Ik zou het nog bijna vergeten om zelf iets neer te schrijven over het festival dat ik stiekem, of misschien niet zo, een heel warm hart toe draag. Het was de allereerste keer sinds 2015 dat ik nog eens in Kiewit was. Niet alleen omdat ik effectief ook gewoon de mogelijkheid had (geen herexamens meer) daar toe had, maar evenwel omdat het de eerste keer in jaren (behalve 2017) dat ik nog eens oprecht uitkeek naar een editie van Pukkelpop. En hoewel heel wat mensen de nieuwe richting (is ie niet écht natuurlijk) van de mainstage en vooral Marquee richting commercialiteit minder konden smaken, mezelf inclusief, heb ik deze editie heel erg genoten van het festival.
De ballsey boeking van Slipknot bleek een groot succes. De Backyard kon omwille van zijn diverse programmering heel wat mensen bekoren die ook buiten het metalvakje vallen en het terrein was een verbetering tegenover vroeger.
Pukkelpop heeft altijd al de vinger aan de pols gehad met betrekking tot wat leeft bij de jeugd, maar leek daar specifiek dit jaar beter in te slagen dan anders. Dat zorgde voor weides vol bij George Ezra, The Opposites, Goldband en meer en stampende optredens van Marc Rebillet, Merol etc. Wat ik vooral miste was enigszins een gezonde mix tussen ietwat gevestigde waarden en zij die pas op de planken staan. Bovendien heb ik ook de indruk dat 'wat leeft bij jongeren' (te) vaak wordt gelijkgesteld aan jonge pop of rapacts die momenteel goed charten. Hoewel uiteraard goed, hoeft Pukkelpop geen popfestival te gaan worden en blijken acts die niet die radioplay mee te hebben óók goed te kunnen scoren bij/op Pukkelpop. Ik heb het al gezegd en ga het nu nogmaals vermelden; dat een band als Beach House niet werd geboekt is doodjammer, al kan dat ook zijn redenen hebben gehad. Desalniettemin, you get the point. Jonge artiesten kúnnen goede shows geven, zie Tamino, Fred Again.. etc. maar zijn ook onvoorspelbaar en het kan ook eens ferm tegenvallen. Ik heb het gevoel dat die mix nu ontbrak veelal omwille van de geboorte van HEAR HEAR. Dat is jammer. Hoewel het event relatief succesvol bleek, vertaalde zich dat niet in een stormloop naar kaarten en hoop ik dus (En dat zullen ze wel) dat Chokri en co de koppen bij elkaar zullen steken om eens te kijken of beide events naast elkaar kunnen bestaan ofdat de ene niet zorgt dat de andere er wat onder lijdt.
Top tien? Top tien;
1. Little Simz
2. Sons Of Kemet
3. Mdou Moctar
4. Fred Again..
5. Tamino
6. Kelly Lee Owens
7. Froukje
8. James Blake
9. Indigo De Souza
10. Tkay Maidza / Pinkpantheress