Emile Roemer verheugt zich op Metallica
Misschien moet je twee keer kijken, maar het kan zijn dat je vrijdagavond op Pinkpop de Limburgse gouverneur ziet headbangen op het veld. Heavy metalliefhebbers weten al lang wat veel andere mensen niet weten: Emile Roemer is groot heavy metalfan.
"Ik ga uiteraard naar Metallica op Pinkpop", zegt de gouverneur in
Rumoer met Roemer de Podcast van L1.
Alles wat God verboden had
Als jongeman maakte hij al snel kennis met verschillende soorten muziek door wat zijn drie oudere broers draaiden: Cuby & The Blizzards, Deep Purple, Jimi Hendrix en Thin Lizzy. Op 17-jarige leeftijd, toen Roemer ook zijn eerste politieke stappen zette, bezocht hij een keer een concert van de punkrockband The Tubes. Voor hem een cruciaal moment in zijn muzikale ontwikkeling. "Ik heb mijn ogen uitgekeken; wat een show, wat een spektakel. Alles wat God verboden had gebeurde daar op het podium, ik wist niet wat ik zag", zegt Roemer
.
Eerste Europese headline show Metallica
Daarna ging hij met schoolvrienden op zoek naar meer en nieuwe harde muziek. Zo stuitten ze ook op de heavy metalband Metallica. De gouverneur was in 1984 dan ook aanwezig bij het allereerste concert dat Metallica gaf in Europa, namelijk in Zwolle. "Dat was tijdens het Aardschok festival, een kaartje kostte 25 gulden. Ze waren niet eens de hoofdact, maar de hele zaal kwam voor Metallica. Het was een gekkenhuis, ik kan me nog goed herinneren dat de band zelf totaal niet in de gaten had hoe populair ze waren in Nederland."
Ontmoeting
Die liefde is nooit meer over gegaan. Roemer kreeg een paar jaar geleden de kans om de band te ontmoeten. "Mojo bestond toen 50 jaar en er werd een boek gemaakt waarin ze verhalen wilden van 50 bekende Nederlanders met hun muziekhelden." Die ontmoeting viel niet tegen. Zo ging hij naar de Ziggo-dome waar Metallica een concert gaf. "Van tevoren was het allemaal moeilijk, lang wachten, niks vragen gewoon erin en eruit. Ik dacht 'Het zal wel, maar als ik een foto heb, ben ik al blij'. En toen die gasten de ruimte in kwamen hebben we 20 minuten ontzettend gezellig zitten ouwehoeren, we vergaten bijna een foto te nemen."
Metal in de tweede kamer
De Metallica-liefde kon Roemer gedurende zijn Tweede kamerlidschap goed delen met sommige collega’s, zoals Halbe Zijlstra (VVD) en Esther Ouwehand (PvdD). "Soms heb je wel eens dat je met elkaar ongelooflijk overhoop ligt over politieke issues, maar muziek verbindt." Met Ouwehand heeft hij wel eens een hele dag op het Zwarte Cross Festival doorgebracht. "Daar was ik VIP-DJ in de Metaltent. We hebben eigenlijk de hele dag ongelooflijk genoten van die muziek daar." Een paar jaar geleden draaide Roemer als waarnemend burgemeester ook als deejay op een metalavond in de Nieuwe Nor. "Het was stampvol, ik heb genoten."
Metalpodcast met Roemer
Roemer luistert niet alleen naar Metallica, maar ook naar Saxon, Cradle Of Filth, Slipknot, Kreator, Slayer, Van Halen en andere metalbands. Toch is het niet alleen maar metal wat de klok slaat. "Ik kan enorm genieten van jazzmuziek, en ook van harmoniemuziek. Ik ben heel breed georienteerd. Muziek verbroedert."
Over zijn muzikale ervaringen en voorkeuren zijn een hele hoop anekdotes te vertellen. Dat doet hij dan ook in de metalpodcast 'Rumoer Met Roemer' van L1. Daarin kun je horen waarom hij vroeger geen lang haar droeg, hoe het grunten hem af ging en welke metalnummers hem kippenvel bezorgen.