Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Voor 21 Pilots geldt dat ze in een vergelijkbare positie zitten als Volbeat, dus ik schaar me volledig achter Dennis zijn omdraai trucje. Hooguit is er het verschil dat ze iets meer pop dan rock zijn, waar Volbeat natuurlijk een dikke rockband is. Maar omdat Volbeat beter in een (rock)hokje te plaatsen is, wijken ze natuurlijk niet automatisch meer af van mainstream dan 21 Pilots. Qua naamsbekendheid, bekendheid van nummers e.d. vind ik ze gelijkwaardig. Beiden zouden menig festival kunnen headlinen, maar Pinkpop in mijn ogen (nog) niet...

En daar ben ik het dan weer mee oneens.

Kijk naar Youtube, Spotify cijfers, nummer 1 hits etc en de cijfers van de Pilots steken toch wel torenhoog boven die van Volbeat uit.

Qua naamsbekendheid en bekendheid van de nummers is imo 21 Pilots ook een stuk groter. Ik denk dat meer mensen een paar nummers van de Pilots kunnen opnoemen dan van Volbeat. Pilots hebben een hoop aantal mainstream hits gehad. Volbeat geen meen ik.

Beetje dezelfde discussie als die we voor de zomer hadden over Post Malone.

Ik zie in 21 Pilots ook een headliner. Maar voor Pinkpop zou dit wel de kleine headliner zijn. Vergeet niet dat ze hun Pukkelpop dag bijvoorbeeld niet uitverkopen en dat festivalis nog veel meer op hun doelgroep gericht. Dus het is niet zo dat zij opeens wel het Pinkpop veld laten vollopen. Het is echter wel een nieuwe naam die door zowel jong als oud Pinkpop publiek gewaardeerd zal worden.
nou, dit dus...

gewaardeerd, maar Pinkpop-headliner dat zijn 21Pilots (nog) niet. Volbeat is inmiddels er naar toe gegroeid, dat vind ik

Volbeat geen meen ik.

spotify hits zegt me vrij weinig...

Maar Volbeat heeft weldegelijk enkele mainstream hits.

21Pilots, in Top2000, (868) Stressed Out en (1431) Heathens
Volbeat, in Top2000, (185) Lola Montez en (266) Sad Mans Tongue

evenveel, maar mainstream veel hogere notitie in Top2000, dat zegt mij meer dan Spotify.

Ik vraag me af in hoeverre de jongere doelgroep de top 2000 invult. En die zegt me sws niet zoveel, Borsato staat daar ook 11 keer in. Die wil je ook niet als headliner. :-P

21 Pilots is imo iig echt headlinerwaardig. Kleine headliner misschien, dat wel, maar die gasten worden groter en groter.
Volbeat zal op Pinkpop imo nooit meer dan een sub zijn.

We zullen het zien over 2 a 3 maanden....

21 Pilots zou inderdaad een beginnende kleine nieuwe beadliner zijn, maar dat is ook prima als de andere headlineds groter zijn. Verder heeft 21Pilots denk ik ook niet zóveel hits die nonfans kunnen meezingen. Stressed out, Ride en in mindere mate heathens, grotendeels door die film waar het in zat. Ik heb zelf niet veel met Volbeat hoewel ze eigenlijk precies in mijn straatje passen. Ik denk dat Volbeat en 21P ook redelijk gelijk aan elkaar zijn in hun eigen genre. En voor Pinkpop zouden ze een perfecte nieuwe kleinere headliner kunnen zijn.

21 Pilots is imo iig echt headlinerwaardig. Kleine headliner misschien, dat wel, maar die gasten worden groter en groter.
Volbeat zal op Pinkpop imo nooit meer dan een sub zijn.

We zullen het zien over 2 a 3 maanden….
misschien staan ze allebei in co-headline op Hurricane/Southside en daardoor niet op Pinkpop... Hele discussie om niets en zullen we het voorlopig nooit weten hoe de situatie op Pinkpop zou zijn ;)

En daar ben ik het dan weer mee oneens.

Kijk naar Youtube, Spotify cijfers, nummer 1 hits etc en de cijfers van de Pilots steken toch wel torenhoog boven die van Volbeat uit.

Qua naamsbekendheid en bekendheid van de nummers is imo 21 Pilots ook een stuk groter. Ik denk dat meer mensen een paar nummers van de Pilots kunnen opnoemen dan van Volbeat. Pilots hebben een hoop aantal mainstream hits gehad. Volbeat geen meen ik.

Beetje dezelfde discussie als die we voor de zomer hadden over Post Malone.

Ik vind Youtube en Spotify uiterst onbetrouwbare, vertekenende bronnen. Belangrijkste oorzaak: de jeugd. Die zijn veel beter bekend met deze bronnen, hebben minder te besteden dus grijpen sneller naar deze bronnen, en hebben geen half leven aan muziekervaring, dus vallen veel meer terug in het herhaaldelijk afspelen van dezelfde beperkte hoeveelheid artiesten of nummers. En op hun streams worden weer de hitlijsten gebaseerd. Dus nee, daar ik kijk ik JUIST NIET naar...

Alsnog zou het verschil dan behoorlijk zijn. Zelfs als de Volbeatliefhebbers niets op repeat afspelen zit er een behoorlijke afstand tussen. In deze tijd kun je imo perfect aan Spotify en Youtube afzien hoe populair een band is.

Dennis: Dan zien we de Pilots na opnieuw een succesalbum wel in 2021 terug. :-P

Alsnog zou het verschil dan behoorlijk zijn. Zelfs als de Volbeatliefhebbers niets op repeat afspelen zit er een behoorlijke afstand tussen. In deze tijd kun je imo perfect aan Spotify en Youtube afzien hoe populair een band is.

Als je populariteit koppelt aan gratis streams en views wel. Ik vind (of vond) de verkoop van singles en albums veel meer zeggen. Het kost tijd, moeite en geld om die aan te schaffen. De drempel ligt bij streams en views te laag om een goed oordeel over te vormen. Hoe zouden cijfers qua views en streams zijn als ze X euro(cent) per keer zouden kosten? Heel anders durf ik te wedden...

Ik vraag me af in hoeverre de jongere doelgroep de top 2000 invult. En die zegt me sws niet zoveel, Borsato staat daar ook 11 keer in. Die wil je ook niet als headliner.
1f61b.svg
Borsato perfecte Nederlandse sub, evenals Within Temptation in 2020 voor Pinkpop.
Daarnaast is de vraag, hoeveel Pinkpop-gangers volgen de Top2000?
Ik denk dat Top2000 tegenwoordig een mooie graadmeter is voor de Pinkpop headliners.

Neil Young 7 keer.
227 - Old Man
240 - Heart Of Gold
368 - Rockin' In The Free World
489 - Like A Hurricane
1170 - Harvest
1726 - The Needle And The Damage Done
1884 - Southern Man

Zie trouwens Iron Maiden maar 2 keer, Fear Of The Dark (172) en Can I Play With Madness (373)

Guns N Roses
11 - November Rain
34 - Sweet Child O' Mine
124 - Paradise City
202 - Knockin On Heaven's Door
228 - Welcome To The Jungle
416 - Estranged
433 - Patience
682 - Don't Cry
1110 - Live And Let Die

AC/DC
19 - Thunderstruck
59 - Highway To Hell
73 - Whole Lotta Rosie
267 - Back In Black
375 - You Shook Me All Night Long
1402 - Let There Be Rock

Coldplay ga ik niet eens opsommen....

Dat hun show gaaf is wil ik zeker geloven, dan nog ten tweede hoe ze dat gaan uitvoeren op een festival maar dat zal vast wel goed zitten. Omdat ik eerst naar LL zou gaan, heb ik dat nieuwe album van 21P vaak geluisterd, maar dat vond ik toch wel wat tegenvallen. Was voor mij niet het "album met zoveel hits dat ze onbetwist headliner worden op de majors".
En die streams gebruiken geeft natuurlijk wel een beeld van hoe populair artiesten zijn, maar in verschillende genres is dat niet met elkaar te vergelijken. Want binnen het genre heeft Volbeat ongeveer net zo veel als Iron Maiden en ook niet zo gek veel minder dan Rammstein. En dat zijn natuurlijk wel 2 échte onbetwiste headliners.

Op Youtube en Spotify zijn de luister en kijkcijfers van Iron Maiden en Rammstein toch wel stukken hoger dan die van Volbeat. Hoe kom je bij die cijfers? Of kijk ik gewoon verkeerd?

Ik denk dat de Top 2000 behoorlijk achterhaald is en geen graadmeter is. Vraag me af hoeveel jongere mensen daar nog op stemmen.

En Neil Young is echt op geen enkele manier een goede headliner voor Pinkpop. Dat heeft Mojo zelf nog aangegeven.

@Rick: Ik weet het niet. Voor mijn gevoel zijn Spotify en Youtube cijfers wel een goede graadmeter van waar mensen naar luisteren en wat populair is. En niet alleen de jeugd luistert naar Spotify. Mijn 84 jarige opa heeft een Spotify abo.

@Ruben: Trench is het luisteren waard. Ijzersterk album imo.

@rick: Ik weet het niet. Voor mijn gevoel zijn Spotify en Youtube cijfers wel een goede graadmeter van waar mensen naar luisteren en wat populair is. En niet alleen de jeugd luistert naar Spotify. Mijn 84 jarige opa heeft een Spotify abo.

Het is ook niet compleet te verwaarlozen natuurlijk. Het gaat meer om het volgende idee:

Van de 1000 mensen die muziek kopen van een artiest, hoeveel daarvan zouden ook een kaartje kopen voor een festival waar die artiest staat?

En van de 1000 mensen die muziek gratis streamen of viewen van een artiest, hoeveel daarvan zouden ook een kaartje kopen voor een festival waar die artiest staat?

Ik denk dat het precentage van die eerste groep echt een stuk hoger ligt. Nogmaals: populariteit is een lastig te definiëren begrip...

@joslittel Dat 21P hun PKP-dag maar moeizaam verkocht (ondertussen wel uitverkocht hoor) is ook gewoon logisch. Het heeft ook een tijdje geduurd vooraleer hun Paleis12 uitverkocht was en hun laatste album heeft in België amper airplay gekregen (of ik heb er toch niks van meegekregen). Ik denk dat ze in Nederland toch wat populairder zijn.

@timmetje streams zijn misschien wel een goede graadmeter naar wat populair is, maar naar mijn mening niet naar wat goed verkoopt als mensen er echt tientallen euro's voor moeten neerleggen. Het is nog steeds zo dat populaire muziek in een niche of rockgenre sneller een grote zaal zal uitverkopen dan populaire muziek in popmuziek. En gelukkig maar ... anders kunnen we volgend jaar even goed Lil Nas X als headliner krijgen.

Ik stel voor dat Pinkpop volgend jaar gewoon voor een co-headline constructie 21P/Volbeat gaat :-P

Maandelijkse luisteraars, het beste meetmiddel denk ik. Want singles als Du Hast kennen mensen al jaren natuurlijk. Dus maandelijkse luisteraars is denk ik de beste graadmeter. En ja, dat vind jij van Trench, die bedoelde ik dus ook, heb ik aardig wat keer geluisterd, en is zeker een leuk conceptalbum. Maar anders dan Ride en Stressed Out geen 1 nummer die écht bijblijft. En Top2000 is en blijft ook echt wel een graadmeter hoor, dat het je eigen smaak niet is, maar nummers in de top200 staan daar niet voor niets of out of nowhere. Vooral de artiesten die er al (bijna) vanaf het begin in staan met meerderr nummers, zijn toch wel goeie kanshebbers voor een hoge spot op Pinkpop.

Ik denk dat het precentage van die eerste groep echt een stuk hoger ligt. Nogmaals: populariteit is een lastig te definiëren begrip…
Precies...

Je moet proberen je eigen mening aan de kant te schuiven en te kijken naar wat je verwacht dat andere vergelijkbare majors gaan doen.

Dan nog lastig door mijn persoonlijke mening dat imo 21Pilots niet anders is dan Bastille of The Script die op Pinkpop ook maar sub stonden.
Volbeat vergelijk ik inmiddels met Foo Fighters of Green Day en met de positites die ze laatste jaren gehad hebben, verwacht ik van Volbeat headline spots op veel festivals.
Maar dat is mijn persoonlijke kijk.

Over Neil Young, ja ik snap dat Timmetje zegt niet populair bij jongeren... Maar er komen meer mensen op Pinkpop af dan alleen jongeren. Neil Young is sowieso next level en uiterst eindbaas als het op festivalweides aan komt. Daar kan je als organisatie niet meer omheen in 2020, als die komt is dat van ongeveer 21:30 tot 00:00 mainstage. Misschien kan je in die tijd naar 21Pilots luisteren in de silent disco in stage 4.

Maandelijkse luisteraars, het beste meetmiddel denk ik. Want singles als Du Hast kennen mensen al jaren natuurlijk. Dus maandelijkse luisteraars is denk ik de beste graadmeter. En ja, dat vind jij van Trench, die bedoelde ik dus ook, heb ik aardig wat keer geluisterd, en is zeker een leuk conceptalbum. Maar anders dan Ride en Stressed Out geen 1 nummer die écht bijblijft. En Top2000 is en blijft ook echt wel een graadmeter hoor, dat het je eigen smaak niet is, maar nummers in de top200 staan daar niet voor niets of out of nowhere. Vooral de artiesten die er al (bijna) vanaf het begin in staan met meerderr nummers, zijn toch wel goeie kanshebbers voor een hoge spot op Pinkpop.

Jij hebt het over Blurryface. Ride en Stressed Out staan niet op Trench.

Het heeft ook een tijdje geduurd vooraleer hun Paleis12 uitverkocht was en hun laatste album heeft in België amper airplay gekregen (of ik heb er toch niks van meegekregen). Ik denk dat ze in Nederland toch wat populairder zijn.

Denk denk ik ook eigenlijk. Heb geen enkel nummer van die plaat ooit op de radio gehoord. Ken eigenlijk alleen Stressed Out van die gasten.

RubenFrusciante wrote:

Jij hebt het over Blurryface. Ride en Stressed Out staan niet op Trench.
Nee dat bedoel ik, ik heb Trench helemaal geluisterd, maar vond het niet veel bijzonders op "Nico and the niners" na. En daarnaast heb ik ook de beroemdste singles geluisterd (want die spelen ze natuurlijk live, dus die zou ik sowieso horen) en dat waren natuurlijk Stressed out en Ride.

Users who are viewing this thread