Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

deplaat

Campingartiest
7 dec 2017
65
0
Ik denk en kijk ieder jaar weer simpel; 'wat staat er als headliner en wat als underscore op één festivaldag, wat dan ook nog redelijk bij mij in de buurt is.' Als dik vijftig plusser heb ik weinig zin meer om drie á vier dagen in een tent te slapen met rumoerige buren die mij uit de slaap houden. Ik weet, dit is het ultieme festivalgevoel, maar die fase ben ik voorbij. Ik drink nogal wat bier tijdens zo'n dag, dus na drie dagen weinig slaap en veel drank kun je mij oprapen. Toch wil ik de sfeer en de muziek niet missen, dus ieder jaar zoek ik een festivaldag uit.
Omdat Down The Rabbithole en RW samenvallen en de underscore veel gelijkenis vertoont, wordt het de donderdag van RW. De combinatie PJ, Pixies en Wilco (juist ja, 50+) hebben mij over de streep getrokken met daarnaast Fontaines DC, Beck, Banks, Eefje de Visser en Black Pumas als mooie uitwaaipodia. Voor 110 euro krijg je, naar mijn smaak, veel moois te horen en te zien en RW heeft het organisatorisch altijd dik voor elkaar. Als er geen regen is, hele dag feest dus! Best Kept Secret heeft mooie headliners, maar van de subacts ken ik er maar weinig van, terwijl ik mij wel iedere dag met muziek bezig houdt (op zoek naar nieuwe acts). Ja, DIIV en Belle & Sebastian wel, maar om zoveel geld uit te geven voor acts die ik niet ken? Vind ik lastig. Voor de Pinkpop vrijdag zou ik zo een kaart willen kopen, maar goed, RW it is. Ik wil alleen maar aangeven dat één ieder weer andere overwegingen heeft om een bepaald festival te bezoeken (er zijn mensen die naar een piratenfestival gaan) en 110 euro voor een dagkaart niet zo duur hoeft te zijn als er meer dan vijf artiesten op het podium komen te staan waar jij naar uitkijkt. Daarom, voor mij, ook niet zo vreemd dat de vrijdag op Pinkpop wel goed loopt en de andere dagen niet.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.325
5.817
Dus laat me dit goed begrijpen. Door de versplintering van het festivallandschap verliest Pinkpop allerlei acts aan andere evenementen. Maar de tegenvallende verkoop ligt niet aan de line up, die ligt aan het feit dat al die acts op andere evenementen staan? Dat is toch “de line up”? Welke acts er staan en welke niet?

Volgens mij bedoelt Dennis dat als die andere events er niet waren geweest er meer mensen, ongeacht de lineup, naar Pinkpop waren gegaan omdat er dan minder keus in festivals was geweest. Dit in combinatie met de hoge ticketprijs zorgt voor minder bezoekers. Als er minder festivals zouden zijn zouden er meer mensen naar Pinkpop gaan. Dat is wat ik eruit las. Of zit ik er hier compleet naast Dennis?

Wat ik persoonlijk niet echt snap is dat Pinkpop op zondag door veel harde acts te boeken de directe concurrentie met Graspop is aangegaan… en die strijd verliezen ze toch. Was imo logischer geweest om dit jaar dan wat meer op de andere genres te focussen.

Okay, thanks voor die uitleg Timmetje. Dan snap ik Dennis zijn logica iig beter. Ik denk echter toch ook dat het een andere kant is van dezelfde medaille? Wat vanuit de bezoekers geredeneerd geldt qua nu meer opties hebben, en vroeger toch wel op Pinkpop terecht komen ongeacht de line up, is voor artiesten nu precies hetzelfde: die zouden vroeger ook gewoon op Pinkpop terecht zijn gekomen, ongeacht de bredere doelgroep. Dus bekijkt hij gewoon mijn punt vanuit een ander perspectief, terwijl hij doet alsof hij juist iets tegenstrijdigs zegt...

En wat betreft een of twee alternatieve namen op Stage 4: voor mij persoonlijk zou dat op die vrijdag in theorie juist wel het verschil kunnen maken! Dat is juist de plek waar acts die ik wellicht graag zou willen zien juist goed passen. Niks mis mee dus...
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
567
532
Typhoon is terug, in november zijn eerste optredens in De Melkweg en geeft in DWDD aan dat er veel moois aankomt en dat ze het leven gaan vieren. Ik vond hem in 2015 ijzersterk en ik zou het een ontzettend logische boeking vinden. Nieuwe single is wel anders dan Lobi Da Basi maar ik kan het absoluut waarderen!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Typhoon is terug, in november zijn eerste optredens in De Melkweg en geeft in DWDD aan dat er veel moois aankomt en dat ze het leven gaan vieren. Ik vond hem in 2015 ijzersterk en ik zou het een ontzettend logische boeking vinden. Nieuwe single is wel anders dan Lobi Da Basi maar ik kan het absoluut waarderen!
al op Lowlands, maakt de kans kleiner voor Pinkpop
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
koekdoos wrote:
Ik weet niet hoe Pinkpop voorgaande jaren gepland was met andere festivals, maar ik denk dat toch nog wel een deel van het Graspoppubliek zich zou vermaken op die zondag (los van de “Volbeat-haat” in het Graspoptopic). Grote nadeel is dan wel dat het tegelijk met Graspop valt en dat de grotere metal namen toch al te zien waren de afgelopen 2 jaar op Graspop.

Die tegenvallende kaartverkoop voor een metaldag van Pinkpop vind ik dan eigenlijk ook wel logisch. Ik denk niet dat je veel Graspopgangers kan overtuigen om naar Pinkpop te gaan als je in hetzelfde weekend zit.

uiteraard, speelt dat mee

maar ook de hele versplintering in het festivallandschap in Nederland. Hella-Mega-tour, DTRH, BKS, Concert at Sea, Bospop, Stadspark Groningen en concerten Clapton, Iron Maiden, Rammstein, McCartney, maar ook Graspop, TW en Boutique in Belgie tijdens Pinkpop. Speelt allemaal mee. De keuze is “te” groot.
Dan te bedenken dat Concert at Sea en ParkCity Live, met “zo’n lineup” gewoon in een vloek en een zucht uitverkopen.

Ik ga dus absoluut niet beweren of meegaan in het idee dat het aan de lineup ligt, dat de verkoop van 2019 en waarschijnlijk ook za/zo in 2020 minder gaat door de lineup.
Dat heeft absoluut te maken met de versplintering van het festivallandschap afgelopen jaren. Maar naar mijn mening heeft de prijsverhoging van Pinkpop en de capaciteitverhoging met +10.000 daar zeker een groot deel in.

Daarbij, ja, ik ben dik tevreden met deze lineup. En ja, ik vind, 230 euro voor 3 dagen, a 77 euro per dag voor een ticket oke. Zeker als ik daar concerten van RHCP en GnR voor krijg met het zaterdagje er bij. Dus mijn persoonlijke mening zal weinig representatief zijn in deze discussie.
Al denk ik met de kaarten die Pinkpop WEL verkoopt, dat er meer dan genoeg mensen zijn die er ook (ongeveer) zo over denken.

Voor een tientje extra krijg je in Werchter drie dagen met meer namen EN een extra festivaldag.
 

deplaat

Campingartiest
7 dec 2017
65
0
Dat is toch eigenlijk van de zotte! RW een tientje meer en dan een extra festival dag erbij!! Kortom, je gooit zo'n 100 euro weg! Ben benieuwd of iemand hier een argument voor heeft dat dit plausibel maakt?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Voor de camping betaal je op Werchter dan wel weer 30e pp en dagtickets zijn even duur. Maar op Werchter is het programma iig niet stipt 12u afgelopen.

Graspop combi (4 dagen) is ook 230 toch?

Pinkpop is gewoon een (te) duur festival. Mede ook door die vroege eindtijden. Gelukkig is sinds kort die vrijdag wel een volledige festivaldag.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Dat is toch eigenlijk van de zotte! RW een tientje meer en dan een extra festival dag erbij!! Kortom, je gooit zo’n 100 euro weg! Ben benieuwd of iemand hier een argument voor heeft dat dit plausibel maakt?
dat is ook...

alleen kan je de kosten die men in België maakt niet vergelijken met de kosten in NL, dat vertaalt zich ook in de kosten van een kaartje. Of heb je de kosten van Mad Cool in Spanje al eens bekeken bijvoorbeeld?
Maar dan nog, lijkt me ook de prijsverhoging die Pinkpop in 2018 gedaan heeft uiteindelijk wel een stap te hoog, geef ik inmiddels toe...
Dat ging van 195 naar 230 voor de weekenders en de dagtickets van 95 naar 110. Echter met de headliners en lineup in 2018 viel dat minder op, vind ik. Met de kaartverkoop in 2019 en nu, merk je dat dat te veel is.

maar, er zal vast een berekening achter zitten om met een x-aantal tickets in groene cijfers te eindigen.
Maar wellicht is de dagticket voor Pinkpop al snel 10 euro over the top. Van de weekend kan je je afvragen of ze misschien de camping los moeten verkopen (bijvoorbeeld 205 per ticket en 25 per camping), of combi zonder camping (205 bijvoorbeeld) en ook combi-plus met camping (voor wel 230 bijvoorbeeld)
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
90 a 95 voor een dagticket en zo'n 190 a 195 inc camping zouden voor drie dagen Pinkpop imo precies goed zijn. Alles daarboven is voor PP te duur.

Of misschien toch wat meer acts gaan programmeren (bv meerdere tijdens de headliner en na 00:00) of verspreid wat meer kwaliteitsacts boeken zodat bezoekers wat meer waar voor hun geld krijgen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
meer kwaliteitsacts
dus wat er nu staat is minder kwaliteit?
Laat maar, ik geloof niet dat dat een fatsoenlijke discussie gaat opleveren.

Veel te duur wil ik zelf niet zeggen, ik vind 230, dus 77 euro per dag nog wel oké. Al valt de prijsverhoging wel opvallend samen met een minder aantal verkochte dagkaarten.
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.014
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.
Lowlands heeft de prijs voor dit jaar naar €3,00 per munt verhoogd. Zou me niks verbazen als zoiets ook bij Pinkpop gaat gebeuren. Zal vast omhoog gaan, hoewel waarschijnlijk niet naar €3,00.
 

tom93

Dagopener
24 apr 2019
605
259
DennisvdBr wrote:
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.

Lowlands heeft de prijs voor dit jaar naar €3,00 per munt verhoogd. Zou me niks verbazen als zoiets ook bij Pinkpop gaat gebeuren. Zal vast omhoog gaan, hoewel waarschijnlijk niet naar €3,00.

De rek is er helaas nog lang niet uit met de prijs van de munten. In de AFAS betaalde ik laatst 4,75 euro voor een biertje (weliswaar 35 cl), prijzen die ook in het Ziggodome worden gehanteerd. Blijkbaar kan dat allemaal.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.161
4.292
deplaat wrote:
Dat is toch eigenlijk van de zotte! RW een tientje meer en dan een extra festival dag erbij!! Kortom, je gooit zo’n 100 euro weg! Ben benieuwd of iemand hier een argument voor heeft dat dit plausibel maakt?

dat is ook…

alleen kan je de kosten die men in België maakt niet vergelijken met de kosten in NL, dat vertaalt zich ook in de kosten van een kaartje. Of heb je de kosten van Mad Cool in Spanje al eens bekeken bijvoorbeeld?
Maar dan nog, lijkt me ook de prijsverhoging die Pinkpop in 2018 gedaan heeft uiteindelijk wel een stap te hoog, geef ik inmiddels toe…
Dat ging van 195 naar 230 voor de weekenders en de dagtickets van 95 naar 110. Echter met de headliners en lineup in 2018 viel dat minder op, vind ik. Met de kaartverkoop in 2019 en nu, merk je dat dat te veel is.

maar, er zal vast een berekening achter zitten om met een x-aantal tickets in groene cijfers te eindigen.
Maar wellicht is de dagticket voor Pinkpop al snel 10 euro over the top. Van de weekend kan je je afvragen of ze misschien de camping los moeten verkopen (bijvoorbeeld 205 per ticket en 25 per camping), of combi zonder camping (205 bijvoorbeeld) en ook combi-plus met camping (voor wel 230 bijvoorbeeld)

Als consument kun je die vergelijking natuurlijk wel maken. Pinkpop is voor veel Nederlanders even ver reizen of zelfs verder weg dan Werchter. Naar Mad Cool rijd je niet even op en neer.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.452
6.116
Timmetje wrote:
meer kwaliteitsacts

dus wat er nu staat is minder kwaliteit?
Laat maar, ik geloof niet dat dat een fatsoenlijke discussie gaat opleveren.

Niet om die discussie weer aan te zwengelen, maar ja, imo heeft Rock Werchter zeer zeker meer kwaliteitsacts op het programma staan dan Pinkpop heeft.
Of vindt jij het dagprogramma van Pinkpop oprecht beter?

Daarnaast heeft Werchter meer acts op één dag, stopt de dag niet stipt om 00:00u, en hebben ze een dag extra voor hetzelfde geld dat je voor Pinkpop betaalt.

Prijs/kwaliteit (en kwantiteit) ligt bij PP wat lager. Denk dat dat de reden is dat mensen sneller zullen uitwijken naar een Werchter.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.014
wenteldave wrote:

DennisvdBr wrote:
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.


Lowlands heeft de prijs voor dit jaar naar €3,00 per munt verhoogd. Zou me niks verbazen als zoiets ook bij Pinkpop gaat gebeuren. Zal vast omhoog gaan, hoewel waarschijnlijk niet naar €3,00.

De rek is er helaas nog lang niet uit met de prijs van de munten. In de AFAS betaalde ik laatst 4,75 euro voor een biertje (weliswaar 35 cl), prijzen die ook in het Ziggodome worden gehanteerd. Blijkbaar kan dat allemaal.
Jep, in de Ziggo Dome kost een muntje ook gewoon €3,33. Dat is vijf euro voor een groot biertje. Zolang de gek het ervoor geeft, zullen we daar niet van afkomen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.014
DennisvdBr wrote:

Timmetje wrote:
meer kwaliteitsacts


dus wat er nu staat is minder kwaliteit?
Laat maar, ik geloof niet dat dat een fatsoenlijke discussie gaat opleveren.

Niet om die discussie weer aan te zwengelen, maar ja, imo heeft Rock Werchter zeer zeker meer kwaliteitsacts op het programma staan dan Pinkpop heeft. Of vindt jij het dagprogramma van Pinkpop beter?

Daarnaast heeft Werchter meer acts op één dag, stopt de dag niet stipt om 00:00u, en hebben ze een dag extra voor hetzelfde geld dat je voor Pinkpop betaalt.

Prijs/kwaliteit (en kwantiteit) ligt bij PP lager.
Niet om die discussie aan te zwengelen? Je weet dondersgoed dat er een reactie gaat volgen. Waarom doe je het dan alsnog?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.442
tom93 wrote:

wenteldave wrote:

DennisvdBr wrote:
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.


Lowlands heeft de prijs voor dit jaar naar €3,00 per munt verhoogd. Zou me niks verbazen als zoiets ook bij Pinkpop gaat gebeuren. Zal vast omhoog gaan, hoewel waarschijnlijk niet naar €3,00.


De rek is er helaas nog lang niet uit met de prijs van de munten. In de AFAS betaalde ik laatst 4,75 euro voor een biertje (weliswaar 35 cl), prijzen die ook in het Ziggodome worden gehanteerd. Blijkbaar kan dat allemaal.

Jep, in de Ziggo Dome kost een muntje ook gewoon €3,33. Dat is vijf euro voor een groot biertje. Zolang de gek het ervoor geeft, zullen we daar niet van afkomen.

Tja, dat is ook wat makkelijk gezegd natuurlijk. Welk alternatief heb je? Bij een concert wil ik bier drinken, ik ga niet alleen kraanwater drinken uit een soort principe. Waar het bij mij wel voor zorgt is dat ik bewuster kies naar welke grote concerten ik ga vanwege de prijs (zowel het ticket als drankprijs). Voor 15 euro en muntjes voor 2.50 heb ik het bij Baroeg bijvoorbeeld net zo naar mijn zin.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.014
wenteldave wrote:

tom93 wrote:

wenteldave wrote:

DennisvdBr wrote:
Dan nog de consumpties, die moeten ook niet veel duurder, na de verhoging naar 2,80.
Voor 2018 een aantal jaar 2,50. In 2018 naar 2,71 (3,5 munt voor 9,50) en in 2019 naar 2,80.


Lowlands heeft de prijs voor dit jaar naar €3,00 per munt verhoogd. Zou me niks verbazen als zoiets ook bij Pinkpop gaat gebeuren. Zal vast omhoog gaan, hoewel waarschijnlijk niet naar €3,00.


De rek is er helaas nog lang niet uit met de prijs van de munten. In de AFAS betaalde ik laatst 4,75 euro voor een biertje (weliswaar 35 cl), prijzen die ook in het Ziggodome worden gehanteerd. Blijkbaar kan dat allemaal.


Jep, in de Ziggo Dome kost een muntje ook gewoon €3,33. Dat is vijf euro voor een groot biertje. Zolang de gek het ervoor geeft, zullen we daar niet van afkomen.

Tja, dat is ook wat makkelijk gezegd natuurlijk. Welk alternatief heb je? Bij een concert wil ik bier drinken, ik ga niet alleen kraanwater drinken uit een soort principe. Waar het bij mij wel voor zorgt is dat ik bewuster kies naar welke grote concerten ik ga vanwege de prijs (zowel het ticket als drankprijs). Voor 15 euro en muntjes voor 2.50 heb ik het bij Baroeg bijvoorbeeld net zo naar mijn zin.
Weet ik. Ik ben zelf ook de "gek die het ervoor geeft," hoor. Zitten nu ook concerten ben waar ik of niks neem of iets minder dan dat ik normaal gesproken zou doen, alleen ik vind het vervelend om er iedere keer bewust mee bezig te zijn.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.098
322
Prijzen voor grote concerten zijn de laatste jaren echt door het dak gegaan.

Guns N' Roses vraagt in Duitsland 132 euro voor een staanplaats tijdens een stadionconcert. Voorvakken zijn nog duurder. Metallica was vorig jaar in de Arena 88 euro. Rammstein in Goffertpark 87 euro. Paul McCartney is daar 99 euro. Is toch waanzin, of ligt dat aan mij?

Dan valt 110 euro voor een dagkaart en helemaal 230 euro voor drie dagen me nog wel mee. Vind de discrepantie in prijzen en wat je ervoor terug krijgt tussen Werchter en Pinkpop (ook) opvallend, maar dat maakt Pinkpop alsnog niet te duur.

Mij kunnen de muntprijzen niet echt boeien, aan het eind van de rit is dat misschien 10 of 20 euro verschil. Valt in het niet in het geheel van bij ticket + eten/drinken + parkeer + reiskosten. Bovendien zijn die op Pinkpop altijd redelijk en wordt er Brand geschonken.

Voor mij zijn die hoge ticketprijzen van grote concerten / evenementen juist een reden om festivals te (blijven) bezoeken en die concerten over te slaan. Ga dan net zo lief naar het lokale poppodium voor een portie livemuziek. Gister in Vera nog The Homesick + Support voor 8.50 en biertjes voor 2.30, lekker man.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken