Pukkelpop 2021 - Nieuws & Geruchten

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
In dit artikel is sprake van test op dag 1 en dag 3 voor niet gevaccineerden.
De laatste paragraaf lees ik niet zo graag...


De binnenlandse coronapas die België in augustus zal invoeren, verplicht niet-gevaccineerde festivalgangers om zich elke twee dagen te laten testen.
Ons land wil het zogenoemde Covid Safe Ticket, gelinkt aan de Covid Safe-app, vanaf 13 augustus invoeren, in eerste instantie om vooral grote evenementen veilig te laten verlopen – denk aan Pukkelpop, voetbalwedstrijden of de Formule 1-wedstrijd in Francorchamps. Wie die evenementen wil bezoeken, zal de binnenlandse coronapas moeten voorleggen als bewijs dat hij ofwel al 14 dagen volledig gevaccineerd is, of zeer recent een negatieve PCR-test of sneltest aflegde.

‘Zeer recent’ wordt strikt geïnterpreteerd. Wie bijvoorbeeld op dag één de wei van Pukkelpop mag betreden omdat hij onlangs negatief testte, zal zich zo goed als zeker op de derde dag van het festival opnieuw moeten laten testen. De reden daarvoor is de besmettelijkere deltavariant. Het hertesten zal ook gelden voor alle niet-gevaccineerde medewerkers van het festival, zegt minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit).

Bruno Schaubroeck, woordvoerder van de eventsector, begrijpt de voorzichtigheid die gepaard gaat met de invoering van het Belgische Covid Safe Ticket. Maar hij waarschuwt ook dat het bij mensen tot testmoeheid kan leiden, ‘omdat je in sommige gevallen wel erg geregeld een coronatest moet ondergaan’.

Het belangrijkste discussiepunt dat voor het Overlegcomité van vrijdag nog moet opgelost raken, is of de binnenlandse coronapas ook ingevoerd kan worden voor veel kleinere events. Denk aan bedrijfs- tot zelfs trouwfeesten of fuiven met enkele honderden aanwezigen.

De eventsector hoopt vurig van wel: ‘Zodat onze volledige sector in de meest veilige omstandigheden opnieuw kan opstarten.’ De regering is echter verdeeld, met vooral de Franstalige liberalen en groenen die willen vermijden dat je straks constant het coronapaspoort moet bovenhalen om ergens binnen te geraken. Daarom dat zij het willen beperken tot de grote festivals, met als redenering dat voor grootschalige evenementen iets strengere regels mogen gelden, kwestie van te verzekeren dat die in alle veiligheid kunnen plaatsvinden. ‘Voor gewone festivals of kleinere evenementen lijken ons de huidige strenge preventie- en organisatieregels te volstaan’, klinkt het bij de MR van voorzitter Georges-Louis Bouchez.

Nederlandse ervaring

Nederland had met ‘Testen voor Toegang’ de voorbije weken ook een soort van Covid Safe Ticket ingevoerd, waarna het – onder meer door massale fraude – gigantisch misliep en duizenden jongeren besmet raakten in het uitgaansleven. ‘We moeten uit die Nederlandse ervaring onthouden dat ons systeem volledig waterdicht moet zijn, willen we vermijden dat er misbruik plaatsvindt en het aantal besmettingen toch weer massaal begint te stijgen’, beklemtoont viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven).

Nog volgens Van Ranst kan het Belgisch coronapaspoort enkel van kracht worden ‘wanneer we de komende dagen en weken het aantal besmettingen onder controle weten te houden. Als het aantal besmettingen snel blijft oplopen en er dus enorm veel viruscirculatie is, wordt het organiseren van grote evenementen eenvoudigweg een té groot risico. Daar verandert zo’n Belgische coronapaspoort dan niks meer aan.’
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Annuleren zou zeker niet leuk zijn. Maar de ministers waren misschien iets te gretig om te verkondigen dat Pukkelpop (en Alcatraz) probleemloos zou kunnen doorgaan. Ik ga het cru zeggen, maar men had beter 2021 ook overgeslagen. Ik wet het, verre van plezant, maar in 2022 terug beginnen met een propere lei ware misschien de betere oplossing geweest. Dat veel festivals het heel erg lastig zouden krijgen, zal wel kloppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartv en wenteldave

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Annuleren zou zeker niet leuk zijn. Maar de ministers waren misschien iets te gretig om te verkondigen dat Pukkelpop (en Alcatraz) probleemloos zou kunnen doorgaan. Ik ga het cru zeggen, maar men had beter 2021 ook overgeslagen. Ik wet het, verre van plezant, maar in 2022 terug beginnen met een propere lei ware misschien de betere oplossing geweest. Dat veel festivals het heel erg lastig zouden krijgen, zal wel kloppen.
rationeel bekeken inderdaad.

Maar dat geldt dan ook voor EK voetbal (op Covid vlak nog veel erger) etc....
En die hebben het geld niet echt nodig itt cultuur :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

pigital

Dagopener
15 okt 2018
716
646
het eiland GIF by vrt


Springen van aantal opnames naar het aantal besmettingen opeens weer met 80 plus procent die gevaccineerd is? Raar.
Het lijkt wel alsof de virologen zichzelf beginnen tegen te spreken.

Het is al meermaals bewezen dat openlucht festivals met voldoende testing veilig zijn, ook dankzij NL fieldlab testen die doorgingen zonder vaccinatie in de piek van de voorbije golven. Om daarom nu opeens paniekvoetbal te spelen omdat we bang zijn tja, dan gaan we er nooit uitkomen. Als ze echt twijfelen lijkt me het feit dat het toch al grotendeels georganiseerd is het een mooie test voor volgende zomer. Maar voor een annulering hoef ik toch nog het eerste goede tegenargument horen dat niet de angst is van mensen van het voorbije 1,5 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en Timmetje

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
5 nieuwe namen:
- Stormzy
- Paul Kalkbrenner
- The Hives
- Antoon
- RARE AKUMA

"Needless to say, Pukkelpop 2021 will be the edition of safety first and COVID-19 protocols. We are preparing for August in close consultation with our authorities. Final preps are being made, more info will be available soon!"
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
rationeel bekeken inderdaad.

Maar dat geldt dan ook voor EK voetbal (op Covid vlak nog veel erger) etc....
En die hebben het geld niet echt nodig itt cultuur :rolleyes:
Het EK gaat over (te)veel geld en commerciële belangen. Cultuur rekent, wat mij persoonlijk betreft, teveel op subsidies. En dat is geen gezonde situatie. Als je daar op moet rekenen om de balans in evenwicht te krijgen, klopt er iets niet. Als individu moet je rekening ook kloppen.

@pigital : ik twijfel er niet aan de de fieldlab testen goed waren. Maar je moest je vooraf ook laten testen. Indien positief, kom je er niet in. En zij die negatief waren, moesten binnen 5 dagen een test laten afnemen ter controle. Ik ga ervan uit dat er al deelnemers waren die volledige gevaccineerd waren. Maar nogmaals, ook als je volledig gevaccineerd bent, kan je nog besmet geraken én dus anderen, al dan niet gevaccineerd besmetten. Alleen zal je in geval je je vaccins kreeg, niet ziek worden. Mede daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich laat vaccineren. Let wel, van mij moet dat niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat niet-gevaccineerden straks een heleboel maatregelen gaan opgespeld krijgen (geen vaccin = geen festival, geen optreden, niet op reis, niet op café, restaurant, enzovoort ...


 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
716
646
Het EK gaat over (te)veel geld en commerciële belangen. Cultuur rekent, wat mij persoonlijk betreft, teveel op subsidies. En dat is geen gezonde situatie. Als je daar op moet rekenen om de balans in evenwicht te krijgen, klopt er iets niet. Als individu moet je rekening ook kloppen.

@pigital : ik twijfel er niet aan de de fieldlab testen goed waren. Maar je moest je vooraf ook laten testen. Indien positief, kom je er niet in. En zij die negatief waren, moesten binnen 5 dagen een test laten afnemen ter controle. Ik ga ervan uit dat er al deelnemers waren die volledige gevaccineerd waren. Maar nogmaals, ook als je volledig gevaccineerd bent, kan je nog besmet geraken én dus anderen, al dan niet gevaccineerd besmetten. Alleen zal je in geval je je vaccins kreeg, niet ziek worden. Mede daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich laat vaccineren. Let wel, van mij moet dat niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat niet-gevaccineerden straks een heleboel maatregelen gaan opgespeld krijgen (geen vaccin = geen festival, geen optreden, niet op reis, niet op café, restaurant, enzovoort ...


voor PKP moet je je ook vooraf laten testen en zoals in artikel hierboven op dag 3 opnieuw. Dus vind jij het ook veilig volgens je bericht hierboven? Eventueel een test nadien ter controle en klaar?

Als tegen dan 85 procent van de Vlamingen gevaccineerd is, is er toch echt echt echt geen enkel probleem dat bijvoorbeeld 30-40 procent van de bezoekers zich moet laten testen? De bedoeling van de vaccins is toch dat we niet meer ziek worden en in het ziekenhuis komen te liggen? Niet dat we niet besmet raken?

met andere woorden, laat die paniek toch even niet de bovenhand nemen. Het kan en zal veilig zijn. Nooit meer COVID besmettingen zijn onmogelijk. Je er tegen beschermen wel. En dat doet PKP met de regels die hen opgelegd zullen worden.
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
Het EK gaat over (te)veel geld en commerciële belangen. Cultuur rekent, wat mij persoonlijk betreft, teveel op subsidies. En dat is geen gezonde situatie. Als je daar op moet rekenen om de balans in evenwicht te krijgen, klopt er iets niet. Als individu moet je rekening ook kloppen.

@pigital : ik twijfel er niet aan de de fieldlab testen goed waren. Maar je moest je vooraf ook laten testen. Indien positief, kom je er niet in. En zij die negatief waren, moesten binnen 5 dagen een test laten afnemen ter controle. Ik ga ervan uit dat er al deelnemers waren die volledige gevaccineerd waren. Maar nogmaals, ook als je volledig gevaccineerd bent, kan je nog besmet geraken én dus anderen, al dan niet gevaccineerd besmetten. Alleen zal je in geval je je vaccins kreeg, niet ziek worden. Mede daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich laat vaccineren. Let wel, van mij moet dat niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat niet-gevaccineerden straks een heleboel maatregelen gaan opgespeld krijgen (geen vaccin = geen festival, geen optreden, niet op reis, niet op café, restaurant, enzovoort ...


je haalt net de reden aan waarom die voetbal wel degelijk zonder publiek had gekund.
Festivals helaas niet.

Voetbal krijgt in Belgie ook voldoende subsidie hoor.
En tja, teveel subsidie: wat stel je dan voor: dubbele prijs betalen? ARtiesten voltijdse job laten uitoefenen buiten hun muziek, theater,... en zodus minder tijd voor cultuur?

Cultuur is zo belangrijk in de maatschappij, net als sport trouwens, dat subsidie wel gerechtvaardigd is.
Al zeker als je bekijkt waar er nog allemaal overheidsgeld naartoe vloeit, heel veel zaken die het niet nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

rhcp

Dagopener
18 okt 2018
677
248
De naam waar ik het meeste op hoopte, Stormzy!

Wacht nog wel ff in deze onzekere tijd om tickets te kopen, verwacht dat de dag tickets niet uitverkopen namelijk
 

Joris De Brul

Randprogramma
13 feb 2017
174
40
De naam waar ik het meeste op hoopte, Stormzy!

Wacht nog wel ff in deze onzekere tijd om tickets te kopen, verwacht dat de dag tickets niet uitverkopen namelijk
Indien het er naar uitziet dat LL niet zou doorgaan zouden die laatste 15% PKP tickets misschien wel snel de deur uit zijn?

Beter een ticket hebben en niet kunnen/willen gaan, dan willen gaan en geen ticket hebben is mijn motto ☝️
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: rhcp en Kachelle

bartv

Randprogramma
11 mrt 2015
153
68
Had men eerst de jeugd laten vaccineren, zou men nu veel minder problemen hebben.
Ze kunnen zich nu laten vaccineren, geen excuses dus. Nog tijd genoeg.
En wat mij betreft enkel toegang voor gevaccineerden want met die testen loopt veel te veel mis.
 

rhcp

Dagopener
18 okt 2018
677
248
Als ik me het goed Herinner las ik ergens dat tyga een show had gecanceld? Nog niets bekent over pukkelpop volgens mij.
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
408
95
Als ik me het goed Herinner las ik ergens dat tyga een show had gecanceld? Nog niets bekent over pukkelpop volgens mij.
Was gecanceld voor EXIT.
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
408
95
Paul Kalkbrenner na Editors op de Main Stage. Ben benieuwd.
Zo'n acts zie ik liever in de Dancehall.

Vb Goose op mainstage vs in de dancehall (legendarisch in de dancehall in 2018)
Lang geleden Bloody Beetroots op de mainstage

Het zijn enkel de echt grote die dit kunnen vind ik. Zoals vb Prodigy, Chemical Brothers,.. (en natuurlijk Daft Punk in 2006 ❤️)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris De Brul

Gebruikers die dit onderwerp bekijken