Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.529
817
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar... en hier hoef ik niet eens over na te denken.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar… en hier hoef ik niet eens over na te denken.

Dan ga ik nooit meer naar festivals. Moet hier persoonlijk niks van weten.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Nothing But Thieves hoort echt niet in dat lijstje thuis. :p

Zou zelf een Pinkpopweekend met 21 Pilots - Imagine Dragons - Kendrick Lamar zeker toejuichen.
 

professorpint3000

Playlistbediener
10 mrt 2019
39
7
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar… en hier hoef ik niet eens over na te denken.
Omdat pinkpop vrij traditioneel headliners boekt uit de pop/rock categorie valt de helft van de rij al af voor Pinkpop. Bijvoorbeeld zie ik the xx of tame impala wel een werchter (co-) headlinen maar zijn ze te tam en weinig poppy voor een "rock" - groep. Ook Kendrick en disclosure zie ik niet poppy genoeg zijn om dit publiek aan te spreken. Dan eerder een Bastille of Imagine dragons die met genoeg radioplays doorgroeien, of een billie eilish over een paar albums.
Qua echte rockgroepen zou Volbeat best wel eens kunnen. En in over een paar jaar kijk ik dan toch naar de 1975's, bring me the horizons en "klassieke cover" bands als Greta van Fleet.
Of een van de meer gevestigde namen als Queens of the Stone Age of Liam Gallagher moet er nog een tof album uit gooien.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
roluf wrote:
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar… en hier hoef ik niet eens over na te denken.

Omdat pinkpop vrij traditioneel headliners boekt uit de pop/rock categorie valt de helft van de rij al af voor Pinkpop. Bijvoorbeeld zie ik the xx of tame impala wel een werchter (co-) headlinen maar zijn ze te tam en weinig poppy voor een “rock” – groep. Ook Kendrick en disclosure zie ik niet poppy genoeg zijn om dit publiek aan te spreken. Dan eerder een Bastille of Imagine dragons die met genoeg radioplays doorgroeien, of een billie eilish over een paar albums.
Qua echte rockgroepen zou Volbeat best wel eens kunnen. En in over een paar jaar kijk ik dan toch naar de 1975’s, bring me the horizons en “klassieke cover” bands als Greta van Fleet.
Of een van de meer gevestigde namen als Queens of the Stone Age of Liam Gallagher moet er nog een tof album uit gooien.

Haha wtf, Tame Impala te tam, maar tegelijk niet poppy genoeg? Kendrick Lamar niet poppy genoeg? Moet iets poppy zijn om Pinkpop te headlinen? En dan vervolgens met alleen maar rock/hardrock/metal namen aan komen zetten.

Oh trouwens, als ze Greta van Fleet als headliner gaan boeken lach ik ze echt keihard uit. Inspiratieloze flutband. Kun je net zo goed Kensington daar neerzetten.
 

professorpint3000

Playlistbediener
10 mrt 2019
39
7
professorpint3000 wrote:

roluf wrote:
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar… en hier hoef ik niet eens over na te denken.


Omdat pinkpop vrij traditioneel headliners boekt uit de pop/rock categorie valt de helft van de rij al af voor Pinkpop. Bijvoorbeeld zie ik the xx of tame impala wel een werchter (co-) headlinen maar zijn ze te tam en weinig poppy voor een “rock” – groep. Ook Kendrick en disclosure zie ik niet poppy genoeg zijn om dit publiek aan te spreken. Dan eerder een Bastille of Imagine dragons die met genoeg radioplays doorgroeien, of een billie eilish over een paar albums.
Qua echte rockgroepen zou Volbeat best wel eens kunnen. En in over een paar jaar kijk ik dan toch naar de 1975’s, bring me the horizons en “klassieke cover” bands als Greta van Fleet.
Of een van de meer gevestigde namen als Queens of the Stone Age of Liam Gallagher moet er nog een tof album uit gooien.

Haha wtf, Tame Impala te tam, maar tegelijk niet poppy genoeg? Kendrick Lamar niet poppy genoeg? Moet iets poppy zijn om Pinkpop te headlinen? En dan vervolgens met alleen maar rock/hardrock/metal namen aan komen zetten.

Oh trouwens, als ze Greta van Fleet als headliner gaan boeken lach ik ze echt keihard uit. Inspiratieloze flutband. Kun je net zo goed Kensington daar neerzetten.
Ongelukkig verwoord van Tame Impala. Ik vind ze erg gaaf, maar weet niet of ze toegankelijk genoeg zijn als pinkpop headliner en (zullen gaan) passen op een pinkpop headline spot als pinkpop zo blijft boeken als de afgelopen jaren.
over of een headliner poppy moet zijn. Ik denk dat een headline act, in het huidige pinkpop profiel prima ergens tussen de pop, rock en metal in kan zitten. Kendrick geeft ook fantastische optredens maar valt hier niet onder en ik weet niet of de mensen die al jaren naar pinkpop gaan erop zitten te wachten.
Over Greta van Fleet, ik ben geen fan maar denk dat over een paar albums de gemiddelde classic rock liefhebber (ik denk dat een goed deel van het publiek dat is) ze wel kan waarderen op een hoge spot. Nu absoluut nog niet ;)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Disclosure? Die zijn al over hun hoogtepunt heen. Bastille idem. En Nothing But Thieves staan nog altijd om een uurtje of 2 het publiek wakker te maken.

The XX vind ik wel een goeie. Die hebben met dat derde album een groeispurt gemaakt (en ze waren al niet klein) en hun sound is volgens mij zeker toegankelijk genoeg voor Pinkpop. Royal Blood zie ik ook doorstoten tot 'kleine headliner' met hun derde/vierde album. Arctic Monkeys zijn alweer 15 jaar bezig en niet zo nieuw meer, maar die gaan nooit hun headlinerstatus verliezen.

Ook de War On Drugs zie ik nog wat doorgroeien met een nieuw album. Die vullen ondertussen een Ziggo/Sportpaleis dus ze zijn goed op weg. Vind ze best passen op Pinkpop maar ik denk dat de andere 3 grote NL fests hen altijd sneller zal boeken.

Imagine Dragons durf ik voorzichtigjes al een kleine Pinkpopheadliner noemen. Sterker: het zou mij niet verbazen als zijn, in tandem met een Kensington, volgend jaar een dagje trekken. Verschrikkelijk platte muziek ja, maar wel populair.

 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Dr. Hannibal wrote:

professorpint3000 wrote:

roluf wrote:
Headliners voor de toekomst zijn er genoeg:
Royal Blood, Nothing but Thieves, the XX, Tame Impala, twenty one Pilots, Imagine Dragons, Ed Sheeran, Disclosure, Kendrick Lamar… en hier hoef ik niet eens over na te denken.


Kendrick geeft ook fantastische optredens maar valt hier niet onder en ik weet niet of de mensen die al jaren naar pinkpop gaan erop zitten te wachten

Maar potentiele nieuwe bezoekers waarschijnlijk wel. En die worden steeds belangrijker.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Die genoemde namen zijn - op Ed Sheeran na - natuurlijk niet de stadionheadliners waar Pinkpop het (blijkbaar) van moet hebben. En als die trend zich doorzet dat er minder aanwas is van megaheadliners en die dan ook nog liever eigen shows spelen komen de festivals die daarvan afhankelijk zijn in de problemen. Dat werkt dubbelop: enerzijds fans die wel naar je festival waren gekomen en anderzijds minder aansprekende headliners op het festival zelf.

Als je ziet dat Metallica met kaarten vanaf 88 euro de Arena (50.000+ capaciteit) uitverkoopt (= ruim 4.4 miljoen aan kaartverkoop) kan ik me voorstellen dat die stadionacts liever een eigen show geven. Je bedient je eigen fans beter, hebt regie over productie, settijden en tourdata en verdient (waarschijnlijk) meer. Win - win - winsituatie.

Ik denk dan ook dat die trend van losse, grote concerten doorzet.

Maar dat er tegelijk plek blijft voor festivals, al zullen de allergrootste moeite krijgen uit te verkopen. De wat meer specifieke, wat kleinere festivals waar locatie, randactiviteiten, sfeer, nachtprogramma hoog worden gewaardeerd zullen daar minder moeite mee hebben, die zijn minder afhankelijk van headliners (hebben namelijk meer keuze) en bieden meer een totaalervaring. Dat kan (en hoeft) Pinkpop minder, gezien de limitaties van het terrein en de vergunning tot 00.00.

Het zou me niet verbazen als Pinkpop het volgend jaar over een andere boeg gooit en ofwel meer richting graspop gaat bewegen, of meer populaire popheadliners aantrekt als Ariana Grande, Beyonce, Cardi B, Ed Sheeran, Eminem, Miley Cyrus, Post Malone, Rihanna. Of dus die kleinere headliners - met een aanzienlijke prijsverlaging. Ben benieuwd iig!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Richting Graspop zou mij helemaal goed uitkomen. Maar dat zal zeker niet gebeuren. Ik denk dat met 1 stevige rock headliner, misschien twee wel kan. Maar zie vooral in de dagvulling niet daar de overhand hebben. Handje vol door het hele weekend, stuk of 10 namen over 4 podia naast de headliners zal aannemelijk zijn.
Ik zie wel ten opzichte van de metal festivals een gunstige positie voor Pinkpop, zeker nu Fortarock weg zakt...

Wat betreft overigens die twee huisjes bij het hoofdpodium. Dat is natuurlijk front of house. Noodzakelijk voor licht en geluid. Dat het tegenwoordig 2 huisjes zijn ipv 1 grote is voor de zichtlijnen al een enorme verbetering laatste jaren.
Ik vind zelfs dat ze bij het Noordpodium dat ook mogen gaan doen.
Dat grote front of House maakte voorheen altijd een slecht zicht op een groot deel van het veld. Een van de beste dingen die Jan heeft ingevoerd laatste jaren.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Wat betreft overigens die twee huisjes bij het hoofdpodium. Dat is natuurlijk front of house. Noodzakelijk voor licht en geluid. Dat het tegenwoordig 2 huisjes zijn ipv 1 grote is voor de zichtlijnen al een enorme verbetering laatste jaren.

Van mij mogen ze best wat verder naar achter en / of meer aan de zijkant staan en / of in 1 samengevoegd, zoals op veel andere festivals. En heb ze ook wel eens op pilaren gezien, waardoor je er onderdoor kon kijken. Of met een bar erachter. Het hoeft dus zeker niet op deze manier en is wat mij betreft in ieder geval een verbeterpunt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.380
6.059
Het is nog vrij onhandig inderdaad. Het is een verbetering op wat het was maar het is nog niet wat het moet zijn.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Richting Graspop zou mij helemaal goed uitkomen. Maar dat zal zeker niet gebeuren. Ik denk dat met 1 stevige rock headliner, misschien twee wel kan. Maar zie vooral in de dagvulling niet daar de overhand hebben. Handje vol door het hele weekend, stuk of 10 namen over 4 podia naast de headliners zal aannemelijk zijn.
Ik zie wel ten opzichte van de metal festivals een gunstige positie voor Pinkpop, zeker nu Fortarock weg zakt…

Afgelopen editie zag je dat de (wat hardere) rock (Slash, Halestorm, BMTH, Tenacious D) populair was. Terwijl britpop (Miles Kane, the Kooks) niet echt aansloeg. Ook Kiwanuka stond niet in een afgeladen tent te spelen. Jamiroquai sloeg ook wat dood voor mijn gevoel. Terwijl er wel veel volk al bij Kraan op het terrein was en voor Armin op de been bleef, ook puilden de tenten bij Davina Michelle en Duncan Laurence uit. Rowwen Heze en Krezip trokken ook veel publiek. Heb Die Antwoord en Major Lazor niet gezien maar wel behoorlijk wat mensen over gehoord.

Vind het daarom lastig in te schatten welke kant de programmering op zal gaan, zou als organisatie / boeker dan de focus meer op pop of (hard)rock leggen. Met in plaats van 10 een stuk of 12-15 namen in het dagprogramma heb je voor een liefhebber genoeg namen om een dag interessant te maken. Maar voor mijn gevoel bestaan die twee (pop en hardrock / metal) nauwelijks naast elkaar en zal Pinkpop (of Mojo) daarin een keuze moeten maken. Zie het zeker wel gebeuren dat Pinkpop in de programmering wat meer richting Graspop opschuift.
 

MixTape

Gouden Tip
26 okt 2017
326
0
Pinkpop vanuit luie stoel thuis bekeken en beluisterd, de line up zwak met als heeeeele grote uitzondering The Cure. Goedemiddag wat klonk dat fantastisch!!! Is er misschien iemand hier die PUSH heeft opgenomen en online kan zetten? (want 3voor12 heeft alleen 3 radiohits online staan) Bij Push kwamen er gevoelens boven die ik dertig jaar ergens in een kastje had verstopt geloof ik...wat een gaaf intro heeft het toch. Geluid was dik ok, geweldig zelfs. Kortom GENOTEN met geluid op standje burenruzie. Zin in de Werchter vrijdag! ;-)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
Het is nog vrij onhandig inderdaad. Het is een verbetering op wat het was maar het is nog niet wat het moet zijn.
Die twee front of house tenten zijn helemaal niet onhandig?

Overigens, samenvoegen is geen optie, dat is de oude situatie met een grote blinde vlek naar achter op het veld. Met deze opstelling heb je alleen twee kleine blinde vlekken achter de tenten aan de zijkant. Barren moet je er overigens helemaal niet achter maken, dat is alleen maar lastig met bevoorrading en vragen om een druktepunt. De front of house zoals nu is afgekeken van RaR waar het een zeer succesvolle verandering was. Bij het grote veld van Pinkpop bis dit imo de beste oplossing. Je hebt nu tot op het Brand terras zicht op mainstage, dat was met het oude front of house wel anders...

Wat betreft de rock... Het is idd zo dat gitaren en Pinkpop doorgaans een goed huwelijk zijn, zoals ik al vaker gezegd heb.
Maar Pinkpop zal ook altijd gevarieerd blijven programmeren, dat zie ik overigens als sterk punt. Andere noemen het 'geen richting' maar ik noem het een gevarieerde lineup.
Het aanbod voor volgend jaar is sowieso anders, als Pinkpop / Mojo kan meeliften met andere LiveNation festivals komt dat helemaal goed. Zoals ik ook al zei in het Pinkpop 2020 topic.
Download FR is laatste weekend mei, RaR/RiP eerste weekend juni, Download UK tweede weekend juni. Pinkpop kan in 2020 makkelijk samenwerken met RaR/RiP maar ook met Belgische LiveNation. Enige wat buiten de boot valt is Rammstein die buiten LiveNation geboekt worden. Aangezien ik een volle vijver verwacht voor Mojo zal imo een beroep op Rammstein voor Pinkpop niet nodig zijn, wat eigenlijk het vermoeden op een los concert versterkt. Met Muse heel hoog in mijn verwachtingen voor enkele festivals, heb ik het idee dat naast Muse nog twee nieuwe headliners voor Pinkpop komen (imo acts die nog niet op Pinkpop geheadlined hebben) wat de lineup Pinkpop-wise zou moeten versterken. Laten we wat album releases van Festival-headliners in de gaten gaan houden, Pinkpop 2020 gaat imo een goed jaar tegemoet. Al hoop ik dat ze net zo goed niet volledig uitverkopen, want wat is dat lekker op het terrein!?!
Althans, mijn idee er achter....
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.553
Barren moet je er overigens helemaal niet achter maken, dat is alleen maar lastig met bevoorrading en vragen om een druktepunt.

Op Werchter werkt dat prima hoor. Je moet er niet naast gaan staan als je rustig van de show wilt genieten, maar als je een stukje uitwijkt heb je nergens last van. En het is ideaal zo'n centrale bar te hebben. Blinde vlek heb je toch al, vanwege de flink grote front of house, maar er is genoeg ruimte om uit te wijken naar de zijkanten dus dat is niet echt een probleem. Wellicht staat het hele zootje ook wat verder naar achteren dan op Pinkpop, maar dat weet ik niet zeker.
 

thedude182

Playlistbediener
11 dec 2013
47
1


De 2 kleine FOH tenten zijn een redelijke verbetering t.o.v. geluidstoren. Dit komt grotendeels door de lengte van het veld. Op Noord podium zou dit juist negatief uitpakken.
Maar bij hoofdpodium redelijk positief vergeleken met een geluidstoren. Wegens hoogteverschil (hogere zijkanten van veld) en zichtlijnen die nu beter zijn voor de mensen die redelijk vooraan willen staan in 'the line of fire'. , afijn laat ik een schets maken. We zijn van een complete waste of space naar een suboptimale oplossing geupgraded. Voor Zuid Podium een goede zet imo.




 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
nou, complimenten voor deze uitleg thedude182

en idd, het hoogteverschil op Noord had ik niet bij stilgestaan. Dat zou dan niet voordelig werken, aha... Scheelt natuurlijk ook wel dat het gedeelte Noord niet zo diep is en het hoofdveld bij main juist profiteert van deze opzet met de lengte.

mooie schets ook!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Duidelijke uitleg en inzicht in de zichtlijnen, dank daarvoor.

Voor mij blijft het alsnog een bron van irritatie dat ze ver naar voren en relatief dicht in het midden zijn geplaatst. Juist omdat het veld zo langwerpig is wordt er veel zicht weggenomen en heb je er toch wel last van. Dit omdat mensen dan via die blinde vlek instromen naar plekken waar wel zicht is en het zo druk aanvoelt - terwijl er een meter naar rechts of links wel plek is. Met twee huisjes heb je dan 4 lijnen waarover dit fenomeen plaats vindt.

Van mij mogen die huisjes (veel) verder naar achter en de zijkant toe, dan heb je aanzienlijk meer mensen die vrij zicht hebben. En dit zou ook moeten kunnen, in mijn beleving staan ze op andere festivals allemaal verder weg. Of wordt dit opgelost door een bar achter die huisjes te plaatsen, of die huisjes op pilaren te plaatsen. Kan me de oude situatie niet goed herinneren maar vindt de blinde vlekken - zeker in vergelijking met andere festivals - alsnog een verbeterpunt.

Hier een illustratie van de situatie: https://www.npo3fm.nl/images/2018/06/18_16ec64c654_28948088588_79b452ce28_o.jpg

Is het echt nodig die twee huisjes zo te plaatsen?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken