke verschillen tussen de bandleden die ervoor zorgden dat ze niet meer op 1 lijn zaten. Dat tweede werd de rede voor het ontstaan van
The Mars Volta onder leiding van Bixler en Rodríguez enerzijds en
Sparta door de andere bandleden anderszijds. In 2012 kwam de band terug samen en de reünie was een feit, maar achteraf gezien liep dat niet echt van een leien dakje. Rodríguez kon zich niet meer vinden in de nummers van ATDI en was in conflict met Bixler. Uiteindelijk kwam er een
tweede reünie in 2015 en kwam er in 2017 ook een nieuw album aan nl.
in•ter a•li•a.
Ondanks dat de band zo invloedrijk is geweest heeft het tot 2016, hun tweede reünie-periode dus, geduurd vooraleer ze op Werchter te zien waren. Het zijproject, The Mars Volta, van Bixler en Rodríguez stond dan weer wel sinds het begin op Werchter, 2x zelfs. Dit jaar komen ze op donderdag de Barn op stelten zetten.., een gezellig mosh partijtje? Check.!
Acrobatic Tenement is een eerste recht toe recht aan kennismaking met de band. De band zweeft op dit debuut constant tussen hoogtes en laagtes. Niet alleen letterlijk qua instrumentatie en tempo op nummers als Initiation. Maar ook figuurlijk waarbij nummers bijna flarden worden, half afgemaakt lijken en zeer rommelig klinken. Aan de andere kant zitten er dan weer een aantal leuke nummertjes op dit album die dit album echt wel kracht bij zetten maar als plaat op zich blijft 't een beetje haken.
Favoriete nummers:
Initiation en Skips On The Record
Het tweede album
In/Casino/Out komt dus niet veel later, in 1998 maar instrumenteel en Bixler's stem klinkt toch al pak volwassener als op hun debuut. De eerste vier nummers springen er voor mij direct uit. Ze proberen net zoals op hun debuut ook 'tragere' nummers zoals
For Now... We Toast of
Lopsided, wat ik wel kan appreciëren. Niet alleen omdat het een soort rust moment is in het album maar ook omdat het niet een compleet
in your face-album zou zijn.
Favoriete nummers:
Alpha Centauri, Canbara, Hulahoop Wounds, Napoleon Solo en Lopsided
In 2000 kwam het meest ambitieuze album van de band uit. Het staat imo toch een eind weg van waar ze een paar jaar daarvoor waren begonnen met de band. De screamo lyrics, de rifs en lekkere solo's zijn nog steeds aanwezig maar je merkt bij dit album pas echt hoe hard de band de afgelopen jaren is gegroeid in z'n kunnen. De band durft te experimenteren maar probeert toch nog vast te houden aan die post hardcore basis. Het is volgens mij het
meest volledige ATDI album en dé plaat die je moet beluisteren ter voorbereiding van hun set.
Favoriete nummers:
Pattern Against User, One Armed Scissor, Invalid Litter Dept., Enfilade, Quarantined en Cosmonaut
in•ter a•li•a, is eigenlijk totaal aan me voorbij gegaan vorig jaar en ik denk eigenlijk dat redelijk weinig mensen afwisten van het nieuwe album van ATDI (of ben ik mis?). Het album voelt eigenlijk meer aan als een gemiddelde rock plaat dan aan iets wat Relationship Of Command doet denken. Ik snap wel dat de band een iets andere richting is uitgedraaid qua muziek, omdat ze waarschijnlijk uit hun sound zijn uitgegroeid ofso? Los van Bixler's vrij herkenbare stem lijk 't wel of dit album wel door eender welke rock band zou kunnen gemaakt zijn. De vocals zijn, waarschijnlijk door de leeftijd, een pak braver geworden. Instrumenteel en eigenlijk vocaal komt 't vrij
mediocre over en voelt 't als een dikke stap naar beneden van wat ze vroeger maakten.
Favoriete nummers:
No Wolf Like The Present, Holtzclaw en Hostage Stamps
[video]https://www.youtube.com/watch?v=c7qAOxvEgrA[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=8KYAVkMyfp0[/video]