Rock Werchter 2016 - Geruchten

terreurdreiging vind ik een heel belachelijke reden. Net alsof plots een relevant percentage minder mensen hierdoor naar RW gaan.

Combinatie van affiche & prijs.
Kijk naar Primavera, NOS Alive. Beide festivals zo goed als uitverkocht, een affiche die 10* beter is en daarbij nog eens maar de helft van de prijs…

Terreurdreiging is ongetwijfeld een reden. Of denk je dat al die toeristische locaties, concertzalen, restaurants en dergelijke voor hun plezier klagen over de terugloop in het aantal bezoekers? Vooral niet vergeten dat 25 à 30% van het jaarlijkse aantal RW-bezoekers niet uit Belgie komt. Die zien de media in eigen land berichten over Belgie als een 'failed state' waar het krioelt van de IS-fanaten. En dan naar een openluchtevenement op een boogscheut van 'terroristennest' Brussel gaan? Daar passen die mensen voor. Voor buitenlanders is pakweg Roskilde of Eurockeennes immers een even interessante optie.

Ticketprijzen kunnen misschien een impact hebben, maar dan ook beperkt. Mensen die alternatieven zoeken, zien ook dat gelijkaardige affiches in het buitenland evenveel (Pinkpop) of zelfs meer (Roskilde of eender welk Brits festival) kosten. En in Belgie is er elk jaar kritiek op de toegangsprijzen van Rock Werchter, zonder dat dat een impact heeft op de ticketverkoop.

De affiche is ook heus zo slecht niet als je deze wil voorstellen hoor. Natuurlijk, op bepaalde vlakken kon het beter (de Main Stage is op vrijdag en zaterdag wat mager, op de headliners na) en het festival heeft ook enkele kansen als The National en Bastille gemist (Radiohead en Arcade Fire tel ik niet mee). Maar kijk opnieuw naar de festivals die in dezelfde categorie zitten (dus geen Primavera ofzo), en dan zie je dat Werchter het prijs-kwaliteit echt niet zo slecht doet. Vergelijken met Primavera of NOS Alive is sowieso niet eerlijk, aangezien die festivals enorm op een Radiohead-effect teren. Primavera verkoopt gewoonlijk pas in april-mei uit, NOS Alive gewoonlijk zelfs helemaal niet.

Goed punt Kereltje....
Denk idd dat dat het ook is.
Moeilijk vergelijking te maken met andere festivals in andere landen.
Dat 25 a 30 procent uit ander land komt, lijkt me zeer aannemelijk.
Spiegelen aan verkoop Pinkpop bijvoorbeeld is lastig, denk dat grootste deel van Nederlandse festivalbezoekers niet eens buitenlandse festivals in de gaten houdt. Laat staan enige inzicht heeft over Rock Werchter.
Maar ook bij Pinkpop zijn 11 dagen voor de start nog dagkaarten voor vrijdag en zaterdag, zelfs voor zaterdag waar Rammstein normaal zonder moeite een los concert met 2x zoveel kaarten als de nu beschikbare dagkaarten kan verkopen.
Er zal vast een procentje zijn dat trouw is aan het festival, die hebben hun kaartje uiteraard allang binnen.
Het betreft de twijfelers die nu verstek laten gaan, dat die keuze op affiche gemaakt wordt, nee dat denk ik niet, noem het een 3FM/StuBru-minded-instelling dan is het affiche meer dan dik in orde.
Nee, prijsstijging en affiche zijn niet de factoren die de verkoop afremmen.
Dit is ook een ander soort 'tegenvallende' verkoop dan bijvoorbeeld Rock im Revier in Duitsland. Daar is de onzekerheid die het festival zelf gecreëerd heeft tegenover de strijd die ze wilde aangaan tegen Rock am Ring dat ze de das om heeft gedaan. Dat lag vorig jaar ook niet aan het affiche, dit jaar valt het affiche behoorlijk tegen van Rock im Revier. Dat is een opstapeling van teleurstellingen.
Rock Werchter is daarom een heel ander verhaal.

Het 'dreiging' hoofdstuk heeft hier een groot aandeel in gok ik.

De organisatie heeft gereageerd op het artikel van Newsmonkey:

1) Momenteel zijn er 130.000 tickets verkocht. Dus ook geen dramatisch jaar, aangezien er in het totaal 140k à 145k tickets zijn.

2) De verkoopaantallen in België en Nederland lopen ongeveer gelijk met die van de vorige edities. De tragere verkoop is te wijten aan een grote terugval in het aantal bezoekers van buiten de Benelux. Dus dan lijkt het terrorisme ook de grootste oorzaak.

terreurdreiging vind ik een heel belachelijke reden. Net alsof plots een relevant percentage minder mensen hierdoor naar RW gaan.

Combinatie van affiche & prijs.
Kijk naar Primavera, NOS Alive. Beide festivals zo goed als uitverkocht, een affiche die 10* beter is en daarbij nog eens maar de helft van de prijs…

Nou zo goed vind ik die affiches van Primavera en NOS alive niet. Dat is vooral smaakgevoelig. Vooral voor de Radiohead liefhebbers zijn dit fijne line ups. RW heeft voor een breder publiek een aantrekkelijk affiche. Wat Mattman ook al zegt.

1) Momenteel zijn er 130.000 tickets verkocht. Dus ook geen dramatisch jaar, aangezien er in het totaal 140k à 145k tickets zijn.

Kan aan mij liggen hoor, dramatisch, waarom?
Maar ik vind 130 duizend verkochte kaarten ten opzichte van 145 duizend beschikbare helemaal niet dramatisch. Dat is gewoon goed hoor.
Als ik het zo zie met die cijfers, overdreven reacties toch.
Hoeft toch niet uit te verkopen, 130 duizend verkochte kaarten is gewoon heel netjes.
Het zijn van bijna 15 duizend kaarten over, waarvan enkele weekend kaarten en enkele dagkaarten...

Als dat betekend dat ze volgend jaar de prijzen niet verhogen, dan teken ik er voor.

Is Werchter tegenwoordig ook niet vroeger in Juli dan pakweg 5 jaar geleden?

Voor mij is het vanuit school erg moeilijk te combineren omdat het dit jaar en ook de komende jaren waarschijnlijk in mijn toetsweek zal vallen. Daarbij is het ook nog eens een festival waarbij je woensdag er al bij wilt zijn, in plaats van vrijdagmiddag.

Kereltje wrote:

Kan aan mij liggen hoor, dramatisch, waarom?
Maar ik vind 130 duizend verkochte kaarten ten opzichte van 145 duizend beschikbare helemaal niet dramatisch. Dat is gewoon goed hoor.
Als ik het zo zie met die cijfers, overdreven reacties toch.
Hoeft toch niet uit te verkopen, 130 duizend verkochte kaarten is gewoon heel netjes.
Het zijn van bijna 15 duizend kaarten over, waarvan enkele weekend kaarten en enkele dagkaarten…

Het woordje dramatisch sloeg eerder op de algemene teneur. O.a. dat artikel van Newsmonkey (maar ook enkele reacties hier) geeft het gevoel dat het onderhand paniek moet zijn op de kantoren van Live Nation. Terwijl die cijfers inderdaad alles behalve dramatisch zijn, zoals je al zei. Zitten nu aan ongeveer 90%, dus pakweg 95% tegen eind juni.

Lijkt me ook wel dat de verkoop bijna volledig gestagneerd is na de aanslagen in Brussel. Zou verklaren waarom die laatste honderden tickets voor vrijdag en zaterdag maar niet verkocht willen geraken.

Ik denk dat de belangrijkste conclusies in de posts hierboven al zijn beschreven: aan het programma zal het niet liggen. Aan de terreurdreiging wel, zeker in het buitenland aangezien Werchter voor buitenlanders de tuin van Brussel is. Wat nog niet aangegeven is en een minderheid van de mensen kan afschrikken: 100 euro voor een dagticket. Niet echt psychologische prijszetting. 99 of 96 of 95 euro schept toch een ander beeld in het hoofd van de consument.

130 000 kaartjes verkocht dus momenteel. Een uitverkochte editie zou 149 500 tickets betekenen (in 2015 toch). Verdeling was vorig jaar 67 500 combitickets en telkens 20 500 dagtickets.

Ik hoop alleszins dat de organisatie de huidige trend in de programmatie aanhoudt: niet te veel commerciële shit, wel veel kwaliteitsvolle acts (daarom niet allemaal de meest populaire of meest grijsgedraaide Stubru-groepen) en een goeie mix tussen opkomend talent en gevestigde waarden. Van mij mogen wel die eene of die twee metalgerichte/hardere bands er nog bij.

Is Werchter tegenwoordig ook niet vroeger in Juli dan pakweg 5 jaar geleden?

Voor mij is het vanuit school erg moeilijk te combineren omdat het dit jaar en ook de komende jaren waarschijnlijk in mijn toetsweek zal vallen. Daarbij is het ook nog eens een festival waarbij je woensdag er al bij wilt zijn, in plaats van vrijdagmiddag.

Nee, behalve in 2015 altijd in dit weekend.

Ik hoop alleszins dat de organisatie de huidige trend in de programmatie aanhoudt: niet te veel commerciële shit, wel veel kwaliteitsvolle acts (daarom niet allemaal de meest populaire of meest grijsgedraaide Stubru-groepen) en een goeie mix tussen opkomend talent en gevestigde waarden. Van mij mogen wel die eene of die twee metalgerichte/hardere bands er nog bij.

seriously?
Is er ooit een meer commerciële affiche van RW geweest dan de huidige fo deze van voorgaande jaren?

Neem de affiches van voor de jaren 2010 er eens bij.
Toen was het nog om vingers & duimen van ...

Everyknight wrote:

seriously?
Is er ooit een meer commerciële affiche van RW geweest dan de huidige fo deze van voorgaande jaren?

Neem de affiches van voor de jaren 2010 er eens bij.
Toen was het nog om vingers & duimen van …

Je geeft nu de affiche van 2008. Voor mij het beste Werchterprogramma ooit (van de jaren waarin ik geweest ben, mijn eerste keer was in 2002).

Maar dat geromantiseer naar vroeger toe, ik doe daar niet aan mee, want het klopt niet. 2009 was dat jaar met Lady Gaga, Jasper Erkens, Katy Perry, Metro Station, The Black Eyed Peas en Milk Inc op de affiche. In 2007 was Keane headliner. In 2006 had je Hooverphonic als voorlaatste naam op mainstage. In 2006 was Snoop Dogg headliner. In de jaren negentig was Robbie Williams bijvoorbeeld headliner.

De kritiek van veel herhaalde namen (zoals Kings of Leon bijvoorbeeld) de laatste jaren, dat was vroeger niet anders: Simple Minds 1983, 1984, 1986 of Talking Heads 1978, 1979, 1982 of Therapy? 1994, 1995, 1996, 1998 enz.. En dat in een tijd waar en veel minder podiumplekken dienden ingevuld te worden.

Natuurlijk weet ik dat voor al deze jaren ook steengoede namen te zeggen zijn, maar om te zeggen dat het vroeger allemaal zo veel beter was en dat het toen nog "om vingers en duimen van...", dat is toch overdreven.

Oke, als je definitieve line-up van Glasto bekijkt, besef je dat er één Europees festival is met een betere (of grootsere) line-up is dan Rock Werchter. Namelijk: Glasto. :roll:

Oke, als je definitieve line-up van Glasto bekijkt, besef je dat er één Europees festival is met een betere (of grootsere) line-up is dan Rock Werchter. Namelijk: Glasto.
rolleyes.png
Zet daar dan maar onmiddelijk net daar onder Roskilde !

Wat betreft die line ups van vroeger en nu.. Er is altijd wel een bepaalde verhouding geweest denk ik, een dag of headliner met iets hardere gitaren is er volgens mij elke editie wel geweest.. Een combinatie van Belgische bands, opkomend "grijs-gedraaide-stubru" bandjes en hier en daar dance..
Overgens bevat de line up van '08 wel bands als Radiohead, Sigur Ros, Neil Young om dan nog maar te zwijgen van Beck, REM, Editors etc etc ..

Hoe langer ik erover nadenk en hoe dichterbij RW komt, des te meer moeite heb ik met de volledige clash van New Order en Macca. Beide legendarisch op hun eigen manier en beide nog nooit gezien. En ook al speelt Macca twee keer zo lang, het lijkt me niet zinvol om ze allebei mee te pakken. Als die Barn leegstroomt, ben je pas een half uur voor het einde bij de mainstage. Luxeprobleem natuurlijk, maar dus wel een probleem... Benieuwd naar de voorkeuren/strategieën hier.

Hoe langer ik erover nadenk en hoe dichterbij RW komt, des te meer moeite heb ik met de volledige clash van New Order en Macca. Beide legendarisch op hun eigen manier en beide nog nooit gezien. En ook al speelt Macca twee keer zo lang, het lijkt me niet zinvol om ze allebei mee te pakken. Als die Barn leegstroomt, ben je pas een half uur voor het einde bij de mainstage. Luxeprobleem natuurlijk, maar dus wel een probleem… Benieuwd naar de voorkeuren/strategieën hier.

Ik ga de volledige set van Sir Macca meepakken. Spreekt me toch iets meer aan als New Order

En jullie vinden die 3 juli uit 2008 niet commercieel? ?

In 2008 sprak het programma van Pinkpop mij toch veel meer aan.

En jullie vinden die 3 juli uit 2008 niet commercieel?
1f633.png

In 2008 sprak het programma van Pinkpop mij toch veel meer aan.

FF en Metallica zijn mss de 2 meest commerciële "alternatieve" bands :)

Hoe langer ik erover nadenk en hoe dichterbij RW komt, des te meer moeite heb ik met de volledige clash van New Order en Macca. Beide legendarisch op hun eigen manier en beide nog nooit gezien. En ook al speelt Macca twee keer zo lang, het lijkt me niet zinvol om ze allebei mee te pakken. Als die Barn leegstroomt, ben je pas een half uur voor het einde bij de mainstage. Luxeprobleem natuurlijk, maar dus wel een probleem… Benieuwd naar de voorkeuren/strategieën hier.

Mee eens. Dit is voor mij de moeilijkste clash van het festival. Sommige dagen ben ik er zeker van dat ik voor integraal McCartney ga, andere dagen ben ik er zeker van dat ik voor New Order ga... Ik zal nog een aantal keer van gedacht veranderen denk ik. Zonde dat ze 35 minuten overlappen... Eigenlijk wel raar dat McCartney voor dat halfuur samenvalt met New Order en dat Ellie Goulding dan voor 40 minuten samenvalt met Flume. Die twee acts spreken telkens toch ongeveer dezelfde doelgroep aan... Jammer. f

Nu, ik denk wel dat je overdrijft als je zegt dat je pas een half uur voor het einde van McCartneys optreden bij mainstage geraakt. 10 minuten na het optreden van New Order moet je zeker op het hoofdveld kunnen staan. Da's dus 45 minuten van McCartney missen. Da's dus A hard day's night, Can't buy me love, Temporary secretary (!) en waarschijnlijk ook Nineteen hundred and eighty five... missen. Eigenlijk te veel van het goede als ik dit nu zo opschrijf. Langs de andere kant: die optredens in The Barn kunnen de meest legendarische van het festival zijn, kijk naar Patti Smith of Pixies in het recente verleden.

Michiel wrote:

Langs de andere kant: die optredens in The Barn kunnen de meest legendarische van het festival zijn, kijk naar Patti Smith of Pixies in het recente verleden.

Jep... en een set waarin zowel Love Will Tear Us Apart én Blue Monday gespeeld worden, in een uitzinnige Barn, zou normaal zo'n moment moeten zijn waarop je blij bent dat je leeft. En dan heb ik het nog niet over die handvol andere classics...

Users who are viewing this thread