Toch wel wat onvrede her en der over het programma merk ik. En over de laatste worp.
Heb er zelf wel dubbele gevoelens over. Er staat inmiddels meer dan genoeg moois voor mij. Circa 30 namen die ik wel tof vind. Maar ik begrijp de teleurstelling over delen van het programma.
Headliners zijn ok. Arctic Monkeys is doorgewinterde headlineact. Stromae zijn comeback kan natuurlijk ook niet anders dan een headlinepositie opleveren. Over de Opposites is genoeg gezegd, veel mensen balen ervan. Aan de andere kant zitten de boekers van Lowlands er niet zo vaak naast en zal de Alpha ongetwijfeld uitpuilen. Tja wie heeft dan gelijk. Maar ook voor de internationale allure van het festival voelt het wel een beetje goedkoop. Had daar Tame Impala of Dua Lipa neergezet, en dan was het af geweest denk ik.
Het stuk daaronder dan: Liam Gallagher. Caribou, Oscar And The Wolf, Slowthai, Michael Kiwanuka, Sam Fender, Balthazar, James Blake zijn wel echt prima namen daar. Alleen mis ik daar het spannende, de echte pareltjes. En veel herhaling voor mijn gevoel. Veel op zekerheid spelen DTRH doet dat beter met Wilco, Little Simz, Kae Tempest. Bicep, Moderat, The Smile, St Vincent, zelfs HAIM. Daarin zit wat mij betreft het grote verschil. Al kan dat persoonlijk zijn hoor.
In de kleinere namen staan dan wel weer prima (nieuwere) dingen: Koffee, The Murder Capital, Yard Act, Wet Leg, Pinkpantheress, Kelly Lee Owens, Mdou Moctar. Om wat voorbeelden te noemen.
Dus conclusie: wel aardige namen allemaal, maar de echte kersen op de taart in de subtop, die ontbreken (vooralsnog). Vooralsnog legt LL het daar af tegen DTRH voor mij. Al weet ik 100% zeker dat mijn beleving op Lowlands straks toch gaat winnen van die op DTRH. Gewoon omdat Lowlands Lowlands is, er altijd meer te kiezen valt en er altijd nieuwe ontdekkingen te vinden zijn.
Weet ook niet of er vroeger heel veel anders geboekt werd. Ze volgen volgens mij gewoon de mode in de muziek. De afgelopen 10 jaar werd er in mijn groep per definitie veel gemopperd over het afnemende aantal indierockacts/gitarenwerk. Dat is volgens mij dus niet echt iets nieuws. Een groot deel van de boekingen van Lowlands is gewoon commercieel; dat was al zo toen ik voor het eerst ging.