Prognosis 2023

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
497
1.223
Ik ben niet zo'n ster in het schrijven van verslagen dus zal het redelijk kort houden.

Vitam Eaternam.
Dit was het eerste optreden dat ik zag. Ik heb dit voor de helft gekeken maar het kon mij niet raken en ik had moeite om erin te komen. Ik stond ook te ver achter in de zaal (waar bezoekers niet met de muziek bezig waren maar de week aan het doorspreken of zoiets) dus die fout heb ik bij 3 van de 4 andere optredens die ik heb gezien voorkomen.

Iamthemorning
Lekker vooraan achter 2 fotografes gaan staan en een ideale plek om het optreden te volgen. Je kon merken dat de band een hele poos niet meer opgetreden had (dat werd ook direct aan het begin aangegeven) maar dat kon de pret niet drukken. Genoten van het optreden en op een of andere manier kon Marjana Semkina niets verkeerd bij mij doen. Op een bepaalde manier kwam ze heel kwetsbaar over en dat had voor mij zeker een meerwaarde. Alleen jammer dat 15 minuten lang er een groepje keihard stond te praten op de 3e of 4e rij maar het was vrij snel duidelijk voor ze dat dat niet echt gewaardeerd werd.

Einar Solberg
Hier stond ik helaas verkeerd maar was laat in de zaal en de vrouw zou ook arriveren dus dan is het handig wanneer je gevonden wordt. Einar heeft een heerlijk stemgeluid en komt zeer sympathiek over. Er zaten heerlijke stukken in de set maar ook een paar mindere. Maar gezien dat dit de eerste keer was dat dit live gedaan werd veel respect ervoor. Ik wil dit zeker in de toekomst als het allemaal ingespeeld is nogmaals zien.

SOEN
Helemaal rechts vooraan in de buurt van het podium gaan staan en genoten van een uur wervelende muziek. Het lijkt een uur lang of Joel Ekelöf de lyrics zonder enige moeite eruit gooit. Het plezier van de band spat gewoon van het podium af. Tot nu toe 1 al van de hoogtepunten voor mij dit muzikale jaar en erg benieuwd naar de akoestische set vandaag.

Zeal & Ardor
In main gebleven en nog wat verder naar voren gaan staan. SOEN was geweldig maar Zeal & Ardor heeft me echt 75 minuten weggeblazen. Gelukkig zaten er een paar relatief rustige stukken in want anders was het zwaar geweest. Wat een energie op het podium en vooral ook blij met de 2 extra zangers want die geven net dat beetje extra aan de set. Vlakbij was de moshpit waar dit keer ook vooral de dames zich goed lieten gaan.

Ik ben er nog niet uit welke van de laatste 2 nu voor mij het hoogtepunt was. Ze waren beiden strak en goed en niet vergelijkbaar.

Vandaag waarschijnlijk alleen de akoestische set van SOEN en een stukje Riverside.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.634
3.257
Wij stonden rechts iets voor de pit zowat tegen het podium aan.
In dat geval stond je vlakbij @duck haha. Het was alleszins een fantastische show, ook al had het qua geluid niet dat overdonderende effect als op graspop, de stemmen kwamen mooi uit de verf en aan de energie van de gehele band lag het ook zeker niet. Door de langere speeltijd was er ook ruimte voor wat andere nummers dus ook genieten. Prachtige afsluiter van een ontzettend mooie dag.

Geniet er vandaag nog van!
 
  • Leuk
Waarderingen: duck en JK79

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Prachtige afsluiter van een ontzettend mooie dag.
Inderdaad een heel mooie dag. Zoveel mooie dingen gezien met als hoogtepunten Zeal & Ardor, Soen en Hippotraktor.
PG.lost vond ik ook heel goed, maar ben vroeger moeten doorgaan om op tijd te zijn voor Soen.

En fijn om een aantal forumleden weer te ontmoeten of te leren kennen. Fijne mensen allemaal.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.407
3.373
Heb je gisteren alleen Z&A gezien?;)
Haha nee heb op 1 enkele na elke act gezien zelfs. Ik vond Vitam Aeternam een héle vette beleving, maar dat was meer door de combinatie beeld en geluid. Einar Solberg heel goed, maar minder mijn ding. Soen elektrisch viel me wat tegen, rest vond ik niet heel boeiend vergeleken met de acts van vandaag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JK79 en wenteldave

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
497
1.223
Kleine top5:
1. Lizzard
2. Soen (acoustic)
3. Riverside
4. Astronoid
5. Zeal & Ardor
Mijn top 5:
1. Soen (acoustic)
2. Zeal & Ardor
3. Soen (electric)
4. Astronoid
5. Iamthemorning

Lizzard niet gezien daar ik gisteren maar even daar geweest ben. Begreep van dat Rosalie Cunningham ook zeer de moeite waard was.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

gmm033

Campingartiest
20 nov 2018
90
167
Mijn top 5:
1. Soen (acoustic)
2. Zeal & Ardor
3. Soen (electric)
4. Astronoid
5. Iamthemorning

Lizzard niet gezien daar ik gisteren maar even daar geweest ben. Begreep van dat Rosalie Cunningham ook zeer de moeite waard was.

Rosalie Cunningham was inderdaad zeer de moeite waard! Loepzuiver, strakke band. Enige puntje van kritiek misschien de 'kermisintermezzo's' (aldus mijn zwager) in de nummers. Ik stoorde me daar zeker niet aan.

Ik vond Hippotraktor heerlijk, evenals twee keer Soen (tweede keer won het op punten), Z&A en Einar. Riverside een heerlijke en loepzuivere afsluiter.

Vitam Aeternam verdronk totaal in de grote zaal en misschien had het gas er wat vaker op gemogen. In de kleine zaal was het wellicht magisch geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en duck

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.500
762
Ik heb me echt heel goed vermaakt afgelopen weekend in de Effenaar. Ik kom nog terug op mijn top5 van het weekend, maar heel verschillende dan de lijstjes hierboven zal dat niet echt zijn :)

Vraag voor jullie, deel ook graag de complete ervaring van het festival zelf, naast de acts. Ben benieuwd naar jullie mening en kan die ook meegenomen worden in de review deze week.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.398
6.657
Ja, dit was weer mooi. Wat een heerlijke aanwinst in het festivalaanbod blijft dit toch! Het was de derde editie en ik ben er tot nu toe elke keer bij geweest. En ook na deze editie zie ik geen reden om dat niet in stand te houden. Bij dezen mijn impressie van een heerlijk dagje Prognosis!

Obsidious: de organisatie heeft er duidelijk niet voor gekozen om de bezoekers even rustig in te laten komen. Met Obsidious als eerste band van het festival hebben we gelijk de hardste band van het hele weekend te pakken. Dat de drie muzikanten allen de overstap hebben gemaakt vanuit Obscura, dat was wel te horen. De gelijkenissen zijn sprekend. En dat is allerminst een slecht iets. Maar je doet de heren ook wel tekort om het enkel daarbij te houden, want met hun vorig jaar verschenen debuutplaat 'Iconic' hebben ze een meer dan prima rijtje songs om een aangename show neer te zetten. Ik heb ervan genoten. Al moet gezegd dat de zangkunsten van Javi Perera niet bij iedereen in de smaak vielen.

Ithaca: ik was bij het inluisteren vooraf al niet enthousiast en dat werd er live ook niet beter op. Niet eerlijk om een volledige review te schrijven, aangezien ik maar één liedje ben blijven kijken.

Hippotraktor: van het dieptepunt naar misschien wel het hoogtepunt. De mannen van Hippotraktor zetten echt een geweldige set neer. In het begin was het nog even zoeken naar de juiste afstemming qua geluid, maar toen dat eenmaal op orde was vloog ons de ene na de andere banger om de oren. Als groot fan van Psychonaut, was ik erg benieuwd of Hippo me live net zo bij de strot kan grijpen. En gelukkig was dit het geval. Heerlijke mix van post, prog en sludge. Al is het lastig om het helemaal in een hokje te plaatsen. Deze mannen gaan veel nieuwe zieltjes winnen op Graspop.

Vitam Aeternam: snel door naar de grote zaal voor de act waar ik op voorhand het meest naar uitkeek. Het gebeurt namelijk zelden dat je zo'n bijzonder gezelschap als dit voorgeschoteld krijgt. Bij hun aankondiging had ik al gelezen dat dit internationaal gezelschap bij elkaar was gekomen uit liefde voor het legendarische Devil Doll, wat in de jaren '80 en '90 enkele must-listens voor de progliefhebber heeft uitgebracht en reeds al 25 jaar geleden is opgeheven. Dan kun je mijn enthousiasme wel begrijpen toen ik te horen kreeg dat enkele originele bandleden van Devil Doll acte de presence zouden geven op Prognosis. Niet normaal, dat had ik echt nooit verwacht. Hoe was die set? Beetje mixed feelings. De visuals waren prachtig. Hun enige album heb ik helemaal grijs gedraaid, dus ik kende elk nummer. Maar helaas was de geluidsafstelling echt benedenmaats. En verdween daardoor al gauw ook de aandacht bij veel bezoekers in de toch al erg lege grote zaal. Ik ben toen maar helemaal in het midden tegen het podium aan gaan staan om me zo goed mogelijk af te sluiten voor alle ruis. En daardoor toch erg kunnen genieten van de prachtige composities en de bijbehorende visuals achterop het scherm. Heel erg blij dat ik dit heb kunnen meemaken!

Iamthemorning: door naar de kleine zaal voor het Russische gezelschap van Iamthemorning. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze als duo zouden optreden, maar tot mijn aangename verrassing speelden ze met een hele band. 2019 was het voor het laatst dat ze hebben opgetreden. Eerst corona, toen de oorlog. En ik begreep later op de dag ook van zangeres Marjana dat het nog een hele tour was om überhaupt op tijd in Eindhoven te zijn. Dit was, samen met hun Prognosis-Londen show de enige show ook die ze doen, dit jaar. Blijft toch bijzonder hoe Prognosis vaak hele unieke boekingen doet. Vooraf wat twijfels, maar wat een fijne set was het. Hele toffe energie. Kwetsbaar, oprecht en ook super 'uplifting' (wat is daar een goed Nederlands woord voor?). Eigenlijk jammer dat ik door clashes maar een stuk van de set heb kunnen zien, want het smaakte naar meer.

Einar Solberg: weeral een primeur: dit was het livedebuut van Einar, nadat hij zijn soloplaat op heeft genomen. Deze zal later dit jaar verschijnen, maar op Prognosis kregen we dus al een serieus voorproefje. Dat de man geweldig kan zingen, dat wisten we al. Maar nu is ook gebleken dat hij prima in staat is om zichzelf staande te houden zonder zijn virtuoze bandleden van Leprous. Ik heb zin om dat hele album op m'n gemakje tot me te gaan nemen, want wat ik live hoorde klonk alvast veelbelovend. Hij kreeg de grote zaal ook goed mee, wat ik ook wel begrijp na de zegentocht van Leprous bij de voorgaande twee edities.

PG.Lost: ook dit is een mooie kant van Prognosis; elk jaar weer weten ze een geweldige post-rock band te boeken. Om één of andere reden lukt het me nauwelijks om bands uit dat genre live aan het werk te zien, terwijl ik er wel degelijk groot liefhebber van ben. Pg.Lost klonk geweldig. Ik denk dat zij misschien wel het beste geluid van de hele dag hadden. Stond perfect afgesteld om heerlijk bij weg te dromen. Wel wat eerder weggegaan, want we wilden op tijd zijn voor Soen. Dat is ook gelijk het grootste minpunt van dit festival: de overlappingen zijn erg irritant voor diegenen die zowat elke band willen zien. Ik zou zeggen: boek dan maar een band minder, zodat er ruimte ontstaat om als bezoeker elke band volledig mee te krijgen.

Soen: dit voelde als revanche na hun vorige doortocht. Die was in de kleine zaal, welke destijds veel te klein was. Daardoor kwamen veel mensen niet eens binnen en was het voor hen die er wel waren dermate hutje mutje dat het lastig was om echt van het concert te genieten. Ditmaal stonden ze in de grote zaal en dat werkte perfect. Soen is gewoon een powerhouse in de progmetalwereld. De band speelt superstrak, hun catalogus bestaat uit een hele lading prachtige nummers. En zanger Joel is meer dan capabel genoeg om de band vocaal te dragen. Fantastische stem heeft die man. En met vier songs van één van mijn favoriete albums ooit, Lotus, was ik ook qua setlist meer dan verzadigd.

Disillusion: pfoeh, dit was ook weer zo gaaf. We kwamen later binnen vanwege de overlappingen, maar desondanks meer dan genoeg tijd om mezelf helemaal te verliezen in deze heerlijke agressievere variant van progmetal. Ik vond ze op Graspop al geweldig, maar toen werd het optreden een klein beetje verziekt door geluidsproblemen. Dat was nu overduidelijk niet het geval. De mix stond geweldig. En dat ze in de kleine zaal stonden, maakte het alleen maar nog gaver. Steengoede set vond ik het. En misschien was dit muzikaal wel mijn hoogtepunt van de hele dag. Vooral het meeslepende nummer Alea blijft zeer indrukwekkend om live mee te maken.

Zeal & Ardor: last but definitely not least! Ik was de heren op voorhand al zeer erkentelijk, want bij hun aankondiging als headliner kon ik enkele vrienden definitief overtuigen om mee te gaan naar dit festival. Want Manuel en kornuiten hadden nogal een verpletterende indruk gemaakt op Graspop 2022. Dit zorgde wel voor wat twijfels voorafgaand aan zaterdag, want ik kon me onmogelijk voorstellen dat ze het gevoel wat ze op Graspop bij me opwekten zouden kunnen evenaren. Dit bleek ook het geval. Is niet erg, want het was nog steeds steengoed. Ze zijn gewoon een geweldige liveband en met wat ze doen gaan ze nog zeer ver geraken. Maar heel soms heb je weleens een optreden die op één of andere manier precies klopt. Dit was zaterdag ietsje minder het geval, maar dat lag niet aan de manier waarop ze hun meeslepende muziek over de grote zaal uitstortten. De sfeer zat er fantastisch in en ze waren een meer dan waardig afsluiter van een heerlijke dag.

Prognosis in het algemeen: op verzoek van JB. Mocht het na al het bovenstaande nog niet duidelijk zijn; ik vind Prognosis echt een heerlijk festival. De locatie (Effenaar) vind ik uitstekend geschikt. Het is zeer relaxed om je van de ene naar de andere zaal te bewegen. Het personeel is vriendelijk en de bediening zeer vlot. Ook is er bij dit festival elk jaar weer een topaffiche voor diegenen die liefhebber zijn van prog. Maar wat Prognosis in mijn ogen écht maakt is het publiek. Ik geniet sowieso altijd wel van (de vriendelijkheid van) metalpubliek, maar bij Prognosis valt het nog extra op. Iedereen is ontzettend aardig en gepassioneerd. Jong en oud loopt door elkaar en er zijn allerlei verschillende nationaliteiten. Ook de artiesten genieten er zichtbaar van en velen van hen zijn na hun set gewoon in de zalen te vinden bij de andere bands, buiten voor de deur of bij de merchandise. Dit maakt het voor mij een unieke ervaring en iets waar ik elk jaar weer naar uit kijk. Ik ben er volgend jaar dus sowieso weer bij!

Als laatste een speciale shoutout naar @nikita, @rubenJS en @duck. Was geweldig om samen met jullie allerlei prachtige muziek te mogen beleven. Jullie zijn toppers!
 

JK79

Gouden Tip
11 sep 2021
497
1.223
Voor Prognosis in het algemeen sluit ik mij volledig aan bij Jamel. Heerlijk relaxed festival en inderdaad ook wat artiesten in het wild in de zaal tegengekomen. Daarbij was het eten ook van een prima kwaliteit in de Effenaar.
Klein minpuntje maar dat is niet alleen Prognosis maar een algemenere tendens die ik merk bij optredens. Mensen die tijdens een optreden relatief vooraan alleen maar staan te ouwehoeren of zo in andere sferen zijn dat ze de omgeving niet meer meekrijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.500
762
Wat tof dat jullie elkaar ontmoet hebben op Prognosis. Doet mij deugd dat te zien, ik was elke dag net iets te laat in de Effenaar aanwezig.
Ik heb me heel erg vermaakt afgelopen weekend met twee dagen Prognosis in de Effenaar. Eigenlijk een heel simplistisch opgezet festival. Maar waar eenvoud schittert naast het podium, is het op het podium een ander verhaal en heb echt genoten van fantastische optredens. En daar heerst echt de meerwaarde van dit festival. Al waak ik voor over enthousiasme voor dit festival, en beide punten liggen bij de acts. Daar kom ik zo op terug, allereerst uiteraard de loftrompet voor de acts.

Het is jammer dat Vitam niet lekker uit de verf kwam. De rustpunten heersten in de set, waar de magie pas tot uiting kwam als de band vol losging. Wel even genoemd te hebben. Ik kwam trouwens steeds rond 16 uur binnen, dus eerste acts gemist. Mijn top 5 is als volgt:

1. LizZard
Mijn verrassing van het weekend en volgens mij van veel bezoekers. Speelden de zaal helemaal plat met sterke en strakke riffs, waar de looppedaal tot zijn recht komt. Je geeft die leadzanger niks, maar hij durft 'cocky' op het podium te staan en het publiek uit te dagen. En meer dan terecht. Ze weten zelf ook dat ze kneitergoed zijn.

2. Soen (Acoustic)
Dit was de 'special set' waar iedereen naar uitkeek. Huisband Soen was al publiekslievleing op de zaterdag, maar de set op de zondag zorgde voor de kerst op de taart. Liefde stroomde beide kanten op, en de meegenomen strijkers benadrukte de schoonheid in de liedjes. Prachtige set!

3. Riverside
Een professioneel optreden van een band die kleine zalen, waar prog muziek meestal gespeeld wordt, ontgroeid is. En dat kan je zien. Het Prognosis publiek wachtte tot zondagavond, om één moment uit te kiezen om bij elkaar te komen. Riverside bereikte elk ziel in de zaal. Met name de toetsenist hij maakte zijn grootse spel zo persoonlijk en bracht het daarnaast met aanstekelijk enthousiasme. Over zijn dance moves nog maar niet gesproken.

4. Einar Solberg
Het hoogtepunt van deze set was 100% het verrassende hiphop stuk tijdens één van zijn nummers. Het punt waar Einar, zoals hij zelf ook zei, buiten zijn comfort zone kwam. En ik denk dat dit festival dit uberhaupt meer mag opzoeken. Maar daarover zo meer.

5. Zeal & Ardor
Ik had verwacht dat het zou knallen, maar dat het zo binnenkwam had ik niet verwacht. Het enige nadeel aan dit optreden vond ik wellicht dat de verrassing er een beetje van af was en het trucje steeds herhaald werd. Desalniettemin, deze act moet je een keer live zien!

Nu over mijn punt van met betrekking tot Einar en dit schoot mij te binnen tijdens de set van Voivod. Het festival presenteert zich op de site als de plek waar prog-bands het podium beklimmen. Daarnaast melden ze ook dat het draait om alles dat met prog, rock en metal te maken heeft. Natuurlijk is er veel overlap en zien alle fans van deze genres heerlijk gitaargeweld live. Maar niet veel toeschouwers liepen warm voor de set van Voivod. Dat liet mij denken, is er wellicht een interessante muzikale kant waar Prongnosis op kan gaan door alleen te focussen op punt 1: De plek waar prog-bands het podium beklimmen. Waarom zou er dan niet meer soorten bands kunnen staan die het uiterste opzoeken vanuit andere genres. Iemand zoals Sturgill Simpson, onze eigen Altin Gun of Guillaume Perret met zijn fusion jazz. Die zouden er perfect tussen kunnen staan en maakt het festival nog specialer dan het te vullen met namen die al op al die andere metal festivals staan. Het is een uniek festival dat dus nog unieker kan worden.

en ik durf nog niet helemaal te vloeken in de kerk, maar het laatste album van Lil Yachty is stiekem ook prog
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.576
11.129
Nu over mijn punt van met betrekking tot Einar en dit schoot mij te binnen tijdens de set van Voivod. Het festival presenteert zich op de site als de plek waar prog-bands het podium beklimmen. Daarnaast melden ze ook dat het draait om alles dat met prog, rock en metal te maken heeft. Natuurlijk is er veel overlap en zien alle fans van deze genres heerlijk gitaargeweld live. Maar niet veel toeschouwers liepen warm voor de set van Voivod. Dat liet mij denken, is er wellicht een interessante muzikale kant waar Prongnosis op kan gaan door alleen te focussen op punt 1: De plek waar prog-bands het podium beklimmen. Waarom zou er dan niet meer soorten bands kunnen staan die het uiterste opzoeken vanuit andere genres. Iemand zoals Sturgill Simpson, onze eigen Altin Gun of Guillaume Perret met zijn fusion jazz. Die zouden er perfect tussen kunnen staan en maakt het festival nog specialer dan het te vullen met namen die al op al die andere metal festivals staan. Het is een uniek festival dat dus nog unieker kan worden.
Op zich zou ik het best toejuichen om ook een paar van zulke bands op het affiche te zetten. Dingen als MEER, wat ook meer leunt op progressieve pop, passen hier ook op. Meer fusion jazz is sowieso meer beter. Daarvoor mogen ze ook naar RockIt in Groningen kijken. Het enige wat ik denk is dat er wel veel sets dood zullen vallen. Je zal ook een stuk meer overlap tussen sets moeten laten plaatsvinden om dat te voorkomen, terwijl daar ook wel de charme in zit. Lastige beslissing in ieder geval, maar aangezien Loud Noise achter het festival zit, zal het wel op deze voet doorgaan.

en ik durf nog niet helemaal te vloeken in de kerk, maar het laatste album van Lil Yachty is stiekem ook prog
Fuck off.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.339
5.873
1. LizZard
Mijn verrassing van het weekend en volgens mij van veel bezoekers. Speelden de zaal helemaal plat met sterke en strakke riffs, waar de looppedaal tot zijn recht komt. Je geeft die leadzanger niks, maar hij durft 'cocky' op het podium te staan en het publiek uit te dagen. En meer dan terecht. Ze weten zelf ook dat ze kneitergoed zijn.
Fantastische live band inderdaad. Die tourden vorig jaar dus in het voorprogramma van Soen, hele fijne opener die avond, maar ik moet bekennen dat ik vervolgens nooit echt naar hun albums ben gaan luisteren haha.
en ik durf nog niet helemaal te vloeken in de kerk, maar het laatste album van Lil Yachty is stiekem ook prog
Het is in ieder geval heel jazzy vind ik, steun zeker je idee om dit soort richtingen meer te onderzoeken op Prognosis eigenlijk. Of wellicht is dat concept een geheel nieuw eigen festival, en is Prognosis juist mooi omdat de rock en metal centraal staat. Maar het breder trekken klinkt interessant voor mij. Er zijn meer progressieve subgenres dan alleen de rock en metal varianten...
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.500
762
Haha, toch even kijken hoe ver ik kon gaan. Excuus :ROFLMAO:

Maar inderdaad. Acts zoals MEER, ik heb het even opgezet zou naar mijn inziens ook perfect passen. Ik zou zoiets wel aan durven, aangezien ik de set van Voivod ook een beetje overbodig vond. De muzikaliteit, en dat zag je vaker dit weekend gebeuren, wordt fantatische gewaardeerd door het publiek. In welke hoek het ook ging. Nu zeg ik niet dat het helemaal vol geprogrammeerd moet worden, maar als er toch een plekje of twee over is. Probeer het eens. Iamthemorning, ondanks dat het niet mijn hoogtepunt was, zorgde voor een heerlijke afwisseling.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.339
5.873
Ik ben dus inmiddels 6 nummers verder in Let's Start Here. van Lil Yachty, na de opmerking van @JB. net, ik heb het eerder wel geluisterd maar had de muziek niet meer heel scherp, behalve de vibe. En ik moet zeggen, hoe meer ik het luister, hoe meer ik de prog aspecten erin begin te horen. Het is sowieso een heel bijzonder album. Misschien kan @wenteldave het ook gewoon nog eens een kans geven? ;)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.398
6.657
Nu over mijn punt van met betrekking tot Einar en dit schoot mij te binnen tijdens de set van Voivod. Het festival presenteert zich op de site als de plek waar prog-bands het podium beklimmen. Daarnaast melden ze ook dat het draait om alles dat met prog, rock en metal te maken heeft. Natuurlijk is er veel overlap en zien alle fans van deze genres heerlijk gitaargeweld live. Maar niet veel toeschouwers liepen warm voor de set van Voivod. Dat liet mij denken, is er wellicht een interessante muzikale kant waar Prongnosis op kan gaan door alleen te focussen op punt 1: De plek waar prog-bands het podium beklimmen. Waarom zou er dan niet meer soorten bands kunnen staan die het uiterste opzoeken vanuit andere genres. Iemand zoals Sturgill Simpson, onze eigen Altin Gun of Guillaume Perret met zijn fusion jazz. Die zouden er perfect tussen kunnen staan en maakt het festival nog specialer dan het te vullen met namen die al op al die andere metal festivals staan. Het is een uniek festival dat dus nog unieker kan worden.
Ja, ik begrijp wel wat je zegt. Moet ook zeggen dat ik het programma van dit jaar ook iets minder vond dan de voorgaande twee edities. Met name voor de zondag liep ik, op een paar bands na, niet enorm warm, dus dat maakte de keuze om één dag te gaan ook wel eenvoudiger. Wat ze de eerste editie heel tof deden waren de clinics op de dag ervoor. Dan kon je dus op een andere manier kennismaken met de artiesten. Ik vond dat geweldig. En ze hadden toen ook wel bijzondere acts die op de rand van het genre balanceren, zoals Jo Quail en NoSound. Verder vind ik dat ze juist ook wel knap programmeren, met niet alledaagse en exclusieve acts. Dit jaar dan inderdaad Vitam Aeternam en Iamthemorning. Maar vorig jaar was bijvoorbeeld Magic Pie ook een hele bijzondere, ongewone naam. Die deden in heel 2022 drie shows, waarvan twee in thuisland Zweden, en dus Prognosis. Dit jaar Einar met z'n primeur.

Je noemt met Voivod ook wel een band waarbij ik het idee heb dat veel progliefhebbers er niet warm voor lopen. Ze stonden vorig jaar in het voorprogramma van Opeth en daar vonden wij het ook erg tegenvallen. Eigenlijk vonden we alleen de cover Astronomy Domine van Pink Floyd gaaf, haha. Ik ga ze op Graspop waarschijnlijk ook skippen, terwijl het daar als progliefhebber geen enorme vetpot is.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.576
11.129
Ik ben dus inmiddels 6 nummers verder in Let's Start Here. van Lil Yachty, na de opmerking van @JB. net, ik heb het eerder wel geluisterd maar had de muziek niet meer heel scherp, behalve de vibe. En ik moet zeggen, hoe meer ik het luister, hoe meer ik de prog aspecten erin begin te horen. Het is sowieso een heel bijzonder album. Misschien kan @wenteldave het ook gewoon nog eens een kans geven? ;)
Nee joh, al een paar keer gedaan! Aardig album en zou er, als je 't concept zou verbreden, ook inderdaad op passen. Maar Jesse een beetje pesten mag op z'n tijd ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Gebruikers die dit onderwerp bekijken