Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Ik was erg onder de indruk van Blood Incantation! En inderdaad wat een goed geluid.

Beide bands ooit op Roadburn gezien. Minami Deutsch met Damo Suzuki. Sindsdien zijn ze altijd wel een van mijn favoriete bands in het genre gebleven, alleen heb ik ze nooit meer live gezien. Blood Incantation met de Timewave Zero set (tijdens de andere set was ik bij Frail Body). Leuk om ze dus een keer met ander werk te zien.

Minami Deutsch was ondanks de korte soundcheck super strak met prettig geluid. Dat had van mij ook twee uur mogen duren in plaats van een halfuur. Het was een beetje zonde omdat ik stiekem meer voor hen ging dan voor Blood Incantation. Desondanks heerlijk genoten van de tijd die ze wel kregen.
Daarna liet Blood Incantation zien dat ik niet voor niks was gekomen. Gruwelijk vette show. Bovendien was er, ondanks dat het uitverkocht was, lekker veel ruimte vooraan. Het leek alsof ze niet alle kaarten in de verkoop hadden gedaan. Goede avond in ieder geval!
Ja ik had toen voor Blood gekozen, gelukkig de Frail herkansing in de Jack gehad wat toch een stuk passender is voor hun geluid vindt ik dan een gigantisch Roadburn podium dus juiste keuze(per ongeluk) gemaakt. De greatest hits show vorig jaar was erg goed, en lang, ook denk de laatste keer in lange tijd dat we dingen van Starspawn gaan horen.

Ik vreesde voor de drums tijdens de Minami Deutsch soundcheck maar toen ze begonnen was het echt heel fijn gemixt. 2022 kleine zaal effenaar was voor mij laatste keer en het blijft toch wel echt een toffe band. Je zag de zaal langzaam maar zeker er ook goed inkomen wat tof was om te zien.

Zelf stond ik nogal achteraan wat prima te doen is in de Ronda en het was druk maar zelf daar kon je nog best relaxt staan. Ronda is recent genoeg dat ze denk bij soldouts er nog genoeg ruimte in de zaal is, altijd wel die ervaring bij andere shows gehad.

Laatst bewerkt:
Super dat Blood Incantation gewoon kon spelen en super dat ze zoveel tickets verschuiven bij een (blijkbaar) breed publiek. Staat nog echt wel op het lijstje om een keer te zien
2 dagen uitverkocht, ik vindt het onzettend knap en terecht. Er is natuurlijk weer gedoe erover met de metalheads of ze nu niet echt meer echt nog 'metal' maken of het te 'clean' is geworden maar de band doet gewoon wat ze willen en hebben een geluid gevonden dat (voor mij dan) avontuurlijk is maar ook gemakkelijk in het gehoor ligt zodat ze echt een breeder publiek kunnen aansluiten. Ze waren altijd al een geweldige liveband en in basis spelen ze gewoon een heel goede death-metal shows maar al die extra prog-breaks, synth-partijen en top productie(echt onzettend goed voor een band van hun niveau) maken ze echt een act die zelfs prima zal doen op niet-metal festivals bijvoorbeeld Paaspop zelfs die ook ooit nog eens Deafheaven hadden.

Ja, Blood Incantation speelde enorm sterk gisteren. De productie kon ook met gemak de Ronda vullen, blij met de venue upgrade die ze verdiend hadden. En zeker bij het Absolute Elsewhere gedeelte was het plaatje qua lichtshow en randzaken ook helemaal af, echt een perfecte live uitvoering van een meesterlijk album. Verder was Minami Deutsch een leuke nieuwe kennismaking voor mij, zeker als live band echt geslaagd, kan me wel voorstellen dat het op plaat wellicht iets te repetitief is en dus de aandacht minder goed vasthoudt. Maar als opener voor een programma als dit heel tof, vast beetje spacen zonder gelijk nog een death metal band voor je kiezen te krijgen.

Ja, Blood Incantation speelde enorm sterk gisteren. De productie kon ook met gemak de Ronda vullen, blij met de venue upgrade die ze verdiend hadden. En zeker bij het Absolute Elsewhere gedeelte was het plaatje qua lichtshow en randzaken ook helemaal af, echt een perfecte live uitvoering van een meesterlijk album. Verder was Minami Deutsch een leuke nieuwe kennismaking voor mij, zeker als live band echt geslaagd, kan me wel voorstellen dat het op plaat wellicht iets te repetitief is en dus de aandacht minder goed vasthoudt. Maar als opener voor een programma als dit heel tof, vast beetje spacen zonder gelijk nog een death metal band voor je kiezen te krijgen.
Op plaat zijn ze wat minder maar de platen zijn nog steeds erg fijn. Brengt wel de minimale techno invloeden maar naar boven waar ze altijd zeggen dat ze veel inspiratie uithalen:

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Mooi om te lezen dat jullie het gisteravond net zo tof vonden als ik afgelopen vrijdag in Trix. Echt een meesterlijke band en Minami Deutsch was inderdaad een vermakelijk voorprogramma.

Ik ben echt benieuwd waar die band uiteindelijk naartoe kan groeien qua venues. Afgelopen vrijdag in Trix, gisteravond in Ronda en vanavond in Pandora is allemaal stijf uitverkocht. Dat zijn een hoop kaarten in korte tijd en zeker als je bedenkt dat ze over een dikke maand op Graspop staan.

De greatest hits show vorig jaar was erg goed, en lang, ook denk de laatste keer in lange tijd dat we dingen van Starspawn gaan horen.
Waarom denk je dat?
In een interview met Paul Riedl dat tijdens de huidige tour is opgenomen, heeft Riedl vermeld dat er zowel een Europese tour komt in de herfst van 2025 als een 10-jarig jubileum van Starspawn (mogelijk in 2026). De band is tevens van plan om meer albums integraal te spelen (waaronder dus nadrukkelijk Starspawn wordt genoemd). Tegelijkertijd schemert door dat Riedl gesteld is op het titelnummer 'Starspawn', die haalt hij een paar keer aan. Persoonlijk denk ik dat dit nummer bijzonder goed aansluit op het thema van Absolute Elsewhere en een uitstekende afsluiter van een setlist kan zijn. Zie ook de tekst van het nummer. Nog een keer volop death metal en eindigen met 'You are the stargate!', dat is toch briljant hoe de cirkel weer rond zal zijn.

Om daar nog even op voort te boorduren en heel zweverig uit de hoek te komen... Op het podium stonden twee monolieten, terwijl op het spandoek tijdens het concert drie monolieten te zien zijn. Deze afbeelding staat ook op de achterzijde van de LP. Deze drie monolieten staan symbool voor de afsluitende tekst van 'Starspawn', te weten: 1. No Death As Known... 2. Only Doorways... 3. You Are The Stargate. Dat zou kunnen betekenen dat tijdens het optreden eenieder in het publiek de derde monoliet is. Want wat de band wil overbrengen is dat ieder mens de gave heeft om tot een diepere laag van bewustzijn te komen, deze als het ware te doorbreken en zijn/haar innerlijke kosmos te omarmen. Dat beoogt de band ook met hun muziek te bereiken. Ten tweede houdt het in dat jouw bewustzijn opgesloten zit in jouw lichaam, maar na de dood vrij is en oneindig zal voortbestaan (soortgelijke spirituele ideeën vind je terug in bijv. het boeddhisme als het over reïncarnatie gaat). Mocht je nu denken: 'wat de hel heeft deze gozer vanmorgen in zijn koffie gedaan?', ik vat samen wat Riedl erover vertelt. Dat het publiek de derde monoliet is, dat is wel mijn eigen interpretatie. Tijd voor nog een bakje koffie.

Waarom denk je dat?
In een interview met Paul Riedl dat tijdens de huidige tour is opgenomen, heeft Riedl vermeld dat er zowel een Europese tour komt in de herfst van 2025 als een 10-jarig jubileum van Starspawn (mogelijk in 2026). De band is tevens van plan om meer albums integraal te spelen (waaronder dus nadrukkelijk Starspawn wordt genoemd). Tegelijkertijd schemert door dat Riedl gesteld is op het titelnummer 'Starspawn', die haalt hij een paar keer aan. Persoonlijk denk ik dat dit nummer bijzonder goed aansluit op het thema van Absolute Elsewhere en een uitstekende afsluiter van een setlist kan zijn. Zie ook de tekst van het nummer. Nog een keer volop death metal en eindigen met 'You are the stargate!', dat is toch briljant hoe de cirkel weer rond zal zijn.

Om daar nog even op voort te boorduren en heel zweverig uit de hoek te komen... Op het podium stonden twee monolieten, terwijl op het spandoek tijdens het concert drie monolieten te zien zijn. Deze afbeelding staat ook op de achterzijde van de LP. Deze drie monolieten staan symbool voor de afsluitende tekst van 'Starspawn', te weten: 1. No Death As Known... 2. Only Doorways... 3. You Are The Stargate. Dat zou kunnen betekenen dat tijdens het optreden eenieder in het publiek de derde monoliet is. Want wat de band wil overbrengen is dat ieder mens de gave heeft om tot een diepere laag van bewustzijn te komen, deze als het ware te doorbreken en zijn/haar innerlijke kosmos te omarmen. Dat beoogt de band ook met hun muziek te bereiken. Ten tweede houdt het in dat jouw bewustzijn opgesloten zit in jouw lichaam, maar na de dood vrij is en oneindig zal voortbestaan (soortgelijke spirituele ideeën vind je terug in bijv. het boeddhisme als het over reïncarnatie gaat). Mocht je nu denken: 'wat de hel heeft deze gozer vanmorgen in zijn koffie gedaan?', ik vat samen wat Riedl erover vertelt. Dat het publiek de derde monoliet is, dat is wel mijn eigen interpretatie. Tijd voor nog een bakje koffie.
Die roadburn show was een beetje gepromoot als 'nummers die ze niet veel spelen' set dus daar haalde ik het beetje uit. Maar mooi dat mijn take niet klopt.

Gisteren ook naar blood incantation geweest. Was een tijd geleden dat ik zo erg uitkeek naar een concert en wow, het ging al mijn verwachtingen te boven. Leuk gemixt en aandachtig publiek voor een metal show ook. Je kon wel merken dat de meesten echt voor de integrale uitvoering van absolute elsewhere kwam. Voor mij was het, ondanks dat het dan nogal een korte show was geweest, ook prima geweest als ze het daarbij gelaten hadden. De vloek/zegen die mijn insziens op dat album berust is namelijk dat het nagenoeg perfect is en wat daarna komt er niet aan kan tippen. Je merkte dat ook de focus in de zaal wel iets minder was bij de laatste twee nummers die ze speelden en niet van absolute elsewhere waren. Desondanks waren deze nummers ook gewoon spot on.

In Vredes Naam, Deventer. 9 bands, alle 9 gezien en bij alle 9 in de moshpit gestaan die er dus ook bij alle 9 was. Zonder twijfel het leukste Bevrijdingsfestival van Nederland

Bij de laatste band nog wel een heel naar incident waarbij iemand zijn been brak in de moshpit. Hierbij nog een voorspoedig herstel gewenst aan Stef

Net terug van Billie Eilish. Kwam er tot mijn verrassing achter dat Tom Odell het voorprogramma was. Dat had slechter gekund natuurlijk. Fijne opener! Billie zelf was tof om eens mee te maken. Haar stem is echt fantastisch live en het is bizar hoe ze op haar leeftijd al zo'n reeks hits heeft. Ik heb eigenlijk geen slecht nummer gehoord. Alleen: het is niet dat ik het niet had verwacht, maar het gillend/schreeuwend meezingen van de meeste nummers door een groot deel van het publiek was wel van de buitencategorie 😆 Om die reden zou ik niet zo snel nog eens gaan.

Net terug van Billie Eilish. Kwam er tot mijn verrassing achter dat Tom Odell het voorprogramma was. Dat had slechter gekund natuurlijk. Fijne opener! Billie zelf was tof om eens mee te maken. Haar stem is echt fantastisch live en het is bizar hoe ze op haar leeftijd al zo'n reeks hits heeft. Ik heb eigenlijk geen slecht nummer gehoord. Alleen: het is niet dat ik het niet had verwacht, maar het gillend/schreeuwend meezingen van de meeste nummers door een groot deel van het publiek was wel van de buitencategorie 😆 Om die reden zou ik niet zo snel nog eens gaan.
Mijn dochter is zondag (4 mei) geweest. Ze was dolenthousiast over Billie (nee, ze hoort niet bij de categorie die keihard meezingt). Eerste hoogtepuntje was de stilte tijdens de 2 minuten stilte (mooi dat dat gewoon kan). Supermooi was dat Finneas een aantal nummers meespeelde. Was hij er gisteren ook?

Minpuntje was de entree in de Ziggo Dome. Ze was er om half 5, de deuren gingen om half 6 open en toch heeft ze een deel van het voorprogramma, dat begon om 7 uur, gemist. Vorig jaar op Werchter al Tom Odell helemaal gemist, dus ze had hem graag vanaf het begin gezien.

Mijn dochter is zondag (4 mei) geweest. Ze was dolenthousiast over Billie (nee, ze hoort niet bij de categorie die keihard meezingt). Eerste hoogtepuntje was de stilte tijdens de 2 minuten stilte (mooi dat dat gewoon kan). Supermooi was dat Finneas een aantal nummers meespeelde. Was hij er gisteren ook?

Minpuntje was de entree in de Ziggo Dome. Ze was er om half 5, de deuren gingen om half 6 open en toch heeft ze een deel van het voorprogramma, dat begon om 7 uur, gemist. Vorig jaar op Werchter al Tom Odell helemaal gemist, dus ze had hem graag vanaf het begin gezien.

Wat fijn dat je dochter zo heeft genoten. Ze heeft geluk gehad met Finneas ook; hij was er gister niet bij (ik denk omdat hij vanavond zelf in Paradiso staat). Finneas had absoluut een extra dimensie aan de avond gegeven denk ik. Ik heb zelf ook het idee dat Billie (nog) meer op haar gemak is met hem erbij.

Hoogtepuntje was overigens ook de Radiohead-cover. Ik begreep dat deze zondag ook werd gespeeld.

Super zonde trouwens dat ze zo'n groot deel van Tom moest missen. Wij kwamen om 18.15 aan en toen ik de rij voor de Ziggo zag dacht ik ook dat het een verloren zaak was. Wij hadden denk ik het geluk dat we zitplekken hadden via ingang Zuid. Die rij ging relatief snel in vergelijking met de andere 2. Het duurde wel alsnog 3 kwartier, maar we hebben Tom op één nummer na wel kunnen horen. Hopelijk krijgt je dochter snel een kans hem ergens anders te zien.

• Leuk
Waarderingen: Joss

Users who are viewing this thread