Pukkelpop 2022 - Nieuws & Geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Tijd voor een kort verslagje

- Sfeer vond ik weer opperbest, zoals altijd. Weer veel gezellige en gekke mensen gezien.
- Het terrein is vrij klein voor het aantal podia dat ze staan, maar dat is een pluspunt. Op 5 minuten ben je van de Main Stage bij de Booth. De nieuwe doorgang langs de Marquee richting de Boiler is een verstandige wijziging.
- Nieuwe Castello is te groot, geen idee waarom ze deze groter hebben gemaakt, aangezien de oude Castello nooit echt overvol was.
- Backyard is een goede toevoeging, al hoop ik dat ze de volgende edities toch net iets meer gitaargedreven muziek gaan programmeren, want nu werd er ook bv. Role Model geprogrammeerd. Ik heb er een aantal sfeervolle optredens gezien, maar daar gaat alleen maar volk zijn als er op de Main Stage/Marquee ook stevige dingen worden geprogrammeerd. Ik vind het persoonlijk wel een goede keuze om niet gewoon platte metal of punk te programmeren. De concurrentie met andere festivals in dat genre win je niet, dus je moet het eigentijds invullen, met bv aparte dingen zoals Wargasm of opkomende zaken zoals de revival van emo.
- Qua aankleding perfect: veel vlaggen, sommige zones in het festival hebben een eigen feeling, af en toe loopt er iets zot rond zoals een giraffe of een clown op een eenwieler. Het hoeft ook niet meer te zijn voor mij.
- WC's; zone van de Dance Hall/Boiler heeft echt wel meer wc's nodig, de rest van het festivalterrein was doenbaar.
- Behalve zondagnacht heb ik nooit ergens lang moeten aanschuiven. Ik moet wel zeggen dat ik soms bij het zoeken van eten een eetstand skipte als er veel volk stond, maar er waren genoeg eetstanden waar je snel geholpen werd. Idem voor drankstanden: zelden moeten wachten.
- Crowdsurfen: dit gebeurt een stuk chaotischer dan op Graspop. Op Graspop word je door sterke mannen netjes gedragen richting de barrière, op PKP ga je heen en weer en uiteindelijk geraak je meestal niet tot de barriere maar ga je daal. Dit maakt het een stuk rebelser, maar ook gevaarlijk. Geef mij maar GMM-crowdsurfen.
- Sit-downs: iemand anders haalde het hier ook al aan, ook ik vond dat er veel sit-downs werden gevraagd. Begint een beetje te vervelen.
- Lege tenten: daar heb ik zelf geen last van gehad eigenlijk. De meeste optredens die ik zag hadden veel volk op de been gebracht, met uitzondering van 100 gecs/Overmono/Four Tet/Kelly Lee Owens. Maar dit waren 4 optredens waar iedereen dan vooraan ging staan en opging op de muziek, waardoor er toch veel ambience was in de keet. Ik heb me rot geamuseerd in de weinig bevolkte optredens. Wel jammer dat deze artiesten niet het volk krijgen dat ze verdienen. Maar er waren ook veel kleinere artiesten die wel druk werden bezocht, zoals bv Mdou Moctar, Shame, Yard Act, Nu Genea,... En het is ook niet dat de kermisartiesten voor het boitpubliek allemaal volle tenten lokt. Chucki Beats en Ashnikko waren ook vrij leeg, en de boiler is ook bijlange niet altijd vol, ondanks wat er soms gezegd wordt. Ik wil ook nog opmerken dat sommige optredens opmerkelijk meer mensen op de been bracht dan een aantal jaar geleden, zoals bv. Nothing But Thieves en BMTH.
- Mix van publiek: en 100% mix van jong en oud ga je nooit hebben, maar ik vond het leuk om een aantal optredens te zien waar er volk rondliep die je eerder in de boiler verwacht, zoals Shame.


Donderdag

Op zich weinig belangrijks meegemaakt. Ik moest normaal tot 19u werken op de parking, maar ik werd pas om 20u afgelost. Bonnen en bandje gaan afhalen, de meeste bonnen thuis verstoppen en andere kleren aandoen en dan terug de fiets op om om 21u te arriveren. We hebben dan vooral in de boiler rondgehangen. Ik heb wel nog The Sore Losers en De Heideroosjes gezien. The Sore Losers was degelijk. Bij De Heideroosjes had ik het lumineuze idee om te crowdsurfen. Helaas heb ik de barrière niet gehaald, ben ik in de mosh pit terecht gekomen en ben ik mijn bril kwijt geraakt. Na 2 minuten had iemand mijn bril gevonden, zonder krassen en zo proper als iets. God bestaat!

Vrijdag: veel metalshirts op de wei, ow yeah!!!

- Fleddy Melculy: beetje een overschatte band vind ik. Er was niet zo veel volk, maar dat heeft geen enkele band op dat uur. Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen.
- Voetvolk: een mix tussen dans en rock. Degelijke initiatieven als starter van de Marquee organiseert Pukkelpop al eventjes, ik denk bv. aan Jef Neve met een orkest en de Ertebrekers '80 Extravaganza. Ik vond dit persoonlijk geen succes, maar ik heb dan ook niks met dans. Ik hoop wel dat Pukkelpop dit soort dingen blijft doen.
- Goldband: bracht aardig wat publiek op de been. Ik kende hen niet, en ik ga er niet speciaal naar luisteren thuis, maar als act om het festival op te warmen was dit prima. Ideale act voor op de middag om de mensen wakker te schudden.
- Moments: lokale metalcore, speelden zoals ze zelf zeiden een thuismatch. Drukbezocht concert, met een deftige pit. Als je als festivals ietwat grote stevige namen boekt, dan heb je het publiek voor zware metalen in de Backyard.
- Selah Sue: beetje raar dat een naam die tussen de grote namen staan zo vroeg moet optreden. Ik vroeg me af of ze er mentaal klaar was voor het optreden gezien het bericht van vorige week, maar ze straalde <3 Ik denk wel dat dit beter gewerkt had in de Marquee in de vroege avond.
- Merol: Van het ene girplower naar de andere. Ik ken Merol enkel van "Borderline", "Houd je bek en bef me" en "Meiden". Ik had verwacht dat dit eerder een humor-act was, maar het was meer dan dat. Er was wel ruimte voor grappen en grollen, maar ook voor degelijke popsongs, een charismatische frontvrouw en spontaniteit. Vooral dat laatste vind ik belangrijk: ik heb liever een band die af en toe appreciatie toont dan mensen die op het podium continu een rolletje spelen. Ik vraag me af hoe groot het potentieel van Merol is, want ze heeft alles. Een eerste onverwachte hoogtepunt.
- Even naar de lockers gaan, want het werd tijd om lenzen in te doen. De moshpit ingaan bij Wargasm met een bril is geen goed idee dacht ik vooraf. Het leek er op dat ik gelijk had: het ging er zéér stevig aan toe en het voorste gedeelte van de tent werd een bakoven. Wargasm wordt af en toe omschreven als een revival van nu-metal, maar dat vind ik niet correct. Voor mij is het eerder een meer gitaargedreven versie van Atari Teenage Riot, en dat wil zeggen; beats, snelle ritmes, scanderen, en vooral enkel in 6de versnelling blijven spelen. Ik heb de eer gehad om de zanger van zeer dichtbij te zien...laten we zeggen dat er niet enkel in de boiler pillenkoppen zijn.
- Even afkoelen bij Nothing But Thieves. Ik dacht dat ik er niks van kende, maar ze hebben precies toch 2 of 3 radiohits. Al het enthousiasme van de band ten spijt, kan de band me matig boeien. Ik mis vooral persoonlijkheid, een eigen sound. Het is allemaal te gelikt, iets te hard op veilig gespeeld.
- Onderweg naar de boiler wok gekocht langs de Marquee. Gaat een slechte keuze zijn, zal later blijken.
- Soit, we zijn in de boiler geraakt. Ik ga normaal nooit specifiek voor een DJ naar de boiler, en als ik bewust naar de boiler ga, dan werd ik in het verleden teleurgesteld (ik denk aan Prospa in 2019). Dit jaar ben ik op vrijdagavond gegaan voor een aantal DJ's. Ik heb het laatste stuk van Dana Montana meegemaakt. Het klonk als een harde set die normaal enkel gereserveerd wordt voor de Booth. Ik kan het enkel toejuichen dat dit in de boiler wordt gezet in de plaats van een commerciëlere DJ. En nu één van mijn favoriete festivalmomenten ooit: De Gabber Eleganza. Of je het wilt of niet, gabber is terug in de opmars, mensen die naar Dour gaan weten dat. Nu is Pukkelpop op een bescheiden manier op de hypetrein gesprongen. Wat een gave act was dit. 4 Mensen op het podium die voordeden hoe je moet hakken, stampende beats en vooral; veel verloren gelopen metalvolk dat niet wist hoe ze zich moesten bewegen. De verbijsterde blik in hun ogen zal ik nooit vergeten. Dit was volgens mij de eerste keer hardcore/gabber op Pukkelpop, maar niet de laatste keer denk ik. Volgend jaar ascendant vierge aub! Daarna was het de beurt aan Hazard. Ik had daar hoge verwachtingen van, die werden totaal niet ingelost. Had die man er geen zin in? Waren er technische problemen? Het klonk alsof die gewone het ene liedje na de andere opzette en enkel mixte met de faders. Zeer zwakke set. Ten slotte heb ik nog een stuk SaSaSaS. Dat was dan weer wel puik gemixt.
- Lil Uzi Vert: Rotslecht. Niet dat ik er bij was, maar ik heb de arrogantie om te zeggen dat het rotslecht was.
- Omdat Hazard zo hard tegenviel, ben ik even gaan wandelen. Ashnikko zag er cringe uit, ook weinig volk vond ik. Tamino klonk dan weer uitstekend, en er was precies zeer veel volk. Ik vind het jammer dat mensen Tamino in hetzelfde rijtje zetten als Bazart. Tamino is 1000x beter en heeft een unieke sound. While She Sleeps kan ik alsvolgt samenvatten: druk, heet, luid. Moet het meer zijn?
- Dan nu het persoonlijk dieptepunt van het festival. Sinds dat ik de wok gegeten had, kreeg ik niets meer binnen van drinken. Aanvankelijk dacht ik dat ik verzadigd was. Maar na 2/3 uur kreeg ik nog steeds geen water binnen, en ik voelde ik mijn drinken hangen in mijn keel. Toen wist ik dat fout ging aflopen. Na het eerste stuk van SaSaSaS ben ik naar de Main gelopen, zodat ik na Cypress Hill een goede spot kon opeisen bij Slipknot. Maar net na Cypress Hill voelde ik alles bovenkomen, en gebeurde waarvoor ik vreesde: ik moest overgeven. De wok die ik had gegeten, zag er nog exact uit zoals ik die had opgegeten. Eerst was ik er eigenlijk best blij mee: ik had de verwachting dat nu alles er uit was dat het beter ging gaan. Ik ging naar het voorste vak, maar in plaats van beter te worden bleef het bergaf gaan. In de dalende temperaturen en de gietende regen baadde ik in mijn eigen zweet. Net voor Slipknot begon voelde ik weer alles naar boven komen, ben dan moeten weglopen. Tweede keer overgeven, en toen werd alles zwart voor mijn ogen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik opeens zoveel kracht in mijn benen verloor en dat ik instant in slaap kon vallen. Ik heb mijn laatste krachten verzameld om me toch nog naar het tweede vak te slepen. Slipknot is de eerste band waar ik verliefd op ben geworden, dat ze op een paar kilometer van mijn huis gingen spelen, dat maakte me dolgelukkig. Ik voelde me vorig week zo enthousiast als een kleine jongen. Maar toen de riff van openingsnummer van Disasterpiece gespeeld werd, was een bed het enige waar ik aan kon denken. Ik heb het na 2 nummers opgegeven en ben helemaal achteraan gaan liggen op een bank aangezien ik nog niet eens mijn hoofd kon omhoog houden of mijn ogen openhouden. Geen moshpit, geen meekreisen met Corey, geen enthousiasme, niks. Ik heb het wel allemaal vrij snel kunnen relativeren: de productie is hetzelfde als op GMM 2019, ik heb Slipknot al 4x gezien en er werden geen deep cuts gespeeld. Er zijn ergere dingen in het leven dan ziek worden tijdens een festival.
- Goed, Slipknot dus. Ik kan er dus weinig over zeggen. Fysiek was ik er, mentaal niet. Hoe Corey "Pukkelpop" uitsprak was schattig. Hij week af van zijn gebruikelijke bindteksten: hij liet blijken dat PKP een ongewoon festival voor hen is en voor een keer werd er geen onzin verkocht à la "jullie hebben een record verbroken bij Spit It Out!!!". Tortilla man brengt de beweegelijkheid en chaos die Slipknot nodig heeft.
- Na Spit It Out had ik de krachten om op mijn benen te staan, en ben ik vertrokken. HAAi en Pendulum jammer genoeg gemist.

Zaterdag

- Na een ongewoon lange festivalslaap van 8 uur word ik redelijk hersteld wakker. Dat is een goed teken, want het zou een drukke dag worden. Ik had op dat moment enkel koorts en spierpijn in de benen, maar dat laatste kan ook zijn omdat ik teringhard heb zitten hakken bij de Eleganza show. Voor de zekerheid toch wat medicatie genomen, dus ik kon voor het eerst zeggen dat ik onder invloed was van pillen op Pukkelpop :)
- Go_A: een songfestivalact op het festival, ik was er aanvankelijk totaal geen fan van. Ik heb me zeer positief laten verrassen. Go_A is een ongewone blend van uptempo beats en folk. Die cirkels op het einde waren echt de max
- Bizkit Park: een nu-metalcoverband. Persoonlijk ben ik, net zoals bij songfestivalacts, geen fan om dergelijke bands in het normaal programma te zetten, maar ik zag veel mensen die daar niks om gaven. Ik denk dat ze er wel baat bij hebben om een tweede gitarist te hebben.
- Al Qasar: de eerste van de twee bands van de dag met een Oosterse sound. Waar Mdou Moctar eerder blues is, is Al Qasar rock. Ik vond Al Qasar duidelijk de mindere van de twee. De frontman kwam heel cartoonesk, bijna clownesk over. Rare mantel, raar stemmetje, met cliché doorspekte bindteksten over de 99 procent. Het pakte niet volledig bij mij, omdat het erg gespeeld leek. Mdou Moctar heeft ook maatschappijbewuste songs, maar als ik de frontman van Mdou geagiteerd bezig hoor op de radio, dan weet ik dat hij het meent. Hier kwam het een beetje kinderachtig over. Desalniettemin geen slechte act, omdat de frontman het publiek levende hield.
- Gayle en De Staat: Ik zet deze twee samen, omdat ik van beide bands maar 1 song ken, jullie weten welke. De Staat heeft het pleit gewonnen tussen de 2. Bij De Staat kan je zeggen dat ze uniek zijn: een bende weirdo's met een aparte sound. Behalve dat ene liedje (Witch Doctterrrrrrrrrrrr) hebben ze me bij de rest van de set kunnen entertainen. Gayle was dan weer redelijk platte poppunk, waar het publiek zat te wachten op dat ene liedje (dat kinderachtig liedje met "A B C D E...").
- Kill Birds: een band waar Dave Grohl naar luistert. Ik zou niet weten waarom.
- Murder Capital: Ook niet bepaald een hoogtepunt. Ik vind de band veel potentieel hebben, maar echt enthousiast was het optreden niet. Mits meer publieksparticipatie was het veel sfeervoller geweest, maar de zanger dook enkel in het begin van het optreden het publiek in en dat was het dan qua opjutten van publiek. De sfeer bleef tijdens het optreden achteruit gaan, dus ik ben vertrokken. Als ik de recensies mag geloven, ben ik te vroeg vertrokken.
- Aurora: Zeer sterk. Een fragiel meisje met een piepstemmetje, maar als ze begint te zingen, holy shit. Ik was blij voor haar dat er zo veel volk was, maar blijkbaar is ze tegenwoordig ook een TikTok-fenomeen. Ik wens haar alle aandacht toe.
- Shame: memorabel optreden. Eerste keer Shame voor mij, normaal was ik er in maart bij in de Trix, maar door omstandigheden heb ik dit gemist. Ondanks mijn ziekte van de dag ervoor, heb ik me gewaagd aan het voorste gedeelte van het publiek. Tijdens het eerste nummer was allen nog rustig, maar bij het tweede nummer dacht één of andere oude vent "nu is het genoeg geweest" en begint over de mensen voor zich te walsen. De rest van het publiek had het signaal begrepen en voordat ik het wist zat ik een grote moshpit. Ik merkte in de pit dat ik niet 100% hersteld was van de dag ervoor, want ik had amper de kracht om andere te duwen. Ik heb me laten behandelen als een speelbal in de pit, en ik vond dat prima. De anderen hadden wel de kracht om te moshen, en hoe. Het was een chaotische pit, in de positieve zin. Er was ook een dude met een blauwe rugzak die heel de tijd zat te crowdsurfen en probeerde uit de handen van de security te blijven. Degenen die er waren zullen weten wie ik bedoel. De band was ook in topvorm: de zanger zoekt met zijn arrogante kop heel de tijd fysiek contact met het publiek, de bassist brak alles af,... en ondanks alles speelde ze retestrak. Hun tweede album heeft minder gescoord heb ik de indruk, maar ik hoop dat het derde op topniveau is, want deze band verdient de status die Idles heeft.
- Na Shame even afgezien. Ik was duidelijk niet hersteld van de ziekte van de dag ervoor, en de inspanningen en de warmte bij Shame hadden hun tol geëist. Ik ben gestrompeld naar Mdou Moctar, die ik in april al in de AB heb gezien. Ik vond ze nu op Pukkelpop beter, het publiek was ook mee en de frontman genoot er enorm van. Wat een gitaarvirtuoos is dat zeg!
- Op weg naar Overmono ben ik even bij Dave blijven plakken. Het zag er heel goed uit, stevige productie maar ook een rapper die alles live brengt (gezien, Lil Uzi Vert?). Rap zoals het hoort te zijn. En kortbij de Marquee heb je ook de Club, dus waarom piepen we daar niet even binnen als we toch in de buurt zijn? Wet Leg was daar bezig zijn ding te doen, en dat klonk zoals in de Botanique in mei: een twijfelend begin en verlegen, giechelende frontvrouwen. Geen idee of dat verlegen gedoen echt is of een act, ik kan dat oprecht niet zeggen. Ik heb 2 nummers meegepikt en dan ben ik vertrokken naar Overmono, want Wet Leg heb ik al gezien.
- Overmono: de max! Wie Overmono niet kent: beeld u Bicep in, maar net iets minder melodie en iets meer beats. Op zich niet veel volk, maar het volk dat er was, was wel volledig opgezogen in het optreden. Enkel het stukje op het einde met zang was minder, maar voor de rest de perfecte danceshow.
- Yard Act: Een band die de afgelopen jaar gehypet werd, net zoals Wet Leg. Yard Act is post-punk, maar heeft niet de serieuziteit die de andere post-punkbands hebben (denk bv aan Dry Cleaning). Ik had hoge verwachtingen, maar die werden niet volledig ingelost. Bij sommige nummers werd het heel sfeervol, zoals The Overload. Bij andere nummers zakte de sfeer een beetje in. Ook de bindtekst over zijn broek uit Antwerpen was echt te lang. De band heeft wel potentieel: bepaalde liedjes zijn zeer aanstekelijk en de frontman heeft persoonlijkheid. Als hij minder zou lullen over zijn broek, dan zou ik hem wel eens sympathiek vinden.
- Moeilijke keuze nu: Tame Impale vs. Underworld vs. Kelly Lee Owens (=KLO). Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Geen al te beste keuze, zo zal blijken. Ik vond het geen interessant concert: het goedkoop beatsletje in mijn hoopte op een dansbaar concert, maar voor mij werd het allemaal te psychedelisch, iets te experimenteel, iets te zweverig. Ik miste ook wat meer overgang tussen nummers en een goed tempo, nu verliep de set met horten stoten. Ik heb haar eerder gezien, en toen vond ik haar top. Nu zat ik niet in de juiste mood. Ik ben tussendoor even naar Tame Impale geweest en daarna teruggekomen, en gelukkig heb ik een uitstekende groovy versie van Melt kunnen horen.
- Tame Impala: Ik ben even geweest, maar ik heb gebaald dat ik het niet volledig heb gezien. De productie zag er top notch uit, het publiek had er zin in en de band ging er ook voor. Ik heb gelukkig Let It Happen kunnen meemaken
- Na Tame Impala en KLO was het tijd voor de Viagra Boys. Topoptreden, niet meer, niet minder. Seba is een Rock 'n Roll-ster uit de boekskes en die kerel met zijn cowboyhoed zag er ongeloofelijk gaaf uit. Voor de rest is het een set vol met zelfspot en eerlijkheid. Ik stond jammer genoeg niet in de pit, maar ik stond nog wankel op mijn benen en ik wou op tijd vertrekken naar 100 Gecs.
- 100 Gecs: om één of andere reden ben ik grote fan. 100 Gecs is Hyperpop met hoofdletter H, maar als extraatje slagen ze er in om meerdere genres te mengen (Grime, metal, poppunk, ska) zonder de pop te verliezen. Combineer dit met een neus om aanstekelijke liedjes te schrijven, slechte humor als bindteksten en whacko achtergrondvideo's en je krijgt een act die gemaakt is om uw hoofd leeg te maken. Ik heb alleszins een groepje vrienden kunnen overtuigen om dit te kiezen boven Charlotte De Witte (zeer goede keuze, bleek achteraf) en zij waren zeer positief verrast, zonder dat ze wisten wat dit was. Persoonlijk vond ik het nieuwe trap-nummer minder, voor de rest was het hersenloos uit de bol gaan. Moesten ze ooit nog eens in de buurt komen: ga er naar toe, maar laat al uw ideeën over wat muziek moet zijn vallen.
- Mati Drome: even uitbollen dacht ik. Was ik even mis. Zeer stevig Trance/Techno feestje in een queersfeertje waren weinig regels gelden.

Zondag: Op zich weinig gezien, dus hier maar een beperkte tekst (ben het typen ook wat beu haha)

- Vrienden van me hebben me meegetrokken naar Meau. Geen idee wie dat was, en ik kende haar radiohit niet. Oeps.
- Daarna naar de Coté Bizar gegaan. Het zag er kleiner uit dan de Petit Bazar van de andere jaren, maar het was heel knap ingericht. Ik heb lotjes voor de carrousel verdient door dildo's op iemand te gooien. Tijdens het carrouselritje speelde er een paar meter verderop een bandje van clowns met een corpse paint gezicht die een soort van black metal brachten. Heel bizar.
- Tijdens de tocht naar het Pukkelpopcafé zijn we de Bacardistand gepasseerd, en daar hebben we heel toevallig een secret room gevonden die zelfs niet op de site staat. Als je wil weten wat het is, moet je volgend jaar maar zelf naar de bacardi stand gaan ;)
- Tom Mish: Zalige muziek voor een zonovergoten zondagnamiddag. Sommigen vonden dit ongepast op de main stage, maar ik zou dit muziek vaker op de main zetten in de namiddag. Pakweg Mac Demarco in het zonnetje zou niet slecht zijn.
- Sigrid: zeer toffe griet he. Een glimlach om verliefd op te vallen, een dijk van een stem en tomeloze enthousiasme. Ik vrees wel dat als ze geen hit te pakken krijgt, dat ze voor altijd rond dat uur zal spelen op festivals.
- Fred Again: Hoogtepunt en kookpunt. T-shirt kletsnat van het dansen vooraan de zaal. Alleen jammer dat Jungle al zo vroeg gespeeld werd. Ik heb persoonlijk 2 Freds gezien: de party Fred en de melancholische Fred. Het begin en midden van de set was melancholische fred, net na het begin en op het einde had je party fred. Persoonlijk vond ik melancholische fred in het midden te lang duren, maar ondanks dat heb ik er énorm van genoten. Ik zie er niet de headliner in die voorspeld wordt door mensen, maar ik gun het hem van harte.
- Bring Me The Horizon: dit suckte. De afgelopen jaren hebben ze een paar aanstekelijke hits uitgebracht, maar de rest van de set wordt ook gevuld met mierzoete liedjes. Ik ga als een boomer klinken, maar wat met de oudere, harde nummers? Als niet-fan spelen ze precies heel de tijd hetzelfde. Hoe zit dat nu eigenlijk met de playback? Is het hele optreden een playback of gewoon enkele zinnen? Het viel me op dat hij zijn micro in de lucht hield bij dezelfde zinnen van het refrein. Zijn er dan gewoon enkele zinnen opgenomen zodat hij naar adem kan happen? Kan je dat gewoon niet beter een achtergrondzanger of zangeres nemen, als je toch al dansers op het podium hebt? BMTH wordt wel eens getipt als volgende headliner op metalfestivals, maar daar kom je echt niet weg met playback, ook al is dat maar voor enkele zinnen in een uur.
- Even gechilled, daarna naar Boys Noize vertrokken. Dit was een harde set, die soms neigde naar hardtek. Ik had toch liever meer de electro van zijn beginjaren, maar op zich boeide mij dat niet zo veel. Er was veel plaats achteraan, dus er was ook veel plaats om te dansen.
- Dan een verscheurende keuze: Arctic Monkeys of Four Tet? Uiteindelijk was ik van plan om eerst een deel Four Tet te zien, en dan het laatste uur van Arctic Monkeys. Over AM kan ik kort zijn: het is mijn ding niet, en het klonk niet strak, dus ik ben snel terug vertrokken naar Four Tet. Four Tet lokte weinig volk. Op zich boeit me het aantal volk niet, want meestal zijn de concerten met weinig volk net heel sfeervol, maar Kieran Hebden zelf leek dit wel erg te vinden. Daarom dat ik me toch ook wat sip voelde, want ik voelde medelijden. Ik heb ter compensatie extra hard gedanst, maar het mocht niet baten helaas.
- Het festival afsluiten heb ik in de Club gedaan. Uitstekende keuze, al zeg ik het zelf. Ik vind de boiler in de laatste uren na een festivaldag te druk en de muziek is dan matig. De Club is mijn nieuwe go-to in de toekomst.
Wederom een toffe review! Wel echt superzuur dat je inzinking precies tijdens Slipknot was. Never trust a wok salesman.
 
  • Leuk
Waarderingen: Special Monkey

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.072
10.220
Krijg door de verhalen hier wel echt weer zin om eens naar Pukkelpop te gaan. Heb me daar altijd erg goed vermaakt. Lekker de verschillende podia afstruinen op zoek naar nieuwe bandjes, verrast worden, telerugesteld vertrekken. Van Pukkelpop heb ik de meeste stoere verhalen: die heb ik nog gezien toen ze klein waren.
 

simonbolivar

Randprogramma
3 jul 2019
142
114
Alleen de zondag geweest:

1. The Lathums
2. Arctic Monkeys (ja, Turner was een paar nrs niet scherp (oortje?), verder top show)
3. Tom Misch
4. Glass Animals
5. Eefje de Visser
6. Fred Again..
7. Sea Girls
8. Oscar and the Wolf
9. H.E.R.

Helaas door de clash met AM niet naar BADBADNOTGOOD geweest, in december zie ik ze nog wel in Tivoli.
Iemand die hier bij was? Hoe was het?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.150
3.670
1. Aurora
2. Tame Impala
3. Underworld
4. Clutch
5. De Staat
6. Job Jobse
7. The Murder Capital
8. Al-Qasar
9. Shame
10. Overmono

Mooie editie met ideaal weer. Op camping Relax mag er nog een extra gedeelte met toiletten bij en een een festival tent, zoals op camping A1 van Werchter.
Verder, zonde dat er toch weer Vlaamse fascisten aanwezig waren en rotzooi uitgehaald hebben. Ik voeg me dan ook graag bij een knokploeg om dit soort tuig van het festival weg te slaan.
Zalig festival verder 😊.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: elo

colintissen

Nieuw lid
23 aug 2022
1
1
Tijd voor een kort verslagje

- Sfeer vond ik weer opperbest, zoals altijd. Weer veel gezellige en gekke mensen gezien.
- Het terrein is vrij klein voor het aantal podia dat ze staan, maar dat is een pluspunt. Op 5 minuten ben je van de Main Stage bij de Booth. De nieuwe doorgang langs de Marquee richting de Boiler is een verstandige wijziging.
- Nieuwe Castello is te groot, geen idee waarom ze deze groter hebben gemaakt, aangezien de oude Castello nooit echt overvol was.
- Backyard is een goede toevoeging, al hoop ik dat ze de volgende edities toch net iets meer gitaargedreven muziek gaan programmeren, want nu werd er ook bv. Role Model geprogrammeerd. Ik heb er een aantal sfeervolle optredens gezien, maar daar gaat alleen maar volk zijn als er op de Main Stage/Marquee ook stevige dingen worden geprogrammeerd. Ik vind het persoonlijk wel een goede keuze om niet gewoon platte metal of punk te programmeren. De concurrentie met andere festivals in dat genre win je niet, dus je moet het eigentijds invullen, met bv aparte dingen zoals Wargasm of opkomende zaken zoals de revival van emo.
- Qua aankleding perfect: veel vlaggen, sommige zones in het festival hebben een eigen feeling, af en toe loopt er iets zot rond zoals een giraffe of een clown op een eenwieler. Het hoeft ook niet meer te zijn voor mij.
- WC's; zone van de Dance Hall/Boiler heeft echt wel meer wc's nodig, de rest van het festivalterrein was doenbaar.
- Behalve zondagnacht heb ik nooit ergens lang moeten aanschuiven. Ik moet wel zeggen dat ik soms bij het zoeken van eten een eetstand skipte als er veel volk stond, maar er waren genoeg eetstanden waar je snel geholpen werd. Idem voor drankstanden: zelden moeten wachten.
- Crowdsurfen: dit gebeurt een stuk chaotischer dan op Graspop. Op Graspop word je door sterke mannen netjes gedragen richting de barrière, op PKP ga je heen en weer en uiteindelijk geraak je meestal niet tot de barriere maar ga je daal. Dit maakt het een stuk rebelser, maar ook gevaarlijk. Geef mij maar GMM-crowdsurfen.
- Sit-downs: iemand anders haalde het hier ook al aan, ook ik vond dat er veel sit-downs werden gevraagd. Begint een beetje te vervelen.
- Lege tenten: daar heb ik zelf geen last van gehad eigenlijk. De meeste optredens die ik zag hadden veel volk op de been gebracht, met uitzondering van 100 gecs/Overmono/Four Tet/Kelly Lee Owens. Maar dit waren 4 optredens waar iedereen dan vooraan ging staan en opging op de muziek, waardoor er toch veel ambience was in de keet. Ik heb me rot geamuseerd in de weinig bevolkte optredens. Wel jammer dat deze artiesten niet het volk krijgen dat ze verdienen. Maar er waren ook veel kleinere artiesten die wel druk werden bezocht, zoals bv Mdou Moctar, Shame, Yard Act, Nu Genea,... En het is ook niet dat de kermisartiesten voor het boitpubliek allemaal volle tenten lokt. Chucki Beats en Ashnikko waren ook vrij leeg, en de boiler is ook bijlange niet altijd vol, ondanks wat er soms gezegd wordt. Ik wil ook nog opmerken dat sommige optredens opmerkelijk meer mensen op de been bracht dan een aantal jaar geleden, zoals bv. Nothing But Thieves en BMTH.
- Mix van publiek: en 100% mix van jong en oud ga je nooit hebben, maar ik vond het leuk om een aantal optredens te zien waar er volk rondliep die je eerder in de boiler verwacht, zoals Shame.


Donderdag

Op zich weinig belangrijks meegemaakt. Ik moest normaal tot 19u werken op de parking, maar ik werd pas om 20u afgelost. Bonnen en bandje gaan afhalen, de meeste bonnen thuis verstoppen en andere kleren aandoen en dan terug de fiets op om om 21u te arriveren. We hebben dan vooral in de boiler rondgehangen. Ik heb wel nog The Sore Losers en De Heideroosjes gezien. The Sore Losers was degelijk. Bij De Heideroosjes had ik het lumineuze idee om te crowdsurfen. Helaas heb ik de barrière niet gehaald, ben ik in de mosh pit terecht gekomen en ben ik mijn bril kwijt geraakt. Na 2 minuten had iemand mijn bril gevonden, zonder krassen en zo proper als iets. God bestaat!

Vrijdag: veel metalshirts op de wei, ow yeah!!!

- Fleddy Melculy: beetje een overschatte band vind ik. Er was niet zo veel volk, maar dat heeft geen enkele band op dat uur. Voor de rest kan ik er weinig zinnigs over zeggen.
- Voetvolk: een mix tussen dans en rock. Degelijke initiatieven als starter van de Marquee organiseert Pukkelpop al eventjes, ik denk bv. aan Jef Neve met een orkest en de Ertebrekers '80 Extravaganza. Ik vond dit persoonlijk geen succes, maar ik heb dan ook niks met dans. Ik hoop wel dat Pukkelpop dit soort dingen blijft doen.
- Goldband: bracht aardig wat publiek op de been. Ik kende hen niet, en ik ga er niet speciaal naar luisteren thuis, maar als act om het festival op te warmen was dit prima. Ideale act voor op de middag om de mensen wakker te schudden.
- Moments: lokale metalcore, speelden zoals ze zelf zeiden een thuismatch. Drukbezocht concert, met een deftige pit. Als je als festivals ietwat grote stevige namen boekt, dan heb je het publiek voor zware metalen in de Backyard.
- Selah Sue: beetje raar dat een naam die tussen de grote namen staan zo vroeg moet optreden. Ik vroeg me af of ze er mentaal klaar was voor het optreden gezien het bericht van vorige week, maar ze straalde <3 Ik denk wel dat dit beter gewerkt had in de Marquee in de vroege avond.
- Merol: Van het ene girplower naar de andere. Ik ken Merol enkel van "Borderline", "Houd je bek en bef me" en "Meiden". Ik had verwacht dat dit eerder een humor-act was, maar het was meer dan dat. Er was wel ruimte voor grappen en grollen, maar ook voor degelijke popsongs, een charismatische frontvrouw en spontaniteit. Vooral dat laatste vind ik belangrijk: ik heb liever een band die af en toe appreciatie toont dan mensen die op het podium continu een rolletje spelen. Ik vraag me af hoe groot het potentieel van Merol is, want ze heeft alles. Een eerste onverwachte hoogtepunt.
- Even naar de lockers gaan, want het werd tijd om lenzen in te doen. De moshpit ingaan bij Wargasm met een bril is geen goed idee dacht ik vooraf. Het leek er op dat ik gelijk had: het ging er zéér stevig aan toe en het voorste gedeelte van de tent werd een bakoven. Wargasm wordt af en toe omschreven als een revival van nu-metal, maar dat vind ik niet correct. Voor mij is het eerder een meer gitaargedreven versie van Atari Teenage Riot, en dat wil zeggen; beats, snelle ritmes, scanderen, en vooral enkel in 6de versnelling blijven spelen. Ik heb de eer gehad om de zanger van zeer dichtbij te zien...laten we zeggen dat er niet enkel in de boiler pillenkoppen zijn.
- Even afkoelen bij Nothing But Thieves. Ik dacht dat ik er niks van kende, maar ze hebben precies toch 2 of 3 radiohits. Al het enthousiasme van de band ten spijt, kan de band me matig boeien. Ik mis vooral persoonlijkheid, een eigen sound. Het is allemaal te gelikt, iets te hard op veilig gespeeld.
- Onderweg naar de boiler wok gekocht langs de Marquee. Gaat een slechte keuze zijn, zal later blijken.
- Soit, we zijn in de boiler geraakt. Ik ga normaal nooit specifiek voor een DJ naar de boiler, en als ik bewust naar de boiler ga, dan werd ik in het verleden teleurgesteld (ik denk aan Prospa in 2019). Dit jaar ben ik op vrijdagavond gegaan voor een aantal DJ's. Ik heb het laatste stuk van Dana Montana meegemaakt. Het klonk als een harde set die normaal enkel gereserveerd wordt voor de Booth. Ik kan het enkel toejuichen dat dit in de boiler wordt gezet in de plaats van een commerciëlere DJ. En nu één van mijn favoriete festivalmomenten ooit: De Gabber Eleganza. Of je het wilt of niet, gabber is terug in de opmars, mensen die naar Dour gaan weten dat. Nu is Pukkelpop op een bescheiden manier op de hypetrein gesprongen. Wat een gave act was dit. 4 Mensen op het podium die voordeden hoe je moet hakken, stampende beats en vooral; veel verloren gelopen metalvolk dat niet wist hoe ze zich moesten bewegen. De verbijsterde blik in hun ogen zal ik nooit vergeten. Dit was volgens mij de eerste keer hardcore/gabber op Pukkelpop, maar niet de laatste keer denk ik. Volgend jaar ascendant vierge aub! Daarna was het de beurt aan Hazard. Ik had daar hoge verwachtingen van, die werden totaal niet ingelost. Had die man er geen zin in? Waren er technische problemen? Het klonk alsof die gewone het ene liedje na de andere opzette en enkel mixte met de faders. Zeer zwakke set. Ten slotte heb ik nog een stuk SaSaSaS. Dat was dan weer wel puik gemixt.
- Lil Uzi Vert: Rotslecht. Niet dat ik er bij was, maar ik heb de arrogantie om te zeggen dat het rotslecht was.
- Omdat Hazard zo hard tegenviel, ben ik even gaan wandelen. Ashnikko zag er cringe uit, ook weinig volk vond ik. Tamino klonk dan weer uitstekend, en er was precies zeer veel volk. Ik vind het jammer dat mensen Tamino in hetzelfde rijtje zetten als Bazart. Tamino is 1000x beter en heeft een unieke sound. While She Sleeps kan ik alsvolgt samenvatten: druk, heet, luid. Moet het meer zijn?
- Dan nu het persoonlijk dieptepunt van het festival. Sinds dat ik de wok gegeten had, kreeg ik niets meer binnen van drinken. Aanvankelijk dacht ik dat ik verzadigd was. Maar na 2/3 uur kreeg ik nog steeds geen water binnen, en ik voelde ik mijn drinken hangen in mijn keel. Toen wist ik dat fout ging aflopen. Na het eerste stuk van SaSaSaS ben ik naar de Main gelopen, zodat ik na Cypress Hill een goede spot kon opeisen bij Slipknot. Maar net na Cypress Hill voelde ik alles bovenkomen, en gebeurde waarvoor ik vreesde: ik moest overgeven. De wok die ik had gegeten, zag er nog exact uit zoals ik die had opgegeten. Eerst was ik er eigenlijk best blij mee: ik had de verwachting dat nu alles er uit was dat het beter ging gaan. Ik ging naar het voorste vak, maar in plaats van beter te worden bleef het bergaf gaan. In de dalende temperaturen en de gietende regen baadde ik in mijn eigen zweet. Net voor Slipknot begon voelde ik weer alles naar boven komen, ben dan moeten weglopen. Tweede keer overgeven, en toen werd alles zwart voor mijn ogen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik opeens zoveel kracht in mijn benen verloor en dat ik instant in slaap kon vallen. Ik heb mijn laatste krachten verzameld om me toch nog naar het tweede vak te slepen. Slipknot is de eerste band waar ik verliefd op ben geworden, dat ze op een paar kilometer van mijn huis gingen spelen, dat maakte me dolgelukkig. Ik voelde me vorig week zo enthousiast als een kleine jongen. Maar toen de riff van openingsnummer van Disasterpiece gespeeld werd, was een bed het enige waar ik aan kon denken. Ik heb het na 2 nummers opgegeven en ben helemaal achteraan gaan liggen op een bank aangezien ik nog niet eens mijn hoofd kon omhoog houden of mijn ogen openhouden. Geen moshpit, geen meekreisen met Corey, geen enthousiasme, niks. Ik heb het wel allemaal vrij snel kunnen relativeren: de productie is hetzelfde als op GMM 2019, ik heb Slipknot al 4x gezien en er werden geen deep cuts gespeeld. Er zijn ergere dingen in het leven dan ziek worden tijdens een festival.
- Goed, Slipknot dus. Ik kan er dus weinig over zeggen. Fysiek was ik er, mentaal niet. Hoe Corey "Pukkelpop" uitsprak was schattig. Hij week af van zijn gebruikelijke bindteksten: hij liet blijken dat PKP een ongewoon festival voor hen is en voor een keer werd er geen onzin verkocht à la "jullie hebben een record verbroken bij Spit It Out!!!". Tortilla man brengt de beweegelijkheid en chaos die Slipknot nodig heeft.
- Na Spit It Out had ik de krachten om op mijn benen te staan, en ben ik vertrokken. HAAi en Pendulum jammer genoeg gemist.

Zaterdag

- Na een ongewoon lange festivalslaap van 8 uur word ik redelijk hersteld wakker. Dat is een goed teken, want het zou een drukke dag worden. Ik had op dat moment enkel koorts en spierpijn in de benen, maar dat laatste kan ook zijn omdat ik teringhard heb zitten hakken bij de Eleganza show. Voor de zekerheid toch wat medicatie genomen, dus ik kon voor het eerst zeggen dat ik onder invloed was van pillen op Pukkelpop :)
- Go_A: een songfestivalact op het festival, ik was er aanvankelijk totaal geen fan van. Ik heb me zeer positief laten verrassen. Go_A is een ongewone blend van uptempo beats en folk. Die cirkels op het einde waren echt de max
- Bizkit Park: een nu-metalcoverband. Persoonlijk ben ik, net zoals bij songfestivalacts, geen fan om dergelijke bands in het normaal programma te zetten, maar ik zag veel mensen die daar niks om gaven. Ik denk dat ze er wel baat bij hebben om een tweede gitarist te hebben.
- Al Qasar: de eerste van de twee bands van de dag met een Oosterse sound. Waar Mdou Moctar eerder blues is, is Al Qasar rock. Ik vond Al Qasar duidelijk de mindere van de twee. De frontman kwam heel cartoonesk, bijna clownesk over. Rare mantel, raar stemmetje, met cliché doorspekte bindteksten over de 99 procent. Het pakte niet volledig bij mij, omdat het erg gespeeld leek. Mdou Moctar heeft ook maatschappijbewuste songs, maar als ik de frontman van Mdou geagiteerd bezig hoor op de radio, dan weet ik dat hij het meent. Hier kwam het een beetje kinderachtig over. Desalniettemin geen slechte act, omdat de frontman het publiek levende hield.
- Gayle en De Staat: Ik zet deze twee samen, omdat ik van beide bands maar 1 song ken, jullie weten welke. De Staat heeft het pleit gewonnen tussen de 2. Bij De Staat kan je zeggen dat ze uniek zijn: een bende weirdo's met een aparte sound. Behalve dat ene liedje (Witch Doctterrrrrrrrrrrr) hebben ze me bij de rest van de set kunnen entertainen. Gayle was dan weer redelijk platte poppunk, waar het publiek zat te wachten op dat ene liedje (dat kinderachtig liedje met "A B C D E...").
- Kill Birds: een band waar Dave Grohl naar luistert. Ik zou niet weten waarom.
- Murder Capital: Ook niet bepaald een hoogtepunt. Ik vind de band veel potentieel hebben, maar echt enthousiast was het optreden niet. Mits meer publieksparticipatie was het veel sfeervoller geweest, maar de zanger dook enkel in het begin van het optreden het publiek in en dat was het dan qua opjutten van publiek. De sfeer bleef tijdens het optreden achteruit gaan, dus ik ben vertrokken. Als ik de recensies mag geloven, ben ik te vroeg vertrokken.
- Aurora: Zeer sterk. Een fragiel meisje met een piepstemmetje, maar als ze begint te zingen, holy shit. Ik was blij voor haar dat er zo veel volk was, maar blijkbaar is ze tegenwoordig ook een TikTok-fenomeen. Ik wens haar alle aandacht toe.
- Shame: memorabel optreden. Eerste keer Shame voor mij, normaal was ik er in maart bij in de Trix, maar door omstandigheden heb ik dit gemist. Ondanks mijn ziekte van de dag ervoor, heb ik me gewaagd aan het voorste gedeelte van het publiek. Tijdens het eerste nummer was allen nog rustig, maar bij het tweede nummer dacht één of andere oude vent "nu is het genoeg geweest" en begint over de mensen voor zich te walsen. De rest van het publiek had het signaal begrepen en voordat ik het wist zat ik een grote moshpit. Ik merkte in de pit dat ik niet 100% hersteld was van de dag ervoor, want ik had amper de kracht om andere te duwen. Ik heb me laten behandelen als een speelbal in de pit, en ik vond dat prima. De anderen hadden wel de kracht om te moshen, en hoe. Het was een chaotische pit, in de positieve zin. Er was ook een dude met een blauwe rugzak die heel de tijd zat te crowdsurfen en probeerde uit de handen van de security te blijven. Degenen die er waren zullen weten wie ik bedoel. De band was ook in topvorm: de zanger zoekt met zijn arrogante kop heel de tijd fysiek contact met het publiek, de bassist brak alles af,... en ondanks alles speelde ze retestrak. Hun tweede album heeft minder gescoord heb ik de indruk, maar ik hoop dat het derde op topniveau is, want deze band verdient de status die Idles heeft.
- Na Shame even afgezien. Ik was duidelijk niet hersteld van de ziekte van de dag ervoor, en de inspanningen en de warmte bij Shame hadden hun tol geëist. Ik ben gestrompeld naar Mdou Moctar, die ik in april al in de AB heb gezien. Ik vond ze nu op Pukkelpop beter, het publiek was ook mee en de frontman genoot er enorm van. Wat een gitaarvirtuoos is dat zeg!
- Op weg naar Overmono ben ik even bij Dave blijven plakken. Het zag er heel goed uit, stevige productie maar ook een rapper die alles live brengt (gezien, Lil Uzi Vert?). Rap zoals het hoort te zijn. En kortbij de Marquee heb je ook de Club, dus waarom piepen we daar niet even binnen als we toch in de buurt zijn? Wet Leg was daar bezig zijn ding te doen, en dat klonk zoals in de Botanique in mei: een twijfelend begin en verlegen, giechelende frontvrouwen. Geen idee of dat verlegen gedoen echt is of een act, ik kan dat oprecht niet zeggen. Ik heb 2 nummers meegepikt en dan ben ik vertrokken naar Overmono, want Wet Leg heb ik al gezien.
- Overmono: de max! Wie Overmono niet kent: beeld u Bicep in, maar net iets minder melodie en iets meer beats. Op zich niet veel volk, maar het volk dat er was, was wel volledig opgezogen in het optreden. Enkel het stukje op het einde met zang was minder, maar voor de rest de perfecte danceshow.
- Yard Act: Een band die de afgelopen jaar gehypet werd, net zoals Wet Leg. Yard Act is post-punk, maar heeft niet de serieuziteit die de andere post-punkbands hebben (denk bv aan Dry Cleaning). Ik had hoge verwachtingen, maar die werden niet volledig ingelost. Bij sommige nummers werd het heel sfeervol, zoals The Overload. Bij andere nummers zakte de sfeer een beetje in. Ook de bindtekst over zijn broek uit Antwerpen was echt te lang. De band heeft wel potentieel: bepaalde liedjes zijn zeer aanstekelijk en de frontman heeft persoonlijkheid. Als hij minder zou lullen over zijn broek, dan zou ik hem wel eens sympathiek vinden.
- Moeilijke keuze nu: Tame Impale vs. Underworld vs. Kelly Lee Owens (=KLO). Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Geen al te beste keuze, zo zal blijken. Ik vond het geen interessant concert: het goedkoop beatsletje in mijn hoopte op een dansbaar concert, maar voor mij werd het allemaal te psychedelisch, iets te experimenteel, iets te zweverig. Ik miste ook wat meer overgang tussen nummers en een goed tempo, nu verliep de set met horten stoten. Ik heb haar eerder gezien, en toen vond ik haar top. Nu zat ik niet in de juiste mood. Ik ben tussendoor even naar Tame Impale geweest en daarna teruggekomen, en gelukkig heb ik een uitstekende groovy versie van Melt kunnen horen.
- Tame Impala: Ik ben even geweest, maar ik heb gebaald dat ik het niet volledig heb gezien. De productie zag er top notch uit, het publiek had er zin in en de band ging er ook voor. Ik heb gelukkig Let It Happen kunnen meemaken
- Na Tame Impala en KLO was het tijd voor de Viagra Boys. Topoptreden, niet meer, niet minder. Seba is een Rock 'n Roll-ster uit de boekskes en die kerel met zijn cowboyhoed zag er ongeloofelijk gaaf uit. Voor de rest is het een set vol met zelfspot en eerlijkheid. Ik stond jammer genoeg niet in de pit, maar ik stond nog wankel op mijn benen en ik wou op tijd vertrekken naar 100 Gecs.
- 100 Gecs: om één of andere reden ben ik grote fan. 100 Gecs is Hyperpop met hoofdletter H, maar als extraatje slagen ze er in om meerdere genres te mengen (Grime, metal, poppunk, ska) zonder de pop te verliezen. Combineer dit met een neus om aanstekelijke liedjes te schrijven, slechte humor als bindteksten en whacko achtergrondvideo's en je krijgt een act die gemaakt is om uw hoofd leeg te maken. Ik heb alleszins een groepje vrienden kunnen overtuigen om dit te kiezen boven Charlotte De Witte (zeer goede keuze, bleek achteraf) en zij waren zeer positief verrast, zonder dat ze wisten wat dit was. Persoonlijk vond ik het nieuwe trap-nummer minder, voor de rest was het hersenloos uit de bol gaan. Moesten ze ooit nog eens in de buurt komen: ga er naar toe, maar laat al uw ideeën over wat muziek moet zijn vallen.
- Mati Drome: even uitbollen dacht ik. Was ik even mis. Zeer stevig Trance/Techno feestje in een queersfeertje waren weinig regels gelden.

Zondag: Op zich weinig gezien, dus hier maar een beperkte tekst (ben het typen ook wat beu haha)

- Vrienden van me hebben me meegetrokken naar Meau. Geen idee wie dat was, en ik kende haar radiohit niet. Oeps.
- Daarna naar de Coté Bizar gegaan. Het zag er kleiner uit dan de Petit Bazar van de andere jaren, maar het was heel knap ingericht. Ik heb lotjes voor de carrousel verdient door dildo's op iemand te gooien. Tijdens het carrouselritje speelde er een paar meter verderop een bandje van clowns met een corpse paint gezicht die een soort van black metal brachten. Heel bizar.
- Tijdens de tocht naar het Pukkelpopcafé zijn we de Bacardistand gepasseerd, en daar hebben we heel toevallig een secret room gevonden die zelfs niet op de site staat. Als je wil weten wat het is, moet je volgend jaar maar zelf naar de bacardi stand gaan ;)
- Tom Mish: Zalige muziek voor een zonovergoten zondagnamiddag. Sommigen vonden dit ongepast op de main stage, maar ik zou dit muziek vaker op de main zetten in de namiddag. Pakweg Mac Demarco in het zonnetje zou niet slecht zijn.
- Sigrid: zeer toffe griet he. Een glimlach om verliefd op te vallen, een dijk van een stem en tomeloze enthousiasme. Ik vrees wel dat als ze geen hit te pakken krijgt, dat ze voor altijd rond dat uur zal spelen op festivals.
- Fred Again: Hoogtepunt en kookpunt. T-shirt kletsnat van het dansen vooraan de zaal. Alleen jammer dat Jungle al zo vroeg gespeeld werd. Ik heb persoonlijk 2 Freds gezien: de party Fred en de melancholische Fred. Het begin en midden van de set was melancholische fred, net na het begin en op het einde had je party fred. Persoonlijk vond ik melancholische fred in het midden te lang duren, maar ondanks dat heb ik er énorm van genoten. Ik zie er niet de headliner in die voorspeld wordt door mensen, maar ik gun het hem van harte.
- Bring Me The Horizon: dit suckte. De afgelopen jaren hebben ze een paar aanstekelijke hits uitgebracht, maar de rest van de set wordt ook gevuld met mierzoete liedjes. Ik ga als een boomer klinken, maar wat met de oudere, harde nummers? Als niet-fan spelen ze precies heel de tijd hetzelfde. Hoe zit dat nu eigenlijk met de playback? Is het hele optreden een playback of gewoon enkele zinnen? Het viel me op dat hij zijn micro in de lucht hield bij dezelfde zinnen van het refrein. Zijn er dan gewoon enkele zinnen opgenomen zodat hij naar adem kan happen? Kan je dat gewoon niet beter een achtergrondzanger of zangeres nemen, als je toch al dansers op het podium hebt? BMTH wordt wel eens getipt als volgende headliner op metalfestivals, maar daar kom je echt niet weg met playback, ook al is dat maar voor enkele zinnen in een uur.
- Even gechilled, daarna naar Boys Noize vertrokken. Dit was een harde set, die soms neigde naar hardtek. Ik had toch liever meer de electro van zijn beginjaren, maar op zich boeide mij dat niet zo veel. Er was veel plaats achteraan, dus er was ook veel plaats om te dansen.
- Dan een verscheurende keuze: Arctic Monkeys of Four Tet? Uiteindelijk was ik van plan om eerst een deel Four Tet te zien, en dan het laatste uur van Arctic Monkeys. Over AM kan ik kort zijn: het is mijn ding niet, en het klonk niet strak, dus ik ben snel terug vertrokken naar Four Tet. Four Tet lokte weinig volk. Op zich boeit me het aantal volk niet, want meestal zijn de concerten met weinig volk net heel sfeervol, maar Kieran Hebden zelf leek dit wel erg te vinden. Daarom dat ik me toch ook wat sip voelde, want ik voelde medelijden. Ik heb ter compensatie extra hard gedanst, maar het mocht niet baten helaas.
- Het festival afsluiten heb ik in de Club gedaan. Uitstekende keuze, al zeg ik het zelf. Ik vind de boiler in de laatste uren na een festivaldag te druk en de muziek is dan matig. De Club is mijn nieuwe go-to in de toekomst.
Over de playback van BMTH: volgens mij zijn er maar 2 momenten waarop dit gebruikt wordt. Dit zijn het refrein van Shadow Moses en de bridge van MANTRA. De keyboard speler (Jordan Fish) neemt live (trouwens ook op plaat) veel vocals op zich. Oli's zang is nooit goed geweest, maar het wordt wel elke tour beter. Ik was alleen niet heel enthousiast over het optreden op Pukkelpop, maar dit kan ook door het drukke tourschema komen. Ze speelden 3 dagen achter elkaar en headlinen over een paar dagen Reading & Leeds, dus ik begrijp wel dat hij zijn stem een beetje wilt sparen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Special Monkey

VDB

Randprogramma
10 apr 2022
126
104
Ben ook min of meer terug onder de levenden. Een verslag dan maar!

Donderdag de hele dag gewerkt nog, dan door van in Zonhoven naar de parking Chill, maar dat heeft me even veel tijd gekost dan als die afstand te voet zou doen :) Vriendelijk geholpen door de mensen van parking 5 achter de school, ideaal want niet ver stappen. Bandje halen en inkom camping allemaal vlot en dan maar op naar de wei. Ik heb niet alles onthouden dat we gezien hebben, zitten met een groep met zeer diverse muzieksmaken, dus dat is geven en nemen. Knaldrang was op de eerste 2 dagen duidelijk aanwezig, zondag was het al wat behelpen.

Donderdag

Yong Yello:
Leuk, duidelijk populair bij de jeugd. Had wel het gevoel dat ik vroeger veel van die gasten uit het Antwerpse heb zien komen en gaan, maar rondom om kon veel volk bijna alles meezingen. Zeer ok om het festival mee te beginnen.

Omdat ik qua vibe duidelijk enkele uren achterstond op de rest ben ik dan even naar de Bacardi stand getrokken om bij enkele cocktails de mierennest te overschouwen. Leuke stand trouwens waar je ook een klein feestje kon gaan bouwen.

Heideroosjes. Vroeg me af of deze al wat oudere knarren de grote dance hall konden vullen. Ik heb het zelf niet gezien omdat ik vooraan in en net rond de pitt stond. Leuk om al die songs nog eens te kunnen meebrullen. Wel mijn horloge kwijt, maar die heb ik achteraf op het bandje na onbeschadigd teruggevonden.

Vrijdag

Fleddy Melculy
: NIet mijn ding, zeker niet zo vroeg. Wel feest vooraan, dat zeker.

Ik weet zeker dat ik iets van Hairbaby gezien heb, maar kan er me niets meer bij voorstellen. Zeker niet uitgezien.

Bij Moments eens gaan kijken wat die Backyard voorstelt. Vond dat het geluid er meerdere malen ondermaats was. Er zat ook 3 dagen op rij dezelfde kerel in de PA candy crush te spelen op zijn gsm. Geen idee of dat er iets mee te maken had. Wel veel volk en een stevige energieboost voor het hardere werk op PKP; deze tent.

Tijd voor wat rust, en die gevonden bij Hollow Coves. Steengoede Australische band, die ga ik nog eens willen gaan bekijken!

Eens gaan kijken wat de Coté Bizar voortstelde. Het leek daar soms op een Tim Burton film, al kon je er dus ook met dildo's gaan gooien of servies tegen de muur knallen. Leuk om even iets te drinken.

Skepta was niet geweldig, maar om in je eenrje de Main Stage een uur te boeien moet je al sterk uit de hoek komen. Ontbrak een beetje aan peper en zout;, deze grime set.

Wargasm had ik aangekruist omdat het op papier interessant leek; maar uiteindelijk iets te veel chaos voor mijn doen. Had duidelijk wel zijn fans.

Terug naar de Club om daar met de Haunted Youth weer de rust op te zoeken. Helaas werd een goed concert voor mij wat gedwarsboomd door enkele nitwits die het leuk vinden om heel het concert tegen elkaar te willen praten. Ga dan toch buiten staan!

Tijd om te gaan eten, en in de Food Wood kan je naar ieders smaak iets vinden. Fish en Chips waren mijn deel.

Links en rechts vielen al duidelijk slachtoffers die duidelijk gewoon wilden gaan slapen daar waar ze neergegaan zijn. Leuk voorbeeld uit de Vall-Ey; wat me deed denken aan een soort hippie commune. Geen idee of dit echt een toegevoegde waarde was, maar dat hoeft het ook niet allemaal te zijn.

1661242251350.png


Weer tijd voor wat muziek, en bij de Dance Hall kon je dat niet vinden bij Ashnikko. Geen volk en de tent en een playbackshow. Blij dat dit weinig volk lokt.

Aan het hoofdpoduim gaan kamperen voor Cypress Hill. DJ Ford warmde het volk goed op, maar tot onze verrassing kwam Sen Dog er dus niet bij, waardoor B-Real alles voor zich moest nemen. De man was duidelijk aan het afzien van de warmte, maar uiteindelijk was het nog wel een fijne set.

Blijven hangen voor Slipknot. Een van de hoogtepunten van het weekend. Prachtige productie en een stevige setlist die van begin tot einde kon boeien. Leuk dat dit soort headliners nog steeds kunnen op PKP, al waren er veel nieuwe fans bij geloof ik.

Straks eens kijken of ik zaterdag en zondag er ook nog kan bijnemen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.536
@Angela Merkel is de keyboardspeler bij BMTH niet de achtergrondzanger? dacht dat die de andere stukken inzong als Olly niet aan het zingen was, of was het echt pure playback?
 

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.996
2.564
@Angela Merkel is de keyboardspeler bij BMTH niet de achtergrondzanger? dacht dat die de andere stukken inzong als Olly niet aan het zingen was, of was het echt pure playback?
Keyboardspeler: daar had ik niet op gelet, dus dat kan zijn.

Ik denk dat er wel af en toe een zin playback was, maar zeker niet het hele concert zoals sommige media beweren.
 

VDB

Randprogramma
10 apr 2022
126
104
Ik ga verder met de zaterdag. Lange dag!

Zaterdag

Weer op tijd erbij om Bizkit Park met een feestje de wei te zien openen. Ging er meteen hard aan toe in het voorste vak met al direct wat mosh- en circle pits.

Er had iemand afgezegd in de Backyard, dus Kill the Logo moest pas na 13h uur aan de bak. Dat had nu niet bepaald voor extra volk gezorgd, want in het begin leek het alsof ze voor elk van de aanwezigen in de tent 1 nummer bijhadden. Gelukkig kwam er nadat Bizkit Park gedaan had, meer volk opdagen waaronder duidelijk nog enkele fans met een groot Calibre verleden hadden. Ook hier op het einde nog een mini moshpit en wat meebrullers.

De Marquee binnen gesukkeld om te zien wie daar aan het spelen was, bleek dat Gayle te zijn van de hit ABCDEFU. De keet zat goed vol en vooral dat hitje werd goed meegezongen. Lijkt een one hit wonder, maar ze is nog maar 18, dus wie weet wat komt er nog uit.

Bij De Staat was het wat zoeken achter een publiek, maar ik herinnerde me die band ook helemaal anders. Dit was redelijk experimenteel; enkel het rondje rennen op Witchdoctor leek aan te slaan. Niet dat de zanger dat erg leek te vinden. Toch een curieuze doortocht.

Even een pintje drinken en uit de zon gaan, dus naar de Beer Shack. Die is wat van zijn hoogte kwijt sinds de laatste PKP, maar het is er nog wel steeds aangenaam toeven en 's avonds een klein feestje.

Terug aan de Main bleek er plotseling een massa volk te zijn voor George Ezra en wat ik enkel karamellenmuziek kan noemen. Luchtige zomerse deuntjes en wollige bindteksten waren ons deel. Veel hits natuurlijk wel.

Die meligheid moest weer wat gecounterd worden, dus op naar de Backyard voor Cleopatrick. Hoog Royal Blood gehalte en veel enthousiasme, maar om nu te zeggen dat dit gaat blijven hangen is iets anders. De honger begon ook toe te slaan, en we wilden ook aan het budget denken, dus even naar buiten om daar een pasta te gaan scoren, daar waar je op de weide voor een kleiner bakje van hetzelfde het dubbele kwijt was. Je bent ook zeer snel binnen en buiten!

Terug opgeladen in de Marquee gaan kijken naar Dave, Het was zijn eerste keer in België, en dat zal nog blijven hangen denk ik. Een massa volk en Thiago Silva die regelmatig omgeroepen werd, Dave is populairder dan je zou denken. Wat Skepta niet kon, deed hij wel, wat muzikanten meepakken en zo een hiphop set toch wat beter stofferen. Die kerel gaat snel in een zaal staan ergens in het komende jaar.

Wet leg hadden we dan al een stuk gemist, en we gingen blijven hangen in de Marquee voor Mark Rebillet, dus maar een balletje gaan trappen op de sjotterbak van het Pukkelpop Café bij enkele Cristal Extra's. Er wilde duidelijk snel iemand na ons spelen, want een dame kwam bij wijze van afleiding voor de verdediging even wat flashen.

Mark Rebillet is blijkbaar een YouTube of TikTok ster met miljoenen volgers. Na een kwartier stond die al in een gele boxershort rond te springen en kregen we van een vrouwelijke fan voor de tweede keer in een half uur tijd tieten te zien. Muzikaal echter was dit toch niets voor mij, maar ook hier was weer een uitpuilende Marquee het niet met mij eens.

Dan was het kiezen tussen Tame Impala en Underworld, een onmogelijke keuze. Omdat ik in mijn 25 jarige festival carrière blijkbaar telkens Underworld had overgeslagen, deze keer maar voor hen gekozen, en dat is goed uitgepakt. Een uurtje van hen wil zeggen 6 of 7 nummers waarbij Born Slippy afsluit. Gelukkig zat mijn favoriet "Two Months Off" ook in de setlist. Ze konden rekenen op een goed gevulde tent die goed meedeed.

Moesten we weer heel de wei oversteken, want Frank Carter en zijn raterlangen waren begonnen in de Backyard. Hoog GroezRock gehalte met redelijk wat gimmicks om het volk te plezieren, en het ging er stevig aan toe.

Daarna de dag op de weide afgesloten met de DJ set van Eppo Jansen and friends, in casu Otto Jan Ham, Kirsten Lemaire en nog iemand. Was leuk, maar iets te weinig feestgehalte voor op dat uur.

Op de camping zogezegd "Nog ene" gaan drinken, om uiteindelijk na heel was bizarre gesprekken met vrienden voor 1 uur om half 6 te gaan slapen. Altijd top :) Onderweg naar de tent voor de derde keer die dag bloot gezien omdat er een koppeltje open en bloot tegen een Heras van jetje aan het geven was. Het was dus niet alleen voor mezelf een goed gevulde dag geweest.
 

Dexterio

Playlistbediener
1 aug 2022
22
12
Iemand een idee of en waar de organisatie foto's publiceert van verschillende optredens? Ik stond namelijk vooraan bij The Opposites dus ik hoop (of niet, afhankelijk van hoe ik er op sta haha) dat ik nog op een kiekje te vinden ben.
 

dennisf

Randprogramma
16 jan 2018
145
37
De drang tot winstbejag van Chokri & co was overigens ook zeer zichtbaar dit weekend.
- flesjes water voor 1 bon van 33cl (i.t.t. halve liters op Werchter). Flesje water van halve liter (wel met smaakje) = 1,5 bon
- slechts 2 drinkwaterpunten (een aan main, één helemaal vanachter bij Booth/Cote Bizar). Als ik me niet vergis, kan dit op Werchter bij ieder toilet...
- Nu lees ik net dat je bij recycle (15 bekers = 1 bon ) slechts een beperkt aantal bekers kon inleveren (men scant de QR op je bandje). 10 bekers voor een combiticket...

Niets te maken met economische motieven maar wel zeer vreemd: énkel bij speciale bierenstand aan de main was alcoholvrij bier te verkrijgen. Aan geen enkele andere toog...
 

elo

Subheadliner
3 dec 2013
4.957
3.623
De drang tot winstbejag van Chokri & co was overigens ook zeer zichtbaar dit weekend.
- flesjes water voor 1 bon van 33cl (i.t.t. halve liters op Werchter). Flesje water van halve liter (wel met smaakje) = 1,5 bon
- slechts 2 drinkwaterpunten (een aan main, één helemaal vanachter bij Booth/Cote Bizar). Als ik me niet vergis, kan dit op Werchter bij ieder toilet...
- Nu lees ik net dat je bij recycle (15 bekers = 1 bon ) slechts een beperkt aantal bekers kon inleveren (men scant de QR op je bandje). 10 bekers voor een combiticket...

Niets te maken met economische motieven maar wel zeer vreemd: énkel bij speciale bierenstand aan de main was alcoholvrij bier te verkrijgen. Aan geen enkele andere toog...
Overdrijven kan ook, jezus. Tuurlijk is er veel aan te merken op Chokri, maar 1 bon voor 0.33L water is gewoon prima, op Pinkpop krijg je 0.25L. Parkeren voor €8,-, gratis Shuttlebus, eten viel ook enigszins mee op sommige plekken, een redelijke prijs voor een powerbank op het terrein en zo kan ik nog een paar zaken opnoemen die me positief zijn opgevallen tov bijv. Pinkpop (speciaalbier voor 1 bon!!). Het is een fijn festival met de nodige haken en ogen, maar over het algemeen vind ik veel kritiek onterecht en is het vooral een beetje populair om Pukkelpop af te zeiken op vanalles en nog wat. Ik raad het in ieder geval iedereen aan, want samen met Best Kept Secret was dit, dit jaar mijn fijnste festival. Verslagje volgt nog wel.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Goeiemorgen pukkelpoppers.
Ik kon er dus helaas niet bij zijn door mijn voet die nog aan het revalideren is van op werchter.
1. uitgeslapen?
2. Hoe groot was de nieuwe Vall-Ey?
3. Hoe groot was de nieuwe backyard?
4. Hoeveel volk was er? Dicht bij uitverkocht?
5. Hoe was het publiek bij slipknot? In vergelijking met graspop dus.
6. pukkelpop score op 10?
7. vergelijking met andere jaren?

Ik ben niet op pukkelpop geweest dus kzal hier niet alles lezen. Zeker niet wat hierboven staat. Wel al flarden gelezen dan wargasm zijn fans had. En dat de candycrusher van een PA man zijn werk niet goed deed in de backyard.

pukkelpop: see you next year. :D Ik heb me intussen geamuseerd hier met nieuwe en oudere idle games. :D
Het kan zelfs zijn dat jullie soms vroeger slapen waren als mij. Maar niets zegen he. haha
 
  • Leuk
Waarderingen: prrrrt

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
De drang tot winstbejag van Chokri & co was overigens ook zeer zichtbaar dit weekend.
- flesjes water voor 1 bon van 33cl (i.t.t. halve liters op Werchter). Flesje water van halve liter (wel met smaakje) = 1,5 bon
- slechts 2 drinkwaterpunten (een aan main, één helemaal vanachter bij Booth/Cote Bizar). Als ik me niet vergis, kan dit op Werchter bij ieder toilet...
- Nu lees ik net dat je bij recycle (15 bekers = 1 bon ) slechts een beperkt aantal bekers kon inleveren (men scant de QR op je bandje). 10 bekers voor een combiticket...

Niets te maken met economische motieven maar wel zeer vreemd: énkel bij speciale bierenstand aan de main was alcoholvrij bier te verkrijgen. Aan geen enkele andere toog...
Ben ik niet met je eens. Tuurlijk het was duur maar dat zijn alle festivals van dit formaat.

Flesjes water waren inderdaad iets duurder. Maar op de camping kreeg je het drinken in verhouding vrij goedkoop (halve bon voor 0,5L water en een bon voor 0,5L frisdrank.

De waterputten waren er inderdaad maar twee. Echter waren er nooit rijen itt Pinkpop (was het wel een stuk warmer).

Als je met twee personen bent kun je dus 300 bekers inleveren voor 20 bonnen. Bij Pinkpop moet je hiervoor 1.000 lege bekers inleveren.

Als ik me niet vergis krijg je op Werchter/Pinkpop ook niet overal alcoholvrij bier.

De muntprijs op het terrein zelf was iets goedkoper dan op Werchter.

Dingen die mij daarnaast opvielen: speciaal biertjes voor 1 bon (Werchter 2,5) en alcoholvrije cocktails 1,5 bon (2,5 op Werchter). Parkeren voor 4 dagen €20 (Pinkpop €40 en Werchter €15). Op de eerste dag had ik nog eten in mijn tas zitten, hier werd niet moeilijk over gedaan.

Ik kan niet echt zeggen dat er sprake is van meer winstbejag (op het organiseren van Hear Hear na).
 
  • Leuk
Waarderingen: Kachelle

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
De drang tot winstbejag van Chokri & co was overigens ook zeer zichtbaar dit weekend.
- flesjes water voor 1 bon van 33cl (i.t.t. halve liters op Werchter). Flesje water van halve liter (wel met smaakje) = 1,5 bon
- slechts 2 drinkwaterpunten (een aan main, één helemaal vanachter bij Booth/Cote Bizar). Als ik me niet vergis, kan dit op Werchter bij ieder toilet...
- Nu lees ik net dat je bij recycle (15 bekers = 1 bon ) slechts een beperkt aantal bekers kon inleveren (men scant de QR op je bandje). 10 bekers voor een combiticket...

Niets te maken met economische motieven maar wel zeer vreemd: énkel bij speciale bierenstand aan de main was alcoholvrij bier te verkrijgen. Aan geen enkele andere toog...
10 bekers voor een combi? Kan je er al is een vuilbak voor open sleuren natuurlijk.
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Goeiemorgen pukkelpoppers.
Ik kon er dus helaas niet bij zijn door mijn voet die nog aan het revalideren is van op werchter.
1. uitgeslapen?
2. Hoe groot was de nieuwe Vall-Ey?
3. Hoe groot was de nieuwe backyard?
4. Hoeveel volk was er? Dicht bij uitverkocht?
5. Hoe was het publiek bij slipknot? In vergelijking met graspop dus.
6. pukkelpop score op 10?
7. vergelijking met andere jaren?

Ik ben niet op pukkelpop geweest dus kzal hier niet alles lezen. Zeker niet wat hierboven staat. Wel al flarden gelezen dan wargasm zijn fans had. En dat de candycrusher van een PA man zijn werk niet goed deed in de backyard.

pukkelpop: see you next year. :D Ik heb me intussen geamuseerd hier met nieuwe en oudere idle games. :D
Het kan zelfs zijn dat jullie soms vroeger slapen waren als mij. Maar niets zegen he. haha
1. Nee, helaas nog niet.
2. Niet geweest.
3. De Backyard was volgens mij ongeveer hetzelfde formaat als de Club. Binnen hangen iig geen schermen op (gezien het formaat niet nodig).
4. Is altijd moeilijk inschatten vanwege de vele wandelaars. Nooit lang in de rij gestaan voor eten/drinken/toiletten. Daarnaast was er tijdens elk concert wel plaats in de tenten. Volgens mij was de zaterdag uitverkocht.
5. Vooraan hetzelfde als bij Graspop. Daar staan natuurlijk veel mensen met dagkaarten.
6. Toch wel een 8 gezien de sterke line-up met veel afwisseling, de korte rijen bij zowat alles.
7. Ongeveer hetzelfde als de voorgaande edities. Wel wat nieuwe randzaken maar dat is uiteindelijk niet waarvoor je komt.

Edit: dit had ik nog niet genoemd maar het terein was behoorlijk schoon gedurende het festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

Gebruikers die dit onderwerp bekijken