Pinkpop 2021 – Nieuws en geruchten

wenteldave wrote:
Omdat Rock Werchter een ander festival is dan Pinkpop. Pinkpop is toch iets meer mainstream dan RW, waardoor je op PP eerder Volbeat als headliner zou verwachten dan SOAD. Zou het afkeuren, maar ik snap Dennis’ gedachtegang wel.

Maar dat is het ‘m net. SOAD heeft eigenlijk maar één mainstream’hit’, maar daarmee toch nog eentje meer dan Volbeat. Volbeat is qua sound misschien wel een pak gladder/mainstreamer dan SOAD, maar die laatste is toch echt een pak gekender, meer een gevestigde waarde. Of er moet een gigantisch verschil zitten tussen NL en BE.
Ik heb inderdaad ook het idee dat SOAD veel meer een gevestigde waarde is dan Volbeat, ook in Nederland.
Ik vind het moeilijk in te zien hoe System of a down sub zou zijn onder Volbeat. System is overal anders headliner terwijl Volbeat hooguit sub is op graspop, werchter, pinkpop en dergelijke.

System is overal anders headliner terwijl Volbeat hooguit sub is op graspop, werchter, pinkpop en dergelijke.
Volbeat op Graspop headliner 2018, toch?
Werchter tel ik niet mee, omwille van de mindere populariteit in België, althans mainstream dan.
SOAD was laatste keer niet hoger dan Noord afsluiting. In zie niet in wat ze nu hoger kwalificeert? Geen nieuw werk en niet relevanter dan toen. Volbeat wordt door Mojo blijkbaar wel als mainstage sub geplaatst.

Lijkt mij, als Pinkpop bezuinigen wil doorvoeren en The Gunners niet komen, dat de sub doorgeschoven zal worden.
Lijkt me voor een band als Volbeat in Nederland ook niet meer dan logisch. Na headliner Fortarock en Zwarte Cross, plus de volle velden. Lijkt mij met hun Cash/Metallica-lite sound en hun Americana-Rock veel meer passen bij Pinkpop dan de herrie van SoaD. En ja Rammstein werkt wel op Pinkpop, maar dat is uit de categorie herrie wel een act die mainstream veel fans heeft en ook een ArenA of Goffert vol krijgt en zelf ook liever mainstream festivals speelt.
Wat dat betreft zijn Volbeat en SOAD allebei nog maar kleine headliners, voor Pinkpop niet meer als sub. Maar imo is de mainstream aansluiting van Volbeat daarin meer doorslaggevend tov SOAD. En dan kan SOAD een jarenlange gevestigde naam zijn, maar de jaren van Volbeat mogen inmiddels ook wel geteld worden.

Ik ga er nog steeds vanuit dat die zondag gewoon Volbeat met daarna System of a Down wordt. SOAD is volgens mij ook echt wel een pak groter dan Volbeat in Nederland. Als ik het me goed herinner was SOAD voor de Ziggo Dome binnen een paar minuten uitverkocht. Voor Volbeat waren er sowieso tot een paar weken van tevoren nog kaarten beschikbaar. En de kans dat Pinkpop Volbeat van sub naar headliner doorschuift lijkt me echt sterk.

We zullen zien. Sowieso hopen dat er snel wat nieuws komt.

Het is ook wel errug stil vanuit Post Malone trouwens. Die gaat sowieso niet meer komen of wel?

Omdat Rock Werchter een ander festival is dan Pinkpop. Pinkpop is toch iets meer mainstream dan RW, waardoor je op PP eerder Volbeat als headliner zou verwachten dan SOAD. Zou het afkeuren, maar ik snap Dennis’ gedachtegang wel.

Dit klopt toch niet helemaal hoor. Pinkpop boekt op diverse posities stevige namen. Boekt doorgaans meer metal dan Werchter.

wenteldave wrote:

Dit klopt toch niet helemaal hoor. Pinkpop boekt op diverse posities stevige namen. Boekt doorgaans meer metal dan Werchter.
Metal boeken staat toch niet per se gelijk aan minder mainstream. Tuurlijk boekt Pinkpop die namen, maar dat zijn vaak alleen maar de kleine namen. Ze zouden het waarschijnlijk niet aandurven om zo'n act als headliner te benoemen. Dat doen ze alleen met stadionnamen, niet met namen die de Ziggo Dome kunnen vullen.

wenteldave wrote:

Het zijn volgens mij vaak alsnog wel de wat meer mainstream metal (en hardere rock-) namen, maar ten opzichte vanRock Werchter staat er voor mij toch meer aantrekkelijke namen op PP dan op RW.

Maar lijkt me dat SOAD toch echt niet voor Volbeat gaat spelen.

Ik vind ze qua formaat act gelijkwaardig. Ik denk ook dat ze daarin in NL niet echt voor elkaar onder doen. Enige verschil is in mijn optiek dat SOAD iets gevestigder is, en Volbeat iets meer in de lift zit. De grote megahit van SOAD is ook een stukkie ouder dan de 1 a 2 grote radiohits van Volbeat.

Oftewel:

Beiden zijn prima in staat om bepaalde festivals te headlinen.

Beiden zijn net iets te klein om Pinkpop te headlinen.

Op zich zijn ze in staat om samen Pinkpop te co-headlinen, mits Pinkpop zulke co-constructies überhaupt overweegt. De volgorde is om het even, tenzij de ene show beter uitkomt in het donker dan de ander...

Ik weet ook niet of het uitverkopen van de ZiggoDome een goed argument is voor SOAD.
Het uitverkopen van de Ziggo is niet bepaald per se een garantie tot succes als Pinkpop headliner, anders om overigens ook niet is wel gebleken.
Willen de fans wel naar een festivalweide of liever naar een een zaalshow. Wat heeft de dagindeling van het festival te bieden. Zijn fans bereid 110 euro voor een dagticket te betalen.

Ik denk dat de SOAD fans ook naar Pinkpop moeten willen, als ze er zouden staan. Maar ook zelfde weekend mogelijk naar Graspop kunnen.

Daarbij is er nog het verschil van 16.000 tickets met een prijs van 45 a 59 euro of 30.000 tickets a 110 euro ook wel een factor.
Als je dat vergelijkt met GnR op Goffertpark > 94 euro is het verschil voor dagticket Pinkpop niet heel groot, die keuze op kosten ligt anders.
Willen de SOAD fans wel naar Pinkpop en bied Pinkpop die dag of dat weekend wat ze wilen zien. Dus er zijn imo wel veel afhakers onder de SOAD fans, op het feit dat het Pinkpop is en op de ticketsprijs. Die denk ik gericht op het genre met Graspop gelijktijdig zeer lastig in te schatten is hoe die verkoop verloopt (gezien de verkoop van GnR, denk ik dat dat tegen kan vallen, ook voor SOAD). Dan verdelen die wel kaartkopers zich nog over weekendtickets en dagtickets. Imo zal SOAD niet per definitie meer dagtickets verkopen zouden ze headliner Pinkpop zijn.

Qua Ziggo Dome succes zou ik niet gek opkijken van een spot als Noord afsluiter. Of ze zouden Malone moeten vervangen of geheel niet naar Pinkpop komen.
Daarbij zal bij het afvallen van de headliner de main-subheadliner doorgeschoven worden, lijkt me.

Er liggen wel wat meer factoren. Ik denk niet dat SOAD een aansprekende headliner voor Pinkpop zou zijn (ik zou het toejuichen qua harde gitaren), maar ik zie er voor Pinkpop geen headliner in. Mij lijkt de draagkracht in Nederland te minimaal, met alleen Chop Suey! trekken ze die spot niet.
Ik denk ook niet dat SOAD naar Pinkpop komt, lijkt me momenteel niet veel aanleiding om er aan te denken. Wat er voor spreekt is de cancel van ZIggoDome, maar wat tegen spreekt is de mogelijke komst naar Graspop en Hellfest tijdens Pinkpop.

edit: rickhuissen vat het goed samen vind ik

Als morgen 16:00 NovaRock met meer namen komt, misschien dat er enkele namen voor Pinkpop bij zitten.
Hoop eigenlijk zelf op Disturbed.
16:00 is overigens wel een mooie tijd voor Amerikaanse bands imo...

nou...

Nothing But Thieves mogen toch langzaam in een aankondiging voor Pinkpop 2021?

NBT mag imo Nederland wel eens een jaartje overslaan. Die zijn echt overal te zien jaarlijks.

SOAD wordt langzaamaan steeds meer een zekerheidje. Benieuwd wanneer ze die bekendmaken.

Hoe groot achten jullie de kans op de Foo's voor PP ipv GnR of Malone?

Edit: Verwacht je Scooter niet ook? :wink: :-P

Ik zie dat The Pretty Reckless er weer staat, dus Foo Fighters zullen er ook wel staan. Prima gedaan daar bij Novarock om al hun headliners te behouden.
Even kijken, voor Pinkpop betekent dat dus: The Pretty Reckless, Of Mice & Men (toch?), Nothing But Thieves en The Last Internationale. Mis ik iets?

Edit: Ah, er waren al namen aangekondigd... Nja, goed, er geldt alsnog hetzelfde.

ja, de blauwe zijn de nieuwe namen van zojuist

Hoe groot achten jullie de kans op de Foo’s voor PP ipv GnR of Malone?

niet groot ivm dat ze 19 juni 2021 op Rock in Rio Lissabon staan en ik zie ze ook niet ze snel retour komen.
Wel vreemd dat ze nog niet terug zijn aangekondigd voor NovaRock, lijkt wel of ze daar met iets anders aan de haal gaan...

en nee.... SOAD wordt niet meer zekerheid, zie niet in waarom

Omdat de Ziggo Dome show is gecanceld, ze volgens de geruchten niet Werchter maar Graspop lijken te gaan doen en ze langzaam maar zeker op meer festivals in juni 21 opduiken. Pinkpop mist nog een hoop grote namen (en zoals het nu lijkt 2 headliners). De kans dat ze op PP aanwezig zijn lijkt me erg groot. De 18de op Graspop en de 20ste op PP.

Waarom denk jij van niet? :)

Omdat de Ziggo Dome show is gecanceld, ze volgens de geruchten niet Werchter maar Graspop lijken te gaan doen en ze langzaam maar zeker op meer festivals in juni 21 opduiken. Pinkpop mist nog een hoop grote namen (en zoals het nu lijkt 2 headliners). De kans dat ze op PP aanwezig zijn lijkt me erg groot. De 18de op Graspop en de 20ste op PP.

Waarom denk jij van niet? ?
Dat is het een beetje... Ik zie ze de achttiende helemaal niet op Graspop staan, omdat ik verwacht dat daar de headliners op dezelfde dag zullen blijven spelen (of ze moeten Faith No More opeens een downgrade gaan geven).

ik moet eerst eens zien of Hellfest ze laat schieten, dat verwacht ik zeker niet.
dan hebben ze al 16 juni Lissabon, de kans dat ze 17 juni Graspop komen doen is zeer groot.
Op de 18e verwacht ik ze op Pinkpop niet er bij (ivm Peppers, TOP en Nothing But Thieves), als ze 20e in Frankrijk zijn. Lijkt mij de 19e geen passende dag meer, zie ze niet als vervanger van Malone worden.
Denk ik dan...

ik moet eerst eens zien of Hellfest ze laat schieten, dat verwacht ik zeker niet.
dan hebben ze al 16 juni Lissabon, de kans dat ze 17 juni Graspop komen doen is zeer groot.
Op de 18e verwacht ik ze op Pinkpop niet er bij (ivm Peppers, TOP en Nothing But Thieves), als ze 20e in Frankrijk zijn. Lijkt mij de 19e geen passende dag meer, zie ze niet als vervanger van Malone worden.
Denk ik dan…
Acht jij de kans op de zeventiende op Graspop groot, ja? Lijkt me nog een hele operatie om van Lissabon naar Dessel te gaan binnen een dag. Ik ben er (helaas nog) niet zo zeker van.

Misschien toch Guns N' Roses dan? In de Kink Album Top 1000 was Guns N' Roses te horen. Rondom dit nummer gaf de dj aan het bijzonder jammer te vinden dat het dit jaar niet door kon gaan, maar volgend jaar op Pinkpop wordt volgens hem ongetwijfeld een groot feest.

Ik zou er niet te veel achter zoeken, maar volgens de dj van Kink is Guns N' Roses dus al een zekerheid :wink:

Users who are viewing this thread