Pas op, hier volgt een Acda en De Munnik betoog
Nee, zonder gekheid. Ik vind dat A&DM hier wel wat te kort wordt gedaan en ik heb het gevoel dat het komt omdat het Nederlandstalig + pop is. Ik vind het zelf (tot op zekere hoogte) geen Nederpop zoals Blof of Guus Meeuwis en dat komt door de oorsprong in de kleinkunst. De verhalende manier van de liedjes hoor je er echt in terug. Het is in principe ook geen muziek voor de stadions, zalen of festivalweides, maar voor in de theaters. Daar komt het het best tot zijn recht. Die eerste 4 cd's zijn allemaal aanraders. Acda en de Munnik, Naar Huis, Hier Zijn en Groeten uit Maaiveld stuk voor stuk toppers. Daarna werd het mijn inziens idd wat minder, alhoewel. Als je van mistroostigheid houdt is Nachtmuziek ook een heerlijk album. Maar vooral op 't Heerst hoor je de verschuiving richting Nederpop al steeds meer.
Paar favo nummertjes van mij:
(hertaling van Jacques Brel)
Ik vind dit tekstueel allemaal sterk in elkaar zit en soms ook erg goed gevonden. Of wat te denken van het "
Cd van jou, cd van mij. Cd van ons allebei. Maar gekregen van mijn moeder, van mijn moeder dus van mij!" en "
ik hou van haar, ik haat haar, ze haat ook veel van mij" zijn toch prachtige Nederlandse teksten? Je hebt er precies een beeld bij.
Het liefst zie ik ze in de theaters en in principe zijn ze daar meer geschikt voor dan Pinkpop. Maar een uurtje hits knallen zie ik echt wel werken hoor. Zeker met zo'n goede band erachter. Ik weet zeker dat ze de hele weide meekrijgen.
Dat hele gedoe met The Streamers, Maan en Typhoon en dergelijke hoeft van mij ook niet btw