Daarmee is het publiek ook veranderd. En sindsdien is de programmering ook iets meer een allegaartje geworden. De laatste jaren kan letterlijk bijna alles, zoals Eloelo terecht opmerkt. En daarmee hebben ze sommige mensen (waaronder ik) vervreemd van het festival en daarvoor in de plaats zijn nieuwe andere fans opgestaan. Dat is verder ook helemaal prima: als iets niet meer past, kijk je verder. Al vond ik dat in het begin wel lastig, want Pinkpop voelde ook een beetje van mij. Gevoelsmatig vind ik het echt niet kunnen: Borsato of Meeuwis op Pinkpop. Maar dat komt door mijn herinneringen aan hoe het festival ooit was, daar passen deze artiesten totaal niet tussen. Maar zoals het festival nu is, kan dat gewoon..
Nou, commentaar op bepaalde acts is altijd geweest.
Voorbeelden als Doe Maar die bekogeld zijn met appels, Anouk bekogeld met eieren...
Er zijn er genoeg, omdat mensen het niet bij Pinkpop vinden passen...
Maar wat is niet passen?
Ik denk meer dat het is "ik zie het niet voor me / zie het niet gebeuren / kan het me niet voorstellen"
Maar zoals in het Marco Borsato verhaal, als je het ziet als Nederpop, valt er echt is voor te zeggen.
Pinkpop is ook nooit een genre festival geweest. Het is altijd geweest met meerdere genre's.
Jan boekte zelf, reggae, rock, ska noem maar wat er in die tijd populair was, wat er op radio populair was en waar grote potentie in gezien werd. maar misschien met te veel eigen voorkeur...
Toen Mojo kwam na 1986 en nog meer na 2005 kan je niet zeggen dat er iets is veranderd qua acts.
Het is nog altijd meerdere genre's en het is nog altijd wat er op radio populair is en het is ook nog altijd waar grote potentie in gezien word door Mojo.
Dan kan het nog altijd zijn dat veel mensen het daar niet mee eens zijn, omdat het een aantal genre's zijn en met meer acts komt ook meer commentaar omdat de kans dat iets wat niet in het straatje is op affiche staat ook groter is. Het wordt afgestempeld als allergaartje en als geen richting...
Laten we eerlijk zijn, de meeste festival forums is niet de plek waar de populaire radionamen van Mojo ook populair zijn.
Ik zie het altijd als veelzijdig.... dat is niet iets van de laatste jaren?
Wat wel is is dat het festival is gegroeid van 1 dag naar 3 dagen en van 7 acts naar circa 60 acts.
Als je dan een veelzijdige lineup hebt met verschillende genre's, dan is dus de kans van iets wat je niet leuk vind steeds groter.
Stond er met 7 acts er wel 1 bij die op commentaar kon rekenen, zijn het er tegenwoordig 10 die op commentaar kunnen rekenen.
En waar wordt de nadruk op gelegd en het meest over gesproken, waar commentaar op is natuurlijk.
Want een prima bandje dat gewoon oke is, daar gaat niemand lang over doorpraten.
Pinkpop is gewoon, hoge bomen vangen veel wind....