Zei er iemand sfeer? Iemand al een keer op Sziget geweetst? Dan weet je wat sfeer is
En de grote namen (om even de vergelijking te maken met pinkpop) en mooie opmaak, blije mensen, zijprogrammering en dat soort dingen.
Maar om weer terug te komen op Pinkpop (blijft toch het pinkpop topic natuurlijk
)
Mijn verwachte drie headliners: Bruce Springsteen - Red Hot Chili Peppers - Kensington (oke grapje, laten we Kings of Leon zeggen dan maar
)
Maar eigenlijk is er nog geen zinnig wordt over te zeggen.
En wat de sfeer op pinkpop betreft: Ze gaan echt niet veel veranderen aan het terrein. Is dat erg? nee. Is dat voor de gemiddelde pinkpop bezoeker nodig? waarschijnlijk ook niet.
Wat mij betreft zijn er objectief gezien zeker wat festivals sfeervoller dan pinkpop, maar gelukkig mogen we daar allemaal anders over denken. Wat de één weinig aankleding vindt, vindt de ander juist weer fijn en overzichtelijk. Wat de één relaxt en gemoedelijk vindt, vindt de ander weer saai. Wat de één massaal en ongezellig vindt, vindt de ander weer juist vet en indrukwekkend. Sfeer is namelijk niet objectief, het is iets subjectiefs
Wat mijn eigen ervaring toch is: Uiteindelijk maken de mensen waarmee je zelf naar een festival bent de sfeer. Één van mijn leukste festivalweekenden was op pinkpop en dat kwam puur door de groep mensen waarmee ik dat weekend weg was.
Had ik met die zelfde groep mensen op een ander festival misschien nog een leuker festivalweekend gehad? Zou zomaar kunnen.... Maakt het uit? Nee, eigenlijk niet