Lowlands 2022 - Nieuws en geruchten

zworp3

Support act
17 mei 2018
854
561
Vind ook wel dat de muziek voor meer generaties toegankelijker word op Lowlands.
Hoe bedoel je dat? Was de leeftijdsgroep die Lowlands vroeger qua muziekprogrammering aansprak in jouw ogen kleiner? Ik heb dat idee zelf namelijk niet.
 

Pompompidom

Dagopener
14 jun 2021
567
478
Denk dat het inderdaad veel minder gecentraliseerd is. Deze drop is bijvoorbeeld al wel uitgebreid in onze Lowlands 20?/21?/22! whatsapp-groep besproken. Maar ik gok dat het polsbandje geel-blauw wordt om dan toch maar een discussie hierover aan te slingeren? ;)
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.231
744
lowlove! Poeh ja
de perfecte site voor als je iets over LL wil weten.
met name de blokkenschemas ( tm2015 dan)

daarna gebruik ik altijd clashfinder.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Hoe bedoel je dat? Was de leeftijdsgroep die Lowlands vroeger qua muziekprogrammering aansprak in jouw ogen kleiner? Ik heb dat idee zelf namelijk niet.

Ik heb het idee dat de muziek in de eerste jaren dat ik op Lowlands kwam(vanaf 2009) veel meer richting de indie-rock en alternative aan hing. Niet de volledige programmering natuurlijk, maar wel het overgrote deel. Om mij heen zie ik dat veel andere doelgroepen ook naar Lowlands willen, en dat doet lowlands toch echt zelf. Het is allemaal wat vriendelijker voor de mainstream.

Ik zeg niet dat het een verkeerde of goede kant is hoor. Het maakt mij allemaal niet zoveel uit, ik vermaak mij wel.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Indierock en alternative was in die jaren ook meer mainstream dan nu, voor mijn gevoel althans.

Vind deze nieuwe lichting weinig aan, zal alleen FKJ, Yves Tumor en Yussef Dayes gaan zien vermoedelijk.

Vind de line-up tot nu toe niet slecht, maar er staan weinig aansprekende namen op de rij onder de headliners voor mij. Benieuwd wat er bij gaat komen nog.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Toch wel wat onvrede her en der over het programma merk ik. En over de laatste worp.

Heb er zelf wel dubbele gevoelens over. Er staat inmiddels meer dan genoeg moois voor mij. Circa 30 namen die ik wel tof vind. Maar ik begrijp de teleurstelling over delen van het programma.

Headliners zijn ok. Arctic Monkeys is doorgewinterde headlineact. Stromae zijn comeback kan natuurlijk ook niet anders dan een headlinepositie opleveren. Over de Opposites is genoeg gezegd, veel mensen balen ervan. Aan de andere kant zitten de boekers van Lowlands er niet zo vaak naast en zal de Alpha ongetwijfeld uitpuilen. Tja wie heeft dan gelijk. Maar ook voor de internationale allure van het festival voelt het wel een beetje goedkoop. Had daar Tame Impala of Dua Lipa neergezet, en dan was het af geweest denk ik.

Het stuk daaronder dan: Liam Gallagher. Caribou, Oscar And The Wolf, Slowthai, Michael Kiwanuka, Sam Fender, Balthazar, James Blake zijn wel echt prima namen daar. Alleen mis ik daar het spannende, de echte pareltjes. En veel herhaling voor mijn gevoel. Veel op zekerheid spelen DTRH doet dat beter met Wilco, Little Simz, Kae Tempest. Bicep, Moderat, The Smile, St Vincent, zelfs HAIM. Daarin zit wat mij betreft het grote verschil. Al kan dat persoonlijk zijn hoor.

In de kleinere namen staan dan wel weer prima (nieuwere) dingen: Koffee, The Murder Capital, Yard Act, Wet Leg, Pinkpantheress, Kelly Lee Owens, Mdou Moctar. Om wat voorbeelden te noemen.

Dus conclusie: wel aardige namen allemaal, maar de echte kersen op de taart in de subtop, die ontbreken (vooralsnog). Vooralsnog legt LL het daar af tegen DTRH voor mij. Al weet ik 100% zeker dat mijn beleving op Lowlands straks toch gaat winnen van die op DTRH. Gewoon omdat Lowlands Lowlands is, er altijd meer te kiezen valt en er altijd nieuwe ontdekkingen te vinden zijn.

Weet ook niet of er vroeger heel veel anders geboekt werd. Ze volgen volgens mij gewoon de mode in de muziek. De afgelopen 10 jaar werd er in mijn groep per definitie veel gemopperd over het afnemende aantal indierockacts/gitarenwerk. Dat is volgens mij dus niet echt iets nieuws. Een groot deel van de boekingen van Lowlands is gewoon commercieel; dat was al zo toen ik voor het eerst ging.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
En Gayle... brrr dat is toch pure horror?

Het is echt letterlijk het niveau van mijn dochter van 6... niet dat ik die niet hoog heb zitten, maar die heeft nog geen Lowlands smaak (work in progress :D).
Ja helemaal mee eens. Afgrijselijk dit.... Zelden zo iets vervelends geluisterd.

Al zullen er vast wel mensen voor te porren zijn. Smaken....
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.367
5.056
Toch wel wat onvrede her en der over het programma merk ik. En over de laatste worp.

Heb er zelf wel dubbele gevoelens over. Er staat inmiddels meer dan genoeg moois voor mij. Circa 30 namen die ik wel tof vind. Maar ik begrijp de teleurstelling over delen van het programma.

Headliners zijn ok. Arctic Monkeys is doorgewinterde headlineact. Stromae zijn comeback kan natuurlijk ook niet anders dan een headlinepositie opleveren. Over de Opposites is genoeg gezegd, veel mensen balen ervan. Aan de andere kant zitten de boekers van Lowlands er niet zo vaak naast en zal de Alpha ongetwijfeld uitpuilen. Tja wie heeft dan gelijk. Maar ook voor de internationale allure van het festival voelt het wel een beetje goedkoop. Had daar Tame Impala of Dua Lipa neergezet, en dan was het af geweest denk ik.

Het stuk daaronder dan: Liam Gallagher. Caribou, Oscar And The Wolf, Slowthai, Michael Kiwanuka, Sam Fender, Balthazar, James Blake zijn wel echt prima namen daar. Alleen mis ik daar het spannende, de echte pareltjes. En veel herhaling voor mijn gevoel. Veel op zekerheid spelen DTRH doet dat beter met Wilco, Little Simz, Kae Tempest. Bicep, Moderat, The Smile, St Vincent, zelfs HAIM. Daarin zit wat mij betreft het grote verschil. Al kan dat persoonlijk zijn hoor.

In de kleinere namen staan dan wel weer prima (nieuwere) dingen: Koffee, The Murder Capital, Yard Act, Wet Leg, Pinkpantheress, Kelly Lee Owens, Mdou Moctar. Om wat voorbeelden te noemen.

Dus conclusie: wel aardige namen allemaal, maar de echte kersen op de taart in de subtop, die ontbreken (vooralsnog). Vooralsnog legt LL het daar af tegen DTRH voor mij. Al weet ik 100% zeker dat mijn beleving op Lowlands straks toch gaat winnen van die op DTRH. Gewoon omdat Lowlands Lowlands is, er altijd meer te kiezen valt en er altijd nieuwe ontdekkingen te vinden zijn.

Weet ook niet of er vroeger heel veel anders geboekt werd. Ze volgen volgens mij gewoon de mode in de muziek. De afgelopen 10 jaar werd er in mijn groep per definitie veel gemopperd over het afnemende aantal indierockacts/gitarenwerk. Dat is volgens mij dus niet echt iets nieuws. Een groot deel van de boekingen van Lowlands is gewoon commercieel; dat was al zo toen ik voor het eerst ging.
Ja dat dus...

Van de huidige line-up zijn denk ik enkel Arctic Monkeys, The Kooks, en Liam (in de vorm van Oasis/Beady Eye), James Blake en één incidenteel album van BMTH in mijn kast staan. En de meeste zijn eigenlijk ook een beetje gedateerd moet ik zeggen.

Verder zitten er gewoon genoeg "Ok's" in de line-up hoor. Maar ik mis net de WOW-factor
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.354
1.809
Ja dat dus...

Van de huidige line-up zijn denk ik enkel Arctic Monkeys, The Kooks, en Liam (in de vorm van Oasis/Beady Eye), James Blake en één incidenteel album van BMTH in mijn kast staan. En de meeste zijn eigenlijk ook een beetje gedateerd moet ik zeggen.

Verder zitten er gewoon genoeg "Ok's" in de line-up hoor. Maar ik mis net de WOW-factor
Dat is ook wel een interessante manier om naar het programma te kijken: wat heb je er zelf van in je kast staan. Bij deze LL editie kom ik tot 13 acts. Al staan er nog wel een paar op de nominatie om gekocht te worden.

Bij DTRH is dat aantal 14. En ook een aantal die op de nominatie staan.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
912
761
Persoonlijk ben ik echt mega blij met de line-up zoals die er nu staat. Als ik zo mijn lijstje maak, is het lijstje must see nog best groot, en ook een zeer groot lijstje met artiesten waar ik graag zou willen kijken (mits het schema het toelaat).
Must see:
- Arctic monkeys (het helpt misschien ook dat dit m'n favoriete band is)
- Rufus du sol
- Slowthai
- Arlo parks
- Cavetown
- Fred again..
- Koffee
- Remi Wolf
- Kamal.

Graag zien:
- Stromae
- Glass animals
- Jack harlow
- James Blake
- The Kooks
- Jungle
- Lewis Capaldi
- Mahalia
- Michael Kiwanuka
- Sam Fender
- BADBADNOTGOOD
- Caribou
- Channel tres
- Declan Mckenna
- Eefje de Visser
- Enny
- FKJ
- Four tet
- Froukje
- Hang Youth
- Noah Cyrus
- Pinkpantheress
- Q
- Yves Tumor
- Kelly Lee Owens
- Yussef Dayes

Wel begrijp ik het missen van de wow-factor en ik merk ook in mijn vriendengroep dat er vrij weinig enthousiasme is. En alleen al het feit dat het lijstje "graag zien" zo lang is en daar niet veel artiesten tussen zitten die dichtbij "must see" zitten, is misschien toch de oorzaak ook voor het ontbreken van de "wow". Ik vind dit jaar het in de breedte juist heel sterk en ik ga me zeker wel vermaken.
 

StevieU2

Support act
1 jun 2016
1.113
453
Mooie overwegingen van iedereen.
Ik ga me zeker vermaken, ook qua line up. En dan maakt het me niet uit of het headliners zijn of niet, ik kan toch maar op 1 plek tegelijk zijn...
En ik herken het gebrek aan WOW over de hele linie...en ja dat is ook omdat ik een deel van de nieuwkomers echt niet ken/trek...
De laatste worp is best ok voor mij met Carbibou, koffee en Yves. Bij het luisteren dacht ik in autotune / rap walhalla was beland bij de 1e 4...??

En op LL ben ik dit allemaal al weer vergeten ?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.408
1.087
Mooie overwegingen van iedereen.
Ik ga me zeker vermaken, ook qua line up. En dan maakt het me niet uit of het headliners zijn of niet, ik kan toch maar op 1 plek tegelijk zijn...
En ik herken het gebrek aan WOW over de hele linie...en ja dat is ook omdat ik een deel van de nieuwkomers echt niet ken/trek...
De laatste worp is best ok voor mij met Carbibou, koffee en Yves. Bij het luisteren dacht ik in autotune / rap walhalla was beland bij de 1e 4...??

En op LL ben ik dit allemaal al weer vergeten ?
Autotune / rap walhalla ????

Ik kan best luisteren naar rap, maar als live ding is het natuurlijk behoorlijk armoedig. Oa door autotune, maar ook vaak door de 13 mattierappers die er omheen staan mee te blaten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de beats die uit de usb-stick komen.

Live muziek komt voor mij uit echte instrumenten en is ieder optreden een creatief proces. Dat creatieve proces is voor mij bij dance en rap al geweest in de studio…. wat ze daarna op het podium doen is het afspelen…..

Zo, nu even lekker een stuk fietsen in de duinen, wat zal ik eens opzetten? Ik denk FF op shuffle in loving memory of Taylor Hawkins ?
 
  • Leuk
Waarderingen: El Branco

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Autotune / rap walhalla ????

Ik kan best luisteren naar rap, maar als live ding is het natuurlijk behoorlijk armoedig. Oa door autotune, maar ook vaak door de 13 mattierappers die er omheen staan mee te blaten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de beats die uit de usb-stick komen.

Live muziek komt voor mij uit echte instrumenten en is ieder optreden een creatief proces. Dat creatieve proces is voor mij bij dance en rap al geweest in de studio…. wat ze daarna op het podium doen is het afspelen…..

Zo, nu even lekker een stuk fietsen in de duinen, wat zal ik eens opzetten? Ik denk FF op shuffle in loving memory of Taylor Hawkins ?
Oke boomer

;)
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
854
561
Ik weet niet hoe het met Jack Harlow zit, maar Frenna, Kevin en Burna Boy treden toch op met een band?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.367
5.056
Ik weet niet hoe het met Jack Harlow zit, maar Frenna, Kevin en Burna Boy treden toch op met een band?
Jack Harlow zonder wat ik zag op Youtube In de VS inmiddels een behoorlijke grote naam denk ik.

Maar het is toch wel het type hip hop wat ik niet zo veel mee heb.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
854
561
Jack Harlow zonder wat ik zag op Youtube In de VS inmiddels een behoorlijke grote naam denk ik.

Maar het is toch wel het type hip hop wat ik niet zo veel mee heb.
Heeft 1 grote hit gehad en een paar features, als hij op zijn komende album niet met nieuwe hits komt is hij ook snel weer vergeten.

Een handvol goeie nummers en een publiek dat ervoor gaat kunnen zo'n show al heel leuk maken voor mij, zelfs al is het een one hit-wonder. En bij dit type hip hop vind ik een live band niet per se een toevoeging trouwens.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.367
5.056
Heeft 1 grote hit gehad en een paar features, als hij op zijn komende album niet met nieuwe hits komt is hij ook snel weer vergeten.

Een handvol goeie nummers en een publiek dat ervoor gaat kunnen zo'n show al heel leuk maken voor mij, zelfs al is het een one hit-wonder. En bij dit type hip hop vind ik een live band niet per se een toevoeging trouwens.
Ja zoiets staat wel op mijn schaduw lijstje. Is denk ik een act die misschien niet jaarlijks te zien zal zijn. Of het is inderdaad snel vergeten of het ontploft door het dak waardoor het te groot gaat worden voor een Lowlands.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken