Overig Muzieknieuws

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.527
Van streams moet je het echt niet hebben. Voor 5 miljoen plays op spotify krijg je een paar euro.
5 miljoen Spotify plays/streams levert 3.000-4.000 euro op. Dient nog verdeeld te worden over alle begunstigden, maar dat is meer dan 'een paar euro'.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.159
5.480
Dat zou ik nu ook weer niet per se zeggen. Vind het wel erg hoor, dan heb je een gage van -laten we zeggen- een paar duizend euro en dan kom je nog niet rond. Waar gaat dat geld heen?
Is vaak een klassieke opmerking. In realiteit slaagt dit dus serieus tegen. Komen veel meer kosten bij kijken dan je jezelf kan voorstellen.
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.527
Dat is niet waar helaas. Althans, niet in Nederland. De uiteindelijke artiest krijgt uiteindelijk maar een paar euro op zijn rekening.
Wat is je bron? Google spreekt jouw bewering namelijk tegen. Er zijn ook interviews met Nederlandse artiesten die bevestigen dat zij 0,003-0,004 cent per stream uitbetaald krijgen, maar dat een deel daarvan ook naar het label gaat e.d., waardoor zij netto minder dan 0,003-0,004 cent op een stream verdienen. De netto opbrengt kan dus per artiest verschillen. Zou ook vreemd zijn dat in Nederland artiesten minder uitbetaald krijgen dan op andere plekken in de wereld voor hun nummers die wereldwijd gestreamd (kunnen) worden.

De bedragen in mijn vorige reactie zijn trouwens per 1 miljoen streams, dus 5 miljoen Spotify streams zou dan 15.000-20.000€ moeten opleveren.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.011
3.696
Vliegreis heen/terug, busje en backline huren, brandstof, overnachtingen, loon van geluidstechnicus/roadie(s)/management, ... Er komen best wat kosten bij kijken. Heb al verhalen gelezen van niet-Europese bands die zo veel mogelijk couchsurfen bij fans om toch maar winstgevend te zijn.

Ben eigenlijk ook benieuwd wat de werkelijke gages zijn van zulke kleinere bands. In AB Club of de Witloofbar kan er amper 150 man binnen, maar kan je toch shows zien aan 10-15 euro (zelfs 7 euro met Botacarte). Dan vind ik een paar duizend euro nog optimistisch klinken.
Is vaak een klassieke opmerking. In realiteit slaagt dit dus serieus tegen. Komen veel meer kosten bij kijken dan je jezelf kan voorstellen.
Let op, ik heb het over SBTRKT hè. Ik weet heus wel dat een band als Egyptian Blue geen paar duizend euro krijgt. Ik weet ook wel welke kosten er zijn, maar een artiest zoals hij mag toch iets meer overhouden.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Wat is je bron? Google spreekt jouw bewering namelijk tegen. Er zijn ook interviews met Nederlandse artiesten die bevestigen dat zij 0,003-0,004 cent per stream uitbetaald krijgen, maar dat een deel daarvan ook naar het label gaat e.d., waardoor zij netto minder dan 0,003-0,004 cent op een stream verdienen. De netto opbrengt kan dus per artiest verschillen. Zou ook vreemd zijn dat in Nederland artiesten minder uitbetaald krijgen dan op andere plekken in de wereld voor hun nummers die wereldwijd gestreamd (kunnen) worden.

De bedragen in mijn vorige reactie zijn trouwens per 1 miljoen streams, dus 5 miljoen Spotify streams zou dan 15.000-20.000€ moeten opleveren.
Mijn bron is iemand die heel heel dicht bij mij staat, grote zaal in Paradiso/DTRH/LL heeft gestaan; EU tour; USA tour; Australië tour en onder mojo valt. Moet ik doorgaan?

Ik begrijp je verhaal, maar zo zwart/wit is het helaas niet. Als soloartiest houd je wellicht meer over, maar een voltallige band zijn spotify stream niet je inkomsten. Maar nogmaals, dit kan per contract verschillen denk ik.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.251
Wat is je bron? Google spreekt jouw bewering namelijk tegen. Er zijn ook interviews met Nederlandse artiesten die bevestigen dat zij 0,003-0,004 cent per stream uitbetaald krijgen, maar dat een deel daarvan ook naar het label gaat e.d., waardoor zij netto minder dan 0,003-0,004 cent op een stream verdienen. De netto opbrengt kan dus per artiest verschillen. Zou ook vreemd zijn dat in Nederland artiesten minder uitbetaald krijgen dan op andere plekken in de wereld voor hun nummers die wereldwijd gestreamd (kunnen) worden.

De bedragen in mijn vorige reactie zijn trouwens per 1 miljoen streams, dus 5 miljoen Spotify streams zou dan 15.000-20.000€ moeten opleveren.
Als het 0,003 cent is (en niet 0,003 euro / 0,3 cent) dan kom je toch maar op 30 euro / 1 miljoen streams?
 
  • Leuk
Waarderingen: Querulante Partij

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Maar hoeveel krijgt een artiest als je een album koopt bij een bol of large? Of bij best wat bands die ik luister, direct van het label napalm records?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.251
Maar hoeveel krijgt een artiest als je een album koopt bij een bol of large? Of bij best wat bands die ik luister, direct van het label napalm records?
Ben zelf eens even gaan opzoeken, op internet doen ze er ook wat wazig over, de ene schrijft 0,003 euro, de andere 0,003 cent, maar de meerderheid heeft het toch over 3,5 euro / 1000 streams, dus dan kom je inderdaad aan (minimum) 3000 euro / 1 miljoen streams.

Ik zou durven stellen dat er max. 1 euro / verkocht album naar de artiest gaat. Stel dat een album 10 nummers heeft, zit je op spotify dus aan 1 euro na 33x het volledige album luisteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Ben zelf eens even gaan opzoeken, op internet doen ze er ook wat wazig over, de ene schrijft 0,003 euro, de andere 0,003 cent, maar de meerderheid heeft het toch over 3,5 euro / 1000 streams, dus dan kom je inderdaad aan (minimum) 3000 euro / 1 miljoen streams.

Ik zou durven stellen dat er max. 1 euro / verkocht album naar de artiest gaat. Stel dat een album 10 nummers heeft, zit je op spotify dus aan 1 euro na 33x het volledige album luisteren.

Dat duurt dus ook wel ff voordat je 330x een nummer hebt geluisterd
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.631
3.251
Dat duurt dus ook wel ff voordat je 330x een nummer hebt geluisterd
Dat hangt er wat vanaf. Die nieuwe plaat van Ihsahn is een maand uit en die heb ik toch al minstens 10x geluisterd, dus nog 23x te gaan hahaha.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Dat hangt er wat vanaf. Die nieuwe plaat van Ihsahn is een maand uit en die heb ik toch al minstens 10x geluisterd, dus nog 23x te gaan hahaha.

Maar hoeveel is dat ten koste gegaan van alle andere bands :LOL:, maar uiteindelijk op termijn haal je het altijd wel in tov aanschaf van een album natuurlijk. Bij de een alleen dan ineen korte periode en bij de andere pas na een paar jaar. Neem aan dat ik sommige albums van bands als Kiss en Maiden ook al wel lang voorbij de 33x ben
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.700
Zou het helpen als je non-stop hetzelfde album afspeelt op spotify, tijdens het werk op stil bijvoorbeeld? 😅
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Zou het helpen als je non-stop hetzelfde album afspeelt op spotify, tijdens het werk op stil bijvoorbeeld? 😅
Die vraag had ik ook. Maar er zit schijnbaar een soort beveiliging ingebouwd dat als je 5 keer hetzelfde nummer afspeelt achter elkaar, deze daarna niet meer meetelt in de streams.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.617
7.334
Die vraag had ik ook. Maar er zit schijnbaar een soort beveiliging ingebouwd dat als je 5 keer hetzelfde nummer afspeelt achter elkaar, deze daarna niet meer meetelt in de streams.

Zouden views op youtube ook meetellen?
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Zouden views op youtube ook meetellen?
Dat zou ik eigenlijk niet weten. Buma Stemra beheert wel alles wat betreft openbaarmaking van muziek dus ik verwacht eigenlijk dat het niet heel erg veel verschillend is van spotify.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Voor wie nog een sprankje hoop had om naar Mark Knopfler te gaan. Zie hieronder.

Re touring: MK says that he misses the stage, but sees his physical limits and prefers spending time with his wife and make the best of the time that remains. He says that he has no intention of 'copping it' on some autobhan....
Apparently, he feels too "rusty" to even play some gigs in London, and it would be just as much hassle as a whole tour. He explains that he simply doesn't want to tour because of his marriage and his health.
He compares touring to riding motorcycles, which he couldn't do today because it's painful in the neck and the wrists. He says he prefers sitting upright these days.

(Source: Eclipsed Rock Magazin Nr. 259, April 2024)

Helaas en zelfs enkele losse shows ziet hij dus ook niet meer zitten...
 

NachoNienke

Playlistbediener
10 mei 2023
31
20
Vind dit toch jammer als het doorgaat. Liever de Kuip dan de Arena qua geluid en sfeer.

 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken