Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Er zijn anders genoeg festivals die makkelijk (en snel) uitverkochten: Lowlands, DTRH, North Sea Jazz. BKS verkocht ook goed geloof ik, WOO HAH ook. Dus het is geen algemene regel dat festivals dit jaar niet uitverkopen. Lowlands veel sneller ook dan voorgaande jaren, met lang nog geen volledig programma.

Misschien omdat dit soort festivals meer thematisch zijn en minder afhankelijk van de (grootte van) namen?

Er zijn anders genoeg festivals die makkelijk (en snel) uitverkochten: Lowlands, DTRH, North Sea Jazz. BKS verkocht ook goed geloof ik, WOO HAH ook. Dus het is geen algemene regel dat festivals dit jaar niet uitverkopen. Lowlands veel sneller ook dan voorgaande jaren, met lang nog geen volledig programma.

Misschien omdat dit soort festivals meer thematisch zijn en minder afhankelijk van de (grootte van) namen?

Die conclusie deel ik wel ja. De 'niche' festivals doen het goed, zie ook Graspop of Roadburn. Festivals met een bredere programmering zijn veel vaste bezoekers daaraan kwijtgeraakt en de mensen voor de grote namen zijn te wispelturig. Als hun grote naam er niet staat slaan ze een jaar over.

De festivals met meer "poespas" (randprogrammering), de wat sfeervollere festivals en de festivals die op 1 genre boeken verkopen inderdaad uit.

Heeft er ook mee te maken dat een festival zonder al teveel opsmuk of randprogrammering wat uit de tijd lijkt te raken. Je moet als mainstream mengelmoesvanmuziek festival echt met ijzersterke namen komen om het uitverkocht bordje op de deur te kunnen hangen. Alleen die ijzersterke namen lijken tegenwoordig liever een eigen stadiumtour te doen.

Lastig. Ik vraag me überhaupt af of een festival als deze zonder verandering nog lang mee kan gaan. Er poppen zoveel alternatieven op en de poel met stadionacts wordt kleiner en kleiner.

Je moet toch iets doen om nieuwe mensen naar je festival te krijgen. Maar wat?

Live seksshows met muzikale ondersteuning van DJ Paul Elstak/Scooter/Charlie Lownoise & Mental Theo

om te beginnen, meen je nu dat Pinkpop niet sfeervol is?

Het poespas, sfeer en genre verhaal heeft weinig invloed hoor.
het zit hem voor Pinkpop dit jaar vooral in de stadion concerten van Pink (ArenA en Malieveld) en Metallica denk ik, mensen die keuze maken voor CaS, Bospop, Hello.
Daarnaast stond Mumford een maand eerder in Ziggo en dat is een grote gok geweest om die dan alsnog te pakken uiteraard.
Fleetwood en Cure hebben niet het WOW-effect opgeleverd dat je zou verwachten bij een headliner.
Het mislopen van headliners heeft een aantal Europese festivals flink wat bezoekers gekost.
Sterker nog, er zijn zelfs festivals gecanceld door niet rond krijgen affiche of slechte vvk...
Met een paar uitzonderingen daar gelaten.

Gewoon minder gelopen dan gedacht dit jaar, volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.
Er zal weinig veranderen denk ik aan PInkpop.
Volgend jaar is het gewoon weer, 3 dagen, 4 podia, 13 uur tot 24 uur, 56 acts...
Verder volledig afhankelijk van wat er gaat touren.
Pinkpop hoeft niets te doen om nieuwe mensen naar het festival te krijgen, de juiste headliners moeten touren en geboekt worden...
Zo simpel is het, Pinkpop is geen hogere wiskunde maar een topdown programma.
Zoals ik zei een Paaspop lineup, een paar meer internationale acts en 3 grote (stadion) headliners.

Bij Pinkpop is niet locatie, randgebeuren of food lineup onderscheidend, maar de hele grote artiesten op een groot podium. Als die in een jaar niet beschikbaar zijn of elders worden geprogrammeerd heb je een lastig jaar. Dat gebeurde nu. Daarbij lijkt Mojo ook niet altijd eerste prioriteit te geven aan Pinkpop, wat voor een festival met grote headliners geen goed teken is.

Ik vraag me af of PP niet wat te geisoleerd programmeert. In het verleden was er grote overeenkomst in programmering met RaR en RiP, maar die zijn meer richting de metalrichting gegaan. Je ziet dat dit jaar ook met BKS, APE en Primavera of met Lowlands en Pukkelpop, waar duidelijk samenwerking en afstemming is.

Dennis zou voor de aardigheid eens naar Lowlands moeten gaan, als ik al die spam over Pinkpop hier overal zie staan. Man man man.

Dennis zou voor de aardigheid een naar Lowlands moeten gaan, als ik al die spam over Pinkpop hier overal zie staan. Man man man.
je kan ook niet in het Pinkpop topic kijken uiteraard

mdekens wrote:
Dennis zou voor de aardigheid een naar Lowlands moeten gaan, als ik al die spam over Pinkpop hier overal zie staan. Man man man.

je kan ook niet in het Pinkpop topic kijken uiteraard

Dat zou ook heel goed kunnen inderdaad. Maar wat andere mensen te vertellen hebben interesseert me opzich wel. Wat betreft sfeer scoort Pinkpop een dikke onvoldoende. Maar inderdaad, als je geen vergelijkingsmateriaal hebt kan je dat moeilijk beoordelen.

Edit: en ik vind de discussies hier altijd leedvermaak, het gaat werkelijk waar nergens over negen van de tien keer. Ik heb mijzelf heel vaak kunnen inhouden met iets te posten. Nu mislukt helaas.

Pinkpop is wel sfeervol, maar dat ligt niet aan Pinkpop zelf. Ik bedoel daarmee, het ligt niet aan de aankleding , terrein opzet etc. Maar de sfeer komt van de mensen die er komen en dan bedoel ik voornamelijk de limburgers. Lekker gemoedelijk een weekendje weg, biertje erbij en genieten. Ik heb dat wel eens eerder aangegeven, dat voor deze mensen , het minst word gedaan. Voor de mensen die van boven de rivieren komen hebben ze een camping (ook natuurlijk voor de zuiderlingen), maar de meeste limburgers gaan gewoon naar huis. Maar betalen evenveel voor hun ticket, dus zijn eigenlijk mee aan het betalen voor deze kosten. Deze mensen krijgen ook nog een korting van de NS met hun Pinkpop retourtje. Wij, de Limburgers gaan elke dag op en neer met de trein, gewoon volle mep betalen. Bussen naar het Station stopt gewoon en moet je alsnog lopen. En dit zijn dingen die je toch makkelijk kunt oplossen voor de mensen die elk jaar komen, ondanks het programma. Deze mensen moet je in ere houden. Regel met een Arriva een 3daags retourtje, bussen tot 1.00 uur 's nachts naar het station. En zoals jullie al aangaven , een early bird en die hoeft nog niet eens goedkoper te zijn, maar gewoon dat de vaste bezoeker zijn ticket kan kopen, zonder dat er een naam bekend is. Want wat zie ik weer gebeuren , dat als ze volgend jaar met een geweldige headliners komen(zoals bij Stones, Bruce) dat de verkoop misschien zo snel gaat dat deze mensen weer naast de boot pissen.

om te beginnen, meen je nu dat Pinkpop niet sfeervol is?

Vrijwel elk ander festival is sfeervoller dan Pinkpop, wat natuurlijk niet wegneemt dat iedereen op Pinkpop een goede tijd heeft. Of dat het betekent dat Pinkpop sfeerloos is.

Dat komt voor een aanzienlijk deel door locatie, aankleding en indeling van het terrein. Nu is dat op een kleiner festival een stuk eenvoudiger dan op hele grote festivals: een kleiner podium kent al snel meer sfeer. In dat opzicht snap ik de redenatie wel dat Pinkpop draait om headliners, maar dat betekent niet dat al het andere zoals altijd moet gaan.
Met relatief goedkope aanpassingen valt er heel wat te winnen op dat gebied.

Jan zou er goed aan doen eens bij de grote Nederlandse (en Belgische / internationale) festivals een kijkje te nemen.

Het terrein zelf en de opzet heeft weinig sfeer. Megaland is een vrij onsfeervolle bedoeling. De mensen, vrienden en muziek maken idd de sfeer maar aankleding en opsmuk zijn imo ook best belangrijk en die is bij Pinkpop vrijwel niet aanwezig. Neemt niet weg dat het wel altijd gezellig ks natuurlijk.

Het terrein zelf en de opzet heeft weinig sfeer. Megaland is een vrij onsfeervolle bedoeling. De mensen, vrienden en muziek maken idd de sfeer maar aankleding en opsmuk zijn imo ook best belangrijk en die is bij Pinkpop vrijwel niet aanwezig. Neemt niet weg dat het wel altijd gezellig ks natuurlijk.
Wat zou je aan "sfeer" toevoegen?

Brand bier bar, Garden of Love en Kalm aan Laan vind ik persoonlijk al te veel upschmuck op het terrein.
Ik hou van de simpelheid, veld met kraampjes er om heen en een podium, maar heb ik niet nodig. Ik sta bij een podium voor muziek, pak drinken tussendoor en wat eten af en toe.
Wat moet er komen, vlaggetjes, confetti en grote beschilderde containers en clowns, vuurspugers en steltlopers...
Muziekfestival, hoe veel "sfeer" zoek je daar??

Discussie is vaker geweest, dus leg maar uit, wat moet "sfeervoller".
Want ik heb niet meer nodig dan podia, veld en kraampjes?

@DennisvdBr er zijn meer mensen op de wereld dan jij? Aankleding moet niet belangrijker worden dan de muziek, maar kan een festival wel leuker / prettiger maken.
Heb jij thuis bij een feestje ook de tl lampen aan of hang je slingers op?

@dennisvdbr er zijn meer mensen op de wereld dan jij? Aankleding moet niet belangrijker worden dan de muziek, maar kan een festival wel leuker / prettiger maken.
Heb jij thuis bij een feestje ook de tl lampen aan of hang je slingers op?
je hebt gelijk, maar ik zeg ook dat dat mijn mening is.
verder, nee... ik heb geen tl verlichting en alleen voor de kinderen hang ik een slingertje op.

maar vertel maar, kom maar met die ideeën allemaal.
Misschien leest Pinkpop mee, wat moet er "sfeervoller"
enlighten me

m

Maar de sfeer komt van de mensen die er komen en dan bedoel ik voornamelijk de limburgers. Lekker gemoedelijk een weekendje weg, biertje erbij en genieten. Ik heb dat wel eens eerder aangegeven, dat voor deze mensen , het minst word gedaan. Voor de mensen die van boven de rivieren komen hebben ze een camping (ook natuurlijk voor de zuiderlingen), maar de meeste limburgers gaan gewoon naar huis. Maar betalen evenveel voor hun ticket, dus zijn eigenlijk mee aan het betalen voor deze kosten. Deze mensen krijgen ook nog een korting van de NS met hun Pinkpop retourtje. Wij, de Limburgers gaan elke dag op en neer met de trein, gewoon volle mep betalen.

Ik heb dit stukje een paar keer gelezen, omdat ik niet kan geloven dat iemand dit zo opschrijft. Echt? Ik vind dit enerzijds zo ontzettend chauvinistisch (de goede sfeer wordt voornamelijk veroorzaakt door de Limburgers?) en tegelijkertijd zo ontzettend klein gedacht. De campings alleen voor mensen boven de rivieren? De campings zijn voor iedereen die een kaartje koopt en die open staat voor een leuke tijd op de camping. Wil je daar niet slapen? Even goede vrienden, maar waarom klagen dat je daaraan moet meebetalen? Je betaalt ook voor het water om je handen te wassen na het plassen, maar als je liever niet je handen wast: jouw keuze. Even goede vrienden.

Goed als Pinkpop iets doet voor trouwe bezoekers ( je suggestie voor een early bord: perfect). Want ik gun de trouwe fans echt hun festival. Maar een festival is nu eenmaal van iedereen.

Misschien ligt het aan mij, hoor, maar Den, ouwe pikkebaas, het lijkt erop alsof je een beetje gepikeerd bent.
Je begrijpt toch best wat ze bedoelen? Kom je aanzetten met steltenlopers en confetti.

Megaland is op zich een redelijk kaal terrein, wat wellicht ook door de grootte komt, waardoor de "sfeer" minder aanwezig is, zoals ook eerder aangegeven. Kijk, die extra activiteiten maken mij voor de rest ook geen moer uit. Ik kom daar toch voor de muziek, maar wat extra poespas kan zeker geen kwaad.
Voor de rest, ik ga me maar eens richten op de muziek: Lamb of God in 013.

Misschien ligt het aan mij, hoor, maar Den, ouwe pikkebaas, het lijkt erop alsof je een beetje gepikeerd bent.
Je begrijpt toch best wat ze bedoelen? Kom je aanzetten met steltenlopers en confetti.

Megaland is op zich een redelijk kaal terrein, wat wellicht ook door de grootte komt, waardoor de “sfeer” minder aanwezig is, zoals ook eerder aangegeven.
ik denk ook dat het door de grote van de singelbaan komt.
Maar daarom leg ik ook de bal terug.
in plaats van telkensmaal aanhalen hoe sfeerloos het is.
Geef dan maar aan hoe en waar het sfeervoller moet en kan.
Want ik zie het gewoon niet.

Dus de bal ligt bij jullie en de mee lezers... misschien doet Pinkpop er iets mee he...

Luister, sfeer is iets anders dan ‘decoratie’. Sfeer is een gevoel wat mensen als prettig en vertrouwd ervaren. Ik denk dat de sfeer op Pinkpop gewoon prima is, en niet meer dan dat. Echter zoals hierboven reeds aangekaart, komen er steeds diversere mensen naar festivals, met allen een eigen beeld over hoe voor hem/haar het festival er idealiter uit zou kunnen zien. Ik ben van mening dat Pinkpop té weinig doet aan de terreinindeling, voedselaanbod, zitplekken en mindervaliden. Voor mij betekent het woord sfeer dan ook dat vrijwel ieder persoon op Pinkpop (los van de muziek) zich thuis kan voelen. Als de organisatie zich nu eens iets minder focust op de Bed-Bad-Brood voorziening (in dit geval Bier - Veld - Podium) en iets meer aandacht besteed aan de verfijning van het verder mooie festival, veranderen babysteps opeens in grotere stappen.

de terreinindeling, voedselaanbod, zitplekken en mindervaliden.
wat zou jij veranderen?

(ik heb zelf ooit eens gedacht waarom mainstage niet in het midden aan de lange zijde, zoals in Geleen was. Of een dubbele Mainstage en tent terug naar Noord... qua indeling dan he)

edit: overigens begrepen dat waarschijnlijk de trappen aangepakt gaan worden... of dat betekent dat de trappen weggaan en er een glooiend stuk terrein komt, dat weet ik niet????

Users who are viewing this thread