Pinkpop 2017 - Nieuws en geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Ik heb nagedacht over de vvk.
Ik denk dat het wel heel snel kan gaan.
De zaterdag heft alleen al met Justin Bieber, Martin Garrix en Kensington al het effect om binnen een half uur uit te verkopen.
Zondag, heeft nu bij Green Day ook nog Imagine Dragons en Sean Paul zo'n impact op een breed publiek, dat zal wel eens sneller kunnen gaan dan menigeen verwacht hoor.
Als ik de maandag zie, pak daar alleen al Biffy Clyro, System of a Down, Guus Meeuwis, Passenger, Live en Kings of Leon.
Dan verwacht ik dat die maandag ook in een half uur uitverkocht gaat zijn, door deze verschillende publiekstrekkers.
Ik denk dat een enkeling van jullie te veel kijkt naar de eigen mening over deze artiesten, ipv de inschatting van het Nederlandse-festivalpubliek.

Jan Smeets zei laatst nog dat hij verwacht 20.000 kaarten in eerste half uur te verkopen en 100.000 kaarten in eerste dag.
Nee.... Ik voorspel bij deze dat 100.000 kaarten in eerste half uur weg zijn!!!
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Zaterdag, dat geloof ik wel. Justin Bieber zou inderdaad best eens kunnen zorgen dat die dag snel uitverkoopt. Ik geloof dat we het daar allemaal wel mee eens zijn.
Zondag, natuurlijk is wat je zegt waar. Maar gaan de mensen zo snel bereid zijn om 95 euro te betalen voor die namen. Het gaat niet alleen om of bands groot zijn en veel publiek trekken, ze moeten wel het geld ervoor over hebben en wat ik al zei over Green Day dat er natuurlijk al een hoop fans naar de Ziggo-Dome zijn geweest, dat helpt natuurlijk niet,
Maandag, ja er staan zeker een hoop prima namen. Maar ook hier is de vraag of mensen het de 95 euro waard vinden. Ik gok dat het met de maandag ook wel goed kan gaan komen, zoals ik al een paar posts geleden zei.

Kortom je kunt best gelijk hebben maar een inschatting maken van het Nederlandse festivalpubliek is natuurlijk lastig. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog met concurrentie te maken van andere festivals dat moet je ook niet vergeten. In diezelfde periode heb je ook BKS, DTRH, Rock Werchter, Rock Am Ring/Rock Im Park om maar even een paar festivals in de buurt te noemen. Mensen kunnen hun geld ook maar een keer uitgeven. Dus ja je kan gelijk hebben maar het kan ook zijn dat jij het te rooskleurig inziet voor Pinkpop.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Allereerst: ik waardeer de bijdrage van WeckoJ. Hij is teleurgesteld in de programmering (zoals zovelen, anderen vinden de programmering prima, allebei even goed) en geeft zijn eigen mening. Hij onderbouwt het keurig en hij begint en eindigt met een positieve boodschap. Het is inderdaad een forum; gelukkig verschillen de meningen soms, anders wordt het wel erg saai ;-)....

Ik ben ook erg benieuwd naar de kaartverkoop voor de zondag. Het is naar mijn mening een bijzonder zwakke dag; het zou me verbazen als die hard gaat.

Om positief af te sluiten: de maandag vind ik alleszins een acceptabele dag voor Pinkpop. Niet voldoende voor mij persoonlijk om een dagkaart te kopen, maar ik vind het wel een dag waar een goede gedachte achter zit en aansluitend bij hoe Pinkpop vroeger programmeerde. En de zaterdagafsluiters vind ik mooie, gedurfde stappen om een ander publiek aan te spreken. Al ben ik niet onder de indruk van de rest van het programma die dag.

 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
1.016
169
Ik heb nagedacht over de vvk.
Ik denk dat het wel heel snel kan gaan.
Gij bent wel helemaal om he ? Nadat je gisteren door de Org in Paradiso in het zonnetje bent gezet .....Ik voorspel je bij deze dat Pinkpop 2017 helemaal niet gaat uitverkopen. en als dat wel zo is, ben ik heel blij voor ze dat ik ongelijk heb.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Er heerst totaal geen buzz of hype rondom pinkpop. Verkoopt nooit helemaal uit, sowieso de zondag niet. Maandag en weekend twijfelachtig.
 

Erni

Playlistbediener
17 dec 2016
34
0
weet je wat ik denk.
mojo= live nation .
rock wechter = live nation .
zowel pinkpop als wechter zitten dicht op elkaar en leken teveel op elkaar .
ik denk dat live nation wechter veder wil laten groeien als major rock festival ,dat zou bijten met pinkpop zodat ze daar een nieuwe invulling voor willen gaan geven met meer de muziek die de jeugd wat meer aanspreekt als bieber garrix en broederliefde.
dan hebben ze namelijk twee festivals dicht bij elkaar met ieder een eigen doelgroep dit is comericeel veel interresanter voor live nation .
ik vermoed dan ook dat deze line up het begin is van pinkpop nieuwe stijl
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Maar het ene festival ligt in België en het andere in Nederland? Nederland heeft net zoals België zijn festivals met eigen cultuur. Wil je hip hop/rap ga je naar Woo Hah, wil je wat meer alternatief ga je naar BKS/ DTRH, wil je wat meer gevestigde / oudere acts ga je naar Bospop. Dit geeft niks te maken met Livenation maar ze zijn wel een grote factor bij Line ups, kijk naar welke acts exclusief in 013 staan of bij ons gewoon een apart concert krijgen ipv op de weide te staan.
Ik verwacht dat zowieso dat zaterdag en maandag gaan uitverkopen. Bieber en Garrix verkopen dat makkelijk uit tesamen met dat toch wel sterke dagprogramma op maandag.
Weekendtickets lijken mij als ze zo gevarieerd gaan blijven programeren, namens bovenstaande redenen, voor veel mensen niet nodig. Ieder heeft wat wils per dag ipv verdeeld over het hele weekend. Werchter doet dit ook, dat merk je, maar daar zijn de breuklijnen tussen de acts die ze programmeren veel kleiner.
Zondag zal ook wel uitverkopen maar het traagschuim van de 3.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Kortom je kunt best gelijk hebben maar een inschatting maken van het Nederlandse festivalpubliek is natuurlijk lastig. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog met concurrentie te maken van andere festivals dat moet je ook niet vergeten. In diezelfde periode heb je ook BKS, DTRH, Rock Werchter, Rock Am Ring/Rock Im Park om maar even een paar festivals in de buurt te noemen. Mensen kunnen hun geld ook maar een keer uitgeven. Dus ja je kan gelijk hebben maar het kan ook zijn dat jij het te rooskleurig inziet voor Pinkpop.

is idd lastig om een inschatting te maken.
Maar, ik denk dat 'het publiek' dat geintresseerd is in de bands op dit jaar Pinkpop niet geinstresseerd is in bands op BKS en DTRH.
Daarbij, bedenk je dat veel Nederlandse festivalbezoekers niet ver over de grens kijken zoals wij dat hier doen, dus Rock Werchter en RaR zal niet veel meewegen daarin.
Denk ik hé...


Er heerst totaal geen buzz of hype rondom pinkpop. Verkoopt nooit helemaal uit, sowieso de zondag niet. Maandag en weekend twijfelachtig.
Is idd niet zo'n buzz of hype dit jaar. Het sluimert een beetje.
Zal echter nog zomaar kunnen dat er vrijdagavond weer foto's van de eerste rijen bij voorverkooppunten voorbij komen hoor.

Ik hoop dat jullie gelijk hebben, want ik heb al jaren geen vertrouwen in ticketmaster.
Al met al, ik hoop in het eerste kwartier mijn kaartje te kunnen kopen.

Qua vvk van maandag, geloof ik er in dat er wel 6 bands zijn die 5000 kaarten in een half uur kunnen verkopen. Ook dat er 6 bands die dag zijn die een achterban hebben dat ze 95 euro voor een dag Pinkpop wel overhebben om de rest van deze dag.
Ik verwacht dat de reunie van Live veel oude fans naar Landgraaf gaat trekken. Laat ik zo zeggen dat ik hoop dat er nog meer data bij komen, want anders komen er zelfs fans van over de grenzen op af.
Kings of Leon verkoopt waarschijnlijk in een half uur wel meer dan 5000 kaarten. Er zijn vast ook heel wat mensen die door Guus Meeuwis een dagje naar Pinkpop trekken.
Dan zijn er nog System of a Down, Passenger en Biffy Clyro.
Ach, misschien zal maandag dan idd niet de eerste verkoop dag uitverkopen. Maar het ziet naar mijn idee wel uit dat dit hard kan gaan.

Vvk zondag... Ja, misschien moet ik die mening iets bijstellen idd. Het zal qua voorverkoop het meest moeten komen van Imagine Dragons, Sean Paul en Green Day gok ik.

Weekend tickets kunnen ook hard gaan door mensen die 2 van de 3 dagen intressanter vinden.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Maar het ene festival ligt in België en het andere in Nederland? Nederland heeft net zoals België zijn festivals met eigen cultuur. Wil je hip hop/rap ga je naar Woo Hah, wil je wat meer alternatief ga je naar BKS/ DTRH, wil je wat meer gevestigde / oudere acts ga je naar Bospop. Dit geeft niks te maken met Livenation maar ze zijn wel een grote factor bij Line ups, kijk naar welke acts exclusief in 013 staan of bij ons gewoon een apart concert krijgen ipv op de weide te staan.

Ik denk dat voor BKS en DTRH zorgen voor een nieuwe richting van Pinkpop. Vroeger was Pinkpop ongeveer het affiche van BKS plus de huidige rock acts, nu is het de huidige rock acts plus Bieber, Kensington, Guus Meeuwis, etc. Dat landgrenzen er steeds minder toe doen zal ook wel mee gespeeld hebben in deze nieuwe richting aangezien het voor mensen die zoeken naar wat Pinkpop was steeds beter Rock Werchter weten te vinden en daar als nog geld in het laatje brengen voor Live Nation. Beetje combinatie van een hoop dingen dus. Vind het geen verkeerde richting aangezien er duidelijk een grote doelgroep is en geen vergelijkbaar festival.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
weet je wat ik denk.
mojo= live nation .
rock wechter = live nation .
zowel pinkpop als wechter zitten dicht op elkaar en leken teveel op elkaar .
ik denk dat live nation wechter veder wil laten groeien als major rock festival ,dat zou bijten met pinkpop zodat ze daar een nieuwe invulling voor willen gaan geven met meer de muziek die de jeugd wat meer aanspreekt als bieber garrix en broederliefde.
dan hebben ze namelijk twee festivals dicht bij elkaar met ieder een eigen doelgroep dit is comericeel veel interresanter voor live nation .
ik vermoed dan ook dat deze line up het begin is van pinkpop nieuwe stijl

Zo werkt het niet hoor. Beide festivals hebben hun eigen organisatie en eigen budgetten.
 

Erni

Playlistbediener
17 dec 2016
34
0
@pede denk jij dat echt .
twee festivals met de zelfde doelgroep die beide de zelfde grote organisator achter zich hebben staan en beide moeite hebben met het uitverkopen op alle dagen .
zou men als bedrijf dan niet gaan kiezen voor twee verschillende doelgroepen .
ik zakelijk zeer zeker wel .
spreiding van risco en spreiding van doelgroep.
daarbij heeft men in nl nog niet echt een festival waaar met name de doelgroep 16 -20 jaar mee getrokken wordt.
dat was pinkpop vroeger altijd al duss... ik weet het nog zo net niet of ik er ver naast zit
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Wat mij betreft zit het probleem niet eens in de headliners. Het is wat je daar omheen bouwt. Een Justin Bieber moet best kunnen op een festival, maar dan moet je wel iets tegenover zetten wat het in evenwicht trekt. En in dat laatste zijn ze wat mij betreft minder geslaagd. Zoals het er nu naar uit ziet is Five Finger Death Punch de 3FM stage afsluiter van die zaterdag? En daarvoor staan de Kaiser Chiefs en White Lies... daar is die verhouding toch een beetje zoek.

Op die zondag proberen ze een soort Punk dagje te maken met Green Day, Rancid en Sum 41. Dat is prima, maar waarom maak je het dan niet af door ook een The Offspring of Blink 182 te boeken, en zet ze dan ook gewoon allemaal op 1 dezelfde stage. Maar nu krijg je weer Gavin James, Kodaline en dat soort taferelen op de mainstage (wat veel te groot is voor dat soort muziek, en compleet gaat verzuipen). Dan krijg je Broederliefde op de main.. waarom draai je dat niet om met Sum 41?

De enige balans die ik zie is duidelijk op die maandag. En dan kan je best een "mindere" headliner laten afsluiten zoals Kings Of Leon.
 

Arctic

Campingartiest
8 jun 2015
75
6
Wat mij betreft zit het probleem niet eens in de headliners. Het is wat je daar omheen bouwt. Een Justin Bieber moet best kunnen op een festival, maar dan moet je wel iets tegenover zetten wat het in evenwicht trekt. En in dat laatste zijn ze wat mij betreft minder geslaagd. Zoals het er nu naar uit ziet is Five Finger Death Punch de 3FM stage afsluiter van die zaterdag? En daarvoor staan de Kaiser Chiefs en White Lies… daar is die verhouding toch een beetje zoek.

Op die zondag proberen ze een soort Punk dagje te maken met Green Day, Rancid en Sum 41. Dat is prima, maar waarom maak je het dan niet af door ook een The Offspring of Blink 182 te boeken, en zet ze dan ook gewoon allemaal op 1 dezelfde stage. Maar nu krijg je weer Gavin James, Kodaline en dat soort taferelen op de mainstage (wat veel te groot is voor dat soort muziek, en compleet gaat verzuipen). Dan krijg je Broederliefde op de main.. waarom draai je dat niet om met Sum 41?

De enige balans die ik zie is duidelijk op die maandag. En dan kan je best een “mindere” headliner laten afsluiten zoals Kings Of Leon.

Dat is inderdaad ook het probleem van Pinkpop dit jaar, er is echt geen lijn te vinden in hen programma. Sub headliners die niet kloppen, artiesten die op het verkeerde podium staan. Er lijkt gewoon niet over nagedacht te zijn.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
SS'rs zijn al helemaal niet mijn favorieten. James Bay was vorig jaar verrassend goed en bijvoorbeeld Ed Sheeran kan het ook (maar daar staat dan ook een goede band achter).

Dit jaar is (uitgezonderd de maandag) middelmatig. Ik ben echt een pinkpopfan en ik snap dat je wilt vernieuwen maar probeer dan om eea beter aan te passen qua dag en podium indeling. Nu kan er soms echt debiel gedaan worden met die indeling zoals Liam en Biffy als clash. Ook het geren op de maandag van main naar 3fm daar zou ik echt wel gek van worden.

Gooi dan al die meuk (bieber, garrix, sean paul, mEUH, etc) op 1 dag en verjong de hele dag. FFDP is erg cool maar het is net Geert Wilders op een maak-je-eigen-hoofddoek-dag bij de SP.
 

Franzzz

Gouden Tip
9 mrt 2017
433
204
Kortom je kunt best gelijk hebben maar een inschatting maken van het Nederlandse festivalpubliek is natuurlijk lastig. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog met concurrentie te maken van andere festivals dat moet je ook niet vergeten. In diezelfde periode heb je ook BKS, DTRH, Rock Werchter, Rock Am Ring/Rock Im Park om maar even een paar festivals in de buurt te noemen. Mensen kunnen hun geld ook maar een keer uitgeven. Dus ja je kan gelijk hebben maar het kan ook zijn dat jij het te rooskleurig inziet voor Pinkpop.

Precies, deze concurrentie wordt steeds vervelender voor Pinkpop

Ik denk dat het echte festivalpubliek Pinkpop een beetje zat begint te worden. Dit bedoel ik niet negatief, maar probeer het nu constructief te onderbouwen:
De concurrentie is moordend geworden. Wat mij echter opvalt is de beperkte mate waarin Pinkpop mee groeit met het huidige festivalpubliek. Het ouderwetse bonnen systeem (2 pers. per kassa) t.o.v. muntenmachines op LL of gewoon 1 persoon per kassa op werchter). Dit hebben concurrerende festivals veel beter voor elkaar. Daarnaast investeren festivals als RAR, Werchter, DTRH/BKS ook veel meer in het camping gebeuren. Luxere campings, bungalows, etc. Daarnaast hebben ze op Werchter en Hurricane zelfs al complete camping resorts etc. Daarnaast gaan op Pinkpop na gaan op bijna alle festivals de campings al een dag eerder open. Dit zorgt voor meer beleving. Dit moet toch gewoon te realiseren zijn. Zo niet, lekker op zoek naar een nieuw terrein. Ik hoor steeds vaker van vrienden dat dit één van de redenen is waarom ze niet meer naar Pinkpop willen.

Daarnaast de line-up. Wat ik al een aantal jaar mis is een duidelijke lijn (op het jaar met de Stones na) in het programma. Soms heb ik het idee dat er maar acts worden geboekt en dat er later maar wordt gekeken wie eigenlijk welke dag moet spelen. Dan kan Jan Smeets nu wel lopen verkondigen dat hij een andere richting op wil gaan, maar met een beetje mazzel had hij dit jaar Pearl Jam en Radiohead en/of Arcade Fire gehad en was al die onzin met Garrix en Bieber niet nodig geweest. Sterker nog, als de Foo's wel een paar weken eerder in Europa waren geweest hadden ze Bieber/Garrix echt niet geboekt. Oftewel, Pinkpop gaat soort van geforceerd op zoek naar een nieuw publiek.

Ik ben echt benieuwd hoe het dit jaar met de kaartverkoop gaat. Zaterdag en maandag gaan sowieso uitverkopen, maar ik vraag mij af hoeveel mensen het hele weekend willen/zullen gaan. En dan in de toekomst maar eens kijken hoe het zich vergaat.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Als Foo Fighters hadden gekomen (gelukkig niet, die zijn de afgelopen jaren al vaak genoeg in NL geweest). dan hadden die Kings Of Leon of Green Day vervangen. Niet Justin Bieber, dat was geen noodgreep. want daar zijn ze al veel langer mee bezig.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Als ze KOL hadden vervangen door de FF dan had ik een dagkaart gekocht. Dan had je ook zeker geweten dat de maandag zou uitverkopen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Maar volgens velen hier is Pinkpop dus eigenlijk gewoon afhankelijk van Foo Fighters en/of Pearl Jam? Dat vind ik dan weer wel erg vreemd :)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Geen Rondé en HEAVN? Zouden die nog toegevoegd kunnen worden op Stage4?
kan idd

Maar volgens velen hier is Pinkpop dus eigenlijk gewoon afhankelijk van Foo Fighters en/of Pearl Jam? Dat vind ik dan weer wel erg vreemd
1f642.svg
Noem het kortzichtig...
Ze waren de geruchten van het eerste uur.
Dan zijn geruchten over JB niet het lekkerste om te lezen voor de liefhebbers van die bands, soort ontkenningsfase ;) Ik snap het wel
Laten we zeggen dat dat anders is gelopen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken