Ik vind eerlijk gezegd dat de meeste hier zich te veel laten leiden door hun eigen muzieksmaak. Werchter bouwt een programma waar 90.000 man op af moet komen. Op de laatste lichtingen kun je teleurgesteld zijn, maar op sociale media zie ik juist veel positieve reacties.
En de 1 vindt Passenger en Birdy top, de ander juist Nothing but Thieves en Glass Animals. (Dat hoor je ook op dit forum).
Werchter kiest er ook voor om genoeg namen te plaatsen die op dit moment in de top40 staan. Gelukkig kiezen ze daarbij voor namen als Rag n Bone, Charlie XxX, Lorde, the Chainsmokers, in plaats van een Justin Bieber.
De laatste lichtingen zijn typische Werchternamen, die vrijwel allemaal te verwachten waren.
Zo kan je natuurlijk alles goed praten en kan je zelfs de boeking van Justin Bieber goedpraten omdat het wel iemand zijn muzieksmaak is. Het probleem is echter de unieke en verrassende acts naast die mainstream acts moeten staan. Werchter heeft een monopolie op festivalvlak in België en heeft daardoor naar mijn mening een soort opvoedende functie en ze moeten hun publiek laten kennismaken met kwaliteitsvolle acts. Juist doordat Live Nation de markt domineert, Rock Werchter hiervan onderdeel is en Studio Brussel de hoofdsponsor geraak je een cyclus dat de gemakkelijke acts worden gehypet op stubru om ze daarna op Rock Werchter te zetten om ze verder uit te melken (Bazart, Bastille, Oscar and the Wolf). Dit is nefast voor een groot deel van de artiesten en is eveneens extreem slecht voor die overgehypte bands waarbij er geen toekomstvisie is. Kijk gewoon eens rond welke festivals verdwijnen en welke er aan het bloeien zijn. De festivals met een visie inderdaad. De festivalbubbel is aan het barsten juist door die overgehypte bands en geen visie (zie Pinkpop). Rock Werchter zit daar nog niet zo ver in, maar kritiek mag gerust wel.
Als je kijkt naar unieke en speciale boekingen ofwel door hun verleden, door een recente plaat of een unieke boeking als je het vergelijkt met het buitenland (wat dus subjectief is) kom ik op de editie van 2016 uit op:
Paul McCartney, James Blake, Gutterdämmerung, New Order, At The Drive-In, Robert Plant, Goose, Savages, Courtney Barnett, PJ Harvey, Tame Impala, Iggy Pop, Beck, Jamie XX, The Last Shadow Puppets. Dit zijn 15 acts waar ik inderdaad heel kritisch ben geweest.
Bij de editie van 2017 kom ik uit op: Arcade Fire, Prophets of Rage, Radiohead, Future Islands, Foo Fighters, Soulwax en eventueel Mark Lanegan, Benjamin Clementine en Royal Blood (hangt af van hun nieuw album en hoe exclusief ze zullen zijn) als ik mild ben. Dan kom ik op 6 (+3) namen, qua verrassingen dit jaar en unieke, relevante acts dus nog steeds een zware teleurstelling in vergelijking met vorig jaar en die zie ik ze ook niet rechttrekken.
Daarnaast zie je op sociale media ook veel negatieve commentaren over de namen in de breedte.
Zo is het maar net inderdaad en daarnaast kan ik me nog herinneren dat zowat iedereen hier lyrisch was over de line-up toen alleen de headliners bekend waren en het was allemaal zo geweldig en fantastisch en nu is het ineens weer helemaal niks. Misschien hebben ze wel zoveel grote headliners omdat ze dit jaar in de breedte niet konden krijgen wat ze normaal gesproken kunnen en hebben ze besloten om in de top dan maar wat extra’s te doen.
Het is niet dat ze niet meer konden krijgen in de breedte als je ziet wie er rondtourt.