Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Wat maakt het niet zo'n mooie zaal @DadRock ?
Lastig om precies uit te leggen, maar om te starten vond ik die (nu lege) tribune niks aan de achterkant, oogde rommelig. Podium verhouding, vooral hoogte, in combinatie met zaal vond ik niet zo fraai. Maar uiteindelijk is hoe de zaal eruit ziet/voelt niet zo van belang. Muziek is het belangrijkste.

On topic:
Ik ben naar The Bony King of Nowhere geweest en het was prachtig. Top band met mooie liedjes en live erg strak uitgevoerd. Sympathieke frontman met een gouden stem.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Bob105
JOOY op Geleen Calling (Kids edition) gistermiddag. Festival gericht op jeugdige talenten. JOOY met afstand het grootste talent. Volwassen shoegaze/dreampop, maar dan door 14/15-jarigen gebracht. Zeer onder de indruk. Hopelijk over een paar jaar met een album op zak op de festivals. Zou als talent nu al niet misstaan op het Muziekgieterij podium op BKS overigens.

• Leuk
Waarderingen: elo en Timmetje
JOOY op Geleen Calling (Kids edition) gistermiddag. Festival gericht op jeugdige talenten. JOOY met afstand het grootste talent. Volwassen shoegaze/dreampop, maar dan door 14/15-jarigen gebracht. Zeer onder de indruk. Hopelijk over een paar jaar met een album op zak op de festivals. Zou als talent nu al niet misstaan op het Muziekgieterij podium op BKS overigens.
En niet te vergeten, daarna nog genoten van een Taylor Swift tribute?

Haha fair enough. Jammer dat dat evenement gaat verdwijnen zeg (GC in z'n algemeen)
Absoluut. Heb in de beginjaren nog meegeholpen, maar nam toch erg veel tijd in beslag. Dat speelt ook bij de organisator, die ook vaak flink heeft moeten inleggen om het überhaupt te laten doorgaan. Verwacht wel dat Volt iets gaat overnemen, maar daar zul je me niet zien (troosteloze zaal, flutorganisatie en vreselijk stadsdeel).

Absoluut. Heb in de beginjaren nog meegeholpen, maar nam toch erg veel tijd in beslag. Dat speelt ook bij de organisator, die ook vaak flink heeft moeten inleggen om het überhaupt te laten doorgaan. Verwacht wel dat Volt iets gaat overnemen, maar daar zul je me niet zien (troosteloze zaal, flutorganisatie en vreselijk stadsdeel).
Poh ja, Volt is echt een triestige plek. Vorig jaar daar Glauque gezien met 17 anderen. Hebben nu wel ook vaker de kleine zaal open (capaciteit 100 ofzo?). Al iets beter, maar het is echt mn minst favoriete poppodium in de regio.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Poh ja, Volt is echt een triestige plek. Vorig jaar daar Glauque gezien met 17 anderen. Hebben nu wel ook vaker de kleine zaal open (capaciteit 100 ofzo?). Al iets beter, maar het is echt mn minst favoriete poppodium in de regio.
Dat ze om het jaar (of ja, 2 jaar) een nieuwe programmeur hebben, geeft wel aan dat het lastig werken is daar (is ook mijn ervaring van Pop In Limburg o.a.). Sinds de gemeente ooit besloten heeft om er een cultuurbedrijf i.p.v. poppodium (wat wel in hun naam staat, maar dus niet het geval is) van te maken, is het er alleen maar op achteruit gegaan. Je ziet dat ze vooral de leftovers krijgen en ieder jaar met Kerst weer Jaya The Cat...

Twee dagen Eurosonic.
Inclusief de overdag optredens in Plato en NTR-sessie 22 act mogen aanschouwen.
Ik ga ze niet allemaal benoemen. Pik er een paar tussenuit.

Kingfishr was al aardig op weg. Vorig jaar stonden ze er ook al en dit jaar weer om een prijs in ontvangst te nemen. Gezien tijdens een NTR sessie, maar speelden ook op het festival en bij Plato.

The Pill. Twee dames die het enorm naar hun zin hadden met hun bimbo-punk (sic). Veel gegiebel tussen de nummers door, maar niet storend. Helaas na 15 minuten deed een gitaar het niet meer, op een geleende gitaar moesten ze verder. Haalde helaas de vaart uit de show.

Luvcat. Volgens eigen zeggen kwamen ze 5 minuten voor de show aan. Was niet veel van te merken. Prima pop band.

Corella. Op tijd naar binnen en dat was maar goed ook. Vlak voor het optreden was er een enorme rij. Wat mij betreft het beste van de twee dagen wat ik gepland had. Veel gitaar, goede interactie en de hele zaal aan het dansen/springen. Zal me niet verbazen als deze band dit festivalseizoen vaker te zien zal zijn

Chloe Slater. Prima indie muziek. Horen we in de toekomst veel van

Sophey Soliveau. Wat ga ik doen. Tussen Chloe Slater en Fiona-Lee zat anderhalf uur. Ergens bier drinken? Of naar de act voor Fiona-Lee en daar op een kerkbankje met een bier in de hand luisteren naar Harp muziek. Dat laatste dus. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Wat een fantastische gig. Drums, basgitaar en een harp. En dan de zang. Kippenvel. Heb dus niet gezeten, maar stond letterlijk op de banken. Net als de rest van een volle Lutherse kerk.
Dank Fiona-Lee dat ik dit heb mogen meemaken. Die viel overigens tegen. Zang en gitaarspel prima, maar miste een band

Laatst bewerkt:
Twee dagen Eurosonic.

Kingfishr was al aardig op weg. Vorig jaar stonden ze er ook al en dit jaar weer om een prijs in ontvangst te nemen. Gezien tijdens een NTR sessie, maar speelden ook op het festival en bij Plato.

The Pill. Twee dames die het enorm naar hun zin hadden met hun bimbo-punk (sic). Veel gegiebel tussen de nummers door, maar niet storend. Helaas na 15 minuten deed een gitaar het niet meer, op een geleende gitaar moesten ze verder. Haalde helaas de vaart uit de show.

Luvcat. Volgens eigen zeggen kwamen ze 5 minuten voor de show aan. Was niet veel van te merken. Prima pop band.

Corella. Op tijd naar binnen en dat was maar goed ook. Vlak voor het optreden was er een enorme rij. Wat mij betreft het beste van de twee dagen wat ik gepland had. Veel gitaar, goede interactie en de hele zaal aan het dansen/springen. Zal me niet verbazen als deze band dit festivalseizoen vaker te zien zal zijn

Sophey Soliveau. Wat ga ik doen. Tussen Chloe Slater en Fiona-Lee zat anderhalf uur. Ergens bier drinken? Of naar de act voor Fiona-Lee en daar op een kerkbankje met een bier in de hand luisteren naar Harp muziek. Dat laatste dus. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Wat een fantastische gig. Drums, basgitaar en een harp. En dan de zang. Kippenvel. Heb dus niet gezeten, maar stond letterlijk op de banken. Net als de rest van een volle Lutherse kerk.
Dank Fiona-Lee dat ik dit heb mogen meemaken. Die viel overigens tegen. Zang en gitaarspel prima, maar miste een band

Zo te lezen kun je je daar prima vermaken door de diversiteit en kwaliteit aan acts. Er valt dus genoeg te ontdekken. Ook wel nieuwsgierig geworden door het onderstaande artikel van de Volkskrant en de posts op Festileaks.

Hoe is de sfeer zelf op ESNS?

Een verheugende trend op Eurosonic Noorderslag: bandjes! En ze raggen er als vanouds op los

Zo te lezen kun je je daar prima vermaken door de diversiteit en kwaliteit aan acts. Er valt dus genoeg te ontdekken. Ook wel nieuwsgierig geworden door het onderstaande artikel van de Volkskrant en de posts op Festileaks.

Een verheugende trend op Eurosonic Noorderslag: bandjes! En ze raggen er als vanouds op los
Sfeer is lastig te omschrijven. Ik kijk bijna altijd complete acts. Maar bij een showcasefestival lopen een hoop al na een paarnummers weg naar de volgende act.

• Leuk
Waarderingen: Nxs_ en rricken
Twee dagen Eurosonic.

Ha, deze heb ik allemaal niet gezien! Ik heb zelf ook wat minder acts gezien dan 22 maar wat bij mij echt wel indruk maakte zijn The Family Battenberg (ik hou van energieke rammelrock), Loverman (eigenaardig en een beetje vreemd, maar wel heel cool) en Doodseskader (hard, maar echt goede songs en energie). Iyamah (ondanks de overduidelijke vermoeidheid) en Makrohang (ondanks het gepraat, waarom ga je dan naar dit soort shows :')) verdienen ook nog wel een vermeldingkje.

Het hoofddoel is bands presenteren aan de industrie en niet om publiek te vermaken en dat merk je wel aan de sfeer: veel mensen komen daar om te netwerken of om zoveel mogelijk bands (kort) te zien en niet om van een concert te genieten. Maar als Groninger blijft het een fantastisch evenement om nieuwe (internationale) muziek te zien op loopafstand van mijn huis.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Brian, rricken en Bert
Afgelopen weekend ook bij ESNS geweest. Was mijn eerste keer ooit op een showcase festival en ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. De magie van door de stad fietsen en naar verschillende zalen gaan vond ik echter wel erg leuk. Ook dat de acts kort spelen is fijn als je er allemaal niet zo bekend mee bent, evenals dat het na het eten pas begint. Dan houd je het over de hele avond wel makkelijk vol. Ik doe het toplijstje is 2 delen.

Eerst Eurosonic:

10. Sunna Margret
9. Judeline (hele rare dansact erbij. Ben nog steeds ontaangedaan)
8. Baby Lasagna (oke was wat teveel gimmick, maar wel echt geinig)
7. Luvcat
6. MCRY Vooral door een heel sterk experimenteel nummer, jammer dat de rest meer kabbelend ala Jungle was.
5. Antony Szmierek
4. Colt
3. Canblaster: Beetje een Two Shell ervaring hier. Alles door elkaar, continu dansend op het verkeerde been, heerlijk.
2. Chloe Qisha: De ene keer een beetje Phoebe Bridgers achtig, dan weer meer Olivia Rodrigo en dan weer wat meer bedroom indiepop. Leuke mix. Optreden was ook al in de puntjes verzorgd, zag er heel goed uit.
1. Kanaan & ævestaden: Oke, ik moet eerlijk toegeven dat als dit niet aan het einde van de festivaldag was geweest ik het nog beter had kunnen waarderen. Toch heeft het me ondanks de vermoeidheid op de kerkbankjes kunnen raken. Schitterend hoe de stijlen werden gewisseld en er gewoonweg hele mooie muziek werd gemaakt. Ik zie ze niet doorbreken of een groter publiek bereiken, dus het doel van Eurosonic zal vast niet slagen, maar het optreden an sich was heel mooi.

Verder gezien: jasmine.4.t, Cliffords, Ella Marie, Sylvie Kreusch, Getdown Services (oke, ik snap de hype echt niet hoor hierbij. Dit is in mijn ogen weer een muziekact die niet om de muziek draait maar alleen maar energie geeft en vraagt. Beetje vermoeiend), Baby Berserk, Joalin, Cara Ros, Murda, The Pill, Min Taka, Gorgeous (in principe heel mooi maar kreeg hier toch nog net teveel highschool bandje kwaliteit vibes bij, wel potentie), IYAMAH (klein stukje gezien, dat zag er goed uit), Maria Escarmiento, Big Special en Käärijä (jemig wat was dit onthutsend slecht zeg, maar wel weer een eurovisie songfestivalliedje afgestreept).

Noorderslag:

5. Isabèl Usher
4. Popprijs/Roxy Dekker: Wat een hype en spanningsopbouw. Heerlijk gelachen om al dat geheimzinnige gedoe, niet al te serieus genomen.
3. Another Taste: Helemaal gemist dat ze op Lowlands stonden afgelopen jaar. Dansbaar, leuke afsluiter.
2. Lumï: Echt zo'n band waar je toevallig bij binnenloopt en het blijkt ontzettend leuk te zijn. Meerstemmige elektrische folkpop. Hopelijk brengen ze snel wat uit online.
1. Hiqpy: Deze band wordt gewoon elke beter als ik ze zie.

Verder gezien: Stevie Bill, S10, Iris Jean, Hiigo en Flaire

1. Kanaan & ævestaden: Oke, ik moet eerlijk toegeven dat als dit niet aan het einde van de festivaldag was geweest ik het nog beter had kunnen waarderen. Toch heeft het me ondanks de vermoeidheid op de kerkbankjes kunnen raken. Schitterend hoe de stijlen werden gewisseld en er gewoonweg hele mooie muziek werd gemaakt. Ik zie ze niet doorbreken of een groter publiek bereiken, dus het doel van Eurosonic zal vast niet slagen, maar het optreden an sich was heel mooi.
Ik heb ze zaterdag in Merleyn gezien en vond het ook een hele mooie show inderdaad, leuk om te zien dat ze bij jou ook bovenaan het lijstje staan. Heerlijke muziek. Maar wat toekomstige groei betreft: ik ben benieuwd of deze bands überhaupt deze samenwerking voortzetten, of dat dit een eenmalig project was samen en ze na deze tour weer elk hun eigen weg inslaan. Ik zou een vervolg van harte toejuichen, want de mix die ze maken heeft iets magisch en is voor mij meer dan de som van haar delen. Maar ik weet niet wat de plannen van de bands zelf zijn. In ieder geval erg gelukkig ze een keer gezien te hebben in deze vorm!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Brian
Ik heb ze zaterdag in Merleyn gezien en vond het ook een hele mooie show inderdaad, leuk om te zien dat ze bij jou ook bovenaan het lijstje staan. Heerlijke muziek. Maar wat toekomstige groei betreft: ik ben benieuwd of deze bands überhaupt deze samenwerking voortzetten, of dat dit een eenmalig project was samen en ze na deze tour weer elk hun eigen weg inslaan. Ik zou een vervolg van harte toejuichen, want de mix die ze maken heeft iets magisch en is voor mij meer dan de som van haar delen. Maar ik weet niet wat de plannen van de bands zelf zijn. In ieder geval erg gelukkig ze een keer gezien te hebben in deze vorm!
Ja, dat is wel een interessante. Ik ben bang dat ze afzonderlijk weer iets te doorsnee worden, acts die je wel vaker ziet (iig Kanaan, ævestaden is wel redelijk uniek bij ons natuurlijk). Die combi maakte het idd zo sterk.

Fijn te lezen dat het jou ook beviel!

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Voor zover ik weet eenmalig. Sta er eigenlijk wel van te kijken dat je beide bands los minder vindt. Tuurlijk, dit project is erg sterk, maar los zijn Kanaan en Ævestaden ook goed. Zeker Ævestaden raakt soms best een gevoelige snaar, Kanaan is een soort wegdromende psychedelica. Zie groei ook niet zo snel gebeuren, wat toch enorm jammer is, aangezien beide bands best wat potentie hebben.

• Leuk
Waarderingen: Brian en Dr. Hannibal
Voor zover ik weet eenmalig. Sta er eigenlijk wel van te kijken dat je beide bands los minder vindt. Tuurlijk, dit project is erg sterk, maar los zijn Kanaan en Ævestaden ook goed. Zeker Ævestaden raakt soms best een gevoelige snaar, Kanaan is een soort wegdromende psychedelica. Zie groei ook niet zo snel gebeuren, wat toch enorm jammer is, aangezien beide bands best wat potentie hebben.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het eigen werk van Ævestaden nog niet geluisterd heb. Wat ik van Kanaan gehoord heb ik zeker ook heel sterk hoor, ik bedoelde mijn opmerking dan ook niet negatief naar de losse bands zelf. Maar wat Brian ook al zegt, de psychedelic rock sound van Kanaan is wat minder uniek, en er zijn ook wel meer moderne folk bands die in het straatje van Ævestaden zitten volgens mij. Ik ken geen andere bands die deze stijlen op een gelijkaardige manier mixen. Als jij die wel kent hou ik mij aanbevolen voor tips :)

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Dit weekend alvast 2 memorable shows gedaan

Op vrijdag het voorlaatste concert van Front Zwei Vier Zwei in de AB. Die hebben daar even getoond hoe je een carrière moet afsluiten en dat is dus op een hoogtepunt. Nooit zoveel 50-plussers tegelijk uit "pit-pensioen" zien komen ;)

Op zaterdag dan naar Ziele Klanken Psalm I, waar metal artiesten herwerkte versies van hun eigen songs brachten met daarnaast een aantal unieke samenwerkingen tussen deze artiesten en dit in de unieke setting in de kerk van AMUZ in Antwerpen.
CHVE (Amenra) was voorzien om de avond te openen maar moest verstek laten gaan om medische redenen. De opener van de avond was hierdoor Jayn Maiven (Darkher). Daarna kregen we een indrukwekkende set van Kathrine Shepard (Sylvaine) die afsloot met een compositie die ze samen met Jo Quail speciaal voor deze avond gemaakt had.
Daarna kregen we dan Jo Quail op zowel akoestische als elektrische cello (met looping station & overdubs).
Mark Deeks (Arð / Winterfylleth) bracht herwerkte versies van Arð songs solo op piano en samen met Jo Quail op cello en een 18-koppig koor (MAZE uit Rotterdam) . Met hier als afsluiter een prachtige versie van Only Three shall know.
Daarna was het dan de beurt aan Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) die een aantal gedichten bracht eerst solo, daarna met Deeks op piano.
Om de avond af te sluiten kregen we dan nog een paar My Dying Bride songs (Like a Perpetual Funeral, I almost loved you (nooit eerder live gespeeld), Sear me & The Cry of Mankind) opnieuw met Deeks op piano en Jo Quail op cello en MAZE.

Het jaar is nog jong maar deze 2 samen met het concert van The Ocean eerder deze maand in de Vooruit zijn alvast stevige kanshebbers om hoog in de concertlijst van 2025 te gaan eindigen.

Laatst bewerkt:
Dit weekend alvast 2 memorable shows gedaan

Op vrijdag het voorlaatste concert van Front Zwei Vier Zwei in de AB. Die hebben daar even getoond hoe je een carrière moet afsluiten en dat is dus op een hoogtepunt. Nooit zoveel 50-plussers tegelijk uit "pit-pensioen" zien komen ;)

Op zaterdag dan naar Ziele Klanken Psalm I, waar metal artiesten herwerkte versies van hun eigen songs brachten met daarnaast een aantal unieke samenwerkingen tussen deze artiesten en dit in de unieke setting in de kerk van AMUZ in Antwerpen.
CHVE (Amenra) was voorzien om de avond te openen maar moest verstek laten gaan om medische redenen. De opener van de avond was hierdoor Jayn Maiven (Darkher). Daarna kregen we een indrukwekkende set van Kathrine Shepard (Sylvaine) die afsloot met een compositie die ze samen met Jo Quail speciaal voor deze avond gemaakt had.
Daarna kregen we dan Jo Quail op zowel akoestische als elektrische cello (met looping station & overdubs).
Mark Deeks (Arð / Winterfylleth) bracht herwerkte versies van Arð songs solo op piano en samen met Jo Quail op cello en een 18-koppig koor (MAZE uit Rotterdam) . Met hier als afsluiter een prachtige versie van Only Three shall know.
Daarna was het dan de beurt aan Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) die een aantal gedichten bracht eerst solo, daarna met Deeks op piano.
Om de avond af te sluiten kregen we dan nog een paar My Dying Bride songs (Like a Perpetual Funeral, I almost loved you (nooit eerder live gespeeld), Sear me & The Cry of Mankind) opnieuw met Deeks op piano en Jo Quail op cello en MAZE.
https://genius.com/My-dying-bride-the-cry-of-mankind-lyrics
Het jaar is nog jong maar deze 2 samen met het concert van The Ocean eerder deze maand in de Vooruit zijn alvast stevige kanshebbers om hoog in de concertlijst van 2025 te gaan eindigen.
Dat moet zeker een heerlijk weekend zijn geweest. Front 242 onlangs nog gezien en die waren in topvorm. Fantastisch om te lezen dat Aaron van MDB actief is en dan ook nog met zo'n tof concept. Hoop nog altijd ooit een Evinta show van MDB te mogen ervaren.

• Leuk
Waarderingen: johanra

Users who are viewing this thread