Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Tame Impala, The National, Royal Blood, Bear's Den, Franz Ferdinand, Frank Turner, The Growlers, Johnny Marr, My Baby , Tim Knol, The Vaccines, black midi, Bodega, The Chats, Code Orange, Idles, Pond, Pup, Slaves, Whitney

Allemaal op min of meer gitaargeoriënteerd. Valt toch eigenlijk best mee dit jaar?

Ik moet eerlijk zeggen dat van dat rijtje er weinig is dat me interesseert. Royal Blood rockt wel lekker. Tama Impala vind ik echt frivole hippiemuziek zonder enig scherp randje. Franz Ferdinand....al 288x gezien op zo'n beetje elk festival denkbaar. Daar gaan we weeeer met Take Me Out. My Baby is ook wel leuk. Tim Knol zou ik zelf niet onder de noemer "gitaarbands" willen zetten.

Ik doel meer op bands als Rolo Tomassi, Swans, Deftones, Thurston Moore band, Melvins etc etc. Zware riffs of overstuurde solo's, knikkende koppies in het publiek....dat werk. Shoegaze-bands....ellenlange gitaarmuren met een lekkere opbouw. Dit jaar helemaal niets van dat helaas.

SG Lewis is in mijn optiek toch best een aardige naam ? Voor mij is die in ieder geval aardig bekend en ik ben er dan ook heel blij mee.
Heeft inderdaad wat nummers met Clairo ook
1f642.svg

Lima is inderdaad overdreven, maar het valt op dat de namen die bekendgemaakt worden veelal in het rijtje India, Xray en Lima horen.

Een echte headliner verwacht ik ook niet meer, is ook te weinig beschikbaar. Maar ik vraag mij echt af of we nog wat heineken of “alpha in de middag” namen kunnen verwachten. Eens gekeken naar wat er in de buurt is eind augustus, en kom nog wel op een aardig lijstje:

White lies
Bullet for my valentine
Good charlotte
A day to remember
Frank Carter
Pennywise
Chase and Status
You me at six
Enter shikari
Rudimental
Within temptation
Haevn

Ik zal het wel zonde vinden als er hier niet wat op lowlands zouden staan.

Onibaba wrote:
Ik moet eerlijk zeggen dat van dat rijtje er weinig is dat me interesseert

Dat kan natuurlijk.

De bands die jij noemt zijn inderdaad al jaren niet (meer) op Lowlands te zien.

Het zijn eerder voorbeelden qua genre / type bands. In 2009 had ik nog nooit van Rolo Tomassi gehoord bijvoorbeeld. Daarom zo tof om deze band op Lowlands te ontdekken. Ondertussen zijn ze een stuk gegroeid maar ze worden helaas niet terug gevraagd. Ik zie graag meer van dit soort (kleine) bands om te ontdekken. Maar helaas ligt daar de behoefte niet meer. Ik blijf dat jammer vinden. Maar ik zal er niet in blijven hangen :). De tijden zijn veranderd. Het is gewoon veel meer dance en hiphop georiënteerd. De tijd van "gevaarlijke" en onvoorspelbare bands, ligt helaas alweer jaren achter ons.

Het zal niet gebeuren maar wat een gemiste kans om bv Tool niet te boeken. Dit jaar komt er ein-de-lijk weer een nieuw album en gaan ze weer touren. Ik ga ze gelukkig zien bij Werchter. In 2007 stonden ze voor het laatst op LL.

De tijden zijn veranderd. Het is gewoon veel meer dance en hiphop georiënteerd. De tijd van “gevaarlijke” en onvoorspelbare bands, ligt helaas alweer jaren achter ons.

Ik vind dat echt wel meevallen hoor, ik ga nu voor de 13e keer naar Lowlands en je ziet wel een lichte verschuiving, maar kan me geen jaar herinneren waarin er 1 bepaald genre niet (meer) was. Dit jaar heb je toch ook gewoon ).a. , The Chats , Black Midi , Bodega , Code Orange, & Pup . Allemaal bands die wel van een flink portie gitaren houden en die vrij onbekend zijn bij het grote publiek. Vind het verder heel logisch dat ze boeken richting het publiek dat nu het festival bezoekt.

10 jaar gelden had je Black sun empire , nu heb je MAcky Geee.
10 jaar geleden had je Opgezwolle , nu Ares.
10 jaar geleden had je Roots riders, nu Dub inc etc etc.

Dit zijn maar even simpele voorbeelden van 3 genres en de grote bands daargelaten, maar is toch juist mooi.

Nachtprogramma is volgens mij altijd vrij elektronisch georienterd in de X-Ray , Bravo & India.

Ik ben trouwens wel echt heel erg blij met Macky Gee ! Vind het echt supertof !
Franky nuts is ook erg tof :-)

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze op de een of andere manier Exision als dubstep act hadden geboekt, mag wmb zelfs als derde headliner komen

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze op de een of andere manier Exision als dubstep act hadden geboekt, mag wmb zelfs als derde headliner komen

Dat zou inderdaad heel erg tof zijn. Op Rampage was het echt een grote toffe bak Herrie :-)

@Marc wrote:

mgbss wrote:

Stefan wrote:
Iets anders ……. de reden voor per dag aankondigen was o.a. het gezeur over de billing, m.a.w. de plek op de poster van artiesten. Dit lijkt me een behoorlijk ongeloofwaardig argument als ze alleen nog maar klein en midden materiaal te presenteren hebben…zoals ze tot nu toe gedaan hebben.

Juist deze namen geven veel problemen over hun plekje op de poster, als ik het mag geloven. Elk “blok” omhoog is belangrijk en dat geeft gedoe blijkbaar.

Hoe kom je bij deze reden?

En @ mgbss, niet om vervelend te doen, maar ik begrijp jouw bericht helemaal niet. Wellicht mis ik iets
1f62c.svg

Ik denk dat de reden via mij komt. Dit stond in het 3FM bericht hierover en in een podcast is hier uitgebreid aandacht aan besteed. En daar ging het juist over de bovenkant van de affiche (architects/plus headliner willen zijn). Dit is ook al eerder hier genoemd
1f609.svg

Maar goed kan me inderdaad ook voorstellen dat het aan de onderkant een rol speelt, goed punt mgbss!

https://www.npo3fm.nl/lowlands/nieuws/387598-waarom-maakt-lowlands-elke-dag-een-naam-van-de-line-up-bekend

en in Mojo podcast nr 16 vanaf minuut 20 gaat het er zeer uitgebreid over, best interessant en humoristisch hoe artiesten, boekers en marketing hiermee omgaan
https://www.mojo.nl/over-mojo/wij-zijn-mojo/mojo-50-jaar/podcast/

Op bevrijdingsfestivals zijn vaak leuke dingen te zien, maar de sfeer is lang niet te vergelijken met dat op een volwaardig festival.

Kom op Lowlands, vandaag weer even een naam waar ik gelukkig van word. Kan ik wel gebruiken op zo'n brak werkdagje na bevrijdingsdag :')

Poah, ik heb het ook zwaar vandaag. Dan is een zittend kantoorbaantje toch wel erg moeilijk vol te houden.

Sharon van Etten!

https://twitter.com/Rapid_Razor_Bob/status/1125324452793810944

Users who are viewing this thread