Overig Muzieknieuws

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
780
725
De samenwerking tussen Mastercard en Live Nation zal nu echt op toerental komen. Het eerste optreden dat op www.priceless.com staat, is dat van Rod Stewart in het sportpaleis. Toch een ticket of 200 die voorbehouden is voor mastercard-houders.

Vanaf nu mag je dat bij alle grote concerten van live nation verwachten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-02-01-13-26-04-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-02-01-13-26-04-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    876,8 KB · Weergaven: 7

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Toch ben ik wel benieuwd hoe hij het geregeld heeft. Want als ik eerlijk ben, 20 shows in 365 dagen in het jaar is niet veel. En als je het dan hebt over:
lighting hire (events provide whats above the stage) audio desks for out front / on stage , hotels, flights, crew & band fees/ international visas/ transport to/ from shows / airports.

Ik denk dat dit dan ook wel beter te managen valt hoor. Sure we kunnen wel weer de prijzen omhoog gooien, maar ik denk dat soort dingen vaak beter te regelen valt om het zelf voor je economisch makkelijker te maken. En ik vond SBTRKT 10 jaar geleden best tof, maar kan ook niet zeggen dat zijn recente werk (die hij blijkbaar heeft) mij heeft kunnen bereiken.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.187
3.008
De prijzen zijn inderdaad al omhoog gegaan maar het ding is dat dat geld niet tot bij de artiesten geraakt, of toch niet bij de kleinere/middelgrote artiesten. Dat zijn geluiden die je uit allerlei hoeken hoort in alle mogelijke genres. En sure, je kan dan wel individueel beginnen kijken naar hoe iemand een tour aanpakt en dat optimaliseren, maar het gaat hier uiteindelijk om de trends. Touren was voor dit soort artiesten, in tegenstelling tot wat velen inderdaad denken, nooit echt een vetpot en dat is het de laatste jaren nog minder geworden. Als bands niet redelijk wat plaatjes en merch verkopen bij een concert, draaien de meesten gewoon verlies die avond.

SBTRKT is nu ook niet echt een kleine naam. Sure, een beetje verleden tijd, maar de tent op Field Day stond aardig vol en de tour vorig jaar ging langs Paradiso, Bataclan, Roundhouse, etc. Als dit soort artiesten het al niet meer kan bolwerken, kan je je voorstellen hoe moeilijk het is voor minder bekende artiesten.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
941
445
Ik dacht dat optreden tegenwoordig de bron van inkomsten was aangezien er veel minder albums verkocht werden dan vroeger....??
Dat dacht ik ook,vroeger kregen bands nog toursupport van platenmaatschappijen.Maar hoe zit het met opbrengsten van streaming?Aan de andere kant als touren alleen maar geld kost dan kun je net zo goed thuisblijven en gezien de ticket prijzen van nu zal er toch een aardige belegde boterham verdiend worden.Cijfers vertellen ook niet alles.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.174
5.504
Klopt, lees correcte zaken hierboven. Acts zoals een SPRINTS krijgen support van de platenmaatschappij. Dus dan is het doenbaar. Maar veel andere kleintjes niet.
 

timv

Gouden Tip
22 jan 2021
305
234
Er is in Nederland naar mijn gevoel ook echt een grote terugval van interessante kleine shows van leuke nieuwe bands, zeker die uit de VS. Doodjammer is dat.
 
Laatst bewerkt:

elo

Headliner
3 dec 2013
5.025
3.706
Er is in Nederland naar mijn gevoel echt een grote terugval van interessante kleine shows van leuke nieuwe bands, zeker die uit de VS. Doodjammer is dat.
Dat zou ik nu ook weer niet per se zeggen. Vind het wel erg hoor, dan heb je een gage van -laten we zeggen- een paar duizend euro en dan kom je nog niet rond. Waar gaat dat geld heen?
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
Dat zou ik nu ook weer niet per se zeggen. Vind het wel erg hoor, dan heb je een gage van -laten we zeggen- een paar duizend euro en dan kom je nog niet rond. Waar gaat dat geld heen?
Vliegreis heen/terug, busje en backline huren, brandstof, overnachtingen, loon van geluidstechnicus/roadie(s)/management, ... Er komen best wat kosten bij kijken. Heb al verhalen gelezen van niet-Europese bands die zo veel mogelijk couchsurfen bij fans om toch maar winstgevend te zijn.

Ben eigenlijk ook benieuwd wat de werkelijke gages zijn van zulke kleinere bands. In AB Club of de Witloofbar kan er amper 150 man binnen, maar kan je toch shows zien aan 10-15 euro (zelfs 7 euro met Botacarte). Dan vind ik een paar duizend euro nog optimistisch klinken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Dat dacht ik ook,vroeger kregen bands nog toursupport van platenmaatschappijen.Maar hoe zit het met opbrengsten van streaming?Aan de andere kant als touren alleen maar geld kost dan kun je net zo goed thuisblijven en gezien de ticket prijzen van nu zal er toch een aardige belegde boterham verdiend worden.Cijfers vertellen ook niet alles.
Van streams moet je het echt niet hebben. Voor 5 miljoen plays op spotify krijg je een paar euro. Wat vrij bizar is, imo. Platen in de winkel kosten vors geld, maar streamingsdiensten betalen we echt vrijwel niks voor. Gekke verhoudingen.

Om succesvol door te groeien en om daar ook te blijven is echt voor de selected few weggelegd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken