Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

ik vind wel grappig dat je een komst van Davina Michelle verdedigen kan op 1 hit, als Duurt te lang. Iets waar ik het niet mee eens ben…
Maar ondertussen een artiest als Borsato met een bak aan Nederlandse hits.

feitjes: Borsato zit, zoals dat heet, 27 jaar in het vak. Het aantal hoogtepunten in zijn carrière is groot; zo stond hij, sinds de opening in 2012, al twintig keer in de Ziggo Dome (“dat is eigenlijk ongelooflijk”), negen keer in De Kuip, vijftien keer in het GelreDome, 20 keer in Rotterdam Ahoy en meer dan vijftig keer gaf Borsato een concert in het Sportpaleis in Antwerpen, nu 5 keer uitverkochte Kuip.

Wat ik niet snap in deze discussie, hoe het mogelijk is dat iemand hem ziet als volkszanger?
Dat krijg ik niet rond in mijn hoofd, het is naar mijn mening het soort Nederlandse popmuziek dat past op Nederlandse Pop festivals, nou ik denk dat Pinkpop een festival is dat past bij dit soort Nederlandse popmuziek.

Kan je het slechte muziek vinden of niet passen, maar op Pinkpop zeg nooit nooit.
Ik blijf er bij, naar mijn mening valt het onder popmuziek als Doe Maar of Blof. Dan kan het dus makkelijk gebeuren naar mijn mening, leuk of niet, maar plausibel.
Zijn status van uitverkoop stadions zet hem in lijn van bijvoorbeeld Kensington, degene die jij notabene verdedigd als headliner. Sub spot maximaal, dat zie ik Borsato ook wel innemen.
Een uur, hier de setlist van Boutique op Werchter afgelopen jaar, dat kan makkelijk op Pinkpop.

https://www.setlist.fm/setlist/marco-borsato/2017/festival-park-werchter-werchter-belgium-6be40e0e.html

Benieuwd hoe de reacties na Lookerse zijn deze zomer…
Hij heeft al een fikse lijst aan grotere festivals staan, Pinkpop ontbreekt nog net.

Davina Michelle staat ergens op het derde podium halverwege de dag, dát is m.i. het punt waarom ik daar geen moeite mee had. Guus Meeuwis vond ik ook kut, maar goed, om 4u 's middags kan ik het nog wel handelen.

Ik vind de pro Marco argumenten naast dat hij stadions uitverkoop nou ook niet grandioos. Ja, zijn muziek staat in de top 2000; net als heel veel zooi, sorry subjectief, maar in ieder geval net als heel veel andere muziek die nooit op Pinkpop of een ander festival zal staan.
.
Feitelijk stond Borsato afgelopen paar jaar op onder andere Nirwana, Werchter Boutique, Rock Zottegem, Appelpop, Suikerrock, Lookerse (paar zelfs meermaals)…
Leg me aan de hand van deze festivals uit, waarom Pinkpop niet zou kunnen?
Lijkt me goed in lijn te passen

Ik vind de pro Marco argumenten naast dat hij stadions uitverkoop nou ook niet grandioos. Ja, zijn muziek staat in de top 2000; net als heel veel zooi, sorry subjectief, maar in ieder geval net als heel veel andere muziek die nooit op Pinkpop of een ander festival zal staan.

Je zegt dat Rood goed gecompenseerd is, dat vind ik niet, daarnaast een tekst die een kleuter had kunnen verzinnen, maar dat is nog het mooiste; zelfs die teksten verzint ie niet zelf.

En tuurlijk hebben Bruno Mars en Pink ook nummers die makkelijk zijn en waar je geen Mozart voor hoeft te zijn, maar dat betekent niet dat het muzikanten zijn die mijlenver boven Marco staan, of ze nou in het Engels of Koeterwaals zingen.

Het Nederlandstalige is wat mij betreft absoluut niet het probleem. Sterker nog, ik waardeer heel veel Nederlandstalige muziek. Vind het ook een enorm gemis dat Spinvis nooit geboekt wordt.
Nee klopt, maar ik zeg ook niet dat Marco daar zóveel boven staat, maar ook zeker niet zóveel daar onder. Dus kan hij prima op Pinkpop staan, toch? En ja de top 2000, als je vanaf de oprichting daarvan met meerdere songs elk jaar erin staat, dan hoef je het niet leuk te vinden, hoeft het anderzijds ook zeker niet speciasl of geweldig te zijn, maar die liedjes hebben toch enigzins status dan, en die staan er niet "zomaar" in.

Waar wordt die Davina goed gepraat dan? Ik ken ze niet, maar afgaande op letterlijk alle reacties op haar komst heb ik gekozen om het zo te houden.

Oasiss wrote:
.

Feitelijk stond Borsato afgelopen paar jaar op onder andere Nirwana, Werchter Boutique, Rock Zottegem, Appelpop, Suikerrock, Lookerse (paar zelfs meermaals)…
Wanneer Borsato in België op festivals speelt is dat in 99% van de gevallen op de familiedag, niet zelden in combinatie met acts als clouseau en Kristoff.
Pinkpop kan je dan echt niet vergelijken.

Oasiss wrote:
.

Rock Zottegem, Suikerrock en die NL dag van de Lokerse wil je niet als referentie denk ik. Die boeken vaak afwijkende namen en dingen die niet (meer) relevant zijn voor de grote majors. Zonder grap: die festivals boeken K3 ook.

DennisvdBr wrote:

Oasiss wrote:
.

Wanneer Borsato in België op festivals speelt is dat in 99% van de gevallen op de familiedag, niet zelden in combinatie met acts als clouseau en Kristoff.
Pinkpop kan je dan echt niet vergelijken.
Werchter Boutique was alles behalve een familie dag...
Ik denk dat een dag Boutique behoorlijk aansluiting heeft op Pinkpop, al helemaal als Nederlandse artiesten.

We zijn gearriveerd in Limboland...nog een half uurtje tot de airbnb. Nu bordje met de tunnel Swalmen. Lekker vandaag en vrijdag chillen en morgen de trappen af.

Ik zei 99%.
Maar dan nog, samen met Robbie Williams, Stan Van Samang, en Nielsje de Stadsbader... Je moet het maar willen.

Ik zei 99%.
Maar dan nog, samen met Robbie Williams, Stan Van Samang, en Nielsje de Stadsbader… Je moet het maar willen.

Dat is de definitie van een familiedag imo.

Valt ook niet te snappen, want Borsato is gewoon geen volkzanger. Meeuwis is dat wel wat meer ja, want ja die organiseert, in tegenstelling tot Borsato in de Kuip, wel een zuipachtiger festival met Groots met een zachte G. Maar ook die heeft liedjes als “het is een nacht”, “tranen gelachen”, “geef mij je angst”.

Wat is het verschil tussen Marco in de Kuip, Meeuwis zijn Groots en de Toppers? Het zijn alle drie grootschalige meezingfestijnen vol gastacts waar mensen komen om te zuipen en om mee te lallen. Geen mens gaat daarheen voor een avondje concert. Imo 1 pot nat.

Zowel Meeuwis als Borsato, Joling en Gordon en Froger, Jeroen van der Boom en Borsato kun je imo onder volkszangers scharen trouwens.

"Een volkszanger is een vertolker van (levens)liederen die veel fans heeft onder het volk. Vaak zingen volkszangers over dagelijkse problemen waarbij ze gebruikmaken van meezingers en makkelijk in het gehoor liggende melodieën. "

Interessante discussie, denk dat Marco Borsato inderdaad wel de status heeft die de enthousiastelingen hem hier toedichten. Dat blijkt ook uit de genoemde stadions en concertzalen die Marco uitverkoopt.

Maar de vraag is meer of je hem als organisatie van Pinkpop (of groot meerdaags festival) wel moet willen boeken, gezien het wel een buitenbeentje in de programmering gaat zijn. Fans van Marco lopen - gechargeerd gezegd - niet direct warm voor typische festivalacts en festivalbezoekers hebben - over het algemeen - geen hoge pet op van Marco.

Daarom denk ik dat het eventueel boeken van Marco een mismatch is. Maar op Pinkpop verbaast me niets meer en als ze steeds moeilijker aan stadionacts komen..

De vergelijking met Blof en Doe maar gaat mijn inziens niet helemaal op, gezien dat bands zijn die een eigen repertoire schrijven.

Nielson is ook zo'n Nederlandse volkszanger die niet op Nederlandse festivals te vinden is?

Nielson is ook zo’n Nederlandse volkszanger die niet op Nederlandse festivals te vinden is?

Het gaat er volgens mij in deze discussie niet zo zeer om dat Nederlandse acts niet op Pinkpop horen. Nielson past bv prima op Pinkpop. Davina speelt een halfuurtje in de tent. Ook nog wel prima al had iemand met meer eigen materiaal die spot daar eerder verdient.

Ruben vergeleek Borsato met headliners als P!nk en Bruno Mars en zei dat hij daarin geen verschil zag. Dus Borsato als headliner is hetzelfde als Bruno Mars als headliner. Of Borsato maakt dezelfde soort muziek als Mars en P!nk. En daar kan ik me gewoon niet in vinden. Met Borsato hoog op je lineup als groot festival sla je imo een modderfiguur.

Nielson, Doe Maar en Blof zijn imo trouwens niet met Borsato te vergelijken. Zij maken wel hun eigen muziek. Doe Maar is volgens mij ook geen pop maar skaband.

DennisvdBr wrote:
Nielson is ook zo’n Nederlandse volkszanger die niet op Nederlandse festivals te vinden is?

Het gaat er volgens mij in deze discussie niet zo zeer om dat Nederlandse acts niet op Pinkpop horen. Nielson past bv prima op Pinkpop. Davina speelt een halfuurtje in de tent. Ook nog wel prima al had iemand met meer eigen materiaal die spot daar eerder verdient.

Ruben vergeleek Borsato met headliners als P!nk en Bruno Mars en zei dat hij daarin geen verschil zag. Dus Borsato als headliner is hetzelfde als Bruno Mars als headliner. En daar kan ik me gewoon niet in vinden.

Nielson, Doe Maar en Blof zijn imo trouwens niet met Borsato te vergelijken. Zij maken wel hun eigen muziek.
zullen we iedereen die geen eigen muziek maken van alle affiches afstrepen?

Kom on, dat is het slechtste argument van de hele avond!

Ik heb meer het idee dat er kosten wat kost een ontkenning is dat Borsato op Pinkpop kan.
Dat vind ik toch raar.
Het soort popmuziek kan wel, maar omdat hij het zelf niet schrijft kan het niet?

Feitelijk;
het soort festivals waar hij in Nederland staat en het feit dat hij op Boutique stond (wat behoorlijk aansluiting heeft met Pinkpop) en het soort Nederlandse popmuziek dat hij maakt met daarbij de volksstammen die een kaartje voor hem kopen. Is in mijn optiek meer dan genoeg argumenten om het als zeer plausibel te zien dat Borsato binnen een paar jaar een keer een mainstage spot op Pinkpop pakt (maximaal sub).
Het meekomen met Van Buuren, lijkt mij een aanknopingspunt tot gesprek backstage....

Tja.

Met Marco als sub of headliner zou imo echt het dieptepunt bereikt zijn. Da's hetzelfde als Frans Bauer als sub.
Misschien hebben we dan over een paar jaar zelfs een lijstje headliners met daarop Borsato - Kensington of Anouk - De Toppers?

Ik zie zelf ook weinig vergelijking tussen familiefestival Boutique en Pinkpop moet ik zeggen.

Tja.

Met Marco als sub of headliner zou imo echt het dieptepunt bereikt zijn. Da’s hetzelfde als Frans Bauer als sub.
Misschien hebben we dan over een paar jaar zelfs een lijstje headliners met daarop Borsato – Kensington of Anouk – De Toppers?

Ik zie zelf ook weinig vergelijking tussen familiefestival Boutique en Pinkpop moet ik zeggen.
Nee wissel Kensington maar voor Ariane Grande en de Toppers voor Jay-Z, dan kun jij voor 4 euro via ticketswap naar je meest geliefde festival.

Tja.

Met Marco als sub of headliner zou imo echt het dieptepunt bereikt zijn. Da’s hetzelfde als Frans Bauer als sub.
Misschien hebben we dan over een paar jaar zelfs een lijstje headliners met daarop Borsato – Kensington of Anouk – De Toppers?

nu overdrijf je wel heel erg!!!!!
Frans Bauer is heel iets anders als Borsato. De Toppers is totaal geen Pinkpop materiaal.
Anouk, Kensington en Borsato zullen maximaal sub spot innemen op Pinkpop.
Boutique is geen familie festival, kijk naar de lineups in vergelijking met Pinkpop.

Wel realistisch blijven...

Tja.

Nu ben je wel echt bewust aan het overdrijven, volgens mij. Marco Borsato vergelijken met Frans Bauer...

Ik ga op jullie argumenten af.
Borsato speelt in grote arena's. Bauer speelde eerder in een uitverkocht Sportpaleis in Antwerpen en uitverkochte concerten in Ahoy Rotterdam.
Borsato staat in de Top 2000. In de Top 2000 edities van 1999 tot en met 2018 staat Heb Je Even Voor Mij van Frans Bauer uit het jaar 2003.
Zowel Bauer als Borsato zijn volkszangers.

Ja goed, het is misschien een beetje overdreven, maar ik vind beide niet passen op Pinkpop. Zeker niet als sub of als headliner.

Timmetje wrote:
Tja.

Nee wissel Kensington maar voor Ariane Grande en de Toppers voor Jay-Z, dan kun jij voor 4 euro via ticketswap naar je meest geliefde festival.

Zullen we het wel gewoon even inhoudelijk houden ipv op de man te spelen? Want ik zie echt op geen enkele manier in hoe deze opmerking ook maar iets toevoegt aan de discussie. ;-)

Users who are viewing this thread