Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Nu slaat het namelijk nergens op.
dan begrijp jij mij niet?????????

Dat is het hele punt juist: .
dat is juist het hele punt niet!

Je maakt het wel erg dramatisch. Met hetzelfde recept verkocht pinkpop in 2017 en 2018 uit.
dit is het punt! het ligt niet aan dit "soort" lineup. dat is tegenwoordig dus de Pinkpop lineup.

oké, als je dat veilige hap noemt of niet spannend en zonder risico, dat is meer een persoonlijke kijk op hoe lineups volgens iemand er uit moeten zien. Dus ik bedoel, volgende jaren krijgt Pinkpop van dezelfde mensen gewoon weer zelfde commentaar over de lineup.
Wat ik juist probeer te zeggen is dat het niet aan de lineup ligt, maar meer aan de kosten voor het kaartje sinds 2018 dat de verkoop minder gaat. Precies ook wat Paddy zegt met zelfde recept in 2017.

En dan nog, de nadruk wordt gelegd op uitverkopen. Terwijl mijn inziens Pinkpop geen probleem heeft met kaarten blijven verkopen tot op de dag zelf en ook geen probleem heeft met de stempel "uitverkocht" bij >60.000 bezoekers op 1 dag. Maar ook geen probleem met beschikbaarheid op Ticketmaster, waarvan ze zelf in 2018 zeiden dat dat een poging was om illegaal doorverkoop te onderdrukken, door "gewoon" te blijven verkopen. Met een veel te druk veld bij Pearl Jam tot gevolg (vermoed zelfs >70.000 op terrein).
Daar zit veel meer in, dan de lineup maken zoals het Festileaks forum het zou willen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.554
7.215
Ik weet niet hoe Pinkpop voorgaande jaren gepland was met andere festivals, maar ik denk dat toch nog wel een deel van het Graspoppubliek zich zou vermaken op die zondag (los van de “Volbeat-haat” in het Graspoptopic). Grote nadeel is dan wel dat het tegelijk met Graspop valt en dat de grotere metal namen toch al te zien waren de afgelopen 2 jaar op Graspop.

Die tegenvallende kaartverkoop voor een metaldag van Pinkpop vind ik dan eigenlijk ook wel logisch. Ik denk niet dat je veel Graspopgangers kan overtuigen om naar Pinkpop te gaan als je in hetzelfde weekend zit.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Ik weet niet hoe Pinkpop voorgaande jaren gepland was met andere festivals, maar ik denk dat toch nog wel een deel van het Graspoppubliek zich zou vermaken op die zondag (los van de “Volbeat-haat” in het Graspoptopic). Grote nadeel is dan wel dat het tegelijk met Graspop valt en dat de grotere metal namen toch al te zien waren de afgelopen 2 jaar op Graspop.

Die tegenvallende kaartverkoop voor een metaldag van Pinkpop vind ik dan eigenlijk ook wel logisch. Ik denk niet dat je veel Graspopgangers kan overtuigen om naar Pinkpop te gaan als je in hetzelfde weekend zit.
uiteraard, speelt dat mee

maar ook de hele versplintering in het festivallandschap in Nederland. Hella-Mega-tour, DTRH, BKS, Concert at Sea, Bospop, Stadspark Groningen en concerten Clapton, Iron Maiden, Rammstein, McCartney, maar ook Graspop, TW en Boutique in Belgie tijdens Pinkpop. Speelt allemaal mee. De keuze is "te" groot.
Dan te bedenken dat Concert at Sea en ParkCity Live, met "zo'n lineup" gewoon in een vloek en een zucht uitverkopen.

Ik ga dus absoluut niet beweren of meegaan in het idee dat het aan de lineup ligt, dat de verkoop van 2019 en waarschijnlijk ook za/zo in 2020 minder gaat door de lineup.
Dat heeft absoluut te maken met de versplintering van het festivallandschap afgelopen jaren. Maar naar mijn mening heeft de prijsverhoging van Pinkpop en de capaciteitverhoging met +10.000 daar zeker een groot deel in.

Daarbij, ja, ik ben dik tevreden met deze lineup. En ja, ik vind, 230 euro voor 3 dagen, a 77 euro per dag voor een ticket oke. Zeker als ik daar concerten van RHCP en GnR voor krijg met het zaterdagje er bij. Dus mijn persoonlijke mening zal weinig representatief zijn in deze discussie.
Al denk ik met de kaarten die Pinkpop WEL verkoopt, dat er meer dan genoeg mensen zijn die er ook (ongeveer) zo over denken.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.297
5.703
maar ook de hele versplintering in het festivallandschap in Nederland. Hella-Mega-tour, DTRH, BKS, Concert at Sea, Bospop, Stadspark Groningen en concerten Clapton, Iron Maiden, Rammstein, McCartney, maar ook Graspop, TW en Boutique in Belgie tijdens Pinkpop. Speelt allemaal mee. De keuze is “te” groot.
Dan te bedenken dat Concert at Sea en ParkCity Live, met “zo’n lineup” gewoon in een vloek en een zucht uitverkopen.

Ik ga dus absoluut niet beweren of meegaan in het idee dat het aan de lineup ligt, dat de verkoop van 2019 en waarschijnlijk ook za/zo in 2020 minder gaat door de lineup.
Dat heeft absoluut te maken met de versplintering van het festivallandschap afgelopen jaren.

Dus laat me dit goed begrijpen. Door de versplintering van het festivallandschap verliest Pinkpop allerlei acts aan andere evenementen. Maar de tegenvallende verkoop ligt niet aan de line up, die ligt aan het feit dat al die acts op andere evenementen staan? Dat is toch "de line up"? Welke acts er staan en welke niet?
dan begrijp jij mij niet?????????
Ik begrijp inderdaad helemaal niks van jou op dit moment Dennis. Met elk vraagteken wat je typt minder.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.297
5.703
Dat jij persoonlijk de line up top vind is geen afdoende argument om te weten dat de tegenvallende verkoop zeker NIET aan de line up ligt man. Die logica gaat niet op. Net zoals mijn persoonlijke mening over de line up niet heel veel zegt over de verkoop, overigens. Daarom probeer ik het breder te trekken en mijn verhaal met andere argumenten dan mijn persoonlijke mening te onderbouwen. Jij bent op het moment gewoon salvo's vraagtekens op mij aan het afvuren, en dan hoop je dat ik zelf jouw argumenten maar ga invullen ofzo? Sorry man, die vlieger gaat niet op.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
als je zegt:
Maar je vergeet het belangrijkste verbeterpunt: boekers met meer ballen (m/v)!! Niet zo’n veilige slappe hap meer.
dan vind ik het raar dat er "slappe hap" gezegd wordt, is dat vreemd, lijkt me niet.

ook Timmetje sluit op jou aan:
Dat is het hele punt juist: Dat doen de meeste mensen dan ook al. Vandaar dat de ticketverkoop voor Pinkpop met het jaar blijft teruglopen. Als PP daar verandering in wil krijgen is het juist belangrijk ook wat spannender te gaan boeken en meer risicos te nemen. Stilstand is achteruitgang.

Waarmee deze reacties imo verandering van boeking en dus lineup vragen.
Dat op een reactie van mij waar ik de verbetering zie in een aantal punten, behalve de lineup.

De onderliggende discussie was volgens mij, waarom Pinkpop minder tickets verkocht?
Nou, deels door de versplintering van het festivallandschap, het "te" ruime aanbod tijdens en rond Pinkpop, de prijsverhoging sinds 2018. Maar ook dat de capaciteit met +10.000 verhoogd is, wat duidelijk al 2 jaar een te hoog aantal is voor Pinkpop om letterlijk op uit te verkopen. Bijvoorbeeld voor 2017 bleven er op een mindere verkoop op de dagtickets misschien een kleine 5 duizend over, na de capaciteit verhoging is dat al 10.000 per dagticket op een mindere verkoop. Het is dus niet dat Pinkpop specifiek en aanzienlijk minder tickets verkoopt, het zijn er nagenoeg evenveel echter blijven er een paar duizend extra over door de capaciteitverhoging. Maar ook zeker de prijsverhoging van de tickets zal zeker de grens over zijn voor mensen om de keuze voor Pinkpop te maken, anders zouden ze de dagtickets 2019 en 2020 veel makkelijker verkopen.

Dat is wat ik bedoel, ben ik zo beter te volgen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.093
310
Het is wel een beetje raar dat als je een opsomming maakt van net besproken verbeterpunten je daar alleen je eigen verbeterpunten in verwerkt, ja.

Duidelijk verbeterpunt is om (net als vroeger) wat meer oog te hebben voor (opkomende) ietwat alternatieve muziek.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Het is wel een beetje raar dat als je een opsomming maakt van net besproken verbeterpunten je daar alleen je eigen verbeterpunten in verwerkt, ja.

Duidelijk verbeterpunt is om (net als vroeger) wat meer oog te hebben voor (opkomende) ietwat alternatieve muziek te hebben.
daarom schreef ik daar heel duidelijk in :
" Wat Pinkpop (naar mijn mening) anders zou kunnen doen: "

;)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.297
5.703
Okay, “slappe hap” is natuurlijk een benaming die heel subjectief en kort door de bocht is. Voor meer nuance verwijs ik je wederom graag door naar mijn langere bericht op de vorige pagina.

Wat ik ermee bedoel is dat, mijns inziens, de dag programmering de laatste jaren wat eentoniger en veiliger geworden is, waarschijnlijk inderdaad door al die concurentie. Zoals je zelf ook zegt Dennis: doorsnee radio muziek en top 2000 knallers. Ik denk dus dat dat ontbreken van spannendere namen in de undercard, al is het maar een handje vol, wel degelijk parten speelt in de slechter lopende verkoop. En ja, jouw punten qua prijzen en capaciteit spelen zeker ook een rol. Maar ik zie je nergens ingaan op het punt wat ik nu al een tijdje probeer te maken, en het meest interessant vindt. Behalve zeggen dat je de line up persoonlijk prima vindt. Dat is mooi voor jou, maar daar schiet de rest van de wereld weinig mee op.

Dus mijn onbegrip komt vooral voort uit het gevoel dat je langs me heen praat, en je kop in het zand steekt voor de issues waar ik het, net als veel anderen, juist over wil hebben: de muziek, ipv droge cijfertjes. Want dat is wat mensen enthousiasmeert om tickets te kopen.

Maar goed, ik kan jou ook niet dwingen een gesprek te voeren wat je niet wilt voeren. Of te accepteren dat veel mensen een “probleem” zien waar jij dat niet (wilt) zien. Jammer maar helaas.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.093
310
gesp wrote:
Het is wel een beetje raar dat als je een opsomming maakt van net besproken verbeterpunten je daar alleen je eigen verbeterpunten in verwerkt, ja.

Duidelijk verbeterpunt is om (net als vroeger) wat meer oog te hebben voor (opkomende) ietwat alternatieve muziek te hebben.

daarom schreef ik daar heel duidelijk in :
” Wat Pinkpop (naar mijn mening) anders zou kunnen doen: ”

1f609.svg

Oh, zeg dan gewoon dat je je mening nog eens geeft (of opsomt) en kondig het niet aan als een opsomming van net besproken verbeterpunten.

En zo heel duidelijk staat er niet dat het je mening was, tussen haakjes en nadat je die opsomming aankondigde. En ook gezien je 17 vraagtekens op een toevoeging van een verbeterpunt aan die opsomming.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.439
6.103
Dus laat me dit goed begrijpen. Door de versplintering van het festivallandschap verliest Pinkpop allerlei acts aan andere evenementen. Maar de tegenvallende verkoop ligt niet aan de line up, die ligt aan het feit dat al die acts op andere evenementen staan? Dat is toch “de line up”? Welke acts er staan en welke niet?

Volgens mij bedoelt Dennis dat als die andere events er niet waren geweest er meer mensen, ongeacht de lineup, naar Pinkpop waren gegaan omdat er dan minder keus in festivals was geweest. Dit in combinatie met de hoge ticketprijs zorgt voor minder bezoekers. Als er minder festivals zouden zijn zouden er meer mensen naar Pinkpop gaan. Dat is wat ik eruit las. Of zit ik er hier compleet naast Dennis?

Wat ik persoonlijk niet echt snap is dat Pinkpop op zondag door veel harde acts te boeken de directe concurrentie met Graspop is aangegaan... en die strijd verliezen ze toch. Was imo logischer geweest om dit jaar dan wat meer op de andere genres te focussen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
precies Timmetjes, dat bedoelde ik...

Maar ik zie je nergens ingaan op het punt wat ik nu al een tijdje probeer te maken, en het meest interessant vindt.
Als ik zou ingaan op het punt dat Pinkpop alternatievere publiek verliest door minder aansluitend te zijn in de lineup, dat probleem zie ik inderdaad niet zo op die wijze.
Ik denk namelijk dat die alternatievere namen moeilijker op Pinkpop gezet worden en makkelijker op de concurenten, omdat zij daarvoor veel meer aansluiting op de doelgroep gecreeerd hebben.
Ik denk ook niet dat een paar alternatievere namen in de undercard veel veranderd aan toestroom van publiek, als de hoofdmoot van de lineup van de concurent meer dat publiek aantrekt en minder naar de hoofdmoot lineup van Pinkpop tegenwoordig.
Ik denk niet dat een alternatievere naam in Stage 4 of in Brighlandstent daar verschil in brengt omdat de nadruk ligt op de bovenkant van het affiche over hoe de meeste mensen de keuze voor een ticket maken.
Naar mijn mening maakt een hand vol namen in de undercard niet het verschil.
Dat is wat ik daarover vind. Aldus, naar mijn mening is de lineup niet de hoofdzaak in deze issue.
Maar ook dat " spannendere namen" een begrip is die je op een verschil van mening kan over wat spannend is kan verdelen.
Ik vind 5SOS, Gojira of Liam Payne bijvoobeeld spannende namen voor Pinkpop. En ik denk dat dat de spannende richitng is voor Pinkpop en niet een alternatievere toevoeging in de undercard.

Ik denk daarbij dat het lastig is een mening over de lineup te ventileren, gezien de lineup al zo veelzijdig is (jaarlijks), dat er zo veel meningen kunnen zijn over de lineup. Wel of niet met alternatievere namen in de undercard.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.439
6.103
Maar wat ik dan niet helemaal snap:

Jij denkt dat er minder mensen naar Pinkpop gaan omdat er teveel festivals zijn en mensen teveel keuze hebben. Als er minder keus was zouden er meer mensen naar Pinkpop gaan.

Maar je denkt dus niet dat mensen die nu voor andere festivals kiezen misschien wel naar Pinkpop zouden gaan als er meer acts in hun straatje in de lineup van Pinkpop stonden?

Op welke manier zou Pinkpop nu dan wel de mensen die voor andere festivals kiezen kunnen overtuigen om toch naar Pinkpop te gaan?

Volgens mij is voor veel mensen het totaalprogramma tegenwoordig belangrijker dan alleen die grote naam bovenaam de affiche. Voor ieder wat wils is daarom voor veel mensen ook van alles net niks.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.199
4.434
Het betekent dan toch ook gewoon dat de prijs/kwaliteit niet goed is?

Plus er wordt ook niet gezegd dat alleen maar wat alternatieve namen in stage 4 moeten zitten. Alternatieve(re) acts kunnen ook grote namen zijn.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
Maar je denkt dus niet dat mensen die nu voor andere festivals kiezen misschien wel naar Pinkpop zouden gaan als er meer acts in hun straatje in de lineup van Pinkpop stonden?
Ik denk, dat inmiddels de doelgroepen voor bijvoorbeeld concurenten als BKS of DTRH zodaning verdeeld en gecreeerd (door Pinkpop en door concurenten) zijn dat daar de scheiding is ontstaan met hoe de lineups in elkaar steken.
Dat de bezoekers ook heel bewust kiezen voor Pinkpop of voor de concurent.
dus inderdaad, Pinkpop meer "doorsnee radio muziek en top 2000 knallers", dat is hoe ik het zie.

Het betekent dan toch ook gewoon dat de prijs/kwaliteit niet goed is?
op het moment dat de prijs over een bepaalt punt heen tikt, dan willen mensen sowieso minder snel er voor betalen ongeacht de kwaliteit veel slechter of beter is. Naar mijn idee is de kwaliteit niet slechter van de Pinkpop lineup. Men schrikt alleen (hier op het forum) van namen als 5SOS, Kenstington of als Snelle, Clouseau, Scooter of Borsato genoemd worden.

Plus er wordt ook niet gezegd dat alleen maar wat alternatieve namen in stage 4 moeten zitten. Alternatieve(re) acts kunnen ook grote namen zijn.
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.882
8.513
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.

Vind The Cure nu geen goed voorbeeld. Net hun dag verkocht het beste. De andere 2 dagen, met Mumford en Fleetwood, veel minder. Ze mogen dus blij zijn dat ze The Cure hadden dus.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.316
4.999
DennisvdBr wrote:
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.

Vind The Cure nu geen goed voorbeeld. Net hun dag verkocht het beste. De andere 2 dagen, met Mumford en Fleetwood, veel minder. Ze mogen dus blij zijn dat ze The Cure hadden dus.
Was ook in de breedte de sterkste dag met grote namen (The Cure, Lenny Kravitz, Armin van Buuren, Krezip (toen nog vrij exclusief)).
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.093
310
DennisvdBr wrote:
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.

Vind The Cure nu geen goed voorbeeld. Net hun dag verkocht het beste. De andere 2 dagen, met Mumford en Fleetwood, veel minder. Ze mogen dus blij zijn dat ze The Cure hadden dus.

Denk dat die dag met The Cure aanzienlijk beter had verkocht met iets meer (opkomende) alternatieve namen in de undercard.

Voor een fan van The Cure en wat meer alternatieve muziek is het wel erg behelpen met Kraantje Pappie, Krezip, The Kooks, Lenny Kravitz en Armin Van Buuren op het hoofdpodium en Die Antwoord, J. Balvin, Rowwen Heze en White Lies op het tweede podium.

Dat The Cure alsnog de best verkopende dag is illustreert voor mij toch dat er genoeg Pinkpopgangers alternatieve acts kunnen waarderen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.011
6.055
mattman wrote:

DennisvdBr wrote:
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.


Vind The Cure nu geen goed voorbeeld. Net hun dag verkocht het beste. De andere 2 dagen, met Mumford en Fleetwood, veel minder. Ze mogen dus blij zijn dat ze The Cure hadden dus.

Was ook in de breedte de sterkste dag met grote namen (The Cure, Lenny Kravitz, Armin van Buuren, Krezip (toen nog vrij exclusief)).
maar dan nog 53.000 bezoekers die dag, waarvan 21.000 dagkaarten?
die andere dagen zaten op 45.000 bezoekers met 13.000 dagkaarten. Dat jaar 32.000 weekendkaarten.

als je bedenkt dat de vrijdag nu al op >26.000 dagkaarten zit, dan deed de The Cure dag het niet echt beter? Toch?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.439
6.103
DennisvdBr wrote:
Dan zou dat in het vaarwater van de concurenten zijn, kijk zelf welke headliners daar staan. Er is een festivallandschap in Nederland gecreerd waar dat geen graadmeter is voor Pinkpop. (voorbeeld) Kijk naar The Cure afgelopen jaar, hielp dat in de verkoop. Nee, naar mijn mening niet. Maar had The Cure op BKS gestaan afgelopen jaar, was dat gegarandeerd een uitverkochte BKS dag geweest.

Vind The Cure nu geen goed voorbeeld. Net hun dag verkocht het beste. De andere 2 dagen, met Mumford en Fleetwood, veel minder. Ze mogen dus blij zijn dat ze The Cure hadden dus.

Dat is inderdaad een voorbeeld waarin mensen een kaart kopen voor een meer alternatieve act en onderstreept juist Hannibal en Gesp hun eerdere punten.

Als the Cure op BKS had gestaan dan had PP volgens mij al helemaal een rampzalig jaar gedraaid.

Tijden veranderen. Ik denk dat het PP echt goed zou doen met iets meer lijn en risico te gaan boeken.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken