Pinkpop 2023

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.215
3.755
Ik denk bovendien dat bepaalde artiesten festivals niet 'nodig' hebben. Die kiezen er bewust voor om stadionshows of losse shows te doen met een eigen productie. Niet iedere band is gecharmeerd van festivals.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
Het argument de productie is te groot voor festivals vind ik een non argument (niet persoonlijk richting jou, ik lees het vaker hier). Een stage-/productiemanager (of hoe het beestje ook heet) kan toch met het aanwezige materiaal een productie aanpassen zodat het festivalproof is.

De kosten zijn voor een festival erg hoog maar voor ongeveer 15 Europafestivals, 15 US festivals en 10 Zuid-Amerika zou het toch vrij rendabel zijn.

Volgens mij is het meer een kwestie van willen ipv kunnen. Zelfde als het Sheeran verhaal: als hij festivals wil doen is dat zeker mogelijk ondanks zijn populariteit.
Ik vind dit dan weer een non argument.

Natuurlijk is het een kwestie van willen ipv kunnen.
Rammstein kan ook in de Melkweg spelen volgend jaar waar 1250 man in passen. Dan zullen ze een groot deel van hun productie niet mee kunnen nemen, en verkopen ze 1250 tickets in plaats van 60k tickets.
Kan het? Ja.
Willen ze dat? Nee natuurlijk niet.

Een band speelt gewoon niet snel op een plek waar ze maar een deel van hun max capaciteit kunnen verkopen. Zoals een stadion act te groot is voor een klein zaaltje, zijn er ook acts die te groot zijn voor festivals. Als een band/artiest zoals Ed/Rammstein 150.000 man binnen kan krijgen dan zullen ze niet zo snel op een plek spelen waar ze maar 60k bijeen kunnen krijgen. In zo'n situatie verliest ook iedereen gewoon. De band verliest veel geld en veel productiewaarde, en de fans verliezen want 90k man kan niet naar binnen terwijl ze wel een ticket willen kopen.

Als een band te groot kan zijn om in een klein zaaltje te spelen, waarom kunnen ze dan niet te groot zijn voor een festival? Ik begrijp het niet.

Tja, die afweging is er altijd. Meer inkomsten normaliter maar aan de andere kant ook meer kosten en meer risico.

De vraag naar concertkaarten van €100 zal waarschijnlijk afnemen in een recessie.
Tickets van Rammstein en van Ed Sheeran lagen beide rond de 70 euro dit jaar geloof ik, dus dat valt nog mee in dat opzicht. Een stuk goedkoper dan een dagticket voor een festival in ieder geval.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.009
6.054
Dat zou een optie zijn, maar mocht Mojo niet van Landgraaf maar 4 dagen een evenement op Megaland organiseren? Pinkpop + Bruce Springsteen zit je al op 4 dagen. Dan zou een vergunning moeten komen voor een vijfde dag.
Op Megaland is mogelijkheid tot vergunning voor 12 evenementdagen (per jaar)
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
921
435
Op Megaland is mogelijkheid tot vergunning voor 12 evenementdagen (per jaar)
Ok, dat wist ik niet.Dus de mogelijkheden zijn er.Denk alleen niet dat er meer concerten gaan komen gezien het verleden plus het vrij grote aanbod in Nederland aan accommodaties en hoe Mojo die verdeeld.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.009
6.054
Ok, dat wist ik niet.Dus de mogelijkheden zijn er.Denk alleen niet dat er meer concerten gaan komen gezien het verleden plus het vrij grote aanbod in Nederland aan accommodaties en hoe Mojo die verdeeld.
zal echt een sporadisch iets zijn.

ik heb lang gedacht dat het uberhaupt iets was wat niet meer zou terug komen, een los concert op megaland.
Tot er (na zo'n 20 jaar) in 2020 (lees 2019) sprake was dat Pinkpop bezig was met een los concert Rammstein op Megaland.
Het daadwerkelijk plaastvinden van een los concert, is imo wel een goeie ontwikkeling en waarom zou Buro Pinkpop / Festivals Limburg het terrein niet meer gebuiken he...
 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
738
443
Tickets van Rammstein en van Ed Sheeran lagen beide rond de 70 euro dit jaar geloof ik, dus dat valt nog mee in dat opzicht. Een stuk goedkoper dan een dagticket voor een festival in ieder geval.
Voor Rammstein kostte het ticket € 87,25. Zijn wel prijzen uit 2019. Toen ging de ticketverkoop van start.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.155
4.275
Het argument de productie is te groot voor festivals vind ik een non argument (niet persoonlijk richting jou, ik lees het vaker hier). Een stage-/productiemanager (of hoe het beestje ook heet) kan toch met het aanwezige materiaal een productie aanpassen zodat het festivalproof is.

De kosten zijn voor een festival erg hoog maar voor ongeveer 15 Europafestivals, 15 US festivals en 10 Zuid-Amerika zou het toch vrij rendabel zijn.

Volgens mij is het meer een kwestie van willen ipv kunnen. Zelfde als het Sheeran verhaal: als hij festivals wil doen is dat zeker mogelijk ondanks zijn populariteit.
Alleen als Rammstein dan een aparte festivaltour doet. Niet een stadiontour met 1 of 2 aangepaste festivalshows er tussen. Een show van Rammstein is strak georganiseerd ivm de pyro, dan kun je niet voor een enkele keer de productie aanpassen. Dan krijg je ongelukken.

Daarnaast geldt ook keihard de financiële kant. Daarom is de arena ook interessanter dan andere stadions. Kunnen net wat meer mensen in.
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Alleen als Rammstein dan een aparte festivaltour doet. Niet een stadiontour met 1 of 2 aangepaste festivalshows er tussen. Een show van Rammstein is strak georganiseerd ivm de pyro, dan kun je niet voor een enkele keer de productie aanpassen. Dan krijg je ongelukken.

Daarnaast geldt ook keihard de financiële kant. Daarom is de arena ook interessanter dan andere stadions. Kunnen net wat meer mensen in.
Eens met het eerste stuk.

Het tweede iets minder aangezien het ook van belang is hoeveel risico het management van de band wil lopen (al valt dat risico bij een Rammstein en Ed Sheeran wel mee).
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.155
4.275
Voor een Rammstein of Ed Sherman speelt dat natuurlijk niet. Maar om bv een breder publiek aan te spreken, kan een festival wel waar aantrekkelijk zijn. Sommige artiesten vinden het ook leuk om op een festival te spelen, anderen weer niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.009
6.054
Voor een Rammstein of Ed Sherman speelt dat natuurlijk niet. Maar om bv een breder publiek aan te spreken, kan een festival wel waar aantrekkelijk zijn. Sommige artiesten vinden het ook leuk om op een festival te spelen, anderen weer niet.
dat laatste vraag ik me elk jaar weer af als Iron Maiden weer eens niet op Pinkpop staat, maar ondertussen op andere festivals weer wel gestaan heeft... zelfs Bospop al 2 maal, maar Pinkpop ho maar! Ze vinden het leuk om festivals te spelen, maar Pinkpop, zou eens tijd worden imo ;)
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Wel even iets…

We zijn allemaal heel happy dat Bruce naar Megaland komt en er dus nu ook grote concerten op Megaland plaatsvinden. Toch wil ik hier wat zorgen over kwijt.
Ik ben naar Rammstein geweest in het Goffertpark. Nijmegen is een redelijk grote stad met veel OV mogelijkheden , centrale ligging en veel opties tot parkeer mogelijkheden. Desondanks stonden de wegen helemaal vast voor en na het concert.

Er zullen lezers zijn die meteen zeggen ja maar Pinkpop dan? Dat klopt maar Pinkpop verdeelt zich over drie dagen. Waarbij de camping gasten in de meeste gevallen al op donderdag komen. Je krijgt dus een mooie spreiding.

Na een Bruce Springsteen concert van 70.000 mensen gaat iedereen tegelijk naar huis. Bij Pinkpop gaan mensen nog naar de camping.

Ik ben een beetje bang voor een verkeersinfarct in Landgraaf. Hoe gaan we het organiseren dat er 70.000 mensen tegelijk weg kunnen? Waar gaat iedereen parkeren? Er zullen minder mensen met OV gaan.

met de enkele toegangswegen die Megaland heeft ben ik benieuwd hoe dat gaat I uitpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.512
10.554
Wel even iets…

We zijn allemaal heel happy dat Bruce naar Megaland komt en er dus nu ook grote concerten op Megaland plaatsvinden. Toch wil ik hier wat zorgen over kwijt.
Ik ben naar Rammstein geweest in het Goffertpark. Nijmegen is een redelijk grote stad met veel OV mogelijkheden , centrale ligging en veel opties tot parkeer mogelijkheden. Desondanks stonden de wegen helemaal vast voor en na het concert.

Er zullen lezers zijn die meteen zeggen ja maar Pinkpop dan? Dat klopt maar Pinkpop verdeelt zich over drie dagen. Waarbij de camping gasten in de meeste gevallen al op donderdag komen. Je krijgt dus een mooie spreiding.

Na een Bruce Springsteen concert van 70.000 mensen gaat iedereen tegelijk naar huis. Bij Pinkpop gaan mensen nog naar de camping.

Ik ben een beetje bang voor een verkeersinfarct in Landgraaf. Hoe gaan we het organiseren dat er 70.000 mensen tegelijk weg kunnen? Waar gaat iedereen parkeren? Er zullen minder mensen met OV gaan.

met de enkele toegangswegen die Megaland heeft ben ik benieuwd hoe dat gaat I uitpakken.
Niet? Nijmegen was trouwens ook een rotzooi met het OV, dus ben blij dat ik gewoon een hotel heb voor Bruce, want dat was al helemaal niet te doen op zo'n klein station.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.009
6.054
Na een Bruce Springsteen concert van 70.000 mensen gaat iedereen tegelijk naar huis. Bij Pinkpop gaan mensen nog naar de camping.

Ik ben een beetje bang voor een verkeersinfarct in Landgraaf. Hoe gaan we het organiseren dat er 70.000 mensen tegelijk weg kunnen? Waar gaat iedereen parkeren?
daar ben ik ook heel benieuwd naar, ik denk dat er een goede samenwerking met de gemeente moet zijn en met MOJO samen.

Overigens opvallend dat Buro Pinkpop volgens mij niet genoemd word rond het concert van Springsteen, terwijl volgens mij de vergunning wel via Festivals Limburg BV loopt (zijtak van Buro Pinkpop) als locatie op Megaland.

Maar goed, ik neem aan dat ze de opties voor Parkeren goed gaan overdenken en wellicht de ervaring van Pinkpop hier in gaan meenemen.
Ik ben er inderdaad wel erg benieuwd naar hoe het gaat verlopen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie en Nikfestilover

Descor1995

Campingartiest
21 jun 2022
68
31
Wel even iets…

We zijn allemaal heel happy dat Bruce naar Megaland komt en er dus nu ook grote concerten op Megaland plaatsvinden. Toch wil ik hier wat zorgen over kwijt.
Ik ben naar Rammstein geweest in het Goffertpark. Nijmegen is een redelijk grote stad met veel OV mogelijkheden , centrale ligging en veel opties tot parkeer mogelijkheden. Desondanks stonden de wegen helemaal vast voor en na het concert.

Er zullen lezers zijn die meteen zeggen ja maar Pinkpop dan? Dat klopt maar Pinkpop verdeelt zich over drie dagen. Waarbij de camping gasten in de meeste gevallen al op donderdag komen. Je krijgt dus een mooie spreiding.

Na een Bruce Springsteen concert van 70.000 mensen gaat iedereen tegelijk naar huis. Bij Pinkpop gaan mensen nog naar de camping.

Ik ben een beetje bang voor een verkeersinfarct in Landgraaf. Hoe gaan we het organiseren dat er 70.000 mensen tegelijk weg kunnen? Waar gaat iedereen parkeren? Er zullen minder mensen met OV gaan.

met de enkele toegangswegen die Megaland heeft ben ik benieuwd hoe dat gaat I uitpakken.
Ik denk niet dat alle mensen meteen naar huis gaan en dat er zeker wel mensen zullen zijn die een hotel of een B&B hebben geboekt zoals hotel Snowworld of een B&B in één van de wijken ernaast waar ze te voet naar toe kunnen, maar het zal inderdaad wel even een enorme drukte en chaos worden ondanks de overnachtingen. We gaan het merken bij Bruce Springsteen komend jaar lijkt me.

Betreft OV, ik denk dat dit wel wordt aangemoedigd om die te gebruiken, misschien wordt er vanuit station Landgraaf én/of Heerlen gebruik gemaakt van Pendelbussen voor de mensen die komen met de trein? En misschien kan de organisatie ook nog ergens anders een toegangspoort gebruiken. Volgens mij is er nog ergens aan de andere zijde nog een poort waar je het terrein op zou kunnen. Het ligt alleen niet voor de hand liggend. Dan zou de gemeente nog het pad langs de Wilhelminaberg en MondoVerde waar je zonder problemen kan lopen kunnen gebruiken voor aankomst en weggaan van de menigte, dat stukje pad is immers niet van Mondo Verde, heb daar eens met de hond gelopen toen ik daar zelf in de buurt woonde. Heb je links als rechts van Megaland een toestroom van beide kanten. Lost alleen de verkeersinfarct niet op wanneer men met de auto/fiets weer vertrekt.

Overigens, kwam het vaststaan ook niet door de boeren die bezig waren met een protestactie waardoor er wat wegen waren afgesloten die anders open waren geweest?
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.141
2.389
Ik denk niet dat alle mensen meteen naar huis gaan en dat er zeker wel mensen zullen zijn die een hotel of een B&B hebben geboekt zoals hotel Snowworld of een B&B in één van de wijken ernaast waar ze te voet naar toe kunnen, maar het zal inderdaad wel even een enorme drukte en chaos worden ondanks de overnachtingen. We gaan het merken bij Bruce Springsteen komend jaar lijkt me.

Betreft OV, ik denk dat dit wel wordt aangemoedigd om die te gebruiken, misschien wordt er vanuit station Landgraaf én/of Heerlen gebruik gemaakt van Pendelbussen voor de mensen die komen met de trein? En misschien kan de organisatie ook nog ergens anders een toegangspoort gebruiken. Volgens mij is er nog ergens aan de andere zijde nog een poort waar je het terrein op zou kunnen. Het ligt alleen niet voor de hand liggend. Dan zou de gemeente nog het pad langs de Wilhelminaberg en MondoVerde waar je zonder problemen kan lopen kunnen gebruiken voor aankomst en weggaan van de menigte, dat stukje pad is immers niet van Mondo Verde, heb daar eens met de hond gelopen toen ik daar zelf in de buurt woonde. Heb je links als rechts van Megaland een toestroom van beide kanten. Lost alleen de verkeersinfarct niet op wanneer men met de auto/fiets weer vertrekt.

Overigens, kwam het vaststaan ook niet door de boeren die bezig waren met een protestactie waardoor er wat wegen waren afgesloten die anders open waren geweest?
Nee van de boeren totaal geen last gehad ( op de dinsdag naar Nijmegen). Snelweg liep al vantevoren vast.

Het probleem is dat veel meer mensen korter op elkaar vertrekken en arriveren.

De andere toegangspoort bij Megaland open lijkt me niet slim. Je krijgt dan dat mensen elkaar echt gaan duwen het pad lijkt me te smal. Bij Goffertpark waren er twee ingangen en twee uitgangen en dan nog liep het soms echt heel langzaam. Pinkpop is en blijft een weg naar het terrein….

OV hoop ik dat ze de tijden gaan veranderen. Na 23:30 komt hier niet meer veel aan maar neem aan dat ze de trein tijden voor dat concerten wel gaan aanpassen dat moet haast wel.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
OV hoop ik dat ze de tijden gaan veranderen. Na 23:30 komt hier niet meer veel aan maar neem aan dat ze de trein tijden voor dat concerten wel gaan aanpassen dat moet haast wel.
Vond het ook wel bizar dat ze geen extra treinen hadden ingezet bij Rammstein, in de meeste richtingen was het onmogelijk om met OV nog thuis te komen na het concert. Kan ook wel een reden zijn dat alle wegen vast stonden, men had niet echt de optie om met OV te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.545
7.180
Niet? Nijmegen was trouwens ook een rotzooi met het OV, dus ben blij dat ik gewoon een hotel heb voor Bruce, want dat was al helemaal niet te doen op zo'n klein station.

Ed Sheeran schijnt ook een ramp te zijn geweest met heel veel mensen die op het station vast stonden na de laatste trein
 
  • Leuk
Waarderingen: Nikfestilover

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.113
7.266
Ed Sheeran schijnt ook een ramp te zijn geweest met heel veel mensen die op het station vast stonden na de laatste trein
Ja dat was ook een drama, het duurde ruim een half uur voor dat ik het station in kon door de drukte.
Toen had ik de luxe dat het concert om 22:45 af was, en mijn laatste trein om 01:30 pas ging. maar anders was dat een behoorlijk stressvolle ervaring geweest denk ik zo.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.215
3.755
Wel even iets…

We zijn allemaal heel happy dat Bruce naar Megaland komt en er dus nu ook grote concerten op Megaland plaatsvinden. Toch wil ik hier wat zorgen over kwijt.
Ik ben naar Rammstein geweest in het Goffertpark. Nijmegen is een redelijk grote stad met veel OV mogelijkheden , centrale ligging en veel opties tot parkeer mogelijkheden. Desondanks stonden de wegen helemaal vast voor en na het concert.

Er zullen lezers zijn die meteen zeggen ja maar Pinkpop dan? Dat klopt maar Pinkpop verdeelt zich over drie dagen. Waarbij de camping gasten in de meeste gevallen al op donderdag komen. Je krijgt dus een mooie spreiding.

Na een Bruce Springsteen concert van 70.000 mensen gaat iedereen tegelijk naar huis. Bij Pinkpop gaan mensen nog naar de camping.

Ik ben een beetje bang voor een verkeersinfarct in Landgraaf. Hoe gaan we het organiseren dat er 70.000 mensen tegelijk weg kunnen? Waar gaat iedereen parkeren? Er zullen minder mensen met OV gaan.

met de enkele toegangswegen die Megaland heeft ben ik benieuwd hoe dat gaat I uitpakken.
Parkeren + shuttle was perfect geregeld. Na het concert op 4 juli binnen 20 minuten op de parking en daarna meteen de A73 op. Nergens opstoppingen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken