Joslittel wrote:
mattman wrote:
Tja, Imagine Dragons is zowat de XL versie van Bastille, en die stonden vorig jaar nog te headlinen. Groot genoeg zijn ze wel.
Maar ik denk wel dat ze een zeker huppelkutjespubliek aantrekken, een beetje het publiek dat mij altijd doet twijfelen om nog eens een heel weekend te gaan. Hopen op wat (grote) acts die ook wat langer meedraaien deze keer. Vond het ook jammer dat veel gevestigde waarden vorig jaar in die Marquee werden gedumpt.
Hierbij niet (helemaal) met je eens. Bastille vind ik verschrikkelijk maar met ID heb ik me vorig jaar op Werchter nog prima vermaakt. Tuurlijk heeft het een hoog poppy gehalte maar een prima show en toch een paar goede singles zoals Radioactive. Net goede headliners als Kendrik lamar en TWOD vind ik dit een prima derde poppy headliner. Na de shows op Pinkpop en Werchter werden ze al vaak een toekomstige headliner genoemd, laat ze het maar bewijzen.
Daarnaast vond ik het juist sfeerverhogend dat de gevestigde waarden in de Marque stonden. Kijk naar The Afghan Whigs, bijna een totaal leeg veld. In de Marque briljante shows gezien van oa Elbow, interpol en PJ Harvey. Die sfeer hadden ze nooit bereikt op half volle mainstages. Tegelijkertijd is dit wel tekenend voor de verandering van PkP waarover we eerder spraken.
Ik snap wat je bedoelt. Die acts kunnen perfect in de Barn (al vind ik Elbow beter werken op een main stage).
Maar als er meer gevestigde waarden tussen de grote namen zitten, dan trek je meer publiek dat ervoor zorgt dat een Afghan Whigs niet voor een halfleeg veld moet spelen. 2014 vond ik een prachtig evenwicht hebben: namen als QOTSA, The National, Editors, Snoop Dogg en Outkast zijn gevestigd en trekken zowel jeugd als een ouder publiek aan. En dan stonden er nog de Ed Sheerans, Macklemores en Chase & Statussen voor de kiddos en grote parels als Slowdive en Portishead. Naar zo’n soort lineup snak ik nog eens, wat PkP betreft.
Een mix die meer in evenwicht ligt dus, in plaats van dat krampachtig ‘de jeugd willen aantrekken’ omdat dit in het eerste hoofdstuk van het boek marketing zo geschreven staat. En ook iets meer ballen. Vorig jaar had prachtige namen in de tenten en was al een verbetering tov van rampjaren 2015/2016, maar het mag wel iets minder ‘binnen de lijntjes’ zijn… Je-weet-wel; dingen als die André Brasseur die de dag opent, de workout show van The Knife, die ‘eenmalige’ terugkeer van Evil Superstars. Een beetje meer spanning!