Pinkpop 2024

Joss

Dagopener
29 mrt 2023
500
716
Ik kijk al heel lang elk jaar naar het programma van Pinkpop om te kijken of het aantrekkelijk genoeg is om de reis naar het zuiden te ondernemen. Met een schuin oog op het programma van Rock Werchter, maar Pinkpop was lang de eerste optie. Een tijdje niet naar festivals geweest (gezinsuitbreiding...), maar sinds vorig jaar weer helemaal in de festivalmood, met het stellige voornemen elk jaar ergens naar toe te gaan.

Vorig jaar was het programma van RW perfect om de gemiste jaren in te halen (Arctic Monkeys, Muse, Editors, etc.). Als ik dit jaar de programma's vergelijk zie ik een behoorlijke overlap tussen Pinkpop en Rock Werchter. De meeste van mijn 'must sees' komen echter alleen op RW. Meer dan dat: als je kijkt naar de rest van het programma dan ligt bij Pinkpop de nadruk behoorlijk op mainstream en bij RW veel meer op rock & alternatief. Dat valt helemaal op als je de NL acts op Pinkpop vergelijkt met de Belgische acts op RW. Geen kwaad woord over Anouk, Acda & de Munnik, Davina Michelle, de Jeugd van Tegenwoordig, Douwe Bob, Ilse de Lange of Joost, maar je kunt het moeilijk 'alternatief' noemen. Terwijl op RW geen enkele Belgische mainstream naam op de poster staat, maar alleen nieuwe acts uit de indie- en/of rockhoek. En rocklegendes dEUS :).

Het ene jaar hoeft het andere niet te zijn (hoop ik oprecht voor Pinkpop), maar voorlopig kijk ik eerst naar Werchter.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.121
503
Gaat niet lekker met de verkoop van de tickets. Pinkpop heeft het terrein kleiner gemaakt, WML heeft minder waterpunten hoeven aan te leggen en de bestellingen bij groothandel Sligro zijn voor 1/3 geannuleerd aldus ingewijden. Wordt het dan een evenaring van de slechtst verkochte PP ooit in 2005?
Als dit allemaal klopt , dan ben ik benieuwd naar de consequeties voor editie'25.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.121
503
Wat voor nut heeft het verkleinen van het festival terrein? Het is niet zo dat je daar kosten op bespaard? Of doen ze dat om ervoor te zorgen dat het terrein er anders te leeg uit ziet.
We krijgen toch geen PP Classic toestanden ?, maar inderdaad op het terrein zelf daar kun je niet op besparen.Wel op minder catering,wml tappunten en de dixies...
 

DonStroli

Campingartiest
20 jun 2022
73
56
Als dit allemaal klopt , dan ben ik benieuwd naar de consequeties voor editie'25.
Het is mijn eigen post maar ik hoop dat het niet klopt ;) Is toch een enorme domper om een half veld te zien. De mensen die ik gesproken heb werken voor de verschillende bedrijven en organisaties die hun producten en diensten leveren aan PP. Normaliter is het zo " waar rook is, is vuur".
 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver

reaper

Geliefde act
26 okt 2015
1.310
1.171
Ik kijk al heel lang elk jaar naar het programma van Pinkpop om te kijken of het aantrekkelijk genoeg is om de reis naar het zuiden te ondernemen. Met een schuin oog op het programma van Rock Werchter, maar Pinkpop was lang de eerste optie. Een tijdje niet naar festivals geweest (gezinsuitbreiding...), maar sinds vorig jaar weer helemaal in de festivalmood, met het stellige voornemen elk jaar ergens naar toe te gaan.

Vorig jaar was het programma van RW perfect om de gemiste jaren in te halen (Arctic Monkeys, Muse, Editors, etc.). Als ik dit jaar de programma's vergelijk zie ik een behoorlijke overlap tussen Pinkpop en Rock Werchter. De meeste van mijn 'must sees' komen echter alleen op RW. Meer dan dat: als je kijkt naar de rest van het programma dan ligt bij Pinkpop de nadruk behoorlijk op mainstream en bij RW veel meer op rock & alternatief. Dat valt helemaal op als je de NL acts op Pinkpop vergelijkt met de Belgische acts op RW. Geen kwaad woord over Anouk, Acda & de Munnik, Davina Michelle, de Jeugd van Tegenwoordig, Douwe Bob, Ilse de Lange of Joost, maar je kunt het moeilijk 'alternatief' noemen. Terwijl op RW geen enkele Belgische mainstream naam op de poster staat, maar alleen nieuwe acts uit de indie- en/of rockhoek. En rocklegendes dEUS :).

Het ene jaar hoeft het andere niet te zijn (hoop ik oprecht voor Pinkpop), maar voorlopig kijk ik eerst naar Werchter.
qua overlap zou het ongeveer een 16 tal namen zijn die werchter deelt.
waarvan 8 op vrijdag
en op zaterdag en zondag telkens 4
 

JohndeBever

Randprogramma
12 okt 2023
110
87
Meestal ben ik dan al flink gebroken, snap die verlenging dan ook nooit zo goed.. en vind 2 a 2,5 uur ook vaak te lang, daarom is voor mij het dag programma mischien nog wel belangrijker dan de headliners, lekker een uurtje het beste van!
Bij maneskin en ed sheeran moet ik daar eerst een uur opwachten voor dat ik wellicht iets ken!
Neem Bruce prima artiest maar 3 a 3,5 uur spelen is toch veel te lang dan ben je er toch wel klaar mee?

Graspop is ook een overweging voor mij..
Maar dat hangt een beetje van dit jaar af hoe gaat de sfeer zijn??
Hier op het forum word het pinkpop publiek vaak als aso's weggezet maar ik heb het altijd als heel prettig ervaren (beter als pukkelpop lowlands etc. Om een paar te noemen)
Behalve bij avicci geen idee waar ze vandaan kwamen maar het leek even of ik op Tomorrowland stond allemaal anabolen slikkende patsertjes!!
Sta al jaren op camping A en hebben daar toch een band opgebouwd met vele, niet alleen de festivalgangers maar ook de mevrouw achter de koffie kraam of de bufkes etc. (daar zijn de Friezen ook weer is dan vaak de reactie)
Alleen ept dit de laatste jaren wat af.. hee waar is de groep uit Tiel gebleven of de mannen uit Eindhoven!
Van legertenten tot complete drive in shows sommige kwam de camping mischien niet eens af!

Nu de vaste gast ticket en groeptickets in het leven zijn geblazen verwacht ik weer minder bekenden te zien!
Partytent mag niet meer, muziek installaties worden ingenomen.. sommige zullen hier blij mee zijn maar de aangewezen tijden voorheen zorgden ervoor dat het niet hinderlijk was!
Zaterdagavond was vrijwel iedereen verkleed op de camping, unieke sfeer!!!

Lang verhaal zonder bruikbare informatie, maar blijft met name de sfeer afzakken zal ik het idd overwegen om elders te gaan kijken!
Precies dit! Ik ga zelf nog maar sinds 2022 naar Pinkpop en ben nog relatief jong maar ik ben meteen met een groep meegegaan die echt al jaren gaan. Het mooie daarvan is dat de leeftijden erg verschillen maar ook de muzieksmaken. Overdag is iedereen naar de artiesten die ze leuk vinden en savonds komt het allemaal weer bij elkaar op onze vaste plek op de camping. En als ik de verhalen van de andere hoorden over hoe het vroeger ging dan denk ik wel eens shit.. was ik maar 20 jaar eerder geboren.

Vanaf dat moment in 2022 had ik echt zo'n gevoel van ja dit wil ik elk jaar mee maken. Vooral dat groepsgevoel met je eigen mensen maar ook met alle andere op de camping/terrein.

Maar al sinds 2022 merk ik ook al de harde veranderingen. In dat jaar hadden we nog een partytent bij, muziek kar etc. Vorig jaar moest de tent alweer afgebroken worden en haalden ze de zekering uit onze muziek kar. Ik snap sommige dingen wel vanuit veiligheid, maar soms denk ik ook leef en laat leven toch? Dit soort veranderingen helpen niet echt mee met de vaste mensen die blijven komen.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.121
503
Het is mijn eigen post maar ik hoop dat het niet klopt ;) Is toch een enorme domper om een half veld te zien. De mensen die ik gesproken heb werken voor de verschillende bedrijven en organisaties die hun producten en diensten leveren aan PP. Normaliter is het zo " waar rook is, is vuur".
Hoop het ook niet,we gaan het zien over 2 weken.Uiteindelijk is het wat het is en zal Buro PP/Mojo in geval van (diep) rode cijfers actie moeten ondernemen te beginnen met de programmering.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.588
4.689
Het is mijn eigen post maar ik hoop dat het niet klopt ;) Is toch een enorme domper om een half veld te zien. De mensen die ik gesproken heb werken voor de verschillende bedrijven en organisaties die hun producten en diensten leveren aan PP. Normaliter is het zo " waar rook is, is vuur".
Hoe weet je dit? De zondag is in ieder geval zéker het drukst voorlopig. Vrijdag en zaterdag lopen heel erg slecht. Rond de 30.000 voorlopig (incl weekendtickets). Dat zal nog wel wat aantrekken de komende weken, maar boven de 40.000 gaan die dagen niet komen ben ik bang. Zondag loopt ver voor en zal tegen de 60.000 aanhikken. Daarom is het verkleinen van het terrein wel vreemd...
 

DonStroli

Campingartiest
20 jun 2022
73
56
Hoe weet je dit? De zondag is in ieder geval zéker het drukst voorlopig. Vrijdag en zaterdag lopen heel erg slecht. Rond de 30.000 voorlopig (incl weekendtickets). Dat zal nog wel wat aantrekken de komende weken, maar boven de 40.000 gaan die dagen niet komen ben ik bang. Zondag loopt ver voor en zal tegen de 60.000 aanhikken. Daarom is het verkleinen van het terrein wel vreemd...
Ik heb het vernomen van mensen die diensten en producten leveren aan PP en ook op het terrein zelf aanwezig zijn. Het blijft echter wel indirect verkregen informatie dat moet ik wel eerlijk erbij zeggen. De aantallen die jij noemt voor de vrijdag en zaterdag zijn bedroevend :cry:. Zondag maakt Edje dat dan wel goed. Ik hoop dat er veel "last-minutes" binnen komen lopen. Als het weer meezit heb je daar al meer kans op.
 

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
491
203
Precies dit! Ik ga zelf nog maar sinds 2022 naar Pinkpop en ben nog relatief jong maar ik ben meteen met een groep meegegaan die echt al jaren gaan. Het mooie daarvan is dat de leeftijden erg verschillen maar ook de muzieksmaken. Overdag is iedereen naar de artiesten die ze leuk vinden en savonds komt het allemaal weer bij elkaar op onze vaste plek op de camping. En als ik de verhalen van de andere hoorden over hoe het vroeger ging dan denk ik wel eens shit.. was ik maar 20 jaar eerder geboren.

Vanaf dat moment in 2022 had ik echt zo'n gevoel van ja dit wil ik elk jaar mee maken. Vooral dat groepsgevoel met je eigen mensen maar ook met alle andere op de camping/terrein.

Maar al sinds 2022 merk ik ook al de harde veranderingen. In dat jaar hadden we nog een partytent bij, muziek kar etc. Vorig jaar moest de tent alweer afgebroken worden en haalden ze de zekering uit onze muziek kar. Ik snap sommige dingen wel vanuit veiligheid, maar soms denk ik ook leef en laat leven toch? Dit soort veranderingen helpen niet echt mee met de vaste mensen die blijven komen.
Laat dat nou net het jaar zijn waar het echt veranderde 😊
Trouwe gasten worden opzij gezet,
Zelfs in de mindere jaren neem 2013 stonden wij er.. kwa gezelligheid mischien wel 1 van de betere jaren!
Hoop dat ze het dit jaar wat laten varen kwa muziekboxen.. laatse keer dat we het weer gaan proberen met de bolderkar mocht die er niet doorkomen zal het voor ons ook einde oefening zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: JohndeBever

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
491
203
Ik heb het vernomen van mensen die diensten en producten leveren aan PP en ook op het terrein zelf aanwezig zijn. Het blijft echter wel indirect verkregen informatie dat moet ik wel eerlijk erbij zeggen. De aantallen die jij noemt voor de vrijdag en zaterdag zijn bedroevend :cry:. Zondag maakt Edje dat dan wel goed. Ik hoop dat er veel "last-minutes" binnen komen lopen. Als het weer meezit heb je daar al meer kans op.
Vergeet Limp bizkit en een Greta van fleet niet! Kwa dag programma is dit gewoon een mooi festivaldagje
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
491
203
Daar heb je gelijk in. Ik zag toevallig een bericht dat Iron Maiden hun tour gaat doortrekken naar 2025. Vandaar, Maar ik zie nu ook dat Rob Trommelen al aangaf dat het om Foo Fighters gaat.
Foo Fighters en Iron Maiden
2025 zal dan uitverkocht raken 🤘🤘

Met uiteraard een alternatief/rock gerelateerd dagprogramma!
Let we hope
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr en Minie

rednasnamsob

Gouden Tip
25 feb 2020
399
213
Ik heb het vernomen van mensen die diensten en producten leveren aan PP en ook op het terrein zelf aanwezig zijn. Het blijft echter wel indirect verkregen informatie dat moet ik wel eerlijk erbij zeggen. De aantallen die jij noemt voor de vrijdag en zaterdag zijn bedroevend :cry:. Zondag maakt Edje dat dan wel goed. Ik hoop dat er veel "last-minutes" binnen komen lopen. Als het weer meezit heb je daar al meer kans op.
Ik denk dat PP door Joost Klein aan te kondigen op de zaterdag de zaterdag nog wel goed maakt (hopen ze). Persoonlijk vind ik het niet heel erg dat het wat minder druk is...
 

JPF

Randprogramma
23 sep 2016
209
110
Foo Fighters en Iron Maiden
2025 zal dan uitverkocht raken 🤘🤘

Met uiteraard een alternatief/rock gerelateerd dagprogramma!
Let we hope
Oh jee, gaat weer de discussie over dinosauressn beginnen en dat PP moet vernieuwen enz, enz. Ik ben wel met je eens qua artiesten hoor, Enige is, als Graspop weer in het weekend van PP volgend jaar is dan staat, in ieder geval, Iron Maiden op Graspop en niet PP.
 

Minie

Campingartiest
6 jun 2016
98
31
Hoe weet je dit? De zondag is in ieder geval zéker het drukst voorlopig. Vrijdag en zaterdag lopen heel erg slecht. Rond de 30.000 voorlopig (incl weekendtickets). Dat zal nog wel wat aantrekken de komende weken, maar boven de 40.000 gaan die dagen niet komen ben ik bang. Zondag loopt ver voor en zal tegen de 60.000 aanhikken. Daarom is het verkleinen van het terrein wel vreemd...
Had ook sterk mijn twijfels om dit jaar naar pinkpop tegaan maar ga wel
dat ligt wel aan de line up die dit jaar bagger is Zo jammer volgend jaar betere line up
 

DonStroli

Campingartiest
20 jun 2022
73
56
Vergeet Limp bizkit en een Greta van fleet niet! Kwa dag programma is dit gewoon een mooi festivaldagje
Ik heb zojuist de setlist van Corey Taylor bekeken van zijn optreden gisteren in Kroatie. Een mix van eigen nummers, Stone Sour en Slipknot denk ik dat dat een leuk optreden word!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Festivalgek94

Playlistbediener
8 dec 2023
48
48
Hoe weet je dit? De zondag is in ieder geval zéker het drukst voorlopig. Vrijdag en zaterdag lopen heel erg slecht. Rond de 30.000 voorlopig (incl weekendtickets). Dat zal nog wel wat aantrekken de komende weken, maar boven de 40.000 gaan die dagen niet komen ben ik bang. Zondag loopt ver voor en zal tegen de 60.000 aanhikken. Daarom is het verkleinen van het terrein wel vreemd...
Hoe kom je aan deze cijfers? En hoeveel weekendtickets zijn er dan verkocht?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken