Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.419
6.084
Timmetje wrote:
Ik vind The Cure en Fleetwood Mac inderdaad geen main stream bands. Veronica draait zowel The Cure als Fleetwood ook amper op de radio trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat mensen die met name mainstream muziek luisteren zoveel nummers van FM en The Cure kennen. Wat Hannibal ook zegt. Ik kom bij FM niet verder dan Sweet Little Lies en Go Your Own Way en bij The Cure (voordat ik jou Spotify list luisterde) niet verder dan Boys Don’t Cry, A Forest en Friday in Love. Van Mumford ken ik niets.

Maar misschien zitten we er daarin wel compleet naast en heb je gelijk.

Het zou voor mij iig de slechte kaartverkoop verklaren.

Man, dat jullie nog zover komen bij The Cure. Ik ken alleen Close To Me, en zelfs dat vind ik niet heel geweldig. Bij Fleetwood Mac kom ik dan wel weer een stuk verder en van Mumford & Sons ken ik er ook wel een paar oudere nummers, al trekt me dat ook niet helemaal. Zal ze wel mee ‘zingen’ zaterdag, maar niet van harte.
Zal wel ook meespelen dat ik meer rock en metal luister i.p.v. de meer popachtige muziek.

Wel benieuwd: Hoe kijk jij tegen de headliners aan? Zin ze te bekijken of is het meer een ''ik ga er wel staan maar ga vooral voor het dagprogramma''?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.480
10.487
wenteldave wrote:

Timmetje wrote:
Ik vind The Cure en Fleetwood Mac inderdaad geen main stream bands. Veronica draait zowel The Cure als Fleetwood ook amper op de radio trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat mensen die met name mainstream muziek luisteren zoveel nummers van FM en The Cure kennen. Wat Hannibal ook zegt. Ik kom bij FM niet verder dan Sweet Little Lies en Go Your Own Way en bij The Cure (voordat ik jou Spotify list luisterde) niet verder dan Boys Don’t Cry, A Forest en Friday in Love. Van Mumford ken ik niets.

Maar misschien zitten we er daarin wel compleet naast en heb je gelijk.

Het zou voor mij iig de slechte kaartverkoop verklaren.


Man, dat jullie nog zover komen bij The Cure. Ik ken alleen Close To Me, en zelfs dat vind ik niet heel geweldig. Bij Fleetwood Mac kom ik dan wel weer een stuk verder en van Mumford & Sons ken ik er ook wel een paar oudere nummers, al trekt me dat ook niet helemaal. Zal ze wel mee ‘zingen’ zaterdag, maar niet van harte.
Zal wel ook meespelen dat ik meer rock en metal luister i.p.v. de meer popachtige muziek.

Wel benieuwd: Hoe kijk jij tegen de headliners aan? Zin ze te bekijken of is het meer een ”ik ga er wel staan maar ga vooral voor het dagprogramma”?

Op die vraag kon je wachten. Allereerst ga ik alleen op de zaterdag en niet het gehele weekend, wegens mijn vriendengroep, zoals eerder vermeld. Was zelf ook op de maandag gegaan, als je dat nog niet had opgemaakt uit mijn eerdere berichten.
Desalniettemin:
- Mumford & Sons: Meh. Heb er wel zin in, daar niet van, maar ik richt me meer op het dagprogramma. Vooral zin in Elbow, Mt. Atlas (harde opening, altijd fijn) en Halestorm. Mumford & Sons is dan een matige, toch wel vermakelijke, afsluiter voor de zaterdag. Sterker nog, waarschijnlijk moet ik nog eerder weg om m'n trein te halen. Gelukkig zou ik dat geen grote ramp vinden.
- The Cure: Ik denk dat ik deze dag gewoon volledig uit m'n programma geschrapt had. Kravitz had ik met al het plezier naar geluisterd, ook al ken ik maar een paar van z'n nummers. Artiesten als Boef, Die Antwoord, Kraantje Pappie en Van Buuren kunnen me totaal niet bekoren. Wellicht vroeg m'n nest opgezocht...
- Fleetwood Mac: Puik boeking. Daar had ik zeker bij willen staan. Er staat gewoon een ijzersterk programma op de maandag, naar mijn mening. Tenacious D (zo zonde dat ik ze niet kan zien), Bring Me The Horizon, Slash & Myles Kennedy, The Marcus King Band. Ik had me wel kunnen vermaken op deze dag. Over het algemeen zou ik hier voor de dagprogrammering komen met Fleetwood Mac als een fantastische afsluiter.

Heb je zo een beetje een beeld?
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.852
8.444
Ik vind The Cure en Fleetwood Mac inderdaad geen main stream bands. Veronica draait zowel The Cure als Fleetwood ook amper op de radio trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat mensen die met name mainstream muziek luisteren zoveel nummers van FM en The Cure kennen. Wat Hannibal ook zegt. Ik kom bij FM niet verder dan Sweet Little Lies en Go Your Own Way en bij The Cure (voordat ik jou Spotify list luisterde) niet verder dan Boys Don’t Cry, A Forest en Friday in Love. Van Mumford ken ik niets.

Maar misschien zitten we er daarin wel compleet naast en heb je gelijk.

Het zou voor mij iig de slechte kaartverkoop verklaren. Voor de meesten hier lijkt het een topaffiche, voor de meer mainstream festivalfan lijkt het vermoedelijk allemaal maar vaag en alternatief.

Cure nummers die heel bekend zijn: A Forest, Close To Me, Inbetween Days, Friday I'm In Love, Just Like Heaven, Lullaby, Boys Don't Cry (en misschien ook Lovesong, Pictures Of You en Lovecats).

Fleetwood nummers die heel bekend zijn: Don't Stop, Go Your Own Way, Little Lies, Everywhere, Big Love, Dreams, The Chain (en misschien ook Rhiannon)

Dit zijn echt top 2000 nummers die je echt wel vaak hoort om de meeste radiostations. En dat je geen Mumford nummers kent, vind ikwel opvallend. Ben zelf geen fan, maar zelfs ik ken er een drietal hits van.

En trouwens: Pinkpop mag nog blij zijn dat ze The Cure hebben, dat is nog de headliner die de meeste tickets verkoopt. Daar ligt het zwakke punt niet eens. Van de 3 headiners ligt The Cure ook het meest in de rock hoek natuurlijk.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.480
10.487
Altijd leuk om te lezen hoe mensen hun dag indelen dus zeker!!!!

Gelukkig maar. Je zou wel kunnen stellen dat ik me niet helemaal thuis voel op de zaterdag (of op Pinkpop in z'n algemeenheid), maar ja. We moeten het er maar mee doen.
Om te weten hoe ik m'n dag ga indelen, moet dat tijdschema wel bekend worden, natuurlijk. Ik zit hier als een ongeduldige Johannes achter m'n beeldscherm, wetende dat zoiets buiten mijn macht ligt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.419
6.084
Timmetje wrote:
Ik vind The Cure en Fleetwood Mac inderdaad geen main stream bands. Veronica draait zowel The Cure als Fleetwood ook amper op de radio trouwens. Kan me ook niet voorstellen dat mensen die met name mainstream muziek luisteren zoveel nummers van FM en The Cure kennen. Wat Hannibal ook zegt. Ik kom bij FM niet verder dan Sweet Little Lies en Go Your Own Way en bij The Cure (voordat ik jou Spotify list luisterde) niet verder dan Boys Don’t Cry, A Forest en Friday in Love. Van Mumford ken ik niets.

Maar misschien zitten we er daarin wel compleet naast en heb je gelijk.

Het zou voor mij iig de slechte kaartverkoop verklaren. Voor de meesten hier lijkt het een topaffiche, voor de meer mainstream festivalfan lijkt het vermoedelijk allemaal maar vaag en alternatief.

Cure nummers die heel bekend zijn: A Forest, Close To Me, Inbetween Days, Friday I’m In Love, Just Like Heaven, Lullaby, Boys Don’t Cry (en misschien ook Lovesong, Pictures Of You en Lovecats).

Fleetwood nummers die heel bekend zijn: Don’t Stop, Go Your Own Way, Little Lies, Everywhere, Big Love, Dreams, The Chain (en misschien ook Rhiannon)

Dit zijn echt top 2000 nummers die je echt wel vaak hoort om de meeste radiostations. En dat je geen Mumford nummers kent, vind ikwel opvallend. Ben zelf geen fan, maar zelfs ik ken er een drietal hits van.

En trouwens: Pinkpop mag nog blij zijn dat ze The Cure hebben, dat is nog de headliner die de meeste tickets verkoopt. Daar ligt het zwakke punt niet eens. Van de 3 headiners ligt The Cure ook het meest in de rock hoek natuurlijk.

Ik had van Inbetween Days, Just Like Heaven, Lovesong, Lullaby, Pictures of You en Lovecats voordat ik naar jou lijst geluisterd had echt nooit gehoord. Hetzelfde geldt voor het rijtje Fleetwood op Go Your Own Way en Little Lies na. Maar misschien zegt dat wel meer over mij dan de average Pinkpop ganger / mainstream muziek luisteraar. Heb zelf of Veronica of Sky opstaan en daar worden beide amper gedraaid.

Ik denk zelf dat van alle bands toch de combo Ezra - Mumford de meeste mensen naar Landgraaf trekt, gevolgd door Fleetwood en Armin en Tenacious D.
Over een paar weken weten we het!
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.279
5.629
Ik denk zelf dat van deze drie headliners toch de combo Ezra – Mumford de meeste mensen naar Landgraaf trekt.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik denk dat The Cure en FM wel degelijk meer publiek trekken. Want waarin ik Matt zijn punt wel onderteken, is dat het enorme grote en "bevestigde" namen zijn die over de jaren heel wat hits hebben gehad, en een grote fanbase hebben opgebouwd. Meer dan Mumford en Ezra. En dus ook meer mensen tickets doen kopen.

Enige wat ik zelf zie, is dat de classics buiten hun fanbase om minder bekend zijn, en dus niet de algemene aantrekkingskracht van een Rammstein of Coldplay hebben. Maar dat is weer een ander verhaal. Vind het zelf nog steeds twee zeer sterke headliners!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.419
6.084
Het zijn absoluut sterke headliners, daar ben ik het mee eens. Maar ik weet niet of het de headliners zijn die PP nodig heeft om een festival uit te verkopen juist doordat buiten hun fanbase om voor mainstream muziekliefhebbers weinig aantrekkingskracht heeft.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.852
8.444
Ik denk zelf dat van alle bands toch de combo Ezra – Mumford de meeste mensen naar Landgraaf trekt, gevolgd door Fleetwood en Armin en Tenacious D.
Over een paar weken weten we het!

Nope, integendeel. ;-) Daar zijn gewoon cijfertjes van hé. De zondag verkoopt gewoon veruit het best.

Armin is trouwens niet echt een ticket seller gok ik. Als we het dan toch over combo's moeten hebben, zal de combo Kravitz/Cure de meeste tickets verkopen, gok ik. Het veld zal na The Cure een stuk leger zijn voor Armin. 30-40-50ers zijn nu eenmaal kapitaalkrachtiger dan tieners en twintigers.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.279
5.629
Het zijn absoluut sterke headliners, daar ben ik het mee eens. Maar ik weet niet of het de headliners zijn die PP nodig heeft om een festival uit te verkopen juist doordat buiten hun fanbase om voor mainstream muziekliefhebbers weinig aantrekkingskracht heeft.

Ja dan zitten we wel op een lijn daarover. Alleen heeft Mumford, naast matige aantrekkingskracht buiten hun fanbase, denk ik ook een kleinere fanbase dan de classics. In ieder geval binnen de wat meer volwassen doelgroep waar Pinkpop meestal op uitverkoopt. Ze hebben meer jonge fans, maar die zijn vaak niet zo gek van ze dat ze ervoor naar een festival gaan, of hebben daar de mogelijkheid niet toe. Anders dan bijvoorbeeld een Bieber, die dan wel weer heel veel kaarten verkoopt. Mumford heeft niet die mate van populariteit bij de jeugd, en ook niet zoveel onder ouder publiek, dus dan winnen FM en The Cure toch de populariteitscontest denk ik.

Naamsbekendheid geeft nog niet de doorslag voor ticketverkoop, om het anders te zeggen. Daar moet je meer toegewijde fans voor hebben denk ik.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.419
6.084
Ja, daar hebben jullie idd dan ook wel weer gelijk in. Misschien was mijn beeld wat vertekent door al dat Mumford nieuws deze week.

Het is iig sneu dat de verkoop tegenvalt. Helemaal gezien Pinkpop dit jaar het beste dagprogramma in jaren heeft. Had wel het bordje uitverkocht verdient.

Zou het ook met Werchter te maken kunnen hebben? Even duur en een dagje langer en daarbij The Cure én TOOL? Of zit daar niet zoveel overlap in?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.000
6.047
Helemaal gezien Pinkpop dit jaar het beste dagprogramma in jaren heeft.
dat is imo een kwestie van interpretatie, vooral gebaseerd op de meningsvorm over de bands die er afgelopen jaar stonden
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.091
299
Timmetje wrote:
Het zijn absoluut sterke headliners, daar ben ik het mee eens. Maar ik weet niet of het de headliners zijn die PP nodig heeft om een festival uit te verkopen juist doordat buiten hun fanbase om voor mainstream muziekliefhebbers weinig aantrekkingskracht heeft.

Ja dan zitten we wel op een lijn daarover. Alleen heeft Mumford, naast matige aantrekkingskracht buiten hun fanbase, denk ik ook een kleinere fanbase dan de classics. In ieder geval binnen de wat meer volwassen doelgroep waar Pinkpop meestal op uitverkoopt. Ze hebben meer jonge fans, maar die zijn vaak niet zo gek van ze dat ze ervoor naar een festival gaan, of hebben daar de mogelijkheid niet toe. Anders dan bijvoorbeeld een Bieber, die dan wel weer heel veel kaarten verkoopt. Mumford heeft niet die mate van populariteit bij de jeugd, en ook niet zoveel onder ouder publiek, dus dan winnen FM en The Cure toch de populariteitscontest denk ik.

Naamsbekendheid geeft nog niet de doorslag voor ticketverkoop, om het anders te zeggen. Daar moet je meer toegewijde fans voor hebben denk ik.

Mee eens.

Vraag me ook serieus af hoeveel fans Fleetwood Mac (ook na het vertrek van Mick) af zullen reizen voor een festival. Daar staat tegenover dat veel muziekliefhebbers/ pinkpopbezoekers deze act wel graag zien.

Wat Mumford & Sons betreft: hun laatste album heeft niet echt een hit opgeleverd, wat voor de populariteit en bekendheid wel wat uitmaakt. Er zijn weinig 'nieuwe fans' mee gemaakt, of oude fans die opnieuw enthousiast zijn geworden. De band is de laatste jaren veel in Nederland te zien geweest, en ook staat er voor deze week nog een (wel uitverkocht) optreden in Ziggo Dome. Denk persoonlijk dat Pinkpop wacht tot na deze show met een volgend persmoment.

The Cure heeft wel een fanbase die de de weg naar een festival weet te vinden, maar kan dan weer minder op waardering van een vaste Pinkpopbezoeker rekenen vermoed ik. Dat was ook een beetje de sfeer in maart tijdens de perspresentatie in Paradiso. Stonden er in 2012 ook al als headliner.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.419
6.084
Wat misschien wel meetelt is dat tickets voor Mumford in Ziggo op naam werden verkocht. Is via Swap bijvoorbeeld geen doorverkoop mogelijk. Dit betekent dat een groot gedeelte van de mensen die naast tickets grepen (en dat zullen er best wat zijn) richting Landgraaf vertrekken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.000
6.047
Al met al... ik hoop persoonlijk dat de vvk rond de 70 duizend blijft hangen.
30 duizend weekenders, 20 duizend op zondag en 15 duizend op zaterdag en maandag.
45 a 50 bezoekers per dag, dat is als "op en neer loop bezoeker" fijn op en neer lopen langs mijn spoorboekje.

Al had ik met deze headliners en deze subs best hogere verkoopcijfers bij het openingsweekend van de vvk verwacht.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.000
6.047
Poster PP2019 zit in de bestelling.
Munt en Collector ticket in huis.
Hoedje is besteld en ticket om het op terrein af te halen ligt klaar.
...en deze jongens zijn nu ook compleet
 

Jack1617899544

Gouden Tip
30 sep 2014
333
1
Hey allemaal,

Vanuit All Things Loud mag ik kaarten verloten voor George Ezra in de Ahoy volgende week! Mocht je mee willen doen (omdat ie leuk is/omdat Landgraaf te ver is/want Budapest) hoop ik dat het niet erg is als ik de link even hier deel: https://www.allthingsloud.com/win-tickets-george-ezra-rotterdam/

(mocht dat niet dan mag je deze post verwijderen!)

 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Poster PP2019 zit in de bestelling.
Munt en Collector ticket in huis.
Hoedje is besteld en ticket om het op terrein af te halen ligt klaar.
…en deze jongens zijn nu ook compleet

Hoedje besteld?
Ik kan de hoed niet vinden in de shop. Koop hem wel op het terrein maar ben wel nieuwsgierig waar je m dan besteld hebt? ?
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.222
738
ik vind het dagprogramma erg sterk op pinkpop ,maar ik vind nog steeds dat mumford & sons gewoon geen headliner is.
en fleetwood mac ?? Die naam is de afgelopen 15 jaar niet 1 x voorbij gekomen als headliner en nu moeten we er ineens blij mee zijn.

ik ben erg benieuwd.

wordt wel tijd voor t blokkenschema, dan kunnen we echt gaan puzzelen
 
1 mei 2017
289
0
ik vind het dagprogramma erg sterk op pinkpop ,maar ik vind nog steeds dat mumford & sons gewoon geen headliner is.
en fleetwood mac ?? Die naam is de afgelopen 15 jaar niet 1 x voorbij gekomen als headliner en nu moeten we er ineens blij mee zijn.

Nou ja, in de periode dat Pinkpop nog een alternatief imago had zou je zo'n mainstream babyboomer band als Fleetwood Mac niet hebben verwacht.

Mumford & Sons blijven natuurlijk Mumford & SUCKS.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken