Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.118
596
Het valt me sowieso op bij veel festivals zoals bij Mad Cool, Rock am Ring, de Amerikaanse festivals dat er goede headliners zijn en dat er daarna weinig subheadliners of middelgrote bands zijn. Dit is dus niet alleen een probleem van Rock Werchter. Ook moeten we niet doen alsof de organisatoren van Rock Werchter het alleenrecht hebben op de artiesten en dat zij bepalen wie waar staat. Ik kan me voorstellen dat je als band liever een headlinespot kiest op een kleiner festival, dan om 17 uur op het hoofdpodium van Werchter te staan met weinig of weinig geinteresseerd publiek.
 

Daruda

Randprogramma
29 okt 2015
247
6
Wat ben ik blij dat ik niet voor een combi gegaan ben.

Ze konden Bon Iver niet krijgen, dus zijn ze maar voor Birdy gegaan?
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.526
4.856
Ik vind eerlijk gezegd dat de meeste hier zich te veel laten leiden door hun eigen muzieksmaak. Werchter bouwt een programma waar 90.000 man op af moet komen. Op de laatste lichtingen kun je teleurgesteld zijn, maar op sociale media zie ik juist veel positieve reacties.
En de 1 vindt Passenger en Birdy top, de ander juist Nothing but Thieves en Glass Animals. (Dat hoor je ook op dit forum).
Werchter kiest er ook voor om genoeg namen te plaatsen die op dit moment in de top40 staan. Gelukkig kiezen ze daarbij voor namen als Rag n Bone, Charlie XxX, Lorde, the Chainsmokers, in plaats van een Justin Bieber.
De laatste lichtingen zijn typische Werchternamen, die vrijwel allemaal te verwachten waren.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Zo is het maar net inderdaad en daarnaast kan ik me nog herinneren dat zowat iedereen hier lyrisch was over de line-up toen alleen de headliners bekend waren en het was allemaal zo geweldig en fantastisch en nu is het ineens weer helemaal niks. Misschien hebben ze wel zoveel grote headliners omdat ze dit jaar in de breedte niet konden krijgen wat ze normaal gesproken kunnen en hebben ze besloten om in de top dan maar wat extra's te doen.
 

Diego1231617899554

Campingartiest
13 dec 2015
78
0
Ik verwacht toch echt nog een grote naam op zondag, alt-J gaat echt niet subben voor de Foos.. Eddie Vedder zie ik eerder als tegengewicht voor de zaterdag de barn headlinen, dus dan hoop ik op Kasabian of alsnog The Killers voor de Foos (al duurt het bij die laatste iets te lang om aan te kondigen ondertussen denk ik). Zet op vrijdag nog Live voor Radiohead en je hebt toch wel een degelijke mainstage met Royal Blood-Live-James Blake-RH met de belgische flutmuziek van Bazart en OATW in de tenten. Als ze verder nog Highly Suspect/Cage the Elephant/The Hives programmeren is dit voor mij toch wel een enorm degelijke line-up :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.904
9.869
Ik vind eerlijk gezegd dat de meeste hier zich te veel laten leiden door hun eigen muzieksmaak. Werchter bouwt een programma waar 90.000 man op af moet komen. Op de laatste lichtingen kun je teleurgesteld zijn, maar op sociale media zie ik juist veel positieve reacties.
En de 1 vindt Passenger en Birdy top, de ander juist Nothing but Thieves en Glass Animals. (Dat hoor je ook op dit forum).
Werchter kiest er ook voor om genoeg namen te plaatsen die op dit moment in de top40 staan. Gelukkig kiezen ze daarbij voor namen als Rag n Bone, Charlie XxX, Lorde, the Chainsmokers, in plaats van een Justin Bieber.
De laatste lichtingen zijn typische Werchternamen, die vrijwel allemaal te verwachten waren.

Je hebt zeker een punt over het laten leiden door eigen smaak. Veel mensen vinden een bepaalde affiche minder omdat het niet in hun straatje ligt (ik ben ook schuldig!).

Maar anderzijds moet je objectief gezien toch wel toegeven dat de laatste 4-5 lichtingen telkens minder waren dan die van pakweg vorig jaar. Er worden heel veel jongere 'hype' actjes geboekt die vooral positieve reacties losweken op sociale media omwille van 'die ene hit'. Veel acts die uiteindelijk niet verder komen dan 2 albums en bijgevolg ook goedkoper zijn. De laatste 2 lichtingen hadden Nathaniel Rateliff en Rag 'N Bone Man als 'grootste namen'. Met alle respect voor die acts maar dat zijn namen die we allemaal in september nog als 'opvulling zekerheidjes' zagen. Ik vind het schemaatje van enkele pagina's geleden een goed bewijs dat we gewoon heel weinig grote namen gekregen hebben dit jaar. Hieronder daar even een update van.

Op deze tijd vorig jaar zouden we komende vrijdag Beck, Jamie XX, Foals, Lianne La Havas, Flume en James Blake krijgen in één lichting. Benieuwd wat we dit jaar op hetzelfde moment gaan krijgen...

En dan wil ik het nog niet hebben over 'plattere acts' vs 'kwalitatieve acts', da's nog een andere discussie.

 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Ik vind eerlijk gezegd dat de meeste hier zich te veel laten leiden door hun eigen muzieksmaak. Werchter bouwt een programma waar 90.000 man op af moet komen. Op de laatste lichtingen kun je teleurgesteld zijn, maar op sociale media zie ik juist veel positieve reacties.
En de 1 vindt Passenger en Birdy top, de ander juist Nothing but Thieves en Glass Animals. (Dat hoor je ook op dit forum).
Werchter kiest er ook voor om genoeg namen te plaatsen die op dit moment in de top40 staan. Gelukkig kiezen ze daarbij voor namen als Rag n Bone, Charlie XxX, Lorde, the Chainsmokers, in plaats van een Justin Bieber.
De laatste lichtingen zijn typische Werchternamen, die vrijwel allemaal te verwachten waren.

Zo kan je natuurlijk alles goed praten en kan je zelfs de boeking van Justin Bieber goedpraten omdat het wel iemand zijn muzieksmaak is. Het probleem is echter de unieke en verrassende acts naast die mainstream acts moeten staan. Werchter heeft een monopolie op festivalvlak in België en heeft daardoor naar mijn mening een soort opvoedende functie en ze moeten hun publiek laten kennismaken met kwaliteitsvolle acts. Juist doordat Live Nation de markt domineert, Rock Werchter hiervan onderdeel is en Studio Brussel de hoofdsponsor geraak je een cyclus dat de gemakkelijke acts worden gehypet op stubru om ze daarna op Rock Werchter te zetten om ze verder uit te melken (Bazart, Bastille, Oscar and the Wolf). Dit is nefast voor een groot deel van de artiesten en is eveneens extreem slecht voor die overgehypte bands waarbij er geen toekomstvisie is. Kijk gewoon eens rond welke festivals verdwijnen en welke er aan het bloeien zijn. De festivals met een visie inderdaad. De festivalbubbel is aan het barsten juist door die overgehypte bands en geen visie (zie Pinkpop). Rock Werchter zit daar nog niet zo ver in, maar kritiek mag gerust wel.

Als je kijkt naar unieke en speciale boekingen ofwel door hun verleden, door een recente plaat of een unieke boeking als je het vergelijkt met het buitenland (wat dus subjectief is) kom ik op de editie van 2016 uit op:
Paul McCartney, James Blake, Gutterdämmerung, New Order, At The Drive-In, Robert Plant, Goose, Savages, Courtney Barnett, PJ Harvey, Tame Impala, Iggy Pop, Beck, Jamie XX, The Last Shadow Puppets. Dit zijn 15 acts waar ik inderdaad heel kritisch ben geweest.

Bij de editie van 2017 kom ik uit op: Arcade Fire, Prophets of Rage, Radiohead, Future Islands, Foo Fighters, Soulwax en eventueel Mark Lanegan, Benjamin Clementine en Royal Blood (hangt af van hun nieuw album en hoe exclusief ze zullen zijn) als ik mild ben. Dan kom ik op 6 (+3) namen, qua verrassingen dit jaar en unieke, relevante acts dus nog steeds een zware teleurstelling in vergelijking met vorig jaar en die zie ik ze ook niet rechttrekken.


Daarnaast zie je op sociale media ook veel negatieve commentaren over de namen in de breedte.

Zo is het maar net inderdaad en daarnaast kan ik me nog herinneren dat zowat iedereen hier lyrisch was over de line-up toen alleen de headliners bekend waren en het was allemaal zo geweldig en fantastisch en nu is het ineens weer helemaal niks. Misschien hebben ze wel zoveel grote headliners omdat ze dit jaar in de breedte niet konden krijgen wat ze normaal gesproken kunnen en hebben ze besloten om in de top dan maar wat extra’s te doen.

Het is niet dat ze niet meer konden krijgen in de breedte als je ziet wie er rondtourt.
 

Strato

Campingartiest
10 dec 2014
62
0
Misschien een leuke naam voor ergens vroeg op de main stage: Marmozets. Na een tijdje afwezigheid touren ze deze zomer terug. 4 juli staan ze op Rock for the People in Tsjechië
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.680
730
De festivalbubbel is aan het barsten juist door die overgehypte bands en geen visie (zie Pinkpop).

Nope, niet waar. De festivalbubbel is aan het barsten omdat artiesten en bands veels te veel vragen en Festivalorganisaties dit toelaten en het ook betalen (Rock am Revier vorig jaar). Als je dan geen winst maakt of quitte speelt kun je het jaar daarop het wel vergeten.
Festivals die alles willen betalen en geen goede bedrijfsorganisatie hebben gaan dan gewoon kopje onder. RW of Pinkpop zal dat niet overkomen.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.148
803
Waar het voor mij een beetje 'mis gaat' bij deze editie is dat ze in voorgaande jaren altijd een hele sterke undercard hadden met ontzettend veel namen die in mijn straatje vielen (ietwat alternatief, niet kapot gehypete 'kwalitatief gerespecteerde' acts). Als je voorbeelden wilt, geef me een jaartal en ik noem ze voor je op... De headliners waren zelfs heel vaak een stuk minder aan mij besteed, maar dat maakte door de breedte in de programmering niks uit.

Je begrijpt dat ik met de eerste headliners ontzettend in mijn handjes wreef omdat het ernaar uitzag dat ze naast de traditioneel sterke undercard nu ook een paar grote headliners hadden geboekt naar mijn smaak (ben nota bene in 2016 speciaal voor Arcade Fire en Radiohead naar Portugal gegaan). Maar laat het tot nu toe juist de undercard zijn waar nog heel weinig voor mij interessante acts bij zitten. Dat kan (en gaat ongetwijfeld) nog wel iets veranderen, maar het is tot nu toe gewoon ondermaats als je het mij vraagt. En dat is best jammer, zeker als je ziet wat er op de festivals rond Werchter staat. Ik noem Solange, Wilco, Kurt Vile, Warpaint, Fleet Foxes, Ryan Adams, Trentemøller, Moderat, Killers, Spoon, Foster the People, Belle and Sebastian, Royksopp, Wolf Alice, Depeche Mode, Phoenix, Brian Wilson, The XX, Savages, A Tribe Called Quest, Temples enzovoorts...

En dan kun je natuurlijk zeggen: dan moet je maar naar Madrid, Bilbao, Lissabon of Roskilde gaan, maar het zure is dat dit allemaal acts zijn die normaal gesproken prima in de lijn van programmeren van Rock Werchter pasten. En er zullen er hiervan ook gelukkig echt nog wel een paar van toegevoegd gaan worden, maar het geeft mijns inziens wel aan dat hier de teleurstelling over de aankondigingen van de afgelopen weken zit.

Al met al heb ik overigens nog steeds geen spijt van mijn weekendkaart. De headliners zijn top (ok, die zaterdag gaat voor mij een Barn/Klub C dag worden) en een paar namen van bovenstaand rijtje erbij en ik ga me sowieso weer heel goed vermaken!!
 

dEUS

Randprogramma
29 jan 2015
136
0
Volgens mij lijkt het wel een zekerheid dat Biffy Clyro op zaterdag op Rock Werchter zal staan. Daarnaast verwacht ik zowel Seasick Steve als Highly Suspect mogelijks ook op zaterdag aangezien die beide op zondag op Main Square staan.

Voor Cage The Elephant zijn er nog drie dagen mogelijk en Warpaint kunnen op donderdag of zondag de affiche nog vervolledigen. George Ezra zou ook nog op donderdag of zondag op Werchter kunnen staan, maar wegens Pukkelpop zal die niet meer komen.

Eddie Vedder zie ik nog maar een keer geboekt staan, en wat betreft Live zie ik ook niet echt iets dat er op wijst dat zij naar Werchter zouden afzakken. Beide zijn uiteraard welkom.

Kasabian zou kunnen, maar dan vind ik het enorm raar dat ze nog niet aangekondigd zijn. Dus daar ga ik ook niet van uit.

Bon Iver zijn wel aan het touren, maar blijkbaar niet zo actief. Jammer want met hun nieuwe nummers ideaal voor de zaterdag barn headliner.

 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
@bcmrmaybe Dat is een reden, maar niet dé reden. Zelfs met hun dure namen bleven de bezoekers weg, dat is het probleem. De festivalbubbel is gekomen door een overaanbod van festivals en de te hoge vraagprijzen, hierbij overleven de festivals met een visie. Kijk naar de nieuwe festivals: Best Kept Secret overleeft goed, doordat ze een duidelijke visie hebben. Grüne Hölle/Rock Im Revier was een flop door gebrek aan visie. Pinkpop teert vooral nog op nostalgie en hun monopolie, ik wil er niet teveel geld op inzetten dat het bij Pinkpop niet zal gebeuren, want de visie bij hen ontbreekt de laatste jaren ook
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.272
6.762
Iemand op Efestivals zei dat Bon Iver niet méér festivals ging doen dan die dat al aangekondigd zijn, stond in een Glastonbury topic. Waar ik wel iets in zie, toch blijf ik hoopvol lol
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.670
2.289
Net op de snapchat account van abconcerts een deel gezien van Band Of Horses, met de tekst 'so glad they are playing @RockWerchter this year'. Waarheid of vergissing omdat ze er vorig jaar stonden?
 

Michiel1617899561

Randprogramma
12 nov 2016
171
0
Net op de snapchat account van abconcerts een deel gezien van Band Of Horses, met de tekst ‘so glad they are playing @RockWerchter this year’. Waarheid of vergissing omdat ze er vorig jaar stonden?

Ze spelen op Pukkelpop dit jaar, zal dus gewoon een vergissing zijn tussen de 2 festivals lijkt me.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.680
730
Zou rock werchter niet gewoon met grote namen wachten tot de persconferentie van pinkpop?

Waarom? Het is echt niet relevant.
 

radiohoofd

Playlistbediener
26 jan 2017
13
0
Nou na die persconferentie gaat alle aandacht naar pinkpop. Als werchter 2 dagen daarna dan ook grote namen aankondigd, gaat de aandacht weer naar werchter.
 

Dave

Randprogramma
8 okt 2014
138
3
Nou na die persconferentie gaat alle aandacht naar pinkpop. Als werchter 2 dagen daarna dan ook grote namen aankondigd, gaat de aandacht weer naar werchter.
Verleden jaar deelden ze dezelfde headliners. Dit jaar liggen de kaarten anders. De "grote" namen van Pinkpop zijn overigens al bekend: Kings of Leon (sub op RW), Green Day (alweer) en Justin Bieber (hier is al genoeg over gezegd). Denk niet dat Werchter wakker ligt van Pinkpop, en er geen of nog minder rekening mee houdt.
 

Sb12

Playlistbediener
6 jan 2017
47
0
Lees al sinds het begin van dit Werchterjaar mee op dit forum, maar vind dat sommigen toch wel erg negatief kunnen reageren. De headliners zijn top, de invulling net wat minder, maar er moeten nog een 25-30tal namen komen en er is nog niet eens een schema bekend?

Ik kom makkelijk aan 5-6 namen per dag die ik echt wel wil zien en kwalitatief zeker top vind. Je hebt nu eenmaal ook wat momentjes nodig om op het gras te zitten met een pint bier en een hamburger in de hand!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken