RubenFrusciante wrote:
En er wordt wel gezegd dat mensen een kaartje kopen voor de headliners bij Pinkpop, en dat zal in een aantal gevallen ook wel meer het geval zijn dan bij pakweg Lowlands, maarrrrr.. natuurlijk heeft de rest van de dag ook invloed. Als je de namen vóór de headliner goed afstelt of zelf al groot genoeg zijn, zal dat meer kaarten verkopen dan wanneer er een waardeloze naam voor staat. Als ik de headliner niet leuk vind maar er staat wel een naam als Lenny Kravitz nog voor, dan bepaalt dat zeker wel mee of ik uiteindelijk een kaartje koop.
Dit denk ik ook. Bij de organisatie en boekers leeft naar mijn mening teveel het idee dat alleen de namen bovenaan het affiche tellen.
Overigens zie ik hier regelmatig de term classic headliner langskomen, maar dat hoeft toch helemaal niet?
Pinkpop is niet bij uitstek een festival dat zo’n headliner nodigt heeft. En heeft die geschiedenis de laatste tien jaar alleen omdat enkelen van de allergrootste classics beschikbaar kwamen met Bruce, Stones, McCartney, The Cure & Fleetwood Mac.
Nu de populariteit van The Cure en met name Fleetwood Mac afgelopen editie erg tegen viel zou het me niet verbazen dat we komend jaar helemaal geen ‘classic’ hebben. Enige uitzondering (die je altijd moet boeken indien beschikbaar) zou U2 zijn, maar die kans lijkt nihil.
Ik verwacht drie headliners met een dagprogramma dat wat meer op elkaar aansluit. Dus met een sub in hetzelfde straatje/genre als de headliner. En met meer ‘nieuwe’ namen, al is de concurrentie in Nederland wel heftig voor die acts.
En ik verwacht een co-headlinerschap, Smeets gaf dit jaar desgevraagd in een interview ook aan dat ze daar voor open staan.
Voorspelling: Muse – Imagine Dragons + Florence & the Machine – Ed Sheeran.