Pukkelpop 2018 - Nieuws en geruchten

Wil ook wel even een lans breken voor die kleine font namen. Grizzly Bear, Shellac, Benjamin Clementine, John Maus, Brockhampton, Trixie Whitley, James Holden, King Gizzard, Protomartyr enzo.

Maar ik zie inderdaad weinig aantrekkelijke marquee headliners. En dat zijn dingen die ik toch wel kan gebruiken als je headliners Dua Lipa, Oscar And The Wolf en Imagine Dragons heten. En Travis Scott, hoewel leuk op plaat, stelt live niks voor toch? Tenzij ik iets gemist heb en die tegenwoordig meer doet dan mompelen en schreeuwen door een vocoder terwijl zijn muziek opligt op de achtergrond.

Maar moeten toch nog minstens 80 namen bijkomen of vergis ik mij? (Lijken mij op het eerste zicht 80 - 100 namen te zijn.) Als hier geen grote Marquee namen meer bijkomen is het inderdaad zeer mager.

Het zijn de grote namen die de masse moeten trekken, terwijl dat vroeger juist omgekeerd was (en eigenlijk ook een beetje mijn mentaliteit is tegenwoordig). Namen als BROCKHAMPTON, Black Angels, Kelly Lee Owens, Amenra, IDLES, Kiasmos, King Gizz.. Dàt is waar PKP voor staat, moest de bovenkant nu net zo worden weerspiegeld aan de kleine namen, dan waren we er wel denk ik. Qua Marquee namen denk ik aan Bonobo, Roisin Murphy, Justice, Nick Murphy en.. Goose? LOL maar idd.. Zeer mager bovenaan.

Het zijn de grote namen die de masse moeten trekken, terwijl dat vroeger juist omgekeerd was (en eigenlijk ook een beetje mijn mentaliteit is tegenwoordig). Namen als BROCKHAMPTON, Black Angels, Kelly Lee Owens, Amenra, IDLES, Kiasmos, King Gizz.. Dàt is waar PKP voor staat, moest de bovenkant nu net zo worden weerspiegeld aan de kleine namen, dan waren we er wel denk ik. Qua Marquee namen denk ik aan Bonobo, Roisin Murphy, Justice, Nick Murphy en.. Goose? LOL maar idd.. Zeer mager bovenaan.

Justice en Goose lijken me niet in de Marquee te staan... Nick Murphy: ja, maar die kreeg maar een 3000-tal mensen op de been voor zijn optreden @ Vorst, wat toch in schril contrast staat met PJ Harvey en Elbow...

Desalniettemin: mooie worp. Als ik goed telde 86 namen, en ik neem de feedback van Greg nog even mee naar vrijdag om de 7 verschillen te zoeken tussen de posters ;-)

Justice en Goose horen toch echt thuis in de Dance Hall vind ik. Ook goede headliners voor die tent. De grote marquee namen staan hier toch nog niet tussen, dat kan toch niet anders...

Dit is weer het typische Pukkelpop ziektebeeld hé: veel troep aan de bovenkant die een (heel jong) publiek trekt, waardoor de mooie namen aan de onderkant maar half bekeken worden, met als gevolg dat er daar volgend jaar NOG minder van op de lineup staan.

Al valt het me ook wel op dat er in die periode gewoonweg steeds minder vissen in de vijver zitten. Kijk naar R&L of zelfs Rock En Seine, dat normaal altijd erg mooie dingen heeft. Way Out West doet het nog het best van alle EU festivals in augustus (voor mij dan), ook omdat die Iggy Pop en Patti Smith hebben. We me er aan doet denken dat er precies geen enkele 'oudere' act op de lineup staat hier, ook een primeur toch.

Maar je zegt zelf al. Iggy Pop en Patt Smith...die zijn behoorlijk op leeftijd. Ik zat net de posters van Lowlands en Pukkelpop 2008 te bekijken. Als je die vergelijkt met de affiches van nu dan is die spoeling een behoorlijk stuk dunner.

Ik mis bij veel festivals een balans tussen de goede grote namen en de goede kleine namen. Er lijkt amper een tussenweg meer in te zitten.

Als die affiche klopt dan is dat geen vette voor mij.
Die donderag valt nog mee dankzij Arcade Fire en The war on drugs maar buiten Flogging Molly is het ook niet om naar huis te schrijven. Niet de moeite om daar 100 euro + drankbonnen aan te geven jammer genoeg.
Over die andere dagen zwijg ik zelfs nog liever.

<font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">The poster was indeed not the right one (you could see SAMPLE) ... there are still some adjustments happening, but on Friday you know more defintively more </font></font>
1f642.svg

Marquee bands?

Leuke reactie van de organisatie op fb vannacht, met een teaser voor straks 10h met sample over. Nu is deze poster maar de helft van wat er staat en kunnen ze eventueel nog wel wat switchen indien nodig.
Alleen jammer als die 2 Vlaamse overkill bandjes weer maar eens opduiken. Een enorm zwaktebod vind ik dat.

Leuke reactie van de organisatie op fb vannacht, met een teaser voor straks 10h met sample over. Nu is deze poster maar de helft van wat er staat en kunnen ze eventueel nog wel wat switchen indien nodig.
Alleen jammer als die 2 Vlaamse overkill bandjes weer maar eens opduiken. Een enorm zwaktebod vind ik dat.

Akkoord, leuk geanticipeerd. :-)

Wat de Oscar & Bazart betreft: ja, het is weeral zij, en ik ben ook geen grote fan. Maar als ik zie dat de organisaties van gelijktijdige festivals ook moet goochelen met headliners (tenzij ze AM of Gorillaz hebben - maar ja, die komen al naar België), dan snap ik ergens wel dat ze liever Oscar & Bazart zetten dan te veel geld te geven voor Panic at the Disco en Fall Out Boy (I'm pointing at you, R+L ;-))

Desalniettemin: Vampire Weekend, Liam Gallagher, ... Etc ergens tussenin was leuk geweest :-)

Ik vind de genuanceerde reacties hierboven erg netjes hoor. Ik schrok me dood toen ik het affiche vanochtend voorbij zag komen. Ik heb vertrouwen in Greg en Martin2 en ga er dus vanuit dat dit niet het juiste plaatje is. Maar toch..

Het begon zo goed met de eerste namen maar dan wordt de donderdag aangevuld met een regel dance artiesten en erg weinig mooie namen aan de onderkant. Death from Above is gaaf, Flogging Molly ook, en vooruit Rag 'n Bone Man. Maar dan houdt het voor mij op het eerste gezicht op. De vrijdag is helemaal treurig OATW en Travis Scott heb ik beide helemaal niets mee. Goose is een leuke aanvulling. De opvulling is een stuk beter die dag met Amenra (wat staan die hier moederziel alleen met hun gitaren), Bejamine Clementine, Nothing But Thieves, The Sore Losers en yungblud. Zaterdag is Imagine Dragons wel oke maar dan ook nog Bazart erbij, bleh. Justice ook mooi. Gogo Penguin, King Gizzatd, Protomartyr, Sleaford Mods zorgen voor wat kleine mooie namen.

Maar het is hier al gezegd door Mattman, waar zijn de mooie Marque namen die vorig jaar zorgde voor een stuk inhoudelijke diepte. Hier wordt ik echt treurig van. Paar mooie headliners, qua subs echt een grote teleurstelling en wat moois tussen de kleine namen. Nu weet ik dat PkP altijd namen heeft die me in het begin niets zeggen maar zorgen voor een grote verrassing. Maar de spoeling is nu wel erg dun.

Ik wacht af.

Wat je bij Lowlands ziet, zie je hier nog veel duidelijker: de spagaat. Aan de ene kant hun oude fans nog willen pleasen met een aantal mooie namen (Arcade Fire,The War On Drugs, Shellac , Justice, Amenra, Kelly Lee Owens, Brockhampton, John Maus, N*E*R*D, The Black Angels, Cigarettes After Seks, Protomartyr, Vitalic, Sleaford Mods, Grizzly Bear, King Gizzard) en aan de andere kant de jongste fans plezieren met populaire dance namen. De consistentie oftewel het eigen smoel ontbreekt dan toch wat. Dat was vroeger toch anders. Er zat meer samenhang in de line-up en gitaarbeesten en dance liefhebbers mixten zich op natuurlijke wijze. Ik denk dat we in een overgangsfase zitten en dat de populaire muziek het uiteindelijk volledig over zal nemen op Lowlands en Pukkelpop. De oudere fans kunnen dan hun heil zoeken bij niche festvals als DTRH en BKS.

Wat je bij Lowlands ziet, zie je hier nog veel duidelijker: de spagaat. Aan de ene kant hun oude fans nog willen pleasen met een aantal mooie namen (Arcade Fire,The War On Drugs, Shellac , Justice, Amenra, Kelly Lee Owens, Brockhampton, John Maus, N*E*R*D, The Black Angels, Cigarettes After Seks, Protomartyr, Vitalic, Sleaford Mods, Grizzly Bear, King Gizzard) en aan de andere kant de jongste fans plezieren met populaire dance namen. De consistentie oftewel het eigen smoel ontbreekt dan toch wat. Dat was vroeger toch anders. Er zat meer samenhang in de line-up en gitaarbeesten en dance liefhebbers mixten zich op natuurlijke wijze. Ik denk dat we in een overgangsfase zitten en dat de populaire muziek het uiteindelijk volledig over zal nemen op Lowlands en Pukkelpop. De oudere fans kunnen dan hun heil zoeken bij niche festvals als DTRH en BKS.

Lijkt me een juiste analyse. Wat ik hieraan oa jammer vind is dat alle alternatieve voor PkP in juni zijn, allemaal op een hoopje. Ik heb dan GMM en RW al. Timing van PkP is lekker dat je richting het einde van de zomer nog een weekendje festival hebt. Omdat ik een harde gitaarliefhebber ben gaat mijn blik nu naar Alcatraz omdat het in dezelfde periode plaatsvindt. Kortom, ik zie ruimte voor een nieuw festival in augustus voor alternatieve muziekliefhebbers!!

Wat ik alvast over de aankondiging om 10 u kan zeggen... Thirty Seconds To Mars zit er niet bij... Die spelen op het Brussels Summer Festival op 18 augustus!

Wat ik hieraan oa jammer vind is dat alle alternatieve voor PkP in juni zijn, allemaal op een hoopje.
Gelukkig zijn er nog de Scandinavische festivals, anders had je helemaal een IheartRadio of V festival denk ik..

Ik heb gisteren al is geprobeerd om alle acts op de juiste plek te zetten, maar bij deze:
http://clashfinder.com/s/pkp2018

Qua Marquee headliners weten we ze volgens mij wel hoor? Bonobo, Goose misschien en dan Justice. Op donderdag heb je dan Grizzly Bear en Nick Murphy, vrijdag Rhye en Benjamin Clementine en op zaterdag Roisin Murphy, Cigarettes After Sex en J.. Bernardt. Uiteindelijk zijn dat allemaal artiesten die gemakkelijk de AB uitverkopen, maar het is toch écht vrij mager daar. Fleet Foxes, Lykke Li en Gallagher zijn bv ook nergens te bespeuren..?

Joslittel wrote:
Wat ik hieraan oa jammer vind is dat alle alternatieve voor PkP in juni zijn, allemaal op een hoopje.

Gelukkig zijn er nog de Scandinavische festivals, anders had je helemaal een IheartRadio of V festival denk ik..

Ik heb gisteren al is geprobeerd om alle acts op de juiste plek te zetten (zaterdag nog niet, werd wat laat), maar bij deze:
http://clashfinder.com/s/pkp2018

Qua Marquee headliners weten we ze volgens mij wel hoor? Bonobo, Goose misschien en dan Justice. Op donderdag heb je dan Grizzly Bear en Nick Murphy, vrijdag Rhye en Benjamin Clementine en op zaterdag Roisin Murphy, Cigarettes After Sex en J.. Bernardt. Uiteindelijk zijn dat allemaal artiesten die gemakkelijk de AB uitverkopen, maar het is toch écht vrij mager daar. Fleet Foxes, Lykke Li en Gallagher zijn bv ook nergens te bespeuren..?

Liam Gallagher verwacht niemand meer door zijn concert in Manchester. Die heeft vaak stemproblemen, dus die gaat die week niet volboeken. Fleet Foxes zie ik wel nog komen, maar die gaan waarschijnlijk pas na Rock Werchter aangekondigd worden.

jonasverstichel wrote:
De gelekte line-up was volgens de organisatie niet helemaal de juiste. Er waren nog een aantal dingen die niet klopten, zo werd mij duidelijk gemaakt!

fantatische post was dat

jammer van je edits
1f609.svg

e.e.a. is terug te vinden in een bericht van Festileaks gisteren avond.
https://festileaks.com/2018/03/n-e-r-d-lekt-affiche-pukkelpop-2018/

Inderdaad, met een dik statement komen en dan snel wegeditten als je mis zit, beetje jammer.... :) Ben benieuwd waar ze mee komen, lijkt me dat ze nu gewoon alles opengooien.

Er wordt nog wat gesleuteld aan die affiche, maar lijkt me sterk dat N*E*R*D* een andere affiche gaat delen dan wat ze van de organisatie zouden hebben. Met andere woorden: daar zal niet veel aan veranderen volgens mij. En dan is dat toch echt een vreselijk zwakke line-up hoor.

Users who are viewing this thread