terreurdreiging vind ik een heel belachelijke reden. Net alsof plots een relevant percentage minder mensen hierdoor naar RW gaan.
Combinatie van affiche & prijs.
Kijk naar Primavera, NOS Alive. Beide festivals zo goed als uitverkocht, een affiche die 10* beter is en daarbij nog eens maar de helft van de prijs…
Terreurdreiging is ongetwijfeld een reden. Of denk je dat al die toeristische locaties, concertzalen, restaurants en dergelijke voor hun plezier klagen over de terugloop in het aantal bezoekers? Vooral niet vergeten dat 25 à 30% van het jaarlijkse aantal RW-bezoekers niet uit Belgie komt. Die zien de media in eigen land berichten over Belgie als een 'failed state' waar het krioelt van de IS-fanaten. En dan naar een openluchtevenement op een boogscheut van 'terroristennest' Brussel gaan? Daar passen die mensen voor. Voor buitenlanders is pakweg Roskilde of Eurockeennes immers een even interessante optie.
Ticketprijzen kunnen misschien een impact hebben, maar dan ook beperkt. Mensen die alternatieven zoeken, zien ook dat gelijkaardige affiches in het buitenland evenveel (Pinkpop) of zelfs meer (Roskilde of eender welk Brits festival) kosten. En in Belgie is er elk jaar kritiek op de toegangsprijzen van Rock Werchter, zonder dat dat een impact heeft op de ticketverkoop.
De affiche is ook heus zo slecht niet als je deze wil voorstellen hoor. Natuurlijk, op bepaalde vlakken kon het beter (de Main Stage is op vrijdag en zaterdag wat mager, op de headliners na) en het festival heeft ook enkele kansen als The National en Bastille gemist (Radiohead en Arcade Fire tel ik niet mee). Maar kijk opnieuw naar de festivals die in dezelfde categorie zitten (dus geen Primavera ofzo), en dan zie je dat Werchter het prijs-kwaliteit echt niet zo slecht doet. Vergelijken met Primavera of NOS Alive is sowieso niet eerlijk, aangezien die festivals enorm op een Radiohead-effect teren. Primavera verkoopt gewoonlijk pas in april-mei uit, NOS Alive gewoonlijk zelfs helemaal niet.