Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

maar die dagen waren verder echt ondermaats naar mijn mening
persoonlijke mening... daar zit een groot deel van de onderlaag in dit punt.

De vraag is of Pinkpop die mening deelt, of de mening van de mensen die juist wel gaan voor deze namen.
Ik ben persoonlijk heel blij met de zondag van Pinkpop, iets minder met de vrijdag, maar ik ga een druk spoorboekje krijgen.
Waarschijnlijk meeste tijd bij de grote 2 podia (main en noord), maar misschien dat een act in Brightlands me nog trekt en kans is vrij klein (momenteel) voor Stage 4. Dus ik denk dat het wel geheel voor mij bovenmaats is.
Ook dat, is een geheel persoonlijke mening.

En dat is nu net het punt: het lijkt mij in het belang van Pinkpop om goede acts op Pinkpop te krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat Pinkpop goede acts wil krijgen, alleen de vraag is vinden jij of ik of andere op het forum dat een goede act?? Daar verschillen de meningen ook...

Ik denk dat een dagprogramma met meer lijn en inderdaad een iets "spannendere" en meer alternatieve programmering Pinkpop goed zou doen. En daarmee de ticketsales ook.

Het feit dat Spinvis door velen al als te alternatief voor Pinkpop wordt gezien is imo dan ook geen goed teken.

Dagprogramma en headliners zouden imo even belangrijk moeten zijn. Nu lijkt alles soms om de headliners te draaien en is het dagprogramma bijzaak. Dit jaar is dat met name op zaterdag het geval.

gesp wrote:
maar die dagen waren verder echt ondermaats naar mijn mening

persoonlijke mening… daar zit een groot deel van de onderlaag in dit punt.

Een groot deel van de 'onderlaag in dit punt' komt mijns inziens voort uit die ontwikkeling dat (opkomende) alternatievere acts vrijwel geen plek hebben op Pinkpop, waardoor op een dag met voor mij goede headliners er verder weinig interessants te zien valt. Vandaar dat ik me stoor aan de opvatting dat alleen de bovenste namen op het affiche belangrijk zijn en die genoemde ontwikkeling met lede ogen aanschouw.

“spannendere” en meer alternatieve programmering

ik denk niet dat spannendere en alternatieve namen de verkoop van Pinkpop beter zou doen, althans (ik denk) jou mening van spannender en alternatiever (zie de Spinvis discussie idd).
De verkoop voor Pinkpop komt nog altijd van de bekendheid van de grote namen op het affiche.
De spannende en alternatieve namen gaan dat niet doen, die doelgroep trekt inmiddels al trouw naar BKS en DTRH (of Werchter) waar je juist die acts vind. Die doelgroep denkt wel meer dan 2 keer na of ze uberhaupt naar Landgraaf willen afreizen, die keuze is tegenwoordig ruim anders dan 10 a 20 jaar geleden.
Pinkpop moet het voor grootste deel hebben van de populaire radiomuziek, van Radio 2, Kink, 3FM en de Top2000 knallers. Naamsbekendheid, dat moet het doen. Pakt vooralsnog bij GnR minder uit dan gedacht, dat geef ik toe. Maar dat is een risico, dat je net zo goed met een "nieuwe headliner kan oplopen" (zie het Boutique Popup flopje)

Pinkpop moet het voor grootste deel hebben van de populaire radiomuziek, van Radio 2, Kink, 3FM en de Top2000 knallers. Naamsbekendheid, dat moet het doen.

We hebben het nu voornamelijk over de wat alternatieve acts, maar van deze muziek kun je hetzelfde zeggen. Een Lewis Capaldi, Tones & I, Charli XCX en Kacey Musgraves lijken dit jaar niet naar Pinkpop te komen. Stuk voor stuk goede acts die typisch Pinkpop zijn, maar weggegrist lijken te worden door andere festivals in Nederland.

Is toch zonde dat veel mooie Pinkpopnamen van boekers / Mojo prioriteit krijgen elders te staan, of zie je dit anders?

En hoe kijk jij aan tegen de kritiek van Smeets op de toegenomen concurrentie en dat het lastiger is namen naar PInkpop te krijgen?

Timmetje wrote:
“spannendere” en meer alternatieve programmering

ik denk niet dat spannendere en alternatieve namen de verkoop van Pinkpop beter zou doen, althans (ik denk) jou mening van spannender en alternatiever (zie de Spinvis discussie idd).
De verkoop voor Pinkpop komt nog altijd van de bekendheid van de grote namen op het affiche.
De spannende en alternatieve namen gaan dat niet doen, die doelgroep trekt inmiddels al trouw naar BKS en DTRH (of Werchter) waar je juist die acts vind. Die doelgroep denkt wel meer dan 2 keer na of ze uberhaupt naar Landgraaf willen afreizen, die keuze is tegenwoordig ruim anders dan 10 a 20 jaar geleden.
Pinkpop moet het voor grootste deel hebben van de populaire radiomuziek, van Radio 2, Kink, 3FM en de Top2000 knallers. Naamsbekendheid, dat moet het doen. Pakt vooralsnog bij GnR minder uit dan gedacht, dat geef ik toe. Maar dat is een risico, dat je net zo goed met een “nieuwe headliner kan oplopen” (zie het Boutique Popup flopje)

Als ze dat Boutique popup flopje in combinatie met Post Malone voor de zaterdag hadden kunnen boeken dan was de zaterdag nu ook al aardig tegen uitverkocht aangelopen.
Iets wat ze op de zondag nu zelfs niet gaat lukken.

DennisvdBr wrote:
Pinkpop moet het voor grootste deel hebben van de populaire radiomuziek, van Radio 2, Kink, 3FM en de Top2000 knallers. Naamsbekendheid, dat moet het doen.

We hebben het nu voornamelijk over de wat alternatieve acts, maar van deze muziek kun je hetzelfde zeggen. Een Lewis Capaldi, Tones & I, Charli XCX en Kacey Musgraves lijken dit jaar niet naar Pinkpop te komen. Stuk voor stuk goede acts die typisch Pinkpop zijn, maar weggegrist lijken te worden door andere festivals in Nederland.

Is toch zonde dat veel mooie Pinkpopnamen van boekers / Mojo prioriteit krijgen elders te staan, of zie je dit anders?

En hoe kijk jij aan tegen de kritiek van Smeets op de toegenomen concurrentie en dat het lastiger is namen naar PInkpop te krijgen?
Lewis Capaldi vind ik wel jammer ja...
Had zelf graag Tyler Childers of Black Pumas van het DTRH affiche op Pinkpop gezien, als je zo iets bedoeld. Van de BKS lineup zie ik persoonlijk niet iets waar ik rauwig om ben dat Pinkpop daar naast grijpt. Maar, je kan niet alle hebben natuurlijk. Voor mijn mening valt het vor mij dus goed uit, dus misschien ook lastiger oordelen door enkel mijn mening. Uiteindelijk kunnen er toch maar circa 60 namen komen, er zijn meer afvallers dan zekerheidjes.

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het festival landschap flink veranderd is door de levensduur van Pinkpop heen. Ik kan er op zich in mee gaan dat het, zoals Indiaantje denk ik zegt, goed is dat Pinkpop daar op inspeelt door zich anders te profileren. Meer mainstream, meer veilige boekingen, haal dat publiek binnen en neem verder je verlies met het alternatievere publiek dat op BKS en/of DTRH gaat zitten. Of natuurlijk de grens over gaat voor de grote Belgische broer Werchter.

Maar het is ook niet vreemd dat velen hier op het forum dat verlies aan diversiteit en spanning in de line up betreuren, toch? Wat zeg ik, Jan Smeets zelf lijkt tot deze groep te behoren, als je hem hoort over hoe vervelend die concurrentie is, hoe kut hij sommige artiesten lijkt te vinden die op Pinkpop gezet worden, en welke namen hij zelf liever zou zien. Deze groep mensen ziet volgens mij met lichte pijn in het hart aan hoe het festival steeds eentoniger en voorspelbaarder wordt. Wat niet wil zeggen dat er alleen maar slechte of saaie muziek staat, zeker niet. Maar die "voor elk wat wils" belofte wordt tegenwoordig inderdaad alleen nog maar waargemaakt als je een vrij algemene en gemiddelde muzieksmaak hebt. En dat geldt nu eenmaal niet voor iedereen, ook niet voor de mensen die bijvoorbeeld wel graag de Peppers een GnR zouden zien. Zoals ikzelf, bijvoorbeeld.

Maar ik ga niet naar Pinkpop, omdat het mij buiten soms een leuke headliner weinig leuks biedt. Uiteraard is dat persoonlijke smaak, en ik gun de mensen die nog wel genoeg moois in de huidige line ups vinden gerust hun plezier. Het hoeft niet allemaal perfect naar mijn smaak te zijn. Maar ik zie oude Pinkpop posters waar mijn hart wel sneller van gaat kloppen, en denk dan bij mezelf: "ooit was Pinkpop het festival waar juist én de Guns en de Peppers, én The XX en The National, én Pip Blom en Spinvis op zouden treden." Nu bestaat dat ene festival niet meer, en moet ik voor zo'n mix van namen 2 verschillende festivals bezoeken. Twee festivals die ik dus allebei maar half leuk vind, maar ik ben er wel dubbel zoveel geld aan kwijt als ik dat zou doen. Dus doe ik het maar helemaal niet. En dat is gewoon zonde.

Dus het verlies van 1 festival waar je alles kunt zien is in mijn ogen echt een gemis, ook al is het een gevolg van meer keuze in het gehele festival landschap. Ik ben het helemaal eens met de uitspraak dat Pinkpop wel wat meer van BKS en DTRH af mag snoepen, in plaats van andersom. En blijkbaar vinden veel mensen dat met mij, anders laaide hier niet telkens weer diezelfde discussie op. Gelukkig voor Pinkpop zijn er nog genoeg mensen, zoals enkelen hier op het forum, die de huidige koers van Pinkpop nog wel kunnen waarderen. Maar jullie zijn blijkbaar toch niet met genoeg, anders ging die kaartverkoop echt wel harder. Voor mijn gevoel heeft Pinkpop het de afgelopen jaren veilig gespeeld om een bepaald publiek binnen te halen, en toch halen ze het publiek niet in grote getale binnen. Ik denk dat de weg terug omhoog wat meer risico's nemen vereist. Want veel mensen hebben geen honderden euro's over voor een weekendje "doorsnee radiomuziek live". Hoe leuk die top 2000 knallers ook zijn.

Vrijdagtickets in de pocket! Wil sowieso Red Hot Chili Peppers, Twenty One Pilots, Keane, Supergrass en Nothing But Thieves heel graag zien, dus dat gaat een mooie dag worden. En ga me ook wel vermaken met Kensington en 5 Seconds of Summer.

.... Want veel mensen hebben geen honderden euro’s over voor een weekendje “doorsnee radiomuziek live“. Hoe leuk die top 2000 knallers ook zijn.
dat is wel een goed punt...
Pinkpop is imo laatste jaren minstens 10 euro te duur.
De ticketprijzen van 2017, 195 voor weekend en 95 voor dagkaarten was denk ik de grens van het acceptabele voor velen. De prijsverhoging in 2018 was denk ik wel de grens over. 230 en 110 is waar veel mensen ook een keuze beslechten. Oké, dat is inclusief servicekosten en weekend is inclusief camping. Maar het is een grens over, die veel portemonnee's net te veel is om de keuze makkelijk te maken...
Maar, daardoor gaat de verkoop wel stroever. Ik kan niet ontkennen dat ik dat dan weer juist waarderen kan....

Te snel uitverkocht, bah... Nu trekt Pinkpop nog twijfelaars aan, maar de meeste die "echt" willen hebben hun kaarten wel. Het zal uiteindelijk wel los lopen qua verkoop, verwacht ik. Niet uitverkocht is sowieso op het terrein fijner dan volledig uitverkocht. Vind ik...

Vrijdagtickets in de pocket! Wil sowieso Red Hot Chili Peppers, Twenty One Pilots, Keane, Supergrass en Nothing But Thieves heel graag zien, dus dat gaat een mooie dag worden. En ga me ook wel vermaken met Kensington en 5 Seconds of Summer.

Ik zit dus net ook ff naar die vrijdag te kijken, want nu Frusciante terug is kriebelt het toch wel om de Peppers te gaan zien. Daar zou ik wel een dagticket voor willen kopen. Maar ik zou op die dag dan ook echt alleen aanwezig zijn voor de Peppers. Verder staan er genoeg namen die ik van een afstandje zou gaan bekijken als ik er toch was, maar geen enkele waar ik nog meer een kaartje voor zou kopen. Dat vind ik oprecht jammer.

Niet bedoelt om iets af te doen van jouw plezier verder hoor, mooi dat je je tickets hebt en geniet er vooral van. Maar aangezien je het precies onder mijn verhaaltje van net post, wilde ik toch ook mijn verhaal even illustreren hiermee. Niet om te jammeren hoe zielig ik ben dat ze niets naar mijn smaak boeken, maar juist om aan te geven dat het me heus wel een beetje trekt, alleen net niet meer genoeg. En dat is nu juist het frustrerende. Want dat geldt bijvoorbeeld ook voor BKS en DTRH, tot nu toe. Meer keuze is niet altijd beter, als die keuzes zelf alleen maar nauwer en eentoniger worden.

Dr. Hannibal wrote:
…. Want veel mensen hebben geen honderden euro’s over voor een weekendje “doorsnee radiomuziek live“. Hoe leuk die top 2000 knallers ook zijn.

dat is wel een goed punt…
Pinkpop is imo laatste jaren minstens 10 euro te duur.
De ticketprijzen van 2017, 195 voor weekend en 95 voor dagkaarten was denk ik de grens van het acceptabele voor velen. De prijsverhoging in 2018 was denk ik wel de grens over. 230 en 110 is waar veel mensen ook een keuze beslechten. Oké, dat is inclusief servicekosten en weekend is inclusief camping. Maar het is een grens over, die veel portemonnee’s net te veel is om de keuze makkelijk te maken…
Maar, daardoor gaat de verkoop wel stroever. Ik kan niet ontkennen dat ik dat dan weer juist waarderen kan….

Te snel uitverkocht, bah… Nu trekt Pinkpop nog twijfelaars aan, maar de meeste die “echt” willen hebben hun kaarten wel. Het zal uiteindelijk wel los lopen qua verkoop, verwacht ik. Niet uitverkocht is sowieso op het terrein fijner dan volledig uitverkocht. Vind ik…

Ik snap ook dat je uit eigenbelang liever een wat rustiger terrein hebt hoor, en ik waardeer jouw eerlijkheid daarover naast je liefde voor het festival zelf. Het doel van een festival moet echter altijd zijn om uit te verkopen, meer vraag te creëren dan dat er aanbod is. En vervolgens zorgen dat het in die drukte voor iedereen nog fijn toeven is ook. Als dat nu beide niet het geval is, zouden ze in mijn ogen a) meer mensen moeten aantrekken (meer vraag creëren) en b) het terrein beter inrichten op een uitverkocht festival, ÓF het maximale aantal bezoekers omlaag gooien (het aanbod verminderen). Dan heb je misschien wel 2 vliegen in 1 klap. Blijven de andere issues die ik noem overeind, maar ben je op papier in ieder geval weer een gezond festival dat iedere editie uitverkoopt én hoge bezoekers tevredenheid heeft.

tom93 wrote:

Ik zit dus net ook ff naar die vrijdag te kijken, want nu Frusciante terug is kriebelt het toch wel om de Peppers te gaan zien. Daar zou ik wel een dagticket voor willen kopen. Maar ik zou op die dag dan ook echt alleen aanwezig zijn voor de Peppers. Verder staan er genoeg namen die ik van een afstandje zou gaan bekijken als ik er toch was, maar geen enkele waar ik nog meer een kaartje voor zou kopen. Dat vind ik oprecht jammer.

Niet bedoelt om iets af te doen van jouw plezier verder hoor, mooi dat je je tickets hebt en geniet er vooral van. Maar aangezien je het precies onder mijn verhaaltje van net post, wilde ik toch ook mijn verhaal even illustreren hiermee. Niet om te jammeren hoe zielig ik ben dat ze niets naar mijn smaak boeken, maar juist om aan te geven dat het me heus wel een beetje trekt, alleen net niet meer genoeg. En dat is nu juist het frustrerende. Want dat geldt bijvoorbeeld ook voor BKS en DTRH, tot nu toe. Meer keuze is niet altijd beter, als die keuzes zelf alleen maar nauwer en eentoniger worden.

Ik had je verhaal nog niet gelezen, maar je hebt een aantal hele goede punten.
Wel vind ik juist dit jaar bijvoorbeeld Post Malone als headliner een zeer gewaagde keuze van Pinkpop, iets wat ik niet had verwacht. Ze proberen het dus wel vind ik, al is dat ongeveer ook het enige voorbeeld in de line-up dit jaar.

Kaartprijs voor de dagtickets vind ik net als Dennis ook veel te hoog trouwens, maar ben fan van Keane, 21 Pilots en RHCP dus voor mij is het dat uiteindelijk wel waard. 110 euro voor als je alleen RHCP echt leuk vindt is wel te veel van het goede ja, dat begrijp ik.

Ik denk dat je met je post echt de spijker op de kop slaat Hannibal. Er zijn eigenlijk gewoon teveel festivals, en de acts worden zoveel mogelijk over al deze festivals uitgesmeerd, waardoor er een kans bestaat dat elk festival (voor mij iig, en jou ook als ik je post goed lees) interessante acts heeft, maar dan net niet genoeg om een dag of weekendticket aan je te verkopen. Zo was Iggy Pop bv een prachtige toevoeging op de zaterdag geweest.... maar die staat dus op Stadspark Live.

Er staan enorm veel must see acts op Nederlandse festivals dit jaar, maar allemaal verspreid. Dat waar je jaren geleden de kans had ze op 1 programma tegen te komen. Die versplintering is gewoon wat zonde (en peperduur).

Dat gezegd hebbende is de Pinkpop vrijdag persoonlijk oprecht vrij sterk. Het is jammer dat de RHCP me niet zo trekken. Als de Pilots, Kensington, Ellie, Balthazar en/of Keane op de zaterdag hadden gestaan (of Malone op vrijdag) had ik zeker weten een dagkaart gescoord.

ik zou eerder zeggen capaciteit weer terug naar 60.000!!
Die 70.000 vonden ze zelf al te veel in de 90's, waarom laatste jaren weer terug naar dat aantal.
Die 60.000 is op het terrein nog te doen en met dat aantal kan je ook "gewoon" zeggen dat je uitverkocht bent.
Die 70.000 is niet alleen qua bezoekersaantallen het (of mijn) probleem, maar blijkbaar haalt Pinkpop het ook niet om zo veel kaarten te verkopen (zie 2019)
Doe gewoon 25.000 dagkaarten en 35 duizend weekend, of 30.000 dag en 30.000 weekend?
Bizarre is, dat als 1 dag 60.000 bezoekers heeft gaat de editie alsnog als uitverkocht de boeken in...

Zou er deze week nog meer namen komen of volgende week weer ?
ik zou inmiddels zeggen dinsdag 10.00, al is volgende week carnaval? Dua kan ook later in de week...

Meerwaarde voor mij is dat ik de spreekwoordelijke 'knuppel in de hoenderhok' gooit en men daar verschillend op reageert. ik hoop echt op een old skool revival.

26.000 kaarten in een paar maand tijd verkopen voor toch wel een nette line up voor de vrijdag.
PoePoe, knap hoor.
Vind t eerlijk gezegd een matige en trage verkoop.
Om over de zaterdag & zondag maar te zwijgen.

26.000 kaarten in een paar maand tijd verkopen voor toch wel een nette line up voor de vrijdag.
PoePoe, knap hoor.
Vind t eerlijk gezegd een matige en trage verkoop.
Om over de zaterdag & zondag maar te zwijgen.
dat is zo...

Het is wel waar dat dat al meer dagkaarten zijn, dan 1 dag afgelopen jaar.
Ik denk dat er wel ongeveer evenveel weekendkaarten verkocht zijn, rondom 30.000, vorig jaar 32.000. Misschien nu ook wel?
Waren er zaterdag en maandag 45.000 bezoekers, circa 13.000 dagkaarten. Zondag waren er 56.000, dus 24.000 dagkaarten. Dit jaar voor vrijdag dus al 2.000 meer.
Nou verwacht ik dit jaar zaterdag en zondag niet onder de 13.000 dagbezoekers. Wel moet ik toegeven dat ik voor de Volbeat/GnR dag veel meer verwacht had, veel meer!!! Misschien als er nog een paar namen bij komen, dat daar weer een verkoop-sprong gemaakt wordt?

dat is zo…

Het is wel waar dat dat al meer dagkaarten zijn, dan 1 dag afgelopen jaar.
Ik denk dat er wel ongeveer evenveel weekendkaarten verkocht zijn, rondom 30.000, vorig jaar 32.000. Misschien nu ook wel?
Waren er zaterdag en maandag 45.000 bezoekers, circa 13.000 dagkaarten. Zondag waren er 56.000, dus 24.000 dagkaarten. Dit jaar voor vrijdag dus al 2.000 meer.
Nou verwacht ik dit jaar zaterdag en zondag niet onder de 13.000 dagbezoekers. Wel moet ik toegeven dat ik voor de Volbeat/GnR dag veel meer verwacht had, veel meer!!! Misschien als er nog een paar namen bij komen, dat daar weer een verkoop-sprong gemaakt wordt?
Hoezo zou de zondag zo ver achter lopen kan toch ook dat ze op 80 procent zitten ofzo en alleen met meer dan 85 procent een ticketalarm geven . De zaterdag zie ik daar zeker nog niet dichtbij

Users who are viewing this thread