Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
DennisvdBr wrote:
RaR/RiP 7-9 juni 2020 vvk gestart
Zwitserse Greenfield 11-13 juni 2020, wildcard verkoop gestart
vandaag begint vvk Download UK 12-14 juni 2020

RaR/RiP zal binnenkort waarschijnlijk met de eerste naam komen.
Aangezien dat extreem vroeg is, zal het waarschijnlijk iets zijn als nationale Toten Hosen.
(Of ze pakken iets net over de grens als Volbeat.)
Al met al, leuk als er alvast een naam opduikt die intressant is voor de Duitstalige festivals, misschien wel iets intressants voor meer speculaties…

Met Die Toten Hosen zal je er waarschijnlijk niet ver naast zitten. Zou me niet verbazen als Rammstein en Metallica de andere twee headliners worden daar, maar die maken ze inderdaad nog niet zo vroeg bekend.
Ik heb sterk min twijfels of Metallica in 2020 festivals gaat aandoen, of uberhaupt ooit nog festivals?
Van Rammstein krijg ik geen hoogte, dat ze niet onder LiveNation touren hebben ze de schijn tegen imo...
Ben benieuwd hoe de kaarten liggen in 2020, maar ik denk dat als LiveNation sowieso een goed aanbod heeft ze geen beroep hoeven doen op Rammstein.
Maar, dat denk ik momenteel...
Mogelijkheden lijkt me Red Hot Chili Peppers, Volbeat, Kings of Leon, Greenday, Kiss, Ozzy Osbourne?
Dan zijn er nog albums in de pijplijn van Guns N Roses, AC/DC en Iron Maiden, maar moeilijk inschatten of en hoeveel festivals ze gaan doen.

edit, namen voor die rock festivals dat is... maar Pinkpop kan hier zo maar 1 a 2 meepikken aangezien de data wel heel gunstig vallen...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Novarock Oostenrijk nu ook data bekend. Zelfde dagen als Greenfield, weekend voor Pinkpop 11-13 juni 2020.
Ook Novarock gooit meteen de lijnen voor Early Bird open.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
mijn gok is dat Isle of Wight festival ook in dat weekend rond 11 a 14 juni 2020 zit.
Dat is dus ook het weekend voor Pinkpop.

Roskilde en Glastonbury in 2020 rond het laatste weekend van juni, na Pinkpop.

Op dit moment lijkt het er op dat duofestival Hurricane/Southside Duitsland, Graspop België en Hellfest Frankrijk onder andere gelijk zitten met Pinkpop. Maar die data moeten nog officieel bevestigd worden uiteraard...
Alleen al die 4 festivals zullen een bulk harde gitarenacts kunnen opeisen.

De vraag is natuurlijk in hoeverre overlappen de festivals. Hu/So heeft dan nog veel boekingen via Scorpio. Hellfest en Graspop vooral LiveNation. Dit jaar overlapte Pinkpop met 1 dag verschil met RaR/RiP en dan nog deelde de 3 festivals best een fikse worp namen.
Ik zie bijvoorbeeld Muse best Hu/So en Pinkpop aandoen, als Muse naar RaR/RiP gaat is het helemaal duidelijk.
De vraag is imo welke headliners gaat Hellfest en Graspop pakken.
Graspop wil nog al eens om de twee jaar grossieren met zelfde headliners.
Waar de gitaren headliners in Frankrijk verdeeld gaan worden over Hellfest en Download.
Daar liggen voor Pinkpop dus wel wat kansen op een stevige gitaren headliner.

Dat ga ik komende tijd eens goed in de gaten houden, want ik ben van mening dat een stevige gitaar headliner altijd goed tot zijn recht komt op Pinkpop en ook enorm gewaardeerd. Hopelijk past dat in het aanbod van Mojo volgend jaar. Maar hoop zeker op één a twee headliners die nog nooit Pinkpop geheadlined hebben. Met 2 nieuwe headliners, met minstens 1 stevige gitaar headliner en met Muse loopt de voorverkoop imo al heel anders als dit jaar. Hoeft het imo niet uit te verkopen, maar van Pinkpop mag je wel rondom 55 a 60k bezoekers per dag verwachten...

ik pleit in ieder geval voor Iron Maiden... dus... kom maar op...
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.254
2.196
Northside gaat naar 4 tot 6 juni, dus komend jaar niet tegelijk met Pinkpop (dat was dit jaar wel zo; deelden ook een paar namen). Early birds al te koop.

Ziet ernaar uit dat Northside, All Points East, Heartland, de beide Primavera’s en BKS komend jaar weer veel namen gaan delen. Overlap met Pinkpop zal weer niet heel groot zijn.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Ik hoop vooral dat de 'matige' opkomst van dit jaar, geen al te groot negatief effect heeft gehad op het budget van komend jaar. De begroting zal niet helemaal rond zijn gekomen denk ik, want ze zullen toch wel op een iets hogere kaartverkoop hebben gerekend. Wellicht is er wat geld over gebleven omdat The Cure minder kost dan Eminem, en ook de 4 gewisselde acts Izzy Bizu / First Aid Kit / Sam Fender / Marcus King Band samen wellicht meer hebben gekost dan de vervangers Boef / Duncan / Kovacs / DeWolff, maar er zal zeker een schepje minder geld over zijn.

Heb alleen geen idee of verschillen in de begroting van de ene editie überhaupt effect hebben op de andere editie, of dat het verschil (positief of negatief) verdwijnt in of uit de kas van de organisatie...
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.783
3.734
Het zou wel heel matig zijn van een organisatie (zeker van zo'n groot festival) als ze 1 ietwat tegenvallende editie niet gemakkelijk op kunnen vangen
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Het zou wel heel matig zijn van een organisatie (zeker van zo’n groot festival) als ze 1 ietwat tegenvallende editie niet gemakkelijk op kunnen vangen

Met MOJO/LIVENATION erachter zijn een paar miljoen wel op te vangen. Ik denk ook dat de hele Pinkpop BV er wel goed voorstaat.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Het zou wel heel matig zijn van een organisatie (zeker van zo’n groot festival) als ze 1 ietwat tegenvallende editie niet gemakkelijk op kunnen vangen

Met MOJO/LIVENATION erachter zijn een paar miljoen wel op te vangen. Ik denk ook dat de hele Pinkpop BV er wel goed voorstaat.

Ik denk eigenlijk niet dat Mojo garant staat voor verliezen. Denk dat Buro Pinkpop dat zelf moet dragen. Volgens mij krijgt Mojo budget en een vergoeding voor het boeken van de line-up.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
k denk eigenlijk niet dat Mojo garant staat voor verliezen. Denk dat Buro Pinkpop dat zelf moet dragen. Volgens mij krijgt Mojo budget en een vergoeding voor het boeken van de line-up.

Ik denk dat MOJO ook nog wel een stuk van de koek krijgt
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
k denk eigenlijk niet dat Mojo garant staat voor verliezen. Denk dat Buro Pinkpop dat zelf moet dragen. Volgens mij krijgt Mojo budget en een vergoeding voor het boeken van de line-up.

Ik denk dat MOJO ook nog wel een stuk van de koek krijgt

Zeker, daar doelde ik op met vergoeding.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Als ik kijk dat de lineup 9 miljoen heeft gekost.
Er 32.000 weekendkaarten zijn verkocht, a 220 euro per stuk is 7.040.000 euro
9.000 kaarten voor de zaterdag, 24.000 voor de zondag en 15.000 voor de afsluitende maandag.
48.000 a 100 euro per stuk is 4.800.000 euro.
is al 11.840.000 euro aan kaarteverkoop.
dan zit daar nog niet de inkomsten uit de onder andere horeca en parkeren in, waar imo best goed verdient is hoor.

De mindere verkoop van 2019 gaat geen invloed hebben op het budget in 2020.
2013 is zelfs een minder jaar geweest dan 2019.
Nou, ik geloof niet dat we het hebben gezien aan het budget van 2014, toch?

edit... Nou wil Jan minder budget uitgeven in 2020 aan de lineup.
Nou denk ik dat dat best te doen is, helemaal met een naam als bijvoorbeeld Muse, Volbeat of Iron Maiden, noem maar
Wat je dan niet moet verwachten zijn Rammstein, Metallica, Springsteen, Neil Young, Guns N Roses of AC/DC, maar je weet het he. Jan kan veel roepen, als Mojo een gewilde act met een hoog budget neer kan zetten zal Jan dan protesteren... ik dacht het niet hoor.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Ik denk ook dat festivals voldoende marge inbouwen om af en toe een minder jaar qua inkomsten te kunnen dragen. Zou anders behoorlijk risicovol worden.

Al denk ik dat je schrikt van de kosten van opbouw van het terrein, licht en geluid, veiligheid, onderhoud terrein, vergunningen, medewerkers, afdracht aan mojo etcetera.

Een groot deel van de inkomsten op het gebied van horeca vloeien natuurlijk ook weer gewoon door naar de aanbieders, zoals Brand en cateraars.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Een groot deel van de inkomsten op het gebied van horeca vloeien natuurlijk ook weer gewoon door naar de aanbieders, zoals Brand en cateraars.
standgeld schijnt ook niet al te goedkoop te zijn, daar worden wel centen verdient hoor door de organisatie...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
standgeld schijnt ook niet al te goedkoop te zijn, daar worden wel centen verdient hoor door de organisatie…

Zeker. Maar alle opbrengsten boven dat bedrag uit zijn natuurlijk voor derden.

Mar ik denk dat we geen medelijden hoeven hebben met festivalorganisatoren. Die kunnen een minder jaar best dealen. Het is ook niet voor niets dat festivals als paddenstoelen uit de grond schieten. Er is best wat te verdienen blijkbaar.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Natuurlijk. Maar dat bedoel ik ook.
Ik geloof dat dat wel goed zit en om op de reactie van rickhuissen terug te komen waar het gesrpek begon; nee dit gaan we niet merken aan het budget van 2020.

2013 waren nog minder kaarten verkocht. In 2014 stonden er oa Rolling Stones en Metallica met een (tot dan toe) duurste affiche ooit.
Geloof maar, een minder jaartje is makkelijk te ondervangen.
Gewoon in de gaten houden wat er beschikbaar gaat zijn in 2020, zonder te kijken naar budget en ook zonder te kijken naar dat Jan zei minder te willen uitgeven...
Wat Mojo / LiveNation in 2020 op de festivals kan zetten en uit de vijver kan vissen, dat bepaalt veel meer...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Natuurlijk. Maar dat bedoel ik ook.
Ik geloof dat dat wel goed zit en om op de reactie van rickhuissen terug te komen waar het gesrpek begon; nee dit gaan we niet merken aan het budget van 2020.

Dat bedoelde ik ook, mee eens.

Al zou ik het heel interessant vinden om eens meer inzicht te krijgen aan de kostenkant van een festival, los van de programmering.

Overigens denk ik dat het niet reëel is te veronderstellen dat je naar minder uitgaven aan je programma toe kunt. Ook al zegt Jan Smeets dat nu, maar dat is echt uitegsloten. Alle acts worden duurder, als je minder wil uitgeven loop je kans dat gewilde acts liever elders optreden en dat het programma daaronder te lijden heeft. Dat zal Pinkpop toch willen voorkomen; ik denk dat je geen andere keuze hebt dan meegaan in de gekte. Of besluiten dat je festival op een andere, kleinere schaal verdergaat. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.254
2.196
Vergeet inderdaad niet alle kosten die te maken hebben met inhuur geluid/licht/podia, personeel, beveiliging, maatregelen voor calamiteiten als noodweer etc etc.. Kosten zijn echt veel hoger dan alleen de gages van de artiesten, al heeft Pinkpop voordeel dat het een eigen terrein heeft.

Wat volgens mij lastig is is dat bureau Pinkpop verder (naast een tournee van Urbanus of zo) weinig andere grotere activiteiten heeft en dus erg afhankelijk is van dit festival. Mojo en Friendly Fire hebben meer mogelijkheden om tegenvallers op te vangen met andere meevallers.

Het tegenvallende bezoekersaantal (en daarmee ook minder inkomsten eten/drinken), met weinig mogelijkheid om in kosten te snijden maken dit voor Pinkpop een lastig jaar. Niet voor niets dat Smeets na afloop zo mopperde over bezoekersaantallen.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Gewoon in de gaten houden wat er beschikbaar gaat zijn in 2020, zonder te kijken naar budget en ook zonder te kijken naar dat Jan zei minder te willen uitgeven…

We weten allemaal wat er gebeurt zou zijn tig jaar geleden als Jan daar aan vastgehouden had en Pinkpop via Mojo The Cure niet had gehad. Dan was PinkPop einde verhaal geweest.

Ik heb het al eerder gezegd...je kunt het budget niet zomaar terugschroeven omdat je dat om 1 of andere reden te hoog vindt (het is een marktwerking). In zo een markt het budget terugbrengen is je eigen graf graven. Andere festivals kunnen wel die exclusieve band krijgen en as Pinkpop niet met klinkende headliners komt dan krijg je problemen.

Jan moet dat niet slimme denkpatroon eens overboord zetten. Edit...wat Raskolnikov zei
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Dat is fijn om te horen. Dan gaan we dus op zeker geen mindere Pinkpop tegemoet.

Vergroot in mijn ogen wel weer de kans na, afgelopen editie, op het terugkomen op het top down principe van de afgelopen jaren, met een paar knallers van headliners, en een 'mindere' dagprogrammering. Welke soorten acts en welke genre's laat ik dan even in het midden...
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Het tegenvallende bezoekersaantal (en daarmee ook minder inkomsten eten/drinken), met weinig mogelijkheid om in kosten te snijden maken dit voor Pinkpop een lastig jaar. Niet voor niets dat Smeets na afloop zo mopperde over bezoekersaantallen.

Dat denk ik ook ja. Al ga ik ervan uit dat ze een minder jaar moeten kunnen dealen. Maar dat moet niet jaren duren denk ik.

Het feit dat je aansnijdt dat andere organisatoren risico's kunnen spreiden is inderdaad zeer relevant in deze discussie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken