Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Een tegenvallend jaar zal vooral een wake-up call zijn en zorgen voor een grondige evaluatie, zeker als het een jubileumjaar betreft.

Als er iets verandert dan zal er volgend jaar het budget voor artiesten omhoog gaan en er een aantrekkelijke line-up komen die waarschijnlijk een of meerdere dagen uitverkoopt. Een festival heeft wel reserves om tegenvallers op te vangen, maar meerdere magere jaren achter elkaar vormt een risico voor de continuïteit. Niet alleen financieel, maar ook door negatieve associatie bij publiek en beeldvorming in media.

Mijn inziens - en heb dat al eerder gemeld hier - kan het artiestenbudget bij Pinkpop wel omhoog, als je ziet hoeveel geld er binnenkomt uit kaartverkoop, consumptie en sponsoring.

nou, als ik het moet omschrijven, misschien beetje oneerbiedig gezegd, maar Pinkpop is niet meer dan een Appelpop/Paaspop lineup met 3 grote (stadion) headliners (met geluk nog wat ZiggoDome-subs extra).

Nou, kijken we even naar de kaartverkoop van Appelpop, dan weet je dat Pinkpop het wel moet kunnen met zijn headliners ;)

De prijzen van de kaarten zijn wat mij betreft ook dik in orde, als ik ze voor het gemak even vergelijk met losse concertkaarten. Of het nou een AFAS of Ziggo betreft, of een ArenA of Goffertpark. Veel artiesten gaan richting of over de grens van 100 euro voor een los concert plus klein voorprogramma. Dan is 110 euro voor een volle festivaldag in mijn ogen dus prima te verantwoorden, maar dan wel met een knaller van een dagafsluiting. Een headliner die de kaarten verkoopt.
Een weekendkaart zou dan naar mijn idee ongeveer het dubbele moeten zijn. Zoiets als 3 dagen voor de prijs van 2. Bij Pinkpop betaal je 230 euro, dus je zou kunnen zeggen: 3 dagen voor de prijs van 2, plus een tientje voor de camping. Wederom keurig.
Je zou de campingkaarten nog apart kunnen verkopen. Wie weet win je dan nog wat qua centen. Alhoewel ik de huidige opzet wel zijn charme vind hebben, denk ik dat er een markt voor is. Sommige mensen van ver hikken tegen het camperen aan, en hotels en B&B's liggen veelal niet heel erg dichtbij. Verschillende campings in verschillende stijlen, met verschillende stadia van luxe en diversiteit, zou nog een optie kunnen zijn.

Ik vind het aardig duur. 230 euro voor een weekendticket voor drie dagen. Voor hetzelfde geld of minder kun je vier dagen naar Werchter of drie naar BKS of DTRH. Helemaal prijzig gezien normaliter dag 1 maar 0,5 dag is.

Er zijn ook amper concerten die meer dan minimaal 80 euro kosten trouwens. Metallica en Vedder waren hierop uitzondering. Kaarten voor Mumford waren rond de 50 euro en The Cure rond de 60. Laatste keer Fleetwood in Ziggo was minimaal 60.

Smeets had het over minder willen uitgeven. Als hij dat doorvoert wordt het de doodsteek en heb je straks een tweede maar duurder Hello Festival. Gelukkig steekt Mojo daar een stokje voor.

Oh, wat betreft de prijs van de kaarten.
Doorgaans betaal je voor een los concert van een headliner op Pinkpop al snel 80 a 90 euro, enkel om een concert van die headliner te zien dan.
3 x 80 euro is 240 euro, zo kijk ik zelf wel. Dan is met 230 euro voor 3 festivaldagen echt niet afschrikwekkend in mijn ogen.

Maar, ik denk wel, als Pinkpop de dagkaarten voor 90 euro ipv 100 euro en de weekend kaarten voor 210 euro ipv 230 euro, dat er meer kaarten verkocht waren.
Daar ben ik bijna van overtuigd hoor.

Maar ik wil helemaal niet voor hetzelfde geld of minder naar BKS of DTRH. Ik ken veel te weinig namen van de artiesten op die affiches, en als ik ze ken kennen mijn vrienden ze niet. Ik wil ook niet zoveel geld uitgeven om artiesten te ontdekken. Ik wil komen luisteren naar en betalen voor artiesten die ik leuk vind.

Ik kan, op basis van wat ik leuk vind om te bezoeken, kiezen uit losse concerten of een (mainstream) festival als Pinkpop of Werchter. En vanuit dat perspectief is een festival veel voordeliger, als ik het totaalpakket bekijk.

nou, als ik het moet omschrijven, misschien beetje oneerbiedig gezegd, maar Pinkpop is niet meer dan een Appelpop/Paaspop lineup met 3 grote (stadion) headliners (met geluk nog wat ZiggoDome-subs extra).

Nou, kijken we even naar de kaartverkoop van Appelpop, dan weet je dat Pinkpop het wel moet kunnen met zijn headliners
1f609.svg

Dat is een treffende beschrijving van het Pinkpopprogramma, maar die had ik zo niet helemaal van jou verwacht....

Maar ik wil helemaal niet voor hetzelfde geld of minder naar BKS of DTRH. Ik ken veel te weinig namen van de artiesten op die affiches, en als ik ze ken kennen mijn vrienden ze niet. Ik wil ook niet zoveel geld uitgeven om artiesten te ontdekken. Ik wil komen luisteren naar en betalen voor artiesten die ik leuk vind.

Ik kan, op basis van wat ik leuk vind om te bezoeken, kiezen uit losse concerten of een (mainstream) festival als Pinkpop of Werchter. En vanuit dat perspectief is een festival veel voordeliger, als ik het totaalpakket bekijk.

Aardig om te zien met wat voor verschillend perspectief je naar een festival kan kijken. Voor mij is het zien van nieuwe of minder bekende namen, aangevuld met namen die je niet veel op festivals ziet juist de reden om naar BKS te gaan!

DennisvdBr wrote:

Nou, kijken we even naar de kaartverkoop van Appelpop, dan weet je dat Pinkpop het wel moet kunnen met zijn headliners
1f609.svg

Dat is een treffende beschrijving van het Pinkpopprogramma, maar die had ik zo niet helemaal van jou verwacht….
er staan op Pinkpop wel wat meer internationale artiesten uiteraard...

DennisvdBr wrote:

1f609.svg

Dat is een treffende beschrijving van het Pinkpopprogramma, maar die had ik zo niet helemaal van jou verwacht….

Het moet verdorie niet gekker worden..

rickhuissen wrote:

Aardig om te zien met wat voor verschillend perspectief je naar een festival kan kijken. Voor mij is het zien van nieuwe of minder bekende namen, aangevuld met namen die je niet veel op festivals ziet juist de reden om naar BKS te gaan!

Maar dat is toch precies de kracht van het bestaan van BKS en DTRH? Als een fatsoenlijk alternatief voor de fijnproever die dergelijke artiesten niet (meer) op Pinkpop kan komen bekijken?

Ik kan, op basis van wat ik leuk vind om te bezoeken, kiezen uit enkele losse concerten en Pinkpop. En vanuit dat perspectief is een festival veel voordeliger, als ik het totaalpakket bekijk.
;)

Dat is ook wat een festival aantrekkelijk maakt.

En 100 euro voor een dagkaart en 230 voor 3 dagen inclusief kamperen zijn alleszins redelijke prijzen.

Maar als als je ziet wat er binnenkomt (aan kaartverkoop, consumptie & sponsoring) kan en mag Pinkpop wel wat meer dan 9 miljoen uitgeven aan de line-up gaan, is mijn mening.

Opvallend is overigens dat meer festivals dit jaar niet uitverkopen.

Ik kan, op basis van wat ik leuk vind om te bezoeken, kiezen uit enkele losse concerten en Pinkpop. En vanuit dat perspectief is een festival veel voordeliger, als ik het totaalpakket bekijk.
1f609.svg

Haha. Hier hetzelfde hoor. Soms komt er een band langs die je gewoon wil zien. Dan maak je daar budget voor. Maar bovenal maak ik graag budget vrij voor Pinkpop.

Over budget gesproken: ik heb er 120 munten doorheen gejaagd afgelopen Pinkpop. Dat is 336 euro. Dat is veel meer dan voorgaande jaren. Die camping een dag eerder open heeft dus ook nadelen. :-o

Processierups wrote:

rickhuissen wrote:

Maar dat is toch precies de kracht van het bestaan van BKS en DTRH? Als een fatsoenlijk alternatief voor de fijnproever die dergelijke artiesten niet (meer) op Pinkpop kan komen bekijken?

Precies! Dat doet ook niets af aan Pinkpop of andere grote festivals!

Dat uitspraken van jan hier überhaupt nog serieus wordt genomen.....
Minder budget... ja het dagprogramma zal wel weer richting op gaan van vorig jaar. Veel Nederlandse meuk.
En 3 goede headliners waarvan 1 grote publiekstrekker.
Dat zal er na de evaluatie uit gaan komen. ( verkoopt beter )En aangezien er 2020 genoeg headliners touren zal dat ook gaan gebeuren.
3 grote headliners verkoopt beter voor pinkpop, dat zal ten koste gaan van het dagprogramma.
Zo gaat 2020 eruit zien.

Ik vind de kaartprijs van Pinkpop ook niet overdreven hoor. 100 euro voor een dag is inmiddels vrij gangbaar. Denk ook niet dat ze wel uitverkocht zouden zijn als ze een tientje minder zouden vragen. Kan uiteraard niet in andermans portemonnee kijken, maar als het programma je aanspreekt, maakt het dan nou zoveel verschil of je 90 of 100 moet lappen?

Springsteen- Rammstein- Muse heb ik wel 230 voor over.

Namen mag ook ingeruild worden voor:

Pearl Jam
Ed Sheeran
Metallica
ACDC

Overigens had PINK niet mistaan op pinkpop afgelopen jaar aangezien de recensies lovend zijn. En dat in de arena.

Tuurlijk is 100 euro gewoon normaal.
Dat festivals niet uitverkocht raken komt door het grote aanbod. Men kan maar 1 keer hun geld uitgeven.
Vooral mensen die een gezin hebben kunnen niet meer en en en en...
Kwestie van keuzes maken.

Off topic:
En wat is duur he,
In de duinen van Zandvoort sta je voor 2 uurtjes voor 140!! Euro ( goedkoopste kaarten ) naar max Verstappen te kijken.
En als je pech hebt valt ie ook nog uit in bocht 1.

Opvallend is overigens dat meer festivals dit jaar niet uitverkopen.
Dat valt mij ook op ja... Rock Werchter is keer op keer de verhouding dag- en weekendtickets aan het bijstellen; zullen ze vast niet met plezier doen. Pinkpop is bij lange na niet door de tickets heen. Zelfs Rock am Ring vond het nodig om dagtickets aan te bieden; iets wat ze normaal niet zo vaak doen geloof ik.

Wat dan wel weer uitverkoopt, is Graspop. Qua headliners (met Within Temptation bijvoorbeeld) komt het zeker niet in de buurt van vorig jaar, maar blijkbaar is er toch vraag naar een festival dat louter metal en rock boekt. Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de organisatie dit jaar minder kaarten ter beschikking heeft gesteld. Het was vorig jaar nogal chaotisch met het kamperen dus ik zou goed snappen dat ze de grens nu een paar duizend tickets omlaag hebben bijgesteld.

Maar goed, als Pinkpop inderdaad echt tegelijk gaat zitten met GMM dan zie ik ze wel 1 headliner delen. Mogelijk Iron Maiden? Dit betekent niet dat ik verwacht dat Pinkpop harder gaat boeken. Ik verwacht het dagprogramma zoals voorgaande jaren: Nederlandse singer-songwriters gecombineerd met wat grotere artiesten, zoals Bastille, Alter Bridge, James Bay en The Lumineers. En dan aan de kop dus iets als dit: Iron Maiden - Bruce Springsteen - Twenty One Pilots.

Dit alles natuurlijk afhankelijk van de beschikbaarheid van bands. Maar ja, een dag met Iron Maiden en Alter Bridge zou alvast op mijn komst kunnen rekenen. Ik ben niet per se fan van Iron Maiden, maar wel van Alter Bridge en ik heb een heel sterk gevoel dat Alter Bridge na hun tour eind 2019 er in 2020 nog wel een Europese festivaltour aan vastknoopt. Verder wordt het ook echt weer eens tijd voor Biffy Clyro en Placebo, maar hier ga ik allerminst van uit.

Users who are viewing this thread