Bengt mij eigenlijk met op een ander punt.
Zijn er op de persconferentie te veel namen bekend gemaakt??
De overgebleven plekken waren / zijn niet de hoogste op het affiche, dus de namen die achteraan komen zijn juist daardoor niet verrassend te noemen.
Ik bedoel maar, had The Garden of Love al aangekondigd en had 3 mainstage namen achterwege gelaten voor de latere aankondigingen.
Dan zouden de latere aankondigingen net even een beetje meer impact hebben.
Ik snap je punt, het zijn niet de namen waarvan je een gat in de lucht springt die laatste toevoegingen.
Van de andere kant, hadden ze net zo goed alles in 1 keer bekend kunnen maken, toch?
Dat laatste punt is ook wel wat ja.
Als je dat schrappen niet over de hele line-up doet maar, de helft van Brand-bier-stage en Stage 4 geschrappen en de rest verdeeld wordt in Brand-stage, kan je het terrein Stage 4 / autobioscoop-gedeelte anders benutten (bijvoorbeeld met coverbands
)
Scheelt ook weer 1 a 2 tientjes op het ticket, zoals in 2013 voordat Stage 4 er was ( 40 acts over 3 dagen en 3 podia, weekend € 165,00 / dagkaart € 85,00 )
Wat ik daarbij wil zeggen is dat als je een verschil wilt maken, dat in Brand-stage of Stage 4 moet zoeken ipv op mainstage en 3FM-stage.
Je zal ook wel wat acts op 3FM-stage bedoelen of Walk of the Earth of zo, maar daar zijn ook enkele bij die ook best een spot in Brand-stage hadden kunnen doen.
Maar ik denk dat dat ook te maken heeft met het top-down programmeren op Mainstage en 3FM-stage, daarbij zal Mojo wel over cijfers beschikken van belangstelling/toeschouwers per act om de stage en tijdstip te bepalen.
btw, wat ik dan toch wel fijn vind is de mogelijkheid om te kiezen tussen Main en Stage 4 in dat tijdslot, dus schrappen lijkt me geen pluspunt.
De toevoeging van Stage 4 is een zeer goed initiatief geweest en voorgaande keren goed bevallen.
Naar mijn idee is Stage 4 best goed ingevuld door Mojo/Pinkpop.
Als ik z’n beetje filter tussen wat van eerdere commentaren en mijn eigen mening, kom ik op het volgende…
Naar mijn idee moet Pinkpop zich volgend jaar meer richten op invulling Mainstage en 3FM-stage met de top-namen en dan de overige acts zijn de mogelijke keuze als alternatief in de tenten.
Ik bedoel dan niet alleen top down programmeren van headliner tot opener, maar ook zijwaards,, van Mainstage / 3FM-stage naar Brand-stage / Stage 4.
Wat je bijvoorbeeld merkt later op de dag dat het drukker en soms moeilijker is om Brand-bier-tent in te kunnen, zo’n act had dan dus beter ingepast kunnen worden op 3FM-stage.
Als je dan vroeg in de middag het publiek ziet dat op de act bij 3FM-stage af komt, dan had zo’n act ook best naar de Brand-stage kunnen gaan.
Om duidelijk te maken wat ik ongeveer bedoel, neem bijvoorbeeld de vrijdag.
Schuif Major Lazer naar laat op de dag Mainstage, Common Linnets naar vroeg op de dag 3FM-stage.
Schuif De Staat naar laat 3FM-stage en Gary Clark naar vroeg Brand-bier.
Dan verdeel je de top-namen net even wat anders over die stages.
Het nadeel daarvan is dat er dus top-namen vroeg op de dag staan.
Ik zie het op PInkpop ongeveer zo:
Mainstage en 3FM-stage zijn voor de ‘grote zalen’ vullers, zeg maar ZiggoDome / HMH.
De headliners zijn daarin uiteraard uitzondering, dat moeten 2 a 3 stadionacts zijn, zeg maar ArenA / GelreDome / of zeg maar “2 a 3 avonden ZiggoDome”.
De acts voor Brand-stage en Stage 4 zijn naar mijn idee de namen voor Paradiso / Melkweg / 013, waarbij in Brand-tent de acts staan die deze zaaltjes kunnen uitverkopen en in Stage 4 de acts die het moeilijker hebben deze zaaltjes te kunnen vullen.