Eindelijk tijd om een samenvatting van mijn 15e Lowlands te geven
. Het was het 3 jaar wacht weer waard!
Op donderdag om 7:30 de kids weggebracht naar de BSO en direct door naar Biddinghuizen. Voorgaande edities was dit ruim op tijd, maar dit jaar voor het eerst enkele kilometers in de file gestaan voordat we op de parkeerplaats aankwamen. Rond 10:00 stonden we in de rij en ongeveer 11:30 waren we binnen. Helaas was de gewenste camping 3 al behoorlijk vol en na wat zoeken voor het eerst neergestreken op camping 2. Uiteindelijk bleek dit een perfecte plek, overdag gezellig, 's nachts geen geschreeuw dus echt perfect geslapen. Een Fresh & Black tent geeft ook nog 1,5 uur extra i.v.m. licht en hitte. Wat me direct opviel is dat de gemiddelde leeftijd lager was dan ik had verwacht. De vrees van EvE dat het te duur wordt voor studenten lijkt ongegrond.
Rond half 3 het terrein op en als een kudde schapen precies 3uur de koptelefoon halen voor de Silent Disco. Uiteraard terug naar de camping voor wat drankjes en uiteindelijk van 8 tot 2 een prima tijd gehad bij de Silent Disco. Ik blijf het een goed begin van het weekend vinden. Overigens vond ik de ArmadiLLow ook nog op een acceptabel geluidsniveau staan.
Vrijdag
Het echte LL gevoel zat er al direct in. Lekker relaxed de dag beginnen (om 10:00
) met een krant en ontbijtje op het terrein. Om 11:00 begonnen met de
Lowlands Opfriscursus in de nieuwe Current, een lekkere flow, veel gelachen en uiteindelijk mijn Lowlands diploma behaald (met een sticker van de juf). Daarna op tijd richting
Prins S. en de Geit, het was er druk en het ging los, helaas stond het geluid nog niet goed, zoals wel vaker bij een eerste act. Ik heb ze eerder dit festivalseizoen beter gezien. Door naar
Cleopatrick, toch wel 1 van de acts waar ik naar uit keek, en dit werd de eerste teleurstelling: gewoonweg saai, geen tempo, weinig enthousiasme.
Joe & The Shitboys maakten dit weer goed, gaaf optreden!
Balthazar liet zien hoe je een festivalweide meeneemt in een optreden, mooie opbouw richting Fever en daarna afmaken. Volgend jaar is het vast weer tijd voor Warhaus of een ander nevenproject.
Gezien het enthousiasme op dit forum over
Charlotte Adigery & Bolis Pupul deze meegepakt. Ik was onder de indruk van de eerste 3 nummers, daarna zakte het wat weg. Kwam misschien ook omdat een andere act waar ik me op verheugde al begonnen was
The Murder Capital. In een slecht gevulde Heineken was dit 1 van de beginnende rockacts die bleef staan als een huis. De zanger was een tikkeltje arrogant, maar goede stem en strak gespeeld!
Buiten de tent een plek gevonden voor
Michael Kiwanuka, wat ik heb gezien was fantastisch. Echter de regen zorgde voor een abrupt einde en gevlucht naar de Heineken. Daardoor wel een mooie plek voor
Aurora bemachtigd en dit was voor mij een top 5 optreden van het weekend! Ze was minder zweverig dan de vorige keer op LL, maar nog even knullig tussen de nummers door. Ze wordt, bijv door 3voor12, afgekraakt omdat het meer pop was, en dat ze een nummer van Frozen II heeft geschreven (hier kwam ik achter doordat mijn dochter een nummer van haar meezong in het Nederlands), ik vond deze sound juist zorgen voor extra tempo in de set.
Er wil nog wel eens wat overlap zitten in mijn ambitieuze planning, maar als ik iets goed vind blijf ik staan, dus Aurora afgekeken. Mijn vrienden stonden vooraan bij
Liam Gallagher, die appten tot mijn verbazing dat ik nog wel in het eerste vak erbij kon komen halfweg de set. Tja, dit was gewoon niet zo goed, lam (en heel weinig) publiek, en Liam had er ook niet veel zin aan. Champagne Supernova maakte nog iets goed. De gevoerde discussie op dit forum over wie de Britse ster is kende maar 1 winnaar:
Sam Fender. Dat was boven verwachting goed, echt van genoten. Toch zal ik er nooit een los kaartje voor kopen, veel te groot risico voor afzeggen.
Eefje geskipt voor droge kleren en door naar
Go_A: komt aardig overeen met mijn muzieksmaak, en het publiek bleef maar gaan. Ik dacht dat dit de afsluiting van de 'live' dag was, maar
Hang Youth speelde ook nog. Totaal niet mijn ding, schreeuwen, lange tussenstukken, maar de rest van de overvolle Heineken vond het leuk, dus netjes het uur volgemaakt. Vervolgens tent hoppen:
Future Classics (leuk concept, ontdekken en weinig oude meuk); Current (dit heeft echt potentie, trok het vrij goed);
Overmono (ik kon hun eigen muziek niet ontdekken en het leek gewoon standaard Bravo muziek);
Animistic Beliefs (dit bleef me het langst boeien, helaas de rest van de groep niet).
Zaterdag
Op papier de minste dag. Begonnen met een ronde langs het meer en zo de Okonomiyaki ontdekt (later op deze dag gegeten, het absolute culinaire hoogtepunt van het weekend). Begonnen met de
Coke Studio Sing Along om even wat filmpjes voor het thuisfront te maken (mijn gezelschap was verbaasd dat ik Bente kon meezingen met de rug naar het karaoke scherm). De eigen nummers van Bente, Meau, Sophie Straat, S10 waren het leukste. Zeker de eerste zong erg goed.
Wat op papier een zwakke dag lijkt, blijkt toch anders te beginnen met een ijzersterke
Nana Adjoa (incl. band) en
Altin Gun. Echt van genoten. Goldband vakkundig vermeden, zodat ik rustig kon eten, sanitaire stop en blaren behandeling (resultaat van de meters van vrijdag). Vervolgens zorgde
The Lathums voor een voorzetting van sterke optredens. Ik denk, de beste mannelijke stem van het weekend en wat een enthousiasme en goede nummers. Het slechtste optreden van het weekend kwam op naam van
Cavetown, jammer met toch veel materiaal om uit te kiezen. Snel door naar
Permanent Destruction ik stond naast EvE en die zocht net als ik de zangeres. Op het moment dat hij wegliep, kwam ze op. Onderhoudend optreden, maar uiteindelijk was het gewoon rammen en voor het theater bijzonder op LL een standaard.
Een ok optreden van
The Kooks gezien, de zanger zoekt te veel bevestiging van de status die ze ooit hadden, de Bravo stond vol, dus gewoon spelen. Mijn zoontje is fan, dus ik zie ze weer in de Afas. Mijn verrassing van het weekend was
Bring Me The Horizon. Het geluidsniveau stond op standje gehoorbeschadiging, maar ondanks de half lege tent, gingen ze ervoor en speelden ze alsof het tot de nok toe gevuld was. Me echt vermaakt en uiteindelijk in het voorvak beland. Moest daarna even wat drinken en daardoor te laat bij
Fred Again.. geen doorkomen aan en buiten de tent kwam het niet over. Dan maar plan B.
Sinead O'Brien gezien, kon me niet boeien en zo bij
Declan McKenna beland. Dat was een alleraardigst optreden, niet geheel zuiver. Inmiddels zin in
Pendulum, dat draaide ik vroeger thuis veel, en wat gaven die een show weg, een uur lang knallen met ook veel nieuw werk. Heerlijk! Vervolgens naar
Tramhaus gegaan, maar die wilden schijnbaar zelf de
Arctic Monkeys zien dus waren al gestopt. Arctic Monkeys moest het hoogtepunt worden op mijn 1e LL in 2006, wat viel het toen tegen (ik heb dit concert tijdens het schrijven van deze samenvatting op de achtergrond aan , valt nog best mee
). Daarna nooit meer de moeite genomen om te gaan kijken. Het optreden was onderhoudend, en er was tijd genoeg om een drankje te halen met een top toegift. Daarna was er weinig te doen voor mij, dus dan beland je in de ArmadiLLow en ga je pas slapen met KI/KI op de achtergrond...
Zondag
Als je je moet haasten om de eerste band te halen, heb je goed geslapen.
Froukje is gegroeid dit festivalseizoen, dit was de 3e keer voor mij (je moet ook veel moeite doen om haar niet te zien), de beste show, maar te routinematig. Helaas was het NNO uitgevallen, dus zo beland bij
Gayle. Daar zat nog best pit in, ofwel gitaar. Ik kan best waarderen dat ondanks dat ze gebukt gaat onder dat ene nummer, ze toch haar eigen weg wil lopen. De cover van Radiohead vond ik wel te.
Vervolgens
Geese, jammer klonk voor geen meter en
Caribou, strak maar toch te langdradig voor mij.
Fever 333 was lekker, helaas ook hier amper voor de helft gevuld.
Yard Act voldeed aan mijn verwachting, een paar nummers leuk en daarna te eentonig.
Mdou Moctar was stukken beter.
Dadi Freyr was een verrassend volwassen optreden met een opbouw en flauwe humor tussendoor, maar 1 keer is ook wel genoeg.
Zoals eerder gemeld het venijn zat op het einde.
Shame redt de rock met een perfect optreden. Vervolgens
Rufus Du Sol met een lichtshow en strakke performance, denk het nummer 2 optreden van het weekend. En tot slot het optreden van het weekend
Stromae, met open mond zitten kijken naar het podium. Door de overlap met Rufus, stond ik achter de Alpha, dus direct kaarten gehaald voor de Ziggo Dome...
En dan komt het mooiste van LL: de zondagnacht.
Mirella Kroes,
Pirate Fest, begin van
Amelie Lens gepakt en het einde van
Noisia. Die laatste vond ik met alle gasten te rommelig, dus snel weer terug naar de Bravo en het lampje ging uit bij de eerste beuken van
Kobosil om vervolgens de volgende ochtend wakker te worden met kleren aan en naast mijn luchtbed. Ofwel alles eruit gehaald en op tijd de parkeerplaats af zonder lange file.
Dit is mijn eerste grote review, kost best veel tijd, maar ondertussen een drankje erbij gepakt en je herbeleefd het weekend. Helaas zit je ook snel weer in de 'normale' wereld, die niet geheel begrijpt wat Lowlands is. Nog maar 356dagen....