Wat betreft de line-up, het is gewoon heel moeilijk om te beweren of die goed of slecht is, omdat het het een kwestie van smaak is. Ook als je er objectief naar kijkt a.d.h.v. 'populaire namen' of 'legendarische artiesten' blijft het voor een groot deel smaak.
Ik ben zelf in 2008, 2010 t/m 2013 en 2015 geweest. In 2008 was Werchter mijn eerste festival ooit en ik wist eigenlijk niet eens wat er allemaal kwam (ik heb toen R.E.M. niet gezien, tijdens Neil Young op de camping gezeten, MGMT gemist, Hot Chip niet gezien, maar eigenlijk omdat ik die artiesten (nog) niet (goed genoeg) kende), ik zou zelf zeggen dat de line-up van dit jaar op 2008 na de beste voor mij ooit is (gevolgd door 2012). Tegenwoordig ben ik altijd al lang van te voren met de line-up bezig.
Paul McCartney doet me niets, maar New Order wel dus ik ga daar zeker naar toe (nieuwe album is ge-wel-dig en Blue Monday live lijkt me zo vet). Ellie Goudling lijkt me ook heel leuk om te zien en James Blake is een van mijn favoriete artiesten, de donderdag zit dus alvast goed. Verder wil ik 'Changing' van Sigma graag live meemaken en in de middag/avond Kaiser Chiefs en Jake Bugg zien. Vind de clash Disclosure en James Blake de pijnlijkste, maar vind zelf James Blake toch wel een pak beter en kan hopelijk nog het laatste half uurtje Disclosure meepikken.
Vrijdag is dan misschien de 'minste' dag voor mij, maar Daughter is fantastisch en Rammstein staat altijd garant voor een hilarische en geweldige show. Ik wil ook graag The Black Box Revelation, Trixie Whitley en Parov Stelar meepikken. Vrijdag dus twee must-sees en wat andere acts waar ik benieuwd naar ben.
Zaterdag wordt de eerste echte conditietest: Courtney Barnett, Savages, Band of Horses, Beirut, PJ Harvey, Tame Impala en Paul Kalkbrenner. Tame Impala is de act waar ik het allermeest naar uitkijk (en tot mijn grote schaamte in zowel 2011 als 2013 gemist heb op RW)... Als ik dan kijk dat je ook nog RHCP (al vond ik die in 2012 niet zo boeiend) en Editors op de affiche hebt staan, wow.
Zondag wordt de tweede conditietest met een groot deel van mijn must-sees in The Barn: Foals, Beck, SX, Jamie xx en Florence + The Machine. En dan wil ik ook Lapsley, Lianne La Havas en Unknown Mortal Orchestra proberen mee te pikken. Qua headliners is de zondag misschien het 'magerst', maar Florence is toch wel een prachtige act. En Iggy Pop, The Last Shadow Puppets en Skunk Anansie mogen er ook allemaal wel zijn.
Het is dit jaar de eerste keer dat ik naar Rock Werchter ga, voorheen ben ik wel al twee keer naar pukkelpop geweest. Zijn er misschien enkele zaken waar ik nu zeker rekening mee moet houden die anders zijn dan op pukkelpop? Of heeft er iemand nog goede tips om 5 dagen Werchter te overleven?
Ben maar 1 x naar Pukkelpop geweest, maar vind het terrein van Werchter wel iets overzichtelijker. Verder geen echte verschillen lijkt me, minder podia. En hoe te overleven? Zorg dat je rug genoeg rust krijgt. Verder zou ik Tame Impala's advies aannemen: Let it happen.