Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Dus de andere dagen en weekendkaarten verkopen minder. Verder gaat er ook niet meer aanleiding komen dan er nu al is om een vrijdagkaartje te kopen, lijkt mij. Misschien dat de mensen die twijfelen nu wel even nog een kaart kopen, maar veel meer dan tegen één uitverkochte dag aan, gaat het naar mijn verwachting niet worden.

Bovendien is bij Pinkpop ook altijd nog even de vraag hoe creatief die 87% is berekend.

Pinkpop maakt bekend dat 87% van de vrijdag kaarten verkocht zijn.

Zou de rest dan ook zo slecht lopen dan?
netjes he...

dat zijn circa 30.000-26.100=3.900
nog maar 4000 dagkaarten voor vrijdag dus...

Zouden deze 4 namen dan de hoogste spots krijgen op vrijdag? Red Hot Chili Peppers, Twenty One Pilots, Nothing But Thieves en 5SOS?

Zouden deze 4 namen dan de hoogste spots krijgen op vrijdag? Red Hot Chili Peppers, Twenty One Pilots, Nothing But Thieves en 5SOS?
vooralsnog staat 5SOS nog onder Kensington op de site.
ook in het perspbericht was de volgorde:
Vrijdag
Red Hot Chilli Peppers // Twenty One Pilots // Nothing But Thieves // Kensington // 5SOS // Keane // Lost Frequencies – live // Ellie Goulding // Balthazar // Supergrass // Frenna Deluxe // Querbeat // JC Stewart // Elle Hollis

Zaterdag
Post malone // Marshmello // Ragn’n’Bone Man // Crowded House // Deftones // Chef’Special // James Arthur // Floor Jansen // Liam Payne // Mabel // Danny Vera // Joost // Frank Carter & The Rattlesnakes

Zondag
Guns n’ Roses // Volbeat // Anderson .Paak & The Free Nationals // Disturbed // Zara Larsson // Gojira // Dermot Kennedy // The Pretty Rechless // Of Monsters and Men // The Marcus King Band // Inhaler // The Last Internationale

Dus de andere dagen en weekendkaarten verkopen minder. Verder gaat er ook niet meer aanleiding komen dan er nu al is om een vrijdagkaartje te kopen, lijkt mij. Misschien dat de mensen die twijfelen nu wel even nog een kaart kopen, maar veel meer dan tegen één uitverkochte dag aan, gaat het naar mijn verwachting niet worden.

Bovendien is bij Pinkpop ook altijd nog even de vraag hoe creatief die 87% is berekend.

Vrijdag verkoopt idd misschien uit.

Ben benieuwd hoeveel weekendtickets ze hebben verkocht. En waar de zondag op hangt. Die dag gaat aardig rustig worden denk ik. Zaterdag moeten voor dagtickets ook nog een paar knallers bij.

Wel wijs dat ze dit jaar eerder zijn begonnen met aankondigen iig.

De enige noemenswaardige verschuiving kan nog komen zodra 'de rest' van het programma bekend gemaakt wordt. We naderen langzaamaan de periode waarop normaliter de persconferentie is. Alhoewel die dit jaar niet meer gehouden wordt, zou dat moment nog wel gebruikt kunnen worden om een grote drop aan namen te doen. Dan is 90-95 procent bekend, en kunnen mensen nog kiezen om op basis van de gehele line-up kaarten te kopen...

Ben benieuwd hoeveel weekendtickets ze hebben verkocht. En waar de zondag op hangt. Die dag gaat aardig rustig worden denk ik. Zaterdag moeten voor dagtickets ook nog een paar knallers bij.
ben ook wel benieuwd naar de weekendtickets, ik vermoed rondom de 30.000 weekendkaarten.
De zaterdag en zondag zullen nog wel onder / rondom de 15.000 a 20.000 dagkaarten hangen dan denk ik.

De zaterdag verwacht ik eigenlijk nog toevoegingen voor de oude garde. Sinead O Conner op IBA en Placebo sub of zo.
Voor de zondag verwacht ik nog wel een mainstage act, maar ook nog een NL-mainstage act.
Iets als Di-rect, De Staat of Within Temptation zou ik die dag passend vinden voor mainstage. Een van die en dan Royal Blood of Biffy Clyro er bij, dat lijkt mij wel wat...

De enige noemenswaardige verschuiving kan nog komen zodra ‘de rest’ van het programma bekend gemaakt wordt. We naderen langzaamaan de periode waarop normaliter de persconferentie is. Alhoewel die dit jaar niet meer gehouden wordt, zou dat moment nog wel gebruikt kunnen worden om een grote drop aan namen te doen. Dan is 90-95 procent bekend, en kunnen mensen nog kiezen om op basis van de gehele line-up kaarten te kopen…
Nog 21 namen ongeveer...
Over 2 weken zou normaal de perpresentatie zijn.
Dan zal dan wel het affiche ver bekend zijn, de poster getoond worden, de podium indeling bekend worden... De maand maart kan veel brengen nog.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de namen voor zaterdag. Maar dan moeten ze achteraf niet gaan zeuren als die dag niet goed verkocht.... want zowat het hele programma die dag slaat dan haaks op de headliner. 110 euro voor 1 a 2 acts die je wil zien blijft een hoop geld.

Toch heeft hij ergens gelijk. Namen als Shame, Pip Blom en The XX hadden ‘vroeger’ ‘gewoon’ op Pinkpop gestaan. Nu natuurlijk niet meer en dat komt voonamelijk door de aanwezigheid van BKS, DTRH en in mindere mate Lowlands. Op (grote) alternatieve namen hoef je zodoende niet meer te hopen, ik vind het al knap dat Pinkpop Anderson Paak. heeft, en dat zegt wel wat. Tijden veranderen.

Precies dit. Het is altijd wel makkelijk wijzen dat er andere festivals zijn waar je smaak beter tot zijn recht komt - maar dat gaat maar half op. Pinkpop gaat prat op grote namen en voor welk wat wils, maar bij de wat meer alternatievere namen betreft is het de laatste jaren wel steeds zoeken naar een speld in een hooiberg. Nog niet eens zo lang geleden boekte Pinkpop die opkomende bandjes en wat alternatieve acts ook gewoon, en zou dat tegenwoordig met een stage 4 juist kunnen en moeten doen is mijn overtuiging.

Is een handvol van die (opkomende) wat alternatievere acts nu echt teveel gevraagd op een line-up met 60 namen?

Snoep eens wat van DTRH of BKS af, in plaats van andersom. Op Werchter staan die namen doorgaans wel 'gewoon', dat zou op Pinkpop ook moeten kunnen. Zo alternatief is het meeste bovendien allemaal niet, getuige bezoekersaantallen en populariteit. Zou de line-up een pak sterker maken, juist voor de muziekliefhebber met een brede smaak.

Snoep eens wat van DTRH of BKS af, in plaats van andersom. Op Werchter staan die namen doorgaans wel ‘gewoon’, dat zou op Pinkpop ook moeten kunnen. Zo alternatief is het meeste bovendien allemaal niet, getuige bezoekersaantallen en populariteit. Zou de line-up een pak sterker maken, juist voor de muziekliefhebber met een brede smaak.

Als de gemiddelde PP ganger dat niet wil dan? Want dat is het. Als ik toevallig een bepaalde indieband of artiest briljant vind dan ga ik wel naar een apart concert. Pinkpop/Mojo doet genoeg onderzoek waar wat past en waar wat het meeste geld opbrengt. DTRH is niet voor niets ontstaan. Het is het bedienen van een bepaald niche markt. Ik denk ook dat het voor de artiest prettiger is.

Ik vind het ook prima dat Pinkpop zich misschien iets anders aan het focussen is als vroeger. Tijden veranderen, er zijn tig meer festivals en concurrentie dan "toen". Werchter heeft amper concurrentie in eigen land rond die periode. Daar is Werchter de filter voor de rest van België.

Het heeft voor Pinkpop misschien ook geen enkele zin om zich te focussen op die alternatieve bandjes, die mensen die willen zien gaan toch idd naar Lowlands/BKS/DTRH. En advocaat van de duivel, maar 5 Seconds Of Summer, Liam Payne, Joost... allen niet mijn ding. Maar vind het allemaal prima boekingen voor de jongeren.

Ik vind die vrijdag eigenlijk een voorbeeld van hoe Pinkpop zich prima kan onderscheiden met andere grote NL festivals. Dat het misschien niet meer altijd voor mij is, daar heb ik me wel bij neergelegd.

Vind het wederom jammer dat pinkpop niet aan de weekendbezoekers denkt maar meer op dagkaarten gericht is. Vrijdag en zaterdag kan ik op een enkele act na op de camping blijven zitten waarbij ik zondag waarschijnlijk niet alles kan zien wat in mijn straatje past... Vorig jaar was dit ook het geval maar dan op de maandag helaas net die dag ziek en groot gedeelte van de dag op bed gelegen! Maar misschien ben ik de enige die er hier zo over denkt!!! Enig idee hoeveel namen er nog bij zullen komen en dan vooral vrijdag zaterdag? Zondag mag niks meer bij ?

...
Enig idee hoeveel namen er nog bij zullen komen en dan vooral vrijdag zaterdag?
...

zie mijn post paar pagina's terug page/305/#post-385736

...
VRIJDAG (6 open spots?)
...
ZATERDAG (8 open spots?)
...
ZONDAG (8 open spots?)
...

Stand is 39 acts waarvan 7 NL-acts (3 op vrijdag, 4 zaterdag en 0 zondag)
Ontbreken nog 22 namen en ik gok op circa 4 a 5 NL-acts per dag.

Snoep eens wat van DTRH of BKS af, in plaats van andersom. Op Werchter staan die namen doorgaans wel ‘gewoon’, dat zou op Pinkpop ook moeten kunnen. Zo alternatief is het meeste bovendien allemaal niet, getuige bezoekersaantallen en populariteit. Zou de line-up een pak sterker maken, juist voor de muziekliefhebber met een brede smaak.

Als de gemiddelde PP ganger dat niet wil dan? Want dat is het. Als ik toevallig een bepaalde indieband of artiest briljant vind dan ga ik wel naar een apart concert. Pinkpop/Mojo doet genoeg onderzoek waar wat past en waar wat het meeste geld opbrengt. DTRH is niet voor niets ontstaan. Het is het bedienen van een bepaald niche markt. Ik denk ook dat het voor de artiest prettiger is.

Je knipt handig de vraag voorafgaand aan die alinea weg. Mij maak je niet wijs dat de gemiddelde Pinkpopganger liever geen handvol (opkomende) wat alternatieve acts ziet op een poster met 60 namen.

Juist de variatie in de line-up is de kracht van Pinkpop, maar die wordt (qua iets alternatievere acts) jaarlijks minder. Inderdaad mede door de opkomst van BKS en DTRH (een festival dat jaarlijks 30.000 bezoekers trekt met een diverse line-up is toch niet niche?).

Het is niet voor niets dat Smeets jaarlijks klaagt over toegenomen concurrentie en dat het steeds lastiger is namen naar Pinkpop te krijgen. Deze ontwikkeling is niet de wens van Pinkpop, maar de macht van Mojo die de programmering van meerdere festivals verzorgt (dan wel bepaalt).

Ik vraag niet om een focus op alternatieve muziek, enkel om het niet te verwaarlozen en een handvol van die (opkomende) alternatieve acts wel te programmeren. Voor een festival dat er trots op is om voor elk wat wils te programmeren is het de laatste jaren wel erg karig gesteld. Denk dat de tegenvallende kaartverkoop de laatste jaren daar deels door is te verklaren: bezoekers zijn voor een deel weggesnoept door BKS en DTRH.

Vind de namen die Indiaantje89 noemt overigens (ook) prima boekingen (en Post Malone een uitstekende headliner), maar dat is mijn punt niet. Dat is wel: een festival dat zijn identiteit ontleent aan een brede programmering mag wel wat meer (opkomende) alternatievere namen boeken dan het nu doet.

Wat mij betreft zou een handvol namen (op de kleinere podia) al genoeg zijn, maar blijkbaar is dat (helaas) al teveel gevraagd.

Mij maak je niet wijs dat de gemiddelde Pinkpopganger liever geen handvol (opkomende) wat alternatieve acts ziet op een poster met 60 namen.
Die vraag is ook retorisch....
Zou jij naar Pinkpop gaan als er een paar van die namen zouden staan?
Of is het voor de boekers veel lucratiever om acts op BKS of DTRH te plaatsen?

Wat mij betreft zou een handvol namen (op de kleinere podia) al genoeg zijn, maar blijkbaar is dat (helaas) al teveel gevraagd.
Ik zeg prima, maar willen die acts tegenwoordig nog in Stage 4 op Pinkpop?
Al zal er best een paar "alternatievere" opkomers in de tenten komen, vast wel.
Dus die variatie zal er vast wel zijn.

Zou jij naar Pinkpop gaan als er een paar van die namen zouden staan?

Pinkpop is voor mij elk jaar een optie, mijn muzieksmaak is veel breder dan alleen alternatief als je dat soms dacht. Ben vijf keer op Pinkpop geweest in de 13 jaar dat ik festivals bezoek, waaronder vanwege de headliners vorig jaar nog. En dat zou in de voorgaande jaren vaker zijn geweest als er wat meer gelet zou zijn op alternatieve namen in de programmering. Had Bruno Mars in 2018 en Paul McCartney in 2016 bijvoorbeeld graag gezien en sterk overwogen, maar die dagen waren verder echt ondermaats naar mijn mening. Stoor me dan ook aan de opvatting dat alleen de bovenste namen op het affiche belangrijk zijn.

Of is het voor de boekers veel lucratiever om acts op BKS of DTRH te plaatsen?

Ongetwijfeld, maar dat gaat niet voor alle acts op. En dat is nu net het punt: het lijkt mij in het belang van Pinkpop om goede acts op Pinkpop te krijgen. Dat die boekers liever wat anders zien is toch niet de zorg van mij, of die van Pinkpop? Dat is de omgekeerde wereld, een deel van het affiche zou nu ook beter op Graspop of Bospop staan. Terwijl acts van BKS of DTRH net zo goed op Pinkpop hadden gestaan.

Users who are viewing this thread