Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Dan spelen ze 1:15 en dat is lang genoeg imo. Dan kan daarna makkelijk een ‘echte’ headliner staan die rondom 2 uur speelt.

"Een 'echte' headliner". Kom op Dennis, het is misschien geen Volbeat, Iron Maiden of Neil Young maar Twenty One Pilots is absoluut een headliner van heel hoog niveau.

Timmetje wrote:
Schiet mij maar lek.

tja, vind ik he…

zo zie ik het, we zullen zien?

Vond het gewoon wat opmerkelijk.

Je zegt populair, verkoopt Ziggo uit, prima sub.
Ondertussen heb je het minder populaire Volbeat, ook 1 dag Ziggo, en die kunnen wel als headliner.

Is dat dan alleen persoonlijke voorkeur? Of denk je oprecht dat Volbeat objectief headliner is en 21 Pilots niet?

21 Pilots zetten waanzinnige liveshows neer. Die voegen live echt veel toe aan de topmuziek doe ze maken. Absolute headliners die gasten. Geen twijfel over mogelijk.

Ik kan het wel vinden met de muziek van Volbeat, maar als ik een live show wil zien dan kies ik absoluut voor twenty one pilots tien keer van de tien

Ik heb bij 21 Pilots het gevoel dat de show belangrijker is dan de muziek. En dat gevoel heb ik niet graag.

Lijkt ook belachelijk veel van een bandje te komen, afgaande op de videos die ik van ze zag. Voelt daarom een beetje nep aan allemaal. Trekt blijkbaar ook een wel héél erg jong publiek aan.

Volbeat of 21 Pilots, van mij hoeft het persoonlijk allebei niet zo haha. ;-)

Was erbij in Ziggo. Was allemaal live. Keigoede nummers en een geweldige show. Feestje.

Was erbij in Ziggo. Was allemaal live. Keigoede nummers en een geweldige show. Feestje.

Smaken hé. :-) Vind sommige nummertjes wel trof trouwens, maar van zo'n lompe vuurwerkshow met salto's knap ik af. Op één of andere manier raakt zo'n show me dan minder.

DennisvdBr wrote:
Dan spelen ze 1:15 en dat is lang genoeg imo. Dan kan daarna makkelijk een ‘echte’ headliner staan die rondom 2 uur speelt.

“Een ‘echte’ headliner”. Kom op Dennis, het is misschien geen Volbeat, Iron Maiden of Neil Young maar Twenty One Pilots is absoluut een headliner van heel hoog niveau.
meh hoog niveau??? die vergelijking slaat natuurlijk helemaal dood als je die naast Iron Maiden of Neil Young zet sowieso!

Als we toch bezig zijn, ik denk dat mijn vergelijking 21 Pilots / Volbeat vooral er mee te maken heeft dat 21 Pilots pas net uit het headliner ei komt gekropen. Volbeat al een paar jaar die ladder op klimt. Zeker met het nieuwe album er bij klaar is voor een headline show van circa 2 uur op Pinkpop. Al 8/9 jaar afwezigheid op Pinkpop en in die tussentijd steeds grotere spots op podia gekregen. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in 2020 terug zijn en een flinke greep doen naar een headliner spot. Maar, dat geef ik toe, als er een "grotere" headliner gestrikt kan worden (wie weet) dan is Volbeat niet te beroerd om een sub spot te pakken.

Daarnaast geloof ik nog niet in de kracht van Twenty One Pilots om een dag Pinkpop te dragen, als je het zo wil stellen. Waar ik overtuigd ben dat Volbeat hele hoge spots gaat pakken in 2020!

Ondertussen heb je het minder populaire Volbeat, ook 1 dag Ziggo, en die kunnen wel als headliner.
na 10 keer lezen, toch nog even een reactie...

Huh... Dit zal je vanuit eigen oogpunt zeggen. Want binnen het genre is Volbeat rete populair. Gezien gitaren doorgaans heel goed verkopen op Pinkpop en de hoeveelheid Volbeat-shirts afgelopen jaar weer, de spots op FortaRock, Cross en Graspop zijn ze echt populair genoeg voor de headline spot op Pinkpop waar ze afgelopen jaren naar gegroeid zijn.

minder populair, misschien hier op het forum... Maar verder, wake up!

Je denkt wellicht dat Volbeat een show van 2 uur neer kan zetten omdat jij ze graag beluisterd, en er zo een stuk of twintig nummers van kan opsommen. In de praktijk lijkt het me dat het overgrote deel van een veld met 60.000 bezoekers nog niet de helft ervan kent of eens heeft gehoord. En daar wrikt de schoen in mijn ogen. Herkenbaarheid en ECHTE hits op de grote kanalen.

Hier een voorbeeld:

Ik luister zelf heel graag naar Volbeat. Volume gaat meteen omhoog als ze voorbij komen in de auto of op het werk. Titels van platen? Ik kan er zonder te gaan googelen hooguit 4 noemen.

Nu Bruno Mars bijvoorbeeld. Niet mijn muziek. Ik zap vaak weg als ik hem hoor. Maar ik noem moeiteloos 10 tot 15 titels van hem op. Omdat je op de radio gewoon niet om hem heen kunt. En op PP 2018 was ik erg enthousiast wat deze artiest mij voorschotelde in een genre dat me verder niet kan bekoren.

In mijn ogen het verschil tussen een echte headliner (die niet mijn ding is) en een band die maximaal sub kan staan (die ik wel te gek vind)

Overigens: Populariteit is een raar iets dat moeilijk te meten is. Vroeger werd de top40 bepaald door de verkoop van singles. Nu door het aantal streams. Dat geeft nogal een vertekend beeld. Het aantal verkochte singles toont het aantal unieke kopers van een plaat aan (neem aan dat mensen ze niet dubbel aanschaffen). Dat is heel wat anders dan een tiener zonder geld die op de gratis versie van Spotify de gehele dag dezelfde 3 liedjes op repeat heeft staan. Shirtjes is ook zo'n vertekenend iets. Vooral Rockbands, en dan met name in de metal hoek, hebben een cultuur waarin bandshirts worden gekocht. Als shirtjes een graadmeter is, dan is Amon Amarth populairder dan Coldplay. Dacht het niet...

Als je kijkt naar Spotify-streams dan is het verschil wel groot hoor. 15 mln voor 21 pilots tegenover 4 mln voor Volbeat. Die 4 mln is fors minder dan de headliners van Pinkpop van dit jaar; zelfs minder dan BKS-headliners Bon Iver en Christine (...laten we het even niet over de 22 mln streams van Lizzo hebben).

Na een jaar waarbij een Fleetwood Mac of Cure al onvoldoende publiek trekt zal PP echt met stevige headliners moeten komen. Volbeat doet het binnen het eigen genre vast heel goed, maar kan toch onmogelijk een gedroomde Pinkpopheadliner zijn...

In de praktijk lijkt het me dat het overgrote deel van een veld met 60.000 bezoekers nog niet de helft ervan kent of eens heeft gehoord.
Ik denk dat dat bij meer acts opgaat dan je denkt hoor...

The Cure, Fleetwood Mac... McCartney, Rammstein...
Ik vraag me af of 'de jongeren' veel van RHCP of Pearl Jam kan.

Neil Young weet ik zeker dat hier op het forum weinig mensen veel nummers kennen, maar ook niet inzien wat voor fenomeen deze legende is en wat hij op de planken kan brengen voor festivals volgend jaar.

Iron Maiden kan ik me voorstellen dat radioluisterend Nederland alleen Can I Play With Madness kent (welke ze eigenlijk nooit live spelen). Maar dan staan ze nog wel overal als headliner. Sowieso schat ik de kans in 2020 hoog in voor Pinkpop. Touren waarschijnlijk met LOTB tour, dus geen GMM/Hellfest. Vorige passage GelreDome dus heel waarschijnlijk festival in juni 2020. Verwacht ik misschien maar 1 show in benelux in 2020, als ik moet schatten liggen de kansen bij Sportpaleis (BE) of ZiggoDome en anders liggen de kansen voor Pinkpop heel hoog. Zonder dat veel mensen nummers kennen?

Er zijn meer factoren dan dat het Festileaks forum nummers kan opnoemen?

Als je kijkt naar Spotify-streams dan is het verschil wel groot hoor. 15 mln voor 21 pilots tegenover 4 mln voor Volbeat. Die 4 mln is fors minder dan de headliners van Pinkpop van dit jaar; zelfs minder dan BKS-headliners Bon Iver en Christine (…laten we het even niet over de 22 mln streams van Lizzo hebben).

Na een jaar waarbij een Fleetwood Mac of Cure al onvoldoende publiek trekt zal PP echt met stevige headliners moeten komen. Volbeat doet het binnen het eigen genre vast heel goed, maar kan toch onmogelijk een gedroomde Pinkpopheadliner zijn…

21 Pilots 15 miljoen en Lizzo 22 miljoen. Dat toont denk ik prima aan wat ik bedoel...

Ik denk dat dat bij meer acts opgaat dan je denkt hoor…

The Cure, Fleetwood Mac… McCartney, Rammstein…
Ik vraag me af of ‘de jongeren’ veel van RHCP of Pearl Jam kan.

Ik denk dat er bij die bands inderdaad vele malen meer "hé die ken ik ook" of "is die plaat ook van hun?" geluiden zullen zijn op het veld. Of jongeren het herkennen vind ik in DEZE discussie niet zo relevant. De dag dat RHCP of Pearl Jam headliner is, staat het veld vol met 60.000 man waarvan het overgrote deel geen jongere is. Die stonden de dag ervoor bij hun idool...

DennisvdBr wrote:
Ik denk dat dat bij meer acts opgaat dan je denkt hoor…

The Cure, Fleetwood Mac… McCartney, Rammstein…
Ik vraag me af of ‘de jongeren’ veel van RHCP of Pearl Jam kan.

Ik denk dat er bij die bands inderdaad vele malen meer “hé die ken ik ook” of “is die plaat ook van hun?” geluiden zullen zijn op het veld. Of jongeren het herkennen vind ik in DEZE discussie niet zo relevant. De dag dat RHCP of Pearl Jam headliner is, staat het veld vol met 60.000 man waarvan het overgrote deel geen jongere is. Die stonden de dag ervoor bij hun idool…
en dat laatste is precies waarom spotify hits mij niet veel zegt...

Timmetje wrote:

na 10 keer lezen, toch nog even een reactie…

Huh… Dit zal je vanuit eigen oogpunt zeggen. Want binnen het genre is Volbeat rete populair. Gezien gitaren doorgaans heel goed verkopen op Pinkpop en de hoeveelheid Volbeat-shirts afgelopen jaar weer, de spots op FortaRock, Cross en Graspop zijn ze echt populair genoeg voor de headline spot op Pinkpop waar ze afgelopen jaren naar gegroeid zijn.

minder populair, misschien hier op het forum… Maar verder, wake up!

Precies. Binnen hun genre. De fans kennen de nummers.
Maar van 21 Pilots kunnen ook nonfans nummers meebrullen. Wat Rick ook aangaf eigenlijk.

Daarentegen is 21 Pilots mainstream populair. Die trekken gigantisch veel jonge en nieuwe bezoekers naar Pinkpop. En juist op die mensen moet minimaal 1 headlinerspot gaan mikken.

Volbeat is leuk voor de fans en daarom een prima sub.
21 Pilots is imo een band die zowel echte fans als mainstreammuziekliefhebbers en radioluisteraars naar het veld trekt en een grotere naam dan Volbeat en imo daarom headliner.

Willen ze het veld vol en geld verdienen dan heb je daar straks idd 21 Pilots e.d. staan.
Willen ze liever alleen de oude doelgroep binnen en langzaam richting retrofest dan is Neil Young een prachtige boeking.

Denk trouwens dat jongeren vrijwel veel hits van Pearl Jam, RHCP, McCartney kennen maar dat is een andere discussie.
Iron Maiden zou perfect zijn voor Fortarock.

Maar van 21 Pilots kunnen ook nonfans nummers meebrullen. Wat Rick ook aangaf eigenlijk.

Daarentegen is 21 Pilots mainstream populair. Die trekken gigantisch veel jonge en nieuwe bezoekers naar Pinkpop. En juist op die mensen moet minimaal 1 headlinerspot gaan mikken.

21 Pilots is imo een band die zowel echte fans als mainstreammuziekliefhebbers en radioluisteraars naar het veld trekt en een grotere naam dan Volbeat en imo daarom headliner.
Maar van Volbeat kunnen ook nonfans nummers meebrullen.

Daarentegen is Volbeat mainstream populair. Die trekken gigantisch veel trouwe bezoekers naar Pinkpop. En juist op die mensen moet minimaal 1 headlinerspot gaan mikken.

21 Pilots is leuk voor de fans en daarom een prima sub.
Volbeat is imo een band die zowel echte fans als mainstreammuziekliefhebbers en radioluisteraars naar het veld trekt en een grotere naam dan 21 Pilots en imo daarom headliner.

Daarbij... Volbeat is perfect om als Mojo achter de hand te hebben als er nog onderhandelingen lopen met Iron Maiden, GnR, AC/DC of Aerosmith. Ik geef toe, geen eerste keus headliner, maar hou er serieus rekening mee voor de mainstream festivals 2020, let op mijn woorden!

Het hele ding is deze discussie is juist dat je die 2 namen op die manier niet kan omdraaien.

Van Volbeat kunnen nonfans vrijwel geen nummers meebrullen. Volbeat is imo niet mainstream (populair) genoeg voor een headlinerspot. Volbeat is niet groter dan 21 Pilots.
Mojo zou wel gek zijn Volbeat als headliner neer te zetten. Hetzelfde geldt voor Neil Young.

En de trouwe bezoekers komen over het algemeen toch wel.
Het is juist nieuw publiek dat door die poorten moet.

Ik snap dat het je muziek niet is maar objectief zijn ze gewoon de slimmere keuze.

DennisvdBr wrote:

Timmetje wrote:

na 10 keer lezen, toch nog even een reactie…

Huh… Dit zal je vanuit eigen oogpunt zeggen. Want binnen het genre is Volbeat rete populair. Gezien gitaren doorgaans heel goed verkopen op Pinkpop en de hoeveelheid Volbeat-shirts afgelopen jaar weer, de spots op FortaRock, Cross en Graspop zijn ze echt populair genoeg voor de headline spot op Pinkpop waar ze afgelopen jaren naar gegroeid zijn.

minder populair, misschien hier op het forum… Maar verder, wake up!

Willen ze het veld vol en geld verdienen dan heb je daar straks idd 21 Pilots e.d. staan.
Willen ze liever alleen de oude doelgroep binnen en langzaam richting retrofest dan is Neil Young een prachtige boeking.

Denk trouwens dat jongeren vrijwel veel hits van Pearl Jam, RHCP, McCartney kennen maar dat is een andere discussie.
Iron Maiden zou perfect zijn voor Fortarock.

Ik zie in 21 Pilots ook een headliner. Maar voor Pinkpop zou dit wel de kleine headliner zijn. Vergeet niet dat ze hun Pukkelpop dag bijvoorbeeld niet uitverkopen en dat festivalis nog veel meer op hun doelgroep gericht. Dus het is niet zo dat zij opeens wel het Pinkpop veld laten vollopen. Het is echter wel een nieuwe naam die door zowel jong als oud Pinkpop publiek gewaardeerd zal worden.

Users who are viewing this thread