Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Top 2000 is niets meer dan een Kerstig nostalgieding imo.

@Timmetje hoho...nobody fucks met de top2000. En ja heel veel oude lullen muziek maar wel hele goede oude lullen muziek die je niet vaak hoort. Ik vind het altijd heerlijk om zo een vergeten nummer en vergeten musici weer te horen. Phd, Stevie Wonder, Frankie goes to Hollywood, Banarama, Frank Boeijen Groep, Duran Duran etcetc

komen we daar over een paar weken op terug, goed?
?

inside information Dennis?

Mocht het zijn dat Pinkpop Coldplay in november zou aankondigen en de kaartverkoop zou starten dan wordt het een run op de kaartjes. Dus doe dan maar Iron Maiden. Kan die ook weer van mijn bucketlist :-)

Ik heb laatst een recente live opname van Aerosmith gehoord en dat vond ik best wel slecht. Qua hits juich ik het toe maar als dat zo live gaat klinken dan doe maar niet.

Mag ik Evanscene en Within Temptation als kleine co-headliners voorstellen. En dan graag Machine Gun Kelly ook weer een keer.....en Apocalyptica.

Ik zie in de verste verte niet wat Imagine Dragons met rock te maken kan hebben. Pure popband.

Inderdaad. Toekomstige grote headliner en voor nu kleine headliner. Zie ze eerder de hoogste spot pakken dan 21p

rickhuissen wrote:

RubenFrusciante wrote:
Haha hebben we inderdaad al 3 mensen tevreden ja. Al zou ik persoonlijk 21Pilots en Volbeat meteen inleveren voor Pearl Jam/RHCP/Depeche Mode.

Ideale vraag aan jou: Doet John Frusciante nog wat tegenwoordig? Die zou ik dus wel op een van de kleinere podia willen gaan bekijken…

Helaas doet hij niks meer nee.. Heeft wel albums (Shadows collide with people) uitgebracht 15 jaar geleden, waar ook echt wel leuke liedjes op staan, maar Frusciante zegt zelf “I have no audience” en wil geen muziek meer maken om geconsumeerd te worden. Op setlist.fm ook geen optreden meer sinds 2008.. Erg jammer voor ons, maar voor hem het beste want hij heeft eindelijk rust. Is iets van een jaar geleden ook voor het eerst weer met Flea gesignaleerd bij een NBA-game en zag er toen wel gelukkig en veel beter uit. Achja, we hebben de albums en het magische “Live at Slane Castle”.

Oke thanks! Zo dan is hij er behoorlijk snel mee opgehouden nadat hij uit de Peppers is gestapt zeg. Amper een jaar... Als hij nu gelukkiger is, dan is het prima, maar ik zou hem vandaag nog terugruilen met Klinghoffer. Prima muzikant, maar nul artiest met eigen sound. Heb het idee dat hij aangenomen is omdat hij Frusciante het beste naspeelt. Dat snap ik voor een tour, maar voor de langere termijn had ik, gezien de toch al vele mutaties die RHCP al heeft gehad, iemand met meer smoel gekozen. Maar dat is mijn smaak...

Ik heb laatst een recente live opname van Aerosmith gehoord en dat vond ik best wel slecht. Qua hits juich ik het toe maar als dat zo live gaat klinken dan doe maar niet.

Mag ik Evanscene en Within Temptation als kleine co-headliners voorstellen. En dan graag Machine Gun Kelly ook weer een keer…..en Apocalyptica.

WIthin Temptation mag van mij wel. Hebben er sinds 2007 al niet meer gestaan en blijft natuurlijk een fantastische act. Ben naar hun show geweest op Paleis Soestdijk en op Graspop en het was nog steeds van een zeer goed niveau, zeker in Baarn.

Op Youtube en Spotify zijn de luister en kijkcijfers van Iron Maiden en Rammstein toch wel stukken hoger dan die van Volbeat. Hoe kom je bij die cijfers? Of kijk ik gewoon verkeerd?

Ik denk dat de Top 2000 behoorlijk achterhaald is en geen graadmeter is. Vraag me af hoeveel jongere mensen daar nog op stemmen.

En Neil Young is echt op geen enkele manier een goede headliner voor Pinkpop. Dat heeft Mojo zelf nog aangegeven.

@rick: Ik weet het niet. Voor mijn gevoel zijn Spotify en Youtube cijfers wel een goede graadmeter van waar mensen naar luisteren en wat populair is. En niet alleen de jeugd luistert naar Spotify. Mijn 84 jarige opa heeft een Spotify abo.

@ruben: Trench is het luisteren waard. Ijzersterk album imo.

In deze discussie herinner ik me een artikel van 3voor12 die hier ook voorbij kwam over een Pinkpop met alleen popnamen. Een boeker uit de popwereld kwam daarin aan het woord. Die gaf zelf ook aan dat spotify en youtube cijfers niets zeggen over verkoop van kaarten voor festivals. Veel mensen luisteren heel vaak naar een npaar hitjes waardoor die streams sky high gaan. Die gaan heel misschien naar een los concert en zeker niet naar een festival waar heel veel andere bands staan waar dit type luisteraar nooit van gehoord heeft. Boeker gaf aan dat bands zoals BTS daarom niet snel op een festival zullen staan ondanks de indrukwekkende cijfers.

De artiest moet festivalkaarten verkopen en streams zijn een indicatie maar niet de enige. De boekers kijken ook verder, welk publiek luistert hiernaar? Gaan die vluchtig van de ene hit naar de ander of zijn het totaal dichtgetikte fans die alleen dat luisteren, niet boeken op een festival.

Maar waar kunnen ze dan verder naar kijken? Veel meer mogelijkheden zijn er toch niet?

Maar waar kunnen ze dan verder naar kijken? Veel meer mogelijkheden zijn er toch niet?
gewoon zoas vroeger, pre-spotify...

- hoeveel bezoekers worden verwacht bij de act
- algehele bekendheid van de act nationaal en internationaal
- welke impact wordt verwacht van de act
- wat is verwachte impact op vergelijkbare internationale evenementen
- welke setting / podium wensen heeft de act
- hoeveel speeltijd / settijd wordt gewenst
- welke andere opties zijn er voor vergelijkbare posities
- is er gebalanceerde muziekverkoop of verwachte muziekverkoop
- verhoogd nieuw werk de relevantie voor het aankomende seizoen
- kunnen boekers samenwerken met buitenlandse boekers om binnenhalen
- hoeveel gage vraagt de act en in welke verhouding staat deze gage
- beschikbaarheid binnen tourschema
etc etc etc...

dan zou je kunnen kijken naar Spotify, YouTube, hitlijsten of misschien zelfs download gedrag.
maar ik zie Spotify totaal niet als uiterst betrouwbare uitgangspunt, al zeker niet het enige uitgangspunt

Maar hoe beantwoord je dan de vraag "hoe populair is de act " en "Hoeveel bezoekers worden verwacht bij de act" als het om (nieuwe) headliners gaat wanneer social media volgers en streamcijfers er niet toe doen?

Ik neem de discussie van gister als voorbeeld en dan met de argumenten en jou voorbeelden in gedachten:

21 Pilots verkoopt Ziggodome uit.
Grote social media presence.
Veel streams op de kanalen.
Goed ontvangen album. (Relevantie)
Staan op soortgelijke mainstream festivals in grootte (Pukkelpop, Lowlands) die uitverkopen.
Strakke set van 2u.

Volbeat:
Volbeat verkoopt Ziggodome uit
Sterke social media presence
Streams op grote kanalen niet buitengewoon groot aantal
Laatste album matig ontvangen (relevantie)
Staan op vooral metalgerichte festivals die uitverkopen maar niet als headliner op mainstreamfestivals
Strakke set van 2u.

Neil Young:
Young verkoopt de Ziggodome niet meer uit.
Geen social media presence
Streams groot aantal
Legende in zijn vak, maar dat was Fleetwood Mac ook en die kaarten schoven ook niet over de balie. (Relevantie)
Stond in UK op festival samen met Bob Dylan.
Set van 3u.

Welke act is met bovenstaande opmerkingen en jou boekersvragen in gedachten de meest interessante headliner voor een festival als Pinkpop?
Daarmee in gedachten houdend dat vorig jaar niet goed liep.

Ik zou bijna geneigd zijn om geen van drie te zeggen maar blijf zelf toch het meest naar 21 Pilots neigen.

Interessant dit trouwens!

Recensies van eerdere optredens en ik denk ook statistieken van vorige optredens die die Pinkpopboekers proberen te verkrijgen: "Hoeveel % was vrouw bij het optreden van 21Pilots op Lowlands/Hoeveel % was onder de 25 bij 21Pilots op Lowlands". Want de gemiddelde leeftijd/publiek op Lowlands zal erg verschillen met Pinkpop, dus dat Lowlands uitverkoopt (die ook nog eens alleen maar weekendkaarten verkopen i.t.t. Pinkpop) hoeft niet veel te betekenen met betrekking tot een eventueel optreden op Pinkpop. Stel dat Pinkpop 21Pilots wil boeken voor komend jaar, kan ik me haast niet voorstellen dat er vanuit die boekers niet mensen naar Lowlands zijn gegaan om dat optreden te observeren en beoordelen.
Die streams zijn gewoon niet te vergelijken bij bands in verschillende genres. Natuurlijk wordt popmuziek van 21Pilots meer beluisterd dan metalmuziek van Volbeat of de oude muziek van Neil Young. En streams zeggen niks over kwaliteit, alleen over populariteit, niemand boekt namelijk die gek van Gangnam Style. En popmuziek heeft veel meer radiotijd dan metal bij de meest geluisterde radiostations van NL, dus mensen pikken dit sneller op.
Social media lijkt mij bij zulke grote acts ook nauwelijks invloed te hebben. Ik volg mijn favoriete bands ook op Facebook, maar dat heeft niets te maken met of ik er een kaartje voor zou kopen of niet.
En er wordt wel gezegd dat mensen een kaartje kopen voor de headliners bij Pinkpop, en dat zal in een aantal gevallen ook wel meer het geval zijn dan bij pakweg Lowlands, maarrrrr.. natuurlijk heeft de rest van de dag ook invloed. Als je de namen vóór de headliner goed afstelt of zelf al groot genoeg zijn, zal dat meer kaarten verkopen dan wanneer er een waardeloze naam voor staat. Als ik de headliner niet leuk vind maar er staat wel een naam als Lenny Kravitz nog voor, dan bepaalt dat zeker wel mee of ik uiteindelijk een kaartje koop.

Ik denk dat je daar toch uitzondering in bent. Ik denk dat zo'n 65% voor de headliners komt en 35% het als traditioneel buurtfeest ziet. De rest is zwevende kiezer.

En er wordt wel gezegd dat mensen een kaartje kopen voor de headliners bij Pinkpop, en dat zal in een aantal gevallen ook wel meer het geval zijn dan bij pakweg Lowlands, maarrrrr.. natuurlijk heeft de rest van de dag ook invloed. Als je de namen vóór de headliner goed afstelt of zelf al groot genoeg zijn, zal dat meer kaarten verkopen dan wanneer er een waardeloze naam voor staat. Als ik de headliner niet leuk vind maar er staat wel een naam als Lenny Kravitz nog voor, dan bepaalt dat zeker wel mee of ik uiteindelijk een kaartje koop.

Dit denk ik ook. Bij de organisatie en boekers leeft naar mijn mening teveel het idee dat alleen de namen bovenaan het affiche tellen.

Overigens zie ik hier regelmatig de term classic headliner langskomen, maar dat hoeft toch helemaal niet?

Pinkpop is niet bij uitstek een festival dat zo'n headliner nodigt heeft. En heeft die geschiedenis de laatste tien jaar alleen omdat enkelen van de allergrootste classics beschikbaar kwamen met Bruce, Stones, McCartney, The Cure & Fleetwood Mac.

Nu de populariteit van The Cure en met name Fleetwood Mac afgelopen editie erg tegen viel zou het me niet verbazen dat we komend jaar helemaal geen 'classic' hebben. Enige uitzondering (die je altijd moet boeken indien beschikbaar) zou U2 zijn, maar die kans lijkt nihil.

Ik verwacht drie headliners met een dagprogramma dat wat meer op elkaar aansluit. Dus met een sub in hetzelfde straatje/genre als de headliner. En met meer 'nieuwe' namen, al is de concurrentie in Nederland wel heftig voor die acts.

En ik verwacht een co-headlinerschap, Smeets gaf dit jaar desgevraagd in een interview ook aan dat ze daar voor open staan.

Voorspelling: Muse - Imagine Dragons + Florence & the Machine - Ed Sheeran.

Dan nog lastig door mijn persoonlijke mening dat imo 21Pilots niet anders is dan Bastille of The Script die op Pinkpop ook maar sub stonden.
Volbeat vergelijk ik inmiddels met Foo Fighters of Green Day en met de positites die ze laatste jaren gehad hebben, verwacht ik van Volbeat headline spots op veel festivals.
Maar dat is mijn persoonlijke kijk.

Akkoord over 21Pilots, maar denk dat de vergelijking met Green Day en Foo Fighters toch mank is. Volbeat moet nog steeds die stap naar headlineposities op de mainstream festivals zetten,. Voorlopig hebben ze toch vooral hoge ogen gegooid op op metal/hard rock festivals, waar het publiek er sowieso meer voor open staat. Ik verwacht ze eigenlijk in eenzelfde rol als SOAD enkele jaren terug (die ik eigenlijk op hetzelfde niveau zie) : heel sterke headliner 2de podium op Pinkpop, coheadliner in combi met een grotere naam op Werchter.

Over Neil Young, ja ik snap dat Timmetje zegt niet populair bij jongeren… Maar er komen meer mensen op Pinkpop af dan alleen jongeren. Neil Young is sowieso next level en uiterst eindbaas als het op festivalweides aan komt. Daar kan je als organisatie niet meer omheen in 2020, als die komt is dat van ongeveer 21:30 tot 00:00 mainstage. Misschien kan je in die tijd naar 21Pilots luisteren in de silent disco in stage 4.

Vanwaar eigenlijk die oh zo grote zekerheid over Neil Young? De voorbije 15 jaar bestond een Europese zomertour altijd uit een klein aantal festivals, aangevuld met voornamelijk losse shows. De voorbije 2 passages stond er zelfs altijd maar één exclusief festival op de lijst. Dat hij dan ineens een rondje gaat doen langs alle majors klinkt heel onwaarschijnlijk.

Lijkt me ook sterk dat er ineens een nieuwe hype ontstaat die hem onmisbaar zou maken voor Pinkpop. Bij The Cure en The Who kan je zoiets nog aannemen wegens de zeldzame Europese passages, maar NY staat hier praktisch elke 2-3 jaar. Lijkt me ook de moeite om te vermelden dat hij met Crazy Horse minder crowdpleasers en meer 10 minuten durende jamsessies in zijn setlist steekt. Zijn alleen maar elementen die de recente uitspraak vanuit Mojo kracht bijzetten.

RubenFrusciante wrote:

Dit denk ik ook. Bij de organisatie en boekers leeft naar mijn mening teveel het idee dat alleen de namen bovenaan het affiche tellen.

Overigens zie ik hier regelmatig de term classic headliner langskomen, maar dat hoeft toch helemaal niet?

Pinkpop is niet bij uitstek een festival dat zo’n headliner nodigt heeft. En heeft die geschiedenis de laatste tien jaar alleen omdat enkelen van de allergrootste classics beschikbaar kwamen met Bruce, Stones, McCartney, The Cure & Fleetwood Mac.

Nu de populariteit van The Cure en met name Fleetwood Mac afgelopen editie erg tegen viel zou het me niet verbazen dat we komend jaar helemaal geen ‘classic’ hebben. Enige uitzondering (die je altijd moet boeken indien beschikbaar) zou U2 zijn, maar die kans lijkt nihil.

Ik verwacht drie headliners met een dagprogramma dat wat meer op elkaar aansluit. Dus met een sub in hetzelfde straatje/genre als de headliner. En met meer ‘nieuwe’ namen, al is de concurrentie in Nederland wel heftig voor die acts.

En ik verwacht een co-headlinerschap, Smeets gaf dit jaar desgevraagd in een interview ook aan dat ze daar voor open staan.

Voorspelling: Muse – Imagine Dragons + Florence & the Machine – Ed Sheeran.
Als Pinkpop slim is doen ze inderdaad die op elkaar aansluitende headliners en subs, en een dag met co-headliners zou ik ook erg toejuichen. M.b.t. de "classic-headliner", ik denk ook niet dat Pinkpop dat per sé wil hebben. Wanneer spreek je überhaupt van "classic" als we jouw rijtje iets veranderen tot Pearl Jam - Imagine Dragons + Florence & the Machine – Ed Sheeran zou je Pearl Jam ook de "classic" kunnen noemen aangezien die al een tijdje langer meegaan dan de rest. Ze zijn gewoon afhankelijk van wat er tourt en als de werkelijkheid zich voordoet dat er enkel 3 top relatief nieuwere headliners mogelijk zijn voor Pinkpop, zullen ze daar mee in zee moeten gaan.

M.b.t. de “classic-headliner”, ik denk ook niet dat Pinkpop dat per sé wil hebben.

Dit denk ik ook, maar zie het wel vaak voorbij komen hier. Met een bijna vanzelfsprekendheid dat Pinkpop deze wel gaat boeken.

Vandaar de opmerking dat het helemaal niet hoeft.

Nog los van de term zelf en welke bands er wel / niet bij horen inderdaad. Dat is een andere discussie en wellicht beter om hier niet te voeren, gezien het aantal pagina's snel genoeg oploopt met andere wel / niet (headliner) berichten.

maar denk dat de vergelijking met Green Day en Foo Fighters toch mank is. Volbeat moet nog steeds die stap naar headlineposities op de mainstream festivals zetten,. Voorlopig hebben ze toch vooral hoge ogen gegooid op op metal/hard rock festivals, waar het publiek er sowieso meer voor open staat. Ik verwacht ze eigenlijk in eenzelfde rol als SOAD enkele jaren terug (die ik eigenlijk op hetzelfde niveau zie) : heel sterke headliner 2de podium op Pinkpop, coheadliner in combi met een grotere naam op Werchter.
daarom zei ik ook inmiddels... headline positie's pakken ze sowieso steeds meer. voorheen idd vooral headliner op rock/metal festivals. Ach, hoe mainstream is RaR/RiP nog, Provinssi en Bravalla misschien te Scandinavisch en Cross te klein?
Afhankelijk van de headliner op Pinkpop zie ik ze idd een sub spot pakken, dat doen ze wel. Maar zou Pinkpop een 'gitaren headliner' mislopen, staan ze 100% headliner.
Met nieuwe album kunnen ze eventueel ook terug naar Graspop ipv Werchter, zouden ze heel sterk staan als headliner met SOAD? Ik verwacht aankomend jaar gewoonweg veel meer en hogere spots voor Volbeat en ook meer op mainstream festivals. Ik zie in Volbeat niet een mindere headliner anno 'nu' als Green Day, RHCP, Kings of Leon, Foo Fighters, Muse en die hebben we op Pinkpop inmiddels al weer genoeg gezien.

Over Neil Young, ik verwacht een aantal headliner spots op festivals in 2020, gewoon heel sterk vermoeden... Dat zelfde sterke vermoeden heb ik met Coldplay.

Waarom Coldplay? Wanneer hebben die voor het laatst op festivals gestaan? Die kans lijkt mij errug klein.

Hetzelfde geldt voor Young. Wishful thinking van Dennis maar de kans dat Young of Coldplay op PP staat is gering. Van Coldplay is geen tournieuws bekend. Als die gaan touren wordt dat eerder Goffert dan een festival. Young zal sowieso niet door PP worden geboekt.

Van Young weten we in ieder geval wel al zeker dat hij ‘in de buurt’ gaat touren volgend jaar.

Users who are viewing this thread