Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Laten we De Staat niet te veel prijzen, anders krijgen we nog meer van zulke acts als headliner. Wel gewoon boeken en dan zo'n show eerder op de dag weggeven. Als Alpha daadwerkelijk langer zou doorgaan (waar ging dat nou allemaal over??), dan kan je meer shows in het donker doen en vaker met lichteffecten werken. Weet nie of bands zo laat willen spelen?
 

yumi

Campingartiest
27 jun 2019
98
174
Wat een weekend en wat lineup was dit. Wij zijn dag- en nachtvlinders in een. Gingen van eerste acts tot de laatste act door en soms nog even de Armadillow in. Veel harde keuzes moeten maken, maar dan ook heel veel moois gezien. Een poging tot een top 10:

1 Tame Impala
2 Zwangere Guy
3 Giorgio Moroder
4 Jungle
5 Joost
6 Weval
7 Fontaines DC
8 De Staat
9 Jungle by Night
10 James Blake

Waarschijnlijk mis ik nog een en ander ook.

Nacht top 3:
1 Mall Grab
2 Sluwe Vos
3 Carista
En natuurlijk altijd de Armadillow
 

Jasperrr

Randprogramma
15 dec 2016
131
8
Heb volgens mij uiteindelijk veel minder gezien dan gepland, maar dat is niet zo heel erg eigenlijk. Bij deze mijn top 10:

1. The National
2. IDLES
3. The Good, The Bad and The Queen
4. The Chats
5. Tamino
6. Billie Eilish
7. Fontaines D.C.
8. Franz Ferdinand
9. De Staat
10. New Order

Het grootste minpunt waren onze gare buren en de enorme rij voor de camping donderdag. We hebben welgeteld 3 uur gewacht om binnen te komen. Dat kan gewoon niet. Echt niet. Wachten is acceptabel, maar drie uur is gestoord.
 

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
183
287
Man man man... Wat geweldig weer! Ik sta weer met beide voeten op de grond en dan hierbij mijn top 10, met speciale shout-out naar Durand Jones. Ik kende de man en zijn band niet, maar wat een totale overgave. Werkelijk fantastisch!

1. Durand Jones & The Indications
2. POND
3. The Good, The Bad and The Queen
4. Tame Impala
5. IDLES
6. The Streets
7. The Vaccines
8. Whitney
9. The Growlers
10. HYUKOH

De rijen waren inderdaad niet normaal. 2 uur voor de ticketcontrole en daarvoor al 1,5 uur in de file voor de Kiss & Ride.

Iemand anders trouwens ook bij Billie Eilish geweest die alle liefde en hype wel snapt? Ik vond er echt geen reet aan.. backing track stond loeihard tov haar stem en neem een live-band mee of geen band, maar deze twee verloren zonen op het podium waren een zielig gezicht.
 

team-0

Randprogramma
24 jun 2019
183
287
Met stip op 1 de xray vervanger van dj Marcella (die kon niet op tijd komen) weet even niet hoe hij heet iets met een A.

Helemaal mee eens! Ik zat al een hele dag naar DJ Marcelle uit te kijken, was heel even gedesillusioneerd, maar hij maakte alles dubbel en dwars goed. Props!
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Dennis1808 wrote:
Derde editie Lowlands, wederom thuis gekomen met mijn hoofd in de wolken, wat een fijne editie was dit weer!

Heb je dit artikel al gezien? Met je hoofd in de wolken..
1f61b.svg


https://www.destentor.nl/flevoland/wiet-en-pillen-op-lowlands-in-biddinghuizen-genoeg-drugs-maar-ook-geen-sziget-achtige-toestanden~a2be1d46/

Hahaha ja ik sta toch weer mooi in de krant! De journalist in kwestie was duidelijk niets gewend wat betreft Lowlands. Hij wist niet eens wat de Bravo was.
 

redle

Randprogramma
15 apr 2019
164
106
Onibaba wrote:
Ik begrijp dat Billie Eilish een grote hype is waar veel volk op afkwam tijdens LL. Ik keek toch even wat beelden terug op Youtube en het verbaast me enorm dat ze aan het playbacken is! Geen recensie die daar wat over zegt…vreemd. Maar playbacken tijdens live optredens vind ik echt niet kunnen (Bring me the Horizon heeft daar ook een handje van).

Is iemand dat ook opgevallen tijdens het optreden? Niet alles zal playback zijn maar zeker bepaalde stukken.

Ik stond in het publiek en het viel mij ook op. Niet continue, maar wel een paar keer.

En ze was niet de enige, 21 pilots en a$ap deden hetzelfde, en volgens mij ook nog bij een paar andere artiesten opgevallen. Maar het was niet écht playbacken, meer het meezingen met een bandje. Ze zongen wel live, maar af en toe lieten ze het bandje een paar seconden de zang overnemen.

Toch wel zonde
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Het was weer een topweekend. Donderdagochtend bij de betaallus (daar waar je pakeerticket wordt gescand en je een stikker krijgt) gestaan. Af en toe even kutweer gehad helaas maar had goede kleren aan dus het was wel te doen. Vrijdagochtend weer op de betaallus gestaan, nu met beter weer. Kans is dus aanwezig dat jullie me hebben gezien als je met de auto kwam op ofwel donderdag of vrijdag in de ochtend. Mijn derde en laatste dienst was maandag van 07 tot 15 en ook toen behoorlijk goed weer, dit keer bij de backstage.

Verder was de line-up zaterdag gewoonweg niks voor mij, dus ben alleen even een rondje op het terrein geweest maar snel weer weggegaan. Vrijdag helaas geen Slaves en Frank Turner kunnen zien ivm werk, maar wel Royal Blood en De Staat. Twee prima optredens al heb ik het idee dat Royal Blood zijn nummers net iets langzamer speelt dan op plaat, iemand anders dat ook zo ervaren? Zondag Bear's Den, Franz Ferdinand en Tame Impala gezien. Jammer dat Tame Impala het nodig vond om het eerste kwartier/twintig minuten om de schermen te gebruiken om psychedelische shit te laten zien. Daarna top dat ik eindelijk wat kon zien. Het zal nooit echt mijn ding worden, maar was een prima optreden. Franz Ferdinand was zoals altijd weer vet, blijft toch een van de beste festivalbands imo.

Maandag dus laat naar huis, voordeel was dat er dus geen files meer waren. Gisteren beetje bij proberen te komen en straks weer aan het werk.
 

Benjamin

Support act
20 mrt 2015
920
81
Donderdag 15 Augustus was de dag dat we met 6 auto’s alweer voor de 13e x richting Biddinghuizen gingen afreizen vanuit Utrecht.
We vertrokken om 08:00 en tot onze verbazing hebben we bijna geen file gehad op de dijk en stonden we echt snel op de parkeerplaats.
Een goed begin zou je zeggen, maar niks was minder waar. Vervolgens een dikke 3 uur in de rij gestaan om binnen te komen en daarna was er ineens ook een rij voor de brug (iets wat ik nog niet eerder meegemaakt heb).
Afijn, na een perfecte plek te hebben gevonden kon het festival beginnen. Het weer viel mij alleszins mee op de zaterdagmiddag na, maar dat hebben we maar gebruikt om te chillen op de camping.

De donderdag was een prima dag, goed vermaakt op de camping en de Silent disco was ook grappig. Wel kut dat die koptelefoons de hele tijd uitvielen, maar wat wil je met 30K aan koptelefoons.

In tegenstelling tot de meeste ben ik op vrijdag begonnen bij Donnie, was een prima show. Op de “Frans Bauer” “heb je even voor mij” Cover na was het best goed wat die deed. Ook leuk dat Willie nog even kwam buurten.
Iedereen verwachtte Joost natuurlijk, dus dat Willie kwam was wel echt een verassing. Daarna doorgegaan naar FKJ, dit was echt ontzettend tof ! Deed me een beetje denken aan Tash Sultana vorig jaar, maar het was misschien nog wel beter.
Op plaat vind ik het soms een beetje saai, maar live was het echt retestrak. Daarna doorgegaan naar Two feet waar ik erg naar uitkeek, maar vond het echt onzettend saai, dus ben op tijd weggelopen naar The streets. Nou ik vond dit dus echt helemaal niks, was al vrij snel klaar met die zanger en de mensen om mij heen ook. Was dan ook wel verbaasd dat de recensies nog wel lovend waren, maar wellicht lag het dan gewoon aan mij. Vervolgens lekker in het voorvak gaan staan bij Royal blood, was een straffe show. Lekker gepit en prima vermaakt met iedereen. Vervolgens te lui om terug te lopen naar de Bravo voor TGTBATQ (Ja hier heb ik spijt van!) . Maar wel de staat gezien, en ja ook ik vond het een supershow, als groot fan van Opgezwolle ook leuk dat Rico & Sticks met live band speelde. Ik denk dat de Staat alles eruit gehaald heeft wat erin zat. Vervolgens de nacht in, heb niet echt iets specifieks wat ik wou zien. Dus lekker rondgelopen en overal geweest inclusief de Adonis (BLIJFT TOF) en Sexyland.

Zaterdag begonnen bij Joep Beving, wat viel me dit mee zeg. Had er in eerste instantie niet veel zin in, maar ben blij dat ik geweest ben. Daarna door naar Joost… Waar ik bij Joep mijn Innerlijke rust vond, ben ik bij Joost compleet uit me dak gegaan. Kan er niks aan doen maar vind het gewoon echt leuk.
Daarna stukje Durand Jones gezien, was echt heel erg goed om vervolgens weer terug te gaan naar de Heineken voor Dub Inc . Ook dit vond ik erg tof, soms een beetje too much maar was echt een feestje en iedereen was aan het dansen. En toen…. Toen kwam de regen dus lekker biertjes gedronken bij de tent en even weer opladen voor de rest van de dag. Eerst even knallen bij Idles, en eigenlijk iets te lang gebleven want wou Anderson. Paak echt heel graag zien. Tot mijn verbazing kon ik net voor het begin gewoon het voorvak in. Maar man, wat heeft deze man een Charisma en uitstraling, niet normaal. Vanaf het begin dat die opkwam wist iedereen gewoon dat het een topshow ging worden inclusief een Paak in vorm. Deze man had er gewoon echt zin in, en dat de zon op dat moment ook nog eens doorkwam, maakte het allemaal extra mooi. Dit was absoluut 1 van mijn hoogtepunten.
Daarna toch naar 21 pilots gegaan, eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid en omdat ik ze nog nooit gezien had. Het was best oké en af en toe best wel een Gimmick. Dat drummen op het publiek vind ik nog wel tof om te zien en dat die even een statief opklimt ook wel leuk. Maar om nou Dimitri vegas en Like mike te gaan draaien om vervolgens Snollebollekes perikelen (van links naar rechts) uit te gaan halen ging me echt wat te ver. Afijn al met al was het leuk om een x gezien te hebben. Opnieuw de nacht in, met ook hier gewoon een beetje heen en weer gehuppel. De enige die echt hoog op me lijstje stond was DJ Marcelle, Wij vol goede moed erheen, was ze er niet haha… Dikke Domper.. Maar gelukkig kon die vervanger er ook wel wat van ! Was erg tof en goed genoten.

Dan hebben we nog de zondag, lekker begonnen bij Honne, was prima, niet bijzonder. Daarna naar Zwangere Guy gegaan. Ondanks dat ik die albums niet echt goed doorkom vond ik deze show in de X-Ray wel tof ! Toch heb ik me over laten halen om naar Willem te gaan, dit viel me echt heel erg tegen.
Echt een beetje tegen het saaie aan, en het was ook nog eens ontzettend druk. Ik had niet het gevoel dat het zo druk was voor Willem, maar voornamelijk met mensen die hoopte dat The opposities hier opnieuw nog een stukje gingen doen. Ik hoorde letterlijk een meisje tegen haar vriend zeggen dat iets heel anders verwacht had dan deze saaie liedjes. (Dan heb je je volgens mij niet echt verdiept in de artiest) . Afijn, ik heb het niet vol gehouden tot het einde en ben naar het interview gegaan van Leon Verdonschot VS Pepijn lanen (Faberyayo van DJVTW) . Was een leuk interview en die Pepijn is erg grappig. Geen spijt van gehad dus. Daarna naar wat mij betreft 1 van de hoogtepunten van het weekend  Loyle Carner, wat een verademing is deze man in de hiphopwereld. Echt een rasartiest, duidelijke articulatie, goede uitstraling, vaart in de show en een goede band erachter. Dat was wel even anders bij A$ap Rocky, als je een feestje wil zat je daar goed. Maar ik heb de beste man amper horen rappen, er stond voor me gevoel gewoon een bandje aan waar hij elke x de laatste worden van een zin overheen rapte. Leuk hoor 8 Moshpits, maar daarvoor hoef je niet 100x de show te stoppen en 10 minuten te vragen om een moshpit. In al die verloren tijd kan je ook gewoon 5 extra nummers van je album spelen i.p.v. al die party nummers van andere artiesten.
Ik moet wel zeggen dit maakte hij ruimschoots goed in de 2 nummers bij Tame Impala, hier zong hij wel gewoon live mee met de band en het nummer Sundress & LSD kwamen echt retegoed uit de verf! Hier moet A$ap echt meer mee doen. En dan, Tame Impala zelf. Wat is dit toch ontzettend chille muziek. Al had die show de hele dag geduurd, ik was niet weggegaan, ik werd er echt helemaal in weggezogen. Was echt helemaal top. Daarna de nacht in, ik ben niet verder gekomen dan de India, heb alleen maar keihard gedanst op Franky Nuts / Dimension /Camo&Crooked en Macky Gee. Alsof me leven ervan afhing. Leuk detail hiervan is, dan ik op zondag altijd nuchter blijf en ook nooit drugs gebruik, ik stond dus echt totaal nuchter tussen allemaal strakke mensen, was echt hilarisch gewoon. Maar echt wat een feest !

Wat betreft het drugsgebruik, het viel mij dit jaar in de nacht ook wel op dat er veel druks gebruikt werd. Echter heb ik er geen last van gehad, niemand was echt vervelend of irritant.
Ik ben zelf geen drugsgebruiker maar lust wel graag een lekker potje bier. (Die Lagunitas I.P.A was echt een verademing zeg  !)

Verder echt alleen maar genoten, en op naar volgend jaar !
 

naavedxela

Nieuw lid
2 jul 2019
4
7
Zeer geslaagde editie ondanks het matige weer. Mijn top 10:

1 twenty one pilots (wat geven zij naast de zang een show weg, mijn ogen uitgekeken)
2 royal blood (snoeihard moshen)
3 donnie (wat een heerlijke start van het festival)
4 de staat (niet te veel van verwacht en daarom was het geweldig)
5 bear's den
6 franz ferdinand
7 paul kalkbrenner
8 modeselektor
9 anderson paak
10 new order

Het nachtprogramma in de Bravo was overigens ook geweldig, was vrijdag en zaterdag niet uit de tent weg te slepen.

Wat ik wel echt vond tegenvallen was de rij voor de ingang. Dik twee uur in de rij om 15.30 vind ik schandalig. Vervolgens naar camping 5 gelopen die al helemaal vol stond, uiteindelijk op camping 6 half in de greppel nog een plekje gevonden, slecht!
 

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Op camping 0 was volgens mij nog de meeste plek later op donderdag, waarschijnlijk omdat niemand meer zin had zover te lopen na uren te wachten. Camping 5 was inderdaad al best vol eind van de middag.
 

maricken

Playlistbediener
22 jun 2019
17
0
Zo, dat 'm dan. De tiende editie voor yours truly.
Wel een hele andere editie dan de 9 daarvoor, met een zwangere pens van 28 weken rondsjouwen en bekkeninstabiliteit vergt nogal wat aanpassingsvermogen, en vooral mentaal vond ik dat best pittig met momenten.
Op donderdag zijn manlief en ik op ons dooie gemakje richting Biddinghuizen gereden vanuit Geldrop. Rond 15:30 uur kwamen we op de Gllamcamp aan. Ideaal dat je een eigen parkeerterrein hebt direct naast de gllamping. Veel mensen waren er nog niet dus we stonden nog geen 50m van de ticketcontrole af.
Daar wel een uiterst nauwkeurige controle gehad. Er stond 1 security die zijn werk erg serieus nam en de tassen tot aan de rolletjes sokken controleerde. Al met al nog best snel binnen, ons dreamotel toegewezen en ons een beetje geïnstalleerd.
Daarna richting camping 0 vertrokken waar de rest van de vriendengroep al vanaf 's ochtends vroeg zat.
Ouderwets gebbqt en de hele avond een beetje bij hun kampement (0,0%) gedronken. Rond 00:00 lag deze oude taart weer in haar dreamotel in een normaal bed. Wel echt heerlijk geslapen dit hele weekend.

Vrijdag opgestaan. Douches daar zijn wel echt mega chill. Geen gescheiden douches maar douches met een omkleedhokje voor het douchehokje. Hierdoor geen rijen bij de douches, ook niet bij de wc's overigens. Naast de douches een ruimte met stroom en make up tafels met spiegels. Van dit laatste zelf geen gebruik gemaakt.
Op zaterdag paar dingen gecheckt. Two Feet waar de baby kwaad om werd. Hier snel weer gegaan.
Beetje lopen struinen en vooral de sfeer in me opgenomen. Heerlijk om weer 'thuis' te zijn.
The Streets helemaal gecheckt. Wegens de drukte wat buiten de tent blijven hangen. Mike Skinner blijft een apart figuur, maar ik kan dat wel waarderen.
Toch iets teveel dansjes gewaagd en zelfs een klein sprongetje waardoor mijn bekken weer klaar waren voor die dag.
Hup terug naar de tent. Balen, kwaad op mezelf, op de zwangerschap, op het hele leven.
Na dit momentje van zelfmedelijden het mezelf makkelijk gemaakt in ons hutje met een pak tucjes en een fles Fanta. Dan maar Netflixen en mijn lijf weer opladen.
Overigens hoor je op de gllamcamp heel goed wat er in de Alpha speelt dus toen Rico & Sticks zich bij de Staat voegde even soort van los gegaan in het hutje op Hoedenplank en Gekke Gerrit.
Manlief kwam rond 4:00 uur terug met mooie verhalen waardoor ik toch een beetje mee kon genieten.

De zaterdag wilde ik echt niks interessants checken tot Anderson Paak. Maar die begon pas erg laat.
Op de zaterdag dus mijn grootste baalmoment van het weekend gehad en mezelf echt toe moeten spreken niet om 13:00 uur al naar het terrein te gaan. Had ik kunnen doen maar dan had ik wat ik wilde zien niet meer kunnen checken.
Weer een moment van zelfmedelijden en manlief nog net niet huilend uit staan zwaaien richting het terrein (lekker die hormonen).
Uiteindelijk rond 17:00 uur naar het terrein gewaggeld.
Stukje Ares meegepikt. Wat gegeten en flink staan dansen bij Anderson Paak. Hierna bij het Fuze Tea terras met de beentjes omhoog en me bij 21 Pilots weer in de Alpha gevoegd.
Hier ook een uur staan genieten.
Toen had ik eigenlijk nog wel zin om even de nacht in te duiken want nog energie over en de pijn viel mee, bleek manlief out te zijn gegaan van de meegesmokkelde fles Jagermeister :')
Hem met behulp van de vrienden richting de gllamcamp gesleept, in bed gelegd en zelf ook maar naar bed gegaan.

Zondag weer heerlijk fris wakker geworden. Superveel zin in die dag want veel acts die ik wilde zien.
De baby en de bekkeninstabiliteit voelde prima. Zondag dus echt met volle teugen genoten.
Stukje Willem gezien. Hierna Loyle Carner (echt honderd hartjes voor deze gast).
Beetje Franz Ferdinand meegepikt op mijn vaste plek bij de Fuze Tea.
A$AP Rocky ook vanaf daar gezien. Wat viel die tegen zeg jeeeetje. Zijn setlist was absoluut niet my cup of (Fuze) tea (hehe).
Ook nog eerder stoppen, al kwam hij die verloren minuten 's avonds weer goed maken bij Tame Impala.
Dave even gecheckt. Mooie toevoeging aan de line up.
En uiteindelijk bij Tame Impala mijn laatste restje energie gegeven en even al het goedbedoelde advies van de bekkentherapeut genegeerd.
Heerlijke show, waardige afsluiter met het lichtspektakel er omheen. Heb het idee dat ze echt alleen maar hits hebben. Heerlijk!


Het is maar weinig wat ik gezien heb, maar geloof me, ik ben nog nooit zo moe geweest na een editie als deze editie. Ben vandaag pas weer een beetje boven water.
Een baby maken kost je stiekem toch veel energie.
Wel super super superblij dat ik toch gegaan ben, ook al was het op papier eigenlijk niet aan te raden.
De sfeer, die paar optredens die ik gezien heb, de baby die vrolijk rondzwemt en trappelt bij hiphop deuntjes (yes nu al een goede muzieksmaak). Ik had het echt niet willen missen!
Oma in spe appte: "ik kan niet wachten totdat ik volgend jaar een heel weekend op mag passen!" nou geloof me, ik kan ook niet wachten. Ik ga het dan dubbel en dwars inhalen haha!
Editie 11 staat alvast afgeblokt in de agenda :-D
 

mgbss

Support act
15 feb 2019
786
473
Ik ben moe, kapot en gesloopt. Maar wat een sterke editie was het dit jaar. Niet een van de beste edities, daarvoor viel de vrijdag muzikaal teveel tegen.

Dit is mijn top 10 :)
10. De waanzinnig goede India-zaterdag met Idles, Sharon van Etten, Boy Pablo en Johnny Marr (aan een stuk geweest)
9. Meezingen met 'Yes daar is de Ali Express' om 7.00 's morgens op de camping
8. Een buzz creeeren dat Tino Martin in de Despo zondagavond zou komen (die natuurlijk niet kwam)
7. Onze vrienden die in een partytent in slaap waren gevallen ipv hun eigen tent of via het zijvak in de tent gekropen waren
6. De gigantische moshpit bij Idles
5. Dat we de eerste klanten van Hans Worst waren en de Rotdog weer on fire was
4. Dat er eindelijk warme douches waren
3. De Joy Division toegift bij New Order
2. Dat mijn tent al verrassend snel stond (voordat het begon met regenen)
1. Het samenzijn met de leukste groep

Paar echte tegenvallers wel gezien: Moonlight Benajmin was niet goed, geluid bij Bodega stond verschrikkelijk afgesteld en the Streets werden pas na een half uur interessant. Verder: fix de ingang (vrienden stonden 2,5 uur te wachten), je kan niet meer campings achter de brug plaatsen maar de brug niet qua capaciteit vergroten, toiletten ging iets beter maar naast Heineken superkut én ik wil nog een Hans Worst kraam bij de Heineken ;-)
 

hanskazan

Randprogramma
11 jan 2018
149
24
Heerlijke acts en sfeer weer uiteraard dit jaar. Dit was mijn top 1. De Staat, wat een verassing vooral.
2. New Order. De hits maar zelf het nieuwe werk kwamen fantastisch tot z'n recht in de Bravo.
3. Giorgio Moroder. De feest act van het weekend.
4. PUP. Veel harder ben ik niet los gegaan bij een optreden.
5. Parcels. Gasten zijn heerlijk op elkaar ingespeeld en brengen de muziek live helemaal tot leven voor een dansbare show.
6. Loyle Carner. Wat een charisma, en dat hij zijn stem een beetje kwijt was geraakt in de Goliath maakte het alleen maar aandoenlijker.
7. Sir Reg. De muziek is natuurlijk niks vernieuwds of verassends, maar dit was de act met het mooiste publiek.
8. Girl in Red. Top persoonlijkheid bordevol energie met mooie nummers.
9. FKJ. Wat een talent en mooie muziek.
10. Turnstile. De hardste act van het weekend met een bijna perfecte uitvoering
11. Fontaines/IDLES heerlijk bands met geweldig muziek, alleen de optredens kwam vanaf midden achter in de tent niet 100% binnen.

Extra eervolle vermeldingen/hoogtepunten:
-Op de heuvel chillen bij Anderson.Paak met ondergaande zon.
-Na Giorgio bij Johnny Marr vanaf de rand van de India nog m'n favoriete hits kunnen zien.
-Het piraten feest. Wat ging het daar los. Bomen, dranghekken, mensen, wc deuren, reclame borden, tonnen, picnic tafels: alles ging de lucht in!
-De speciaalbieren bar met grote biertjes voor de zelfde prijs als een flauwe Heineken.

Edit: Hoe kon ik die nou vergeten: Het verassing optreden van Saba in de Tommy Jeans container was een hele aangename verassing en ook nog eens verdomd goed!
 

hanskazan

Randprogramma
11 jan 2018
149
24
Trouwens ook van half 1 tot half 5 in de rij gestaan! Dat ging vorige jaren een stuk sneller. Wat was er aan de hand?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.318
5.003
Donderdag rond 12.00 uur vertrokken uit het mooie Brabant. Probleemloos naar Biddinghuizen gereden waar we dan rond een uur of 14.00 aankwamen (incl. pauze). Zeker nog 2 uur of meer in de rij gestaan, maarja op die donderdag boeit het me toch niet zo heel veel. Het was gezellig in de rij met de nodige versnaperingen bij de hand. Onze oude plek bij de ingang was er dit jaar niet meer. Dus we moesten naar 5/6. En het was bizar druk op dat moment. Toch bij 6 mooi ons tentje op kunnen zetten, wat gedronken en gechilled. Savonds nog even het terrein op geweest, maar we waren wederom de koptelefoons van de Silent Disco misgelopen. De rest was die avond ook niet boeiend, dus het was vooral relaxen dus.. wat eten wat drinken.. je kent het wel. Rond 01.30 terug naar de camping gegaan, en daar verder ons zelf vol lopen tanken. Toen ook maar gelijk besloten tijdens dronkenmanspraat dat we de volgende dag mee gingen doen met de Yoga.

Vrijdag:
Zogezegd zo gedaan, we hebben ons netje som 10.30 gemeld in de Yoga. Maar na 10 minuten meegedaan te hebben werd het ons toch wat te zweverig. Dus toen maar een heerlijke tosti ontbijt genomen bij de Armadillow, krantje gelezen en vooral een beetje relaxen. De eerste act van het festival was Girl In Red in de India. In het begon dacht ik dat het redelijk fijne muziek was, maar al snel raakte ik er op uitgekeken. Toen we naar buiten liepen bleek Damon Albarn aan het soundchecken te zijn in de Bravo. Snel gekeken alleen toen we de tent in waren liep hij net weg.. Balen.

Daarna blijven hangen bij "De Fenomeen" aka Donnie. Tsja ik weet dat het allemaal erg plat is, maar eerlijk moet ik bekennen dat ik die gast wel mag. Hij neemt zichzelf ook niet super serieus, en zijn teksten vind ik vaak wel geinig om te horen. Of het nu gaat om Beetje sos, voel me net Wubbo Ockels en zijn spacemokkels. Koopa Troopa, of "Spuit zaad op d'r rug, laat d'r achter als Bulbasaur". Tsja het is een show vol met flauwe humor, maar ook met veel herkenbaarheid. En ja ik verdien hier een minpunt voor, maar toch heb ik meegedaan met de polonaise die door de Bravo heen ging op "heb je een jonko voor mij" (parodie op Frans Bauers heb je even voor mij). Het was gewoon een fijn optreden, en die gast heeft nog best een degelijke flow. Ruime voldoende dus zo vroeg op de dag.

Nu weer richting de X-Ray gewandeld, daar was het de beurt aan Meetsystem.. Op plaat vond ik het allemaal best prima klinken, maar live vond ik het maar saai. Wel de show afgekeken maar er waren weinig hoogtepunten te noemen. Een tent er naast (India) stonden hierna Slaves op het podium. Al meerdere malen gezien, het blijft een erg leuk bandje. Ook nog openen met een Vengaboyz intro, wat wil men nog meer in het leven...

Toch vroegtijdig vertrokken om een mooi plekje te krijgen bij The Chats in de X-Ray. Ik verwachte drukte en dat was ook zo. Het ging vooraan behoorlijk los. Het was niet eens helemaal goed kwa uitvoering, maar dat hoeft ook niet echt bij dit soort bands. We kregen allemaal vrij korte nummers op ons afgevuurd, en alles werd prima ontvangen. Enige minpunt wel vond ik dat er soms lange stiltes zaten tussen de nummers. Daar moeten ze nog proberen te verbeteren om de tempo in hun set te houden. Maar verder een leuk optreden.

Op dit moment van de dag had ik even geen mustsee op het programma staan, dus ben ik een beetje achteraan gaan staan in de India bij Two Feet. Ssssssssssssssaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai!. Daarna nog even een paar nummers meegepakt in de X-Ray bij PUP. Liet niet echt veel indruk op me achter, het klonk ok maar niet meer dan dat.

Nu was het tijd voor The Streets in de Heineken-tent. Ik heb Mike Skinner nog nooit zien optreden, ik ken de hits maar ben niet bekend met het gehele oeuvre van de band. Het begin van de set was nog even aftasten. Je zag gelijk de charmes van de frontman, maar muzikaal gezien wist ik eigenlijk nog niet echt wat ik er van moest vinden.
Mijn vrienden waren al vertrokken, maar ik ben lekker blijven hangen. En net op dat moment leek de set in een vingerknip te veranderen een enorm tof optreden. Alles viel plots op zijn plek, het leek wel of het aftasten van het begin in een soort voorspel leek te zijn voor de uitbundige vrijpartij die later zou plaats vinden. Normaal ben ik niet zo van de "everyone be happy" momenten, maar Mike Skinner wist het zo enorm tof te brengen dat er echt wat begon te broeien in de tent. Dan nog eindigen met Dry You Eyes (pracht nummer) en dan nog helemaal los met Fit But Don't You Know It ontpopte het optreden in een grote climax.

Met pijn in de benen de rest van de groep opgezocht die bij Fontaines D.C. waren gaan kijken. Ik heb eigenlijk het laatste gedeelte van de set mee kunnen pakken. Dat klonk allemaal best leuk, maar heb er te kort bij gestaan om er echt een goed oordeel over te geven. Op de Bravo was ondertussen net Jorja Smith begonnen. En ik stond ergens halverwege de tent. Ze klonk prima bij stem, en het optreden was gewoon ijzersterk. Maar toch kan ik niet heel veel bij dit soort optredens, ik kan hier niet op los gaan, en ik kan ook weer niet verdrinken in de schoonheid van dit soort muziek. Maar het zal meer aan mij liggen dan aan Jorja, want nogmaals het was gewoon erg goed verder.

Toen heel even mijn rust gepakt en gaan zitten vlak naast de India. Daar was RIMON bezig, en dat kon ik een klein beetje meekrijgen. Ze opende met een Feeling Good cover, dat klonk best goed. Maar overall is het niet helemaal mijn ding. Natuurlijk krijg je niet alles mee als je op een klein afstandje zit.

Hierna op tijd naar de Bravo vertrokken waar The Good, The Bad & The Queen dus ging optreden. Ik stond behoorlijk vooraan, want het was niet super druk. Ik heb ze dus nog niet eerder gezien, maar de setting beviel me wel. Die oude lampen, Damon met zijn hoge hoed... ja het het echt die oud Engelse sfeer over zich heen. In het begin zag je dat ze een klein beetje moeite hadden met de Bravo, het publiek reageerde niet echt super. Albarn leek dat ook wel door te hebben had ik soms het idee. Maar toch wisten ze de set erg om te buigen. Ik werd opgeslokt in hun muziek, en waande me in een donkere kroeg aan het uiteinde van een steegje gelegen aan de Theems, waar die charmante man met een hoge hoed vol bravoure stond op te treden. Geen idee hoe de rest van het publiek reageerde meer, ik was in hypnose door dit enorm tof optreden. En dan sluiten ze af, en roepen ze dat het "The Last Show Ever is". Wow was ik daar echt bij?

Daarna was het tijd voor een vreemd contrast verschil. Ik ging door naar de Lima voor een "feestje". Ik had zin om los te gaan bij Neuromankh Feofan, oftewel verschrikkelijke kut muziek die alleen in de Lima leuk kan zijn. Was een soort mix van Russiche Folk en Drum & Bass met dansende beren op het podium. Toch ging heel de tent naar de tering, en monde het uit op een groots volksfeest. Na deze show ben ik even gaan rusten in de buurt van de specialbieren bar tussen de X-Ray en India. Even wat trippeltjes dronken en door gegaan naar de Bravo waar het nachtprogramma was begonnen. Honey Dijon draaide best een toffe set. Verder de nacht afgesloten met Legowelt, Identified Patient in de X-Ray en Carista in de Bravo. Ik vond de nacht vrij matig om eerlijk te zijn, het was allemaal ok... maar toch vind ik allemaal niet heel bijzonder meer.

Zaterdag:
Ik was weer vroeg uit de veren, en liep rond 10:30 weer op het terrein. Dit keer toch maar de Yoga overgeslagen. Na een ontbijtje, koffie en wederom een krantje erbij. Zijn we de dag gestart bij Joep Beving in de Bravo. Jammer dat ze de Bravo niet hadden afgesloten zoals ze een paar jaar terug deden. Erg mooi optreden met de strijkers erbij. En het was redelijk stil publiek gelukkig waar ik stond

The Howl & The Hum gingen hierna hun set spelen in de India. Vond het op plaat best goed klinken, maar live hield het naar mijn mening weinig over . Een set om snel te vergeten. Na even weer wat te relaxen ben ik gaan kijken bij K Á R Y Y N. Het was allemaal best "ok" maar verder ook weinig memorabel.

Toen was het de beurt aan de hype van het jaar, Billie Eilish op de Alpha. Het verbaasde me dat ze gelijk begon met Bad Guy, en het viel me ook op dat ik volgens mij de verkeerde man op het verkeerde feestje was. Er was een hoop gegil te horen vooraan aan de Alpha. Het deed me denken aan mijn Justin Bieber ervaring bij Pinkpop. Echter was Eilish live best prima, het klonk allemaal vrij straks en het publiek leek uit haar hand te eten. Maar ik kan eigenlijk niks anders concluderen dan dat ik hier niks mee kan.

Gelukkig op tijd vertrokken in de stromende regen naar Sharon van Etten. De tent was lekker vol, maar dat kwam volgens mij voornamelijk door de regen. Toch had ik een mooi plekje vooraan, en heb van seconde 1 tot de laatste noot enorm genoten van dit optreden. Vocaal is ze zo goed, en ze weet ook kwa performance alles te pakken. Seventeen blijft een van de betere tracks van 2019.

Toen even de rest van de groep opgepikt bij Paul Kalkbrenner het regende nog opnieuw behoorlijk. Maar het was toch fijn om allemaal te horen, toen Sky & Sand te horen werd gebracht ging het publiek echt even los. En toen ben ik daarna afgehaakt om heel even het begin te pakken van Juice WRLD. Was wel benieuwd naar hoe dit was, maar buiten Lucid Dreams is het allemaal vrij povertjes. Gelukkig had ik mijn zinnen gezet om naar Otoboke Beaver te gaan. Als je ze zag staan op het podium dan zou je totaal deze sound niet verwachten. Maar het was echt rete strak gespeeld, en bleken gewoon erg goede muzikanten te zijn. De X-Ray ging echt compleet los. Briljante show.

Hierna een plekje opgezocht om vooraan te staan bij The National, waar ik enorm fan van ben zoals jullie weten. We waren blijkbaar niet de enige met dit idee, want we stonden al een paar rijen van de frontrow vandaan, maar goed vooralsnog ver vooraan. Toch was ik niet super onder indruk van hun laatste album en voor mij misschien zelfs hun minste werk tot nu toe. Dat de set vol met nieuwe nummers zat was dan ook niet gek. Daarom hoopt ook dat de overige nummers wat exotischer zou zijn. Maar dat was niet het geval helaas. Hierdoor werd het zeker niet de beste show van de band ooit. Toch was de band kwalitatief wel in vorm, Matthew deed weer zijn kunstjes op het podium die we eigenlijk wel kennen. Als fan moet ik zeggen dat het misschien beter is dat ze even een jaartje of 5 met sabbatical gaan. En ook nieuwe dingen gaan zoeken in hun show optreden. Toch blijft het een van de betere bands van dit moment. Nu klink ik mogelijk vrij negatief, maar heb gewoon genoten van de show.

En we gingen gelijk weer door naar de India, voor niemand meer dan Johnny Marr. Ook zijn solo platen kwamen erg goed uit de verf, maar natuurlijk zal iedereen te wachten op de nummers van The Smiths. En tsja, dat waren stuk voor stuk gewoon pareltjes door de gehele set. Vocaal is het natuurlijk geen Morrissey, maar instrumentaal is hij gewoon geweldig. Tijd voor een The Smiths reünie dus.

Nachtprogrammatijd. En doorgegaan naar Colin Benders in de Bravo. Al meerdere malen gezien, er veranderd niet heel veel, maar het blijft wel mooi om naar te kijken. Toch mag hij langzaam weer eens gaan kijken naar een ander project als je het mij vraagt. Toen had ik even niks boeiends wat ik wilde doen, dus ben maar even in de Armadillow gaan hangen en een pasta naar binnen gewerkt. Daarna nog wat speciaal biertjes gedronken en mijn beentjes een verdiende rust gegeven. Vervolgens de India ingedoken om Agoria (Live) te zien. Maar heel boeiend werd het nooit.

Bamba Pana & Makaveli draaide vervolgens de X-Ray leeg, nee dit was niet het ideale moment voor dit optreden. Had misschien beter overdag op het programma moeten staan. Denis Sulta bleek het vak "Dj'en" nog niet onder de knie te hebben. Maar gelukkig wist Matrixxman de saaie avond nog wel te reden in de Bravo. Sloot om 04:30 af met New Order - Blue Monday.. and the crowd went nuts. Terug gegaan naar mijn tentje, waar me kameraden nog aan het afteren waren met hun tering herrie. Geen oog dicht gedaan.

Zondag:
Omdat ik me gigantisch verveelde en dus geen slaap had gehad wederom vroeg vertrokken naar het terrein. Rond 10.00 uur had ik bij de Vega BBQ maar een maaltijdje genomen. Was ok maar niet bijzonder.

Brak aangesloten bij Yang Yang Cai. Ja erg knap hoor, de dame kon zeker goed spelen. Maar ik trok dit vrij slecht op dit moment. Hierna was Matteo Myderwyck iets meer in mijn straatje. Maar halverwege toch afgehaakt om maar wat koffie naar binnen te werken. Julia Jacklin was toch genieten, en op die muziek is het dan ook weer lekker brak te zijn. Ze was goed bij stem, en ik kon er heerlijk even bij wegdromen. Mooi optreden.

Vervolgens naar Tamino gaan kijken in de Heineken. Buiten Cigar vind ik het allemaal niet zo heel spannend. De sound is niet verkeerd, maar er gebeurt te weinig in zijn sets om het echt tot een boeiend verhaal weten te maken. Op naar de volgende zuiderbuur: Zwangere Guy stond klaar in een uitpuilende X-Ray. Op album had ik er weinig mee, maar live stond het echt als een huis. Het publiek ging er helemaal in mee. Ook zat er echt een emotie in zijn optreden, iets wat ik vaak mis in hip hop/rap optredens. Nee het was een grote meevaller dit optreden.

Willem was de volgende artiest die op mijn programma stond. Ook hier zat een show vol met gevoel en emotie in. De Bravo was zeer goed gevuld, en hij wist deze ook volledig in te pakken. Tsja er zullen vast mensen hebben zitten wachten Big2 om waar Opposites nummers te doen, maar gelukkig is dat niet gebeurt. Had ook totaal niet gepast bij het album wat Willem heeft achtergelaten. Want dat was gewoon genieten.

Soort semi pauze gehouden en op een afstand gekeken bij Turnstille en POND. Beide klonk zeker niet verkeerd maar de vermoeid kon me er even niet toe zetten om echt diep de tent in de gaan. Turnstille ging wel lekker los wat ik zag, en POND deed het ook prima.

James Blake was mijn volgende prooi op het programma. Zijn nieuwe nummers kwamen erg goed over, en de set was alles behalve saai. Zijn sound gaat door merg en been, en ik heb van begin tot eind genoten van de set. Ik snap dat mensen het misschien wel saai vinden, maar met de juiste insteek kan je Blake prima aanvoelen en dan is het zoveel toffer.

Toen was het de beurt aan Marc Rebillet. Hij begin gelijk met FUCK YOU FUCK YOU FUCK YOU in de microfoon te schreeuwen en ging dat samplen op zijn eigen beats. Leuk voor 1 nummer, maar daarna werd het al heel snel awkward. Afgehaakt om naar Modeselektor te gaan in de Bravo. De tent stond bomvol, en ging helemaal uit zijn dak. Tof dat Flohio nog even nummertje mee kwam doen. Maar ze ramde er stevig op los, en alles klonk loepzuiver.

Wederom even rust gepakt om mooi plekje te krijgen bij New Order. Het stroomde behoorlijk vol in het begin van de set. En als ik om me heen keek waren er veel mensen die voor de "dance" kwamen uit de New Order set. Maar de heren gaven een heel toffe set weg, met een heerlijke playlist. Het publiek ging ook bijna op alles los. Uiteraard was de climax te vinden bij Blue Monday waar het de Bravo echt even ontplofte. Daarna mooi terugkeren met een Joy Division nummer en dat was een mooie afsluiter van de set. Tof om ze eens gezien te hebben.

Het dagprogramma afgesloten met Ross From Friends. Het was erg rustig bij de X-Ray, waarschijnlijk waren de meeste mensen bij Tame Impala. Leuke set, maar zonder echte piekpunten. Eigenlijk vond ik het raar dat ze zo vroeg op de avond stonden. Denk dat zoiets beter tot zijn recht komt als laatste act, als mooie "after" set. Maar het waren ook de laatste loodjes, dus ergens was het ook wel prima.

De nacht was weer begonnen, en ik was echt kapot. Maar toch even gaan kijken bij Franky Nuts, ik ken deze jongen soort van. Hij draaide altijd samen met iemand waarmee ik vroeger ook regelmatig draaide. Toen had ik altijd een beetje idee dat hij op een tijdelijke hype (Skrillex destijds) insprong en daar de Drum & Bass kant is opgeschoten. Maar moet zeggen dat die jongen zich prima heeft ontwikkeld en zijn genre wel trouw is gebleven. De set was best tof, maar er zaten veel EDM momenten en MC'en tijdens je eigen set vind ik altijd iets ongemakkelijks hebben. Maar toch zeker een ruime voldoende voor deze set.

Hierna doorgelopen naar de Bravo, waar het opvallend rustig was tegen over de andere dagen. De Sluwe Vos deed het ok, maar niets nieuws onder de zon. Maar het werkte wel. Mall Grab wist niet te overtuigen. Halverwege de set nog heel even mijn Lowlands afgesloten bij Antal. Dat klonk zeer tof, en een dit soort lange sets is altijd prima. Maar ik was te kapot om nog echt mijn draai te vinden. Dus rond 03:30 maar mijn tentje opgezocht, en de volgende ochtend rond 09:00 uur vertrokken naar huis zonder enkele problemen

Conclusie:
+ 3 grote Bravo acts met The National, The Good & The Bad The Queen
+ Uitstekende sfeer op het terrein
+ Speciaalbierenbar
+ Veel kunnen zien.
- Nachtprogramma mag diverser
- Het ontbreken van de camping naast de uitgang
- Spierpijn, ik begin oud te worden.

Top 5:
01. The Good, The Bad & The Queen
02. New Order
03. The Streets
04. The National
05. Sharon van Etten
 

mgbss

Support act
15 feb 2019
786
473
Waar waren wel warme douches dan? Camping 5 niet in ieder geval. Was slechter dan voorgaande jaren.
Camping 3, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik telkens rond 7/8 in de ochtend ben gaan douchen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken