Lowlands 2024

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.548
5.396
Gelukkig heb ik jouw morele goedkeuring ook niet nodig. Overigens pleit ik nergens voor een verbod op koffie of alcohol dus beetje flauw om mij dan maar in dat kamp te plaatsen.
Dat heb je dus wel, want we hebben met zijn alle afgesproken dat het niet moreel is goedgekeurd. Maar ook daar heb je lak aan. Kan je wel op mij blijven vitten, maar het is en blijft afschuiven op een ander.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.046
8.143
Opnieuw is het een excuus en wederom je eigen misbruik verschuilen achter alcohol.

Is er ook nog een verschil tussen drugsgebruik en drugsmisbruik?
Als iemand recreatief 4 of 5x per jaar een pilletje gebruikt, is dit dan meteen misbruik van drugs, of krijg je daar pas mee te maken als iemand meer richting verslaving beweegt? (uit het voorbeeld van @Athos )

Na een korte zoektocht op internet kwam ik uit bij een boek met informatie over het Nederlandse drugsbeleid uit 2006 in ieder geval, maar dat is al wel 17 jaar geleden natuurlijk. Het doel van de Nederlandse overheid wordt daar omschreven: vraag verminderen (preventie en voorlichting), aanbod verminderen (handhaving) en risico's beperken (professionele zorg). Waarbij toen het standpunt gold dat het criminaliseren van drugsgebruikers de situatie zou verergeren (drugsgebruikers specifiek, staat niks over het algemene criminele circuit). Dat ter info.

In datzelfde boek wordt over XTC benoemd dat 4,3% van de bevolking tussen 15 en 64 jaar ooit XTC heeft gebruikt. "afgelopen maand heeft 0,4% nog xtc gebruikt ... Dit zijn 40.000 personen". Cijfers uit 2006 wederom. Cijfers van Trimbos over xtc is in 2015 nog 7,0% ooit en nu inmiddels 10,1% ooit. Laatste maand is nu 1,3%: 228.000 personen (1,3% van aantal inwoners 2021 aldus google) (https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/drugs/)

Interessante informatie die ik nu ook vind:
xtc: meest recente jaar onder scholieren voortgezet onderwijs 12-16 jaar: 1,7% heeft ervaring. Uitgaanders leeftijd 16-35 (cijfers 2020) 43,9% heeft ervaring
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.801
2.420
Is er ook nog een verschil tussen drugsgebruik en drugsmisbruik?
Als iemand recreatief 4 of 5x per jaar een pilletje gebruikt, is dit dan meteen misbruik van drugs, of krijg je daar pas mee te maken als iemand meer richting verslaving beweegt? (uit het voorbeeld van @Athos )
Ook 'recreatief' gebruik van een pilletje enkele keren per jaar, zorgt uiteindelijk voor dumpingen van drugsafval en criminele activiteiten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.548
5.396
Is er ook nog een verschil tussen drugsgebruik en drugsmisbruik?
Als iemand recreatief 4 of 5x per jaar een pilletje gebruikt, is dit dan meteen misbruik van drugs, of krijg je daar pas mee te maken als iemand meer richting verslaving beweegt? (uit het voorbeeld van @Athos )
Als je het mij vraagt wel. Je lichaamstemperatuur gaat omhoog, heeft effect op je hartritme, je lichaam heeft meer drinken nodig, het maakt je echt niet altijd blij het kan ook angstig en depressief laten voelen, en het is schadelijk voor lever en nieren. Los van dat je er de criminaliteit er mee spekt en dat je bijdraagt aan milieuvervuiling vind ik dat eerlijk gezegd dat er wel sprake is van misbruik ja. Laten we het niet mooier maken dat het is. Vergeet ook niet dat met de tijd ook pillen gemiddeld gezien steeds zwaarder is geworden.

Ik vind het prima om de discussie elders te verplaatsen overigens.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekebakker en Koekdoos

Athos

Dagopener
13 jul 2023
572
801
Ook 'recreatief' gebruik van een pilletje enkele keren per jaar, zorgt uiteindelijk voor dumpingen van drugsafval en criminele activiteiten.
De dumpingen zijn het resultaat van politieke keuzes. In de jaren 90 en 00 had je die dumpingen niet. Maar hee, leven is nu eenmaal dingen vervuilen. Ik eet dan weer geen vlees want vlees eten, dat is nog veel vervuilender en naar mijn mening moreel verwerpelijker. Maar goed dat mag ik vast niet zeggen van indiaan want dan verschuil ik me weer.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.548
5.396
De dumpingen zijn het resultaat van politieke keuzes. In de jaren 90 en 00 had je die dumpingen niet. Maar hee, leven is nu eenmaal dingen vervuilen. Ik eet dan weer geen vlees want vlees eten, dat is nog veel vervuilender en naar mijn mening moreel verwerpelijker. Maar goed dat mag ik vast niet zeggen van indiaan want dan verschuil ik me weer.
Die dumpingen waren er destijds ook gewoon. Hoe denk je hoe ze daar anders van af kwamen?

En ja je verschuilt weer. Je probeert nu namelijk de sympathie te halen uit een ander maatschappelijk onderwerp die hier volledig los van staan, simpelweg omdat je standpunten over dit betreffende onderwerp niet voldoende zijn en dat weet je stiekem zelf ook wel. Dus dan maar op die manier proberen toch?

Maar goed blijf vooral mij of "de politiek" maar de schuld geven hoor.
 
Laatst bewerkt:

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.419
1.091
Interessante discussie.

Alleen vroeg ik me alleen af of mensen er bewust van zijn dat ze de criminele organisaties steunen. Ook al doe je dat 5 x per jaar. Je hebt het niet bij de AH gekocht. Dus sponsor je deze organisaties. Alle andere vergelijkingen zijn in mijn ogen ruis.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
3.131
2.077
Ik vind de nieuwe Chemical Brothers heel fijn. Had ze eigenlijk dit jaar al verwacht nadat ze in de coronajaren al een keer op de line-up stonden. Volgend jaar dan maar? Past prima, goeie show. Alleen jammer dat ze dit jaar al te zien waren op BKS qua exclusiviteit.
 
Laatst bewerkt:

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.419
1.091
Ik vind de nieuwe Chemical Brothers heel fijn. Had ze eigenlijk dit jaar al verwacht nadat ze in de coronajaren al een keer op de line-up stonden. Volgend jaar dan maar? Past prima, goeie show. Alleen jammer dat ze dit jaar al te zien waren op BKS qua exclusiviteit.
Daarom ook niet op LL dus 😉
Volgend jaar op de Underworld spot?
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Enerzijds wil je zeggen dat normalisering niet goed is. Maar toch wil je drugstesten gaan neerzetten omdat het vrij normaal is om je drugs zomaar open en bloot te laten testen? Dat staat toch haaks op elkaar als je het mij vraagt.

De beredenering over de mafia vind ik ook nogal vreemd. Wat als er morgen 1000 moorden worden gepleegd op 1 dag, veel te veel om door de politie op te laten lossen. Ben je dan van mening dat we daar extra mensen voor nodig hebben... of laten we gewoon lekker voor wat het is... Want tsja je krijgt ze toch niet alle 1000 opgelost natuurlijk.
Je verdraaid mijn woorden Indiaan. Ik zeg nergens dat ik overal drugstesten wil neerzetten. Ik zeg alleen dat ik voorlichting en open gesprekken zinvol vind. Zinvoller dan een zero tolerance beleid.

Omdat in een zero tolerance beleid er geen ruimte is voor gesprekken en voorlichting en bijvoorbeeld test locaties.

In mijn beleving is normaliseren ook niet hetzelfde als benoemen dat het niet oké is maar er wel voor zorgen dat we hetgeen wat we kunnen doen om mensen te behoeden voor overdosis of vervuilde drugs daadwerkelijk te doen.

En die mocro maffia, uiteraard moeten ze daar wat tegen doen. Maar mijn punt is dat het ze niet gaat lukken met de politie macht zoals die er nu is, en het ook niet opgelost gaat worden met 500 man extra. Het is een kansloze opdracht. Er zijn gewoon geen mensen te krijgen. En wie gaat er voor dat salaris nog z'n leven op t spel zetten. Mij niet bellen.

Ik las de opmerking over je verslaafde vader. Kan me zo voorstellen dat het iets triggered als mensen laconiek doen over drugsgebruik.

Ik kom zelf ook uit een verstoord gezin als kind. Alcohol had daar mee te maken in mijn geval. Dus kom bij mij niet aan met dat alcohol anders is. Het is allemaal rommel en het maakt mensen en gezinnen kapot. De "Ja MaAr AlCoHoL Is AnDeRs" discussie laat mijn bloed koken. 8 op de 10 in de verslaving kliniek zit daar voor alcohol. Niet voor mdma of xtc.
 

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Interessante discussie.

Alleen vroeg ik me alleen af of mensen er bewust van zijn dat ze de criminele organisaties steunen. Ook al doe je dat 5 x per jaar. Je hebt het niet bij de AH gekocht. Dus sponsor je deze organisaties. Alle andere vergelijkingen zijn in mijn ogen ruis.
AH is ook een criminele organisatie. Ohnee dat was Jumbo.
 
  • Haha
Waarderingen: @Marc

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Ik vind de nieuwe Chemical Brothers heel fijn. Had ze eigenlijk dit jaar al verwacht nadat ze in de coronajaren al een keer op de line-up stonden. Volgend jaar dan maar? Past prima, goeie show. Alleen jammer dat ze dit jaar al te zien waren op BKS qua exclusiviteit.
Zou tof zijn. Ik heb ze volgens mij nog nooit gezien.
 

Athos

Dagopener
13 jul 2023
572
801
Laat maar komen hoor de Chemical Brothers (Underworld spot). Fred Again op de CdW spot. Blur op de NBT spot. En dan hopelijk nog ergens Dropkick Murphys.
 
  • Leuk
  • Winning
Waarderingen: superginger en eva84

Gebruikers die dit onderwerp bekijken