Pinkpop 2022 – Nieuws en geruchten

PS: ik vind het zelf ook wel wat flauw wat ik zeg hoor. Want ook ik vind Radiohead een stuk beter op Werchter passen dan op Pinkpop. Maar dat is vooral vanwege de festivals an sich...

Radiohead zou prima op Pinkpop kunnen als headliner, maar niet 2022 imo.
Met Metallica en Pearl Jam, ziet het er voor mij niet naar uit dat daar nog zo'n 90's rockact bij komt. Het is toch iets te veel genre dat elkaar schuurt en qua tijdperk ook overlappend.
Er komt imo iets bij dat, nog niet op Pinkpop gestaan heeft jonge garde (zeer resent tijdperk / 2010-2020) headliner, of een classic-headliner (oude garde / met brede aantrekkingskracht / Top2000 / 70's-80's) is, of waar ik kan voorstellen een singer-songwriter of Pop-headliner of geheel ander genre.

Ik denk dat ze zo veel mogelijk potentiele bezoekers willen pleasen met het 2022 affiche,
Verwacht ik daarbij ook wel dat voor de verkoop wel bekend is wat de headliner gaat worden, dus wachten op wie dat is zal worden zal niet meer zo lang wachten zijn...

Ik snap wat je zegt, maar ik vind het ietwat krom om de headliner als minder geschikt te betitelen omdat er sinds enkele jaren een festival van behoorlijk formaat is waarop ze nog beter passen. Je bevestigd dat een beetje met je tweede zin over de vergelijking met Werchter. Dus als BKS niet in Hilvarenbeek (NL), maar in pak hem beet Turnhout (BE) werd gehouden, dan had Radiohead minder goed op Werchter gepast, maar wel beter op Pinkpop?
Dat is inderdaad mijn zienswijze.

Radiohead zou voor mij juist de beste headliner ooit zijn voor pinkpop. Ik vind hun laatste werk erg tof! Vooral het tijdperk na OK Computer… kid A, Amnesiac, In Rainbows<3! Nou moet ik zeggen dat de fans van metallica en pearl jam waarschijnlijk ook hun meest recente werk erg tof vinden. Dat ik ze een topheadliner vind zou dan ook waarschijnlijk liggen aan dat ik groot fan van ze ben en ze nog nooit live heb gezien…

Radiohead vergelijken met Metallica en Pearl Jam is sowieso al een raar idee. Ja ze komen uit de 90's en daarmee is de vergelijking ook klaar. Verder een nachtmerrie, radiohead op Pinkpop: er is denk ik geen publiek dat minder bij Radiohead past dan het Pinkpop publiek.

Dat is inderdaad mijn zienswijze.
Overigens is de afstand Hilvarenbeek - Werchter even groot als de afstand tussen Landgraaf - Hilvarenbeek. Denk niet dat dit argument een hele grote rol speelt. Werchter en Pinkpop hebben beiden te maken met BKS.

Overigens mee eens dat je Radiohead niet meer moet boeken als headliner voor Pinkpop. Zijn zonder meer geschikt voor festivals van dit formaat, maar niet voor festivals met een karakter en publiek als Pinkpop.

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer
Is bv the Cure dan wel geschikt voor Pinkpop....? Die gaan al iets langer mee dan Radiohead. Waarom is radiohead minder geschikt als headliner? Hebben genoeg hits gehad en trekken volle zalen waar ze ook komen. Oké, hun muziek is niet voor iedereen weggelegd maar dat heb je ook als je bv Bruno Mars boekt The Cure of Pearl Jam. Ik vind PP juist een festival waar heel veel mogelijk is qua headliners..... Persoonlijk zie ik niet in waarom ze dat niet zouden doen....

Overigens is de afstand Hilvarenbeek - Werchter even groot als de afstand tussen Landgraaf - Hilvarenbeek. Denk niet dat dit argument een hele grote rol speelt. Werchter en Pinkpop hebben beiden te maken met BKS.

Overigens mee eens dat je Radiohead niet meer moet boeken als headliner voor Pinkpop. Zijn zonder meer geschikt voor festivals van dit formaat, maar niet voor festivals met een karakter en publiek als Pinkpop.
Wat wel opvallend is, want Radiohead past wel gewoon op zowat elke grote major die er is. Lollapalooza is nu ook niet bepaald een 'fijnproever'festival maar op Lolla Berlijn gingen ze erin als zoete koek. Idem voor NOS Alive, Rock Werchter, Glastonbury, Opener, Open Air St Gallen, Bonnaroo, Outside Lands, Coachella, Austin City Limits, Lolla Chicago,... Waarom dan niet op Pinkpop?

Het grote probleem is wat raskolnikov aangeeft. Pinkpop wordt bezocht door gezinnen die gaan lopen picknicken op het terrein van Jan Smeets, terwijl er geen serieus tweede podium is. Als Radiohead dan songs als Fake Plastic Trees, No Surprises, Exit Music, Daydreaming en How To Disappear Completely uitvoert, hoor je alles en iedereen om je heen praten over de nieuwe hit van Mart Hoogkamer.

Bij Rock Werchter heb je nog de mogelijkheid om in de tenten iets voor de zuipschuiten en tikkertje-spelende-kinderen (ja, echt gezien op Rock Werchter) in te richten tijdens Radiohead.

Al schrijvende van dit stuk kom ik tot de conclusie dat vooral het ontbreken van een serieus podium, als alternatief van de act op de Main Stage, het maakt dat Radiohead op Pinkpop heel kut wordt.

• Leuk
Waarderingen: Rikkie
Wat wel opvallend is, want Radiohead past wel gewoon op zowat elke grote major die er is. Lollapalooza is nu ook niet bepaald een 'fijnproever'festival maar op Lolla Berlijn gingen ze erin als zoete koek. Idem voor NOS Alive, Rock Werchter, Glastonbury, Opener, Open Air St Gallen, Bonnaroo, Outside Lands, Coachella, Austin City Limits, Lolla Chicago,... Waarom dan niet op Pinkpop?
Lastig exact te duiden. Denk wel dat de nadrukkelijke top down programmering van Pinkpop daaraan bijdraagt (de headliner bepaalt de dag en de rest is enigszins gechargeerd gesteld ter opvulling), evenals het beperkte aantal serieuze podia (bij een wat lastigere headliner kun je nergens anders heen).

Headliners moeten daarom wel een zekere toegankelijkheid hebben of op eigen kracht het hele veld vol kunnen krijgen. Een hoofdact die dermate kan schuren als Radiohead zou ik er dan ook niet zo snel verwachten. Vroeger wel, nu niet meer.

ik verwacht Radiohead niet er bij in 2022.
maar, sluit zeker niet uit dat het in de toekomst een prima headliner kan zijn om terug te keren naar Pinkpop.

los daarvan... tm aanstaande zondag is het nog mogelijk vouchers te vragen of dagticket te wisselen.
de verkoop start al over 3 weken.
de mogelijkheid dat er nieuws komt over 3de headliner nadert imo met rasse schreden!!!!! ?

ik verwacht Radiohead niet er bij in 2022.
maar, sluit zeker niet uit dat het in de toekomst een prima headliner kan zijn om terug te keren naar Pinkpop.

los daarvan... tm aanstaande zondag is het nog mogelijk vouchers te vragen of dagticket te wisselen.
de verkoop start al over 3 weken.
de mogelijkheid dat er nieuws komt over 3de headliner nadert imo met rasse schreden!!!!! ?
Blijf het toch tamelijk bizar vinden dat je tot zondag hebt om dat om te wisselen, maar eigenlijk vrijwel niks over de line-up weet...

• Leuk
Waarderingen: PJ, Oasiss en Timmetje
Blijf het toch tamelijk bizar vinden dat je tot zondag hebt om dat om te wisselen, maar eigenlijk vrijwel niks over de line-up weet...
die dagwissel gaat over Pearl Jam uiteraard.

Daarvan is bekend dat ze ipv de zondag op de zaterdag staan.
Dus dat is logisch en niets bizar aan toch.
Sterker nog, ik vind dat ze de mogelijkheid nog vrij lang door trekken. In eerste instantie was het maar een maand na de verplaatsing van 2021 naar 2022.

Wat betreft het verzilveren van vouchers (wat over 2 weken zou kunnen ongeveer) dan moet ik je gelijk geven als op dat moment niet meer bekend is over de lineup.

Vind overigens de verplaatsing van Pearl Jam (van zondag als festivalafsluiter naar de zaterdag) nog altijd een vreemd iets.
Als ik kijk naar het tourschema hadden ze ook makkelijk de 19e kunnen staan, was nog prima 1 dag vrij tov Berlijn. Qua tourschema had dat gewoon prima kunnen blijven staan op zondag?

Nou zou het kunnen dat PJ hier een extra vije dag wilde hebben, natuurlijk kan dat.
Maar aan andere kant, in mijn achterhoofd, blijft het vermoeden bestaan dat Pinkpop als festival-afsluiter een act neer wil zetten op zondag waardoor Pearl Jam plaats heeft moeten maken. Wat me eigenlijk benieuwd maakt naar die act? Heeft de verplaatsing met PJ te maken of komt er een act die Pinkpop heel graag als festival-afsluiter wilde neerzetten???

Of Post Malone kan op de zaterdag niet meer en wordt binnenkort (samen met Imagine Dragons?) voor de zondag bekend gemaakt.

Edit: Al was het logischer geweest als ze dat bekend hadden gemaakt voor het einde van de dagwisselmogelijkheid.

Laatst bewerkt:
Logica is wel vaker ver te zoeken. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom Post Malone niet 'gewoon' weer op het affiche staat. Dat was eigenlijk één van de drie headliners in 2020 en hij waarschijnlijk ruimte rondom Pinkpop. Lijkt mij meer voor de hand liggend dan dat Pinkpop (naast PJ en Metallica) nog één of andere grootheid tevoorschijn tovert.

Ik zou zelf op Post Malone (of anders Muse) gokken. Blijft over dat het wel vreemd is dat ze die nog niet hebben aangekondigd, maar goed, waar ik mee begon; Pinkpops wegen zijn ondoorgrondelijk ;).

• Leuk
Waarderingen: mattman en Timmetje
Het grote probleem is wat raskolnikov aangeeft. Pinkpop wordt bezocht door gezinnen die gaan lopen picknicken op het terrein van Jan Smeets, terwijl er geen serieus tweede podium is. Als Radiohead dan songs als Fake Plastic Trees, No Surprises, Exit Music, Daydreaming en How To Disappear Completely uitvoert, hoor je alles en iedereen om je heen praten over de nieuwe hit van Mart Hoogkamer.

Bij Rock Werchter heb je nog de mogelijkheid om in de tenten iets voor de zuipschuiten en tikkertje-spelende-kinderen (ja, echt gezien op Rock Werchter) in te richten tijdens Radiohead.

Al schrijvende van dit stuk kom ik tot de conclusie dat vooral het ontbreken van een serieus podium, als alternatief van de act op de Main Stage, het maakt dat Radiohead op Pinkpop heel kut wordt.
Dank! Ik vind dit een mooi stukje tekst, die aan mij goed het 'waarom niet' van een act als Radiohead als headliner uitlegt.

Het enige dat ik er tegenin wil brengen, of eigenlijk aan de discussie wil toevoegen, is dat ik vind dat het Megaland terrein van Pinkpop betreffende dit probleem wel een groot voordeel is. Het is langgerekt, met op de korte kant de mainstage. Je krijgt dus wat meer 'rangen' in je publiek dan bij een breder veld. Als je maar ver genoeg naar voren staat, kun je des te meer op gaan in de act zonder verstoringen. De mensen die willen praten over randzaken staan toch iets verder naar achter. De picknickers en tikkertje-spelers zelfs nog verder, want ze hebben de ruimte nodig voor hun barbaarse activiteiten...

komen denk ik in ieder geval 2 leuke weken aan...

1 ) omzetten dag (Pearl Jam : Pinkpop-zondag '21 ticket naar Pinkpop-zaterdag '22 ticket) of aanvragen voucher kan nog tot uiterlijk nu zondag (12 september),
2 ) voucher aanvragers kunnen een week voor de start verkoop al vouchers verzilveren voor Pinkpop tickets, vanaf ca zaterdag 25 september waarschijnlijk,
3 ) de verkoop van Pinkpop (her)start zaterdag 2 oktober 2021 / met Metallica-members op 1 oktober via de fan-presale !!!
4 ) Mijn verwachting is dus aanvulling op het affiche, inclusief zondag-headliner in de periode tussen maandag 13 september en vrijdag 24 september bekend gemaakt zal worden.

• Leuk
Waarderingen: PJ en wenteldave

Users who are viewing this thread