Ik ben naar … geweest en het was …

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.547
548
Dope Lemon @ Doornroosje

Dope Lemon (band van Angus Stone) heeft onlangs zijn tweede album - Smooth Big Cat - gedropped. Moet zeggen dat ik de eerste plaat - Honey Bones - toch wel wat beter vind. In ieder geval muziek die toch wel redelijk in het verlengde ligt van Angus & Julia Stone, maar dan toch iets meer uitgesponnen á la Kurt Vile. Soms ook wel vergelijkbaar met Father John Misty. Daarnaast live ook voorzien van wat gitaar solo werk en mond harmonica solos. Soms ook enige bombast die vraagt om groter publiek. Moet zeggen dat het een erg vermakelijke show was en toch enigzins, positief, was verrast. Uitsmijter en hoogtepunt Uptown Folks was een heerlijk einde. Setduur was slechts een ruim uurtje, maar dat was eigenlijk wel lekker aangezien zijn discografie nog niet erg uitgebreid is..
Denk dat deze act ook niet zou misstaan op festivals, zoals bijvoorbeeld in The Barn op RW, Hotot op DTRH of stage 2 op BKS.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.234
6.398
Ayreon @ 013, Tilburg

Dit was groots, dit was uniek, dit was prachtig. Om 18:00 stonden we in de rij om over een uur bij 013 naar binnen te gaan. Om ons heen stonden Duitsers, Spanjaarden, Noren, Brazilianen, Chilenen en iemand ergens uit Afrika (begreep niet goed waarvan precies). Dit gaf al meteen een gevoel dat hier iets bijzonders ging gebeuren. Na een kwartiertje werd onze aandacht getrokken door Damian Wilson (zanger) die de hele rij langsliep om wat praatjes te maken en iedereen veel plezier te wensen. Dat moet een aardige wandeling zien geweest want hij was op dat moment zeker 600 meter lang.

Eenmaal binnen een mooi plekje links midden in de zaal opgezocht en onder het genot van wat gebliep het optreden afgewacht. Voordat de gordijnen opzij gingen werd ons verzocht te geniet via onze ogen en niet via een telefoon. Toen werd het podium onthuld met daarop een kasteelmuur inclusief twee torens. Dit natuurlijk aangezien het album Into the Electric Castle integraal zal worden gespeeld. Op de wentelen stonden de achtergrond zanger en zangeressen en op de toren stond de verteller (John de Lancie (Q uit Star Trek)). Deze laatste vertelde tussen alle nummers een begeleidend stuk over het verhaal. Boven de muur was een groot scherm met allerlei flarden over het verhaal en omgeving. In de muur was op een scherm de poort afgebeeld die telkens openging als een zanger(es) het podium opkwam.

Wat dit concert zo goed maakte was een combinatie van 2 dingen wat allebei bij hetzelfde begint. Het vanaf het begin tot in de puntjes geperfectioneerde. Dat eerste zit hem in het verhaal. Het decor, de verteller, de kleding, de teksten. Alles klopt zonder dat het op een manier sarcastisch overkomt. Iedereen staat geboeid te kijken en luisteren naar wat er afspeelt. Omdat iedereen erg fanatiek liefhebber is van de muziek wordt er ook niet door heen gepraat en gaat de zaal goed mee met de artiesten. Het tweede is dat er zo goed wordt gespeeld. Er staat een ontzettend goede band en de gitaar en keyboard solo's vliegen je om de oren. Alle zangers zijn goed in vorm en raken elke noot. Zoals een Anneke van Gierbergen die de zaal met een prachtige ballad stil krijgt en een minuten lange ovatie krijgt. De enige die wat buiten de boot viel was Fish, die al behoorlijk wat ouder is geworden. Dit viel eigenlijk alleen op bij het een na laatste nummer Kayliegh, wat dan weer zo hard werd meegezongen dat het ook weer nauwelijks opviel. Het is knap dat ze zo op elkaar zijn ingespeeld, want deze muzikanten spelen nooit samen. Er stond uiteindelijk 24 (!) artiesten op het podium, die allemaal zo buiten hun comfort zone waren dat ze net zo stonden te genieten als het publiek van het optreden. Ik had het gevoel dat het voor hun ook echt uniek was.

Na een uur en drie kwartier was het Electric Castle voorbij gevlogen. Het verhaal was afgelopen, maar het concert nog niet. Onder de noemer 'Other Tales' werd er nog drie kwartier bij gespeeld met enkele solo- en zijprojecten. Na een zegje van Arjan Lucassen himself werd er nog een keer met iedereen op het podium afgesloten met een laatste nummer.

Ik heb veel gezien qua concerten en optredens, maar dit is degene die mij het meest bij zal blijven.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.594
3.104
Mooie review Brian!

Na een kwartiertje werd onze aandacht getrokken door Damian Wilson (zanger) die de hele rij langsliep om wat praatjes te maken en iedereen veel plezier te wensen. Dat moet een aardige wandeling zien geweest want hij was op dat moment zeker 600 meter lang.
Wat een briljante man, krijgt veel te weinig erkenning naar mijn gevoel.
Ik kijk alleszins uit naar zijn concert in Gent en hoop voor hem dat er overal op zijn tourneetje veel volk is! Dat verdient hij.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Alex Cameron @ Paradiso

Wat een man, wat een entertainer, wat een songs en ook wat een moves! Alex Cameron is nog steeds een underdog in de alternatieve popmuziek en met zijn karakter meet hij zichzelf een soort shady persoon aan dat niet altijd iedereen lijkt te snappen. Doodzonde, want de man heeft fantastische nummers uitgebracht en ook zijn nieuwe album gaat erg lekker door de speakers. Paradiso was gezellig druk, iedereen had genoeg dansruimte en Alex' businesspartner en saxofoonspeler Roy Molloy kreeg ook genoeg de ruimte om te stralen. Van begin tot eind ging de 80's pop door de zaal en wat klonk het goed en wat was het publiek fijn! Zelden zo'n goede sfeer in Paradiso meegemaakt.
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik ben gisteravond naar Toto met hun 40 trips around the sun tour geweest in het Eccles Theatre in Salt Lake City.

Ik was eerst niet van plan om te gaan, maar mijn andere plannen in de avond vielen weg dus ik dacht misschien toch even een kijkje nemen. Ging naar de ticketverkoop en vroeg om de beste plek voor de laagste prijs. Ik zat ver achterin maar kon nog steeds alles perfect zien (de zaal was erg klein, en een theater zaal dus alles was perfect afgestemd om optimaal te kunnen zien). Ik ben echt weggeblazen door Toto. Ik kende een paar nummers van ze zoals Africa, Hold the Line en Rosanna, maar dit waren echt hun mindere nummers als ik eerlijk moet zijn. Er zat zo veel rock in deze mannen en de harmoniën waren perfect. Met wat lekkere gitaar-, keyboard- en drumsolo's tussen de zuivere zang heb ik me deze avond zeer goed vermaakt en dit heeft me overgehaald om toch eens goed door de discografie van Toto te gaan spitten om pareltjes te vinden die ik anders nooit had gevonden.
Nog een extra plus punt was dat ze ruim 2 uur speelden met een stukje acoustisch tussendoor om het even rustig aan te doen. Het zat echt top in elkaar!
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.547
548
Garrett T. Capps @ Luxor Live

Moet toch even reclame maken voor deze geweldige artiest. Samen met zijn NASA country band heeft hij zo ongeveer een nieuw genre aangeboord.
Voordat ze startten kregen we op een groot scherm de wereldwijde primeur te zien van de nieuwe videoclip van de laatste single "All Right, All Night".
Tijdens de intro creëren twee bandleden een bijna cosmisch geluid die rechtstreek vanuit Area 51 lijkt te zijn uitgezonden, waarbij steeds meer bandleden bijspringen, totdat uiteindelijk de complete band van 6 personen op het (kleine) podium staat.
Vervolgens beginnen ze met waar ze voor gekomen zijn, psychedelische country voorschotelen. De live versies zijn één voor één kunststukjes en bijna alle nummers worden op fraaie wijze uitgesponnen en voorzien van spacey geluiden. Bezoekers die kwamen voor klassieke honky tonk country kwamen, kwamen bedrogen uit.
Uiteraard zit er nog voldoende country in, maar dan wel met een bijzondere twist. Na prijsnummer Born In San Antone krijgen we nog een een laatste jolige toegift om de avond dansend af te sluiten. Top avond.
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
King Gizzard & the Lizard Wizard @ Tivoli 06-10-19

Het heeft vijf jaar moeten duren voordat ik ze eindelijk eens live zag en Jesus Christus wat een band. In zeven jaar tijd vijftien albums uitbrengen, waarbij de kwalitieit alleen maar omhoog schiet en waarbij het live alleen maar harder gaat. Ik geloof niet dat er veel bands zijn geweest die dit ooit voor elkaar hebben gekregen. De setlist was fantastisch, meteen beginnen met 'Rattlesnake' en ze hadden de Ronda ingepakt. Een constante pit (zelfs tijdens de rustige nummers) tot gevolg. En wat een diversiteit. Van synthrock tot psychrock tot blues/folk naar thrashmetal. Ik geloof dat dit één van de beste shows was van dit jaar (net onder IDLES), en King Gizzard is oprecht één van de sickste bands aller tijden. What a time to be alive. Veel plezier aan de mensen die vanavond en morgen gaan!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.288
10.029
King Gizzard & the Lizard Wizard @ Tivoli 06-10-19

Het heeft vijf jaar moeten duren voordat ik ze eindelijk eens live zag en Jesus Christus wat een band. In zeven jaar tijd vijftien albums uitbrengen, waarbij de kwalitieit alleen maar omhoog schiet en waarbij het live alleen maar harder gaat. Ik geloof niet dat er veel bands zijn geweest die dit ooit voor elkaar hebben gekregen. De setlist was fantastisch, meteen beginnen met ‘Rattlesnake’ en ze hadden de Ronda ingepakt. Een constante pit (zelfs tijdens de rustige nummers) tot gevolg. En wat een diversiteit. Van synthrock tot psychrock tot blues/folk naar thrashmetal. Ik geloof dat dit één van de beste shows was van dit jaar (net onder IDLES), en King Gizzard is oprecht één van de sickste bands aller tijden. What a time to be alive. Veel plezier aan de mensen die vanavond en morgen gaan!

Zeg, Dennis. Had je dit niet morgen kunnen schrijven?
Wel blij dat het zo ontzettend goed was. Ik ga van ze genieten vanavond.
Beginnen met Rattlesnake is sowieso fantastisch. Ook fijn om te zien dat de trashmetal aan bod komt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.288
10.029
King Gizzard & the Lizard Wizard @ Tivoli 07-10-19

Het heeft vijf jaar moeten duren voordat ik ze eindelijk eens live zag en Jesus Christus wat een band. In zeven jaar tijd vijftien albums uitbrengen, waarbij de kwalitieit alleen maar omhoog schiet en waarbij het live alleen maar harder gaat. Ik geloof niet dat er veel bands zijn geweest die dit ooit voor elkaar hebben gekregen. De setlist was fantastisch, meteen beginnen met ‘Rattlesnake’ en ze hadden de Ronda ingepakt. Een constante pit (zelfs tijdens de rustige nummers) tot gevolg. En wat een diversiteit. Van synthrock tot psychrock tot blues/folk naar thrashmetal. Ik geloof dat dit één van de beste shows was van dit jaar (net onder IDLES), en King Gizzard is oprecht één van de sickste bands aller tijden. What a time to be alive.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.288
10.029
Maar nu even serieus. Wat een ontzettend goed concert. Openen met Planet B, wat ik een van de betere nummers van hun nieuwste plaat vind. Oftewel, een andere setlist dan op de zondag. De heren zouden een stuk of tien verschillende setlists kunnen maken met hun collectie.

Wat betreft de rest van Dennis' stukje, ben ik het ook eens. Een van de betere livebands van dit moment. Op maandag eindigden ze met onder andere Rattlesnake en Robot Stop. Wat een fantastisch einde van een fantastisch optreden.

Brussel mag zich op gaan maken voor twee wervelende avonden!
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.138
2.882
Zelfde situatie in Brussel zonet. Eigenlijk een beetje een vreemde setlist: niets van Fishing For Fishies, niets van Polygondwanaland, bijna niets van Nonagon Infinity (geen spoor van Rattlesnake bijvoorbeeld) maar toch was de set zo compleet. Als rustpauze kregen we Sense en The River, twee persoonlijke favorieten van hun rustige nummers. Daarvoor en daarna ging alles echter volledig kapot. Lang geleden dat ik zo hard heb gezweet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.799
5.885
Gezweet? Kletsnat waart ge. :lol:

Maar inderdaad zeer vreemde setlist, daarom niet minder. Maar had graag wat meer Nonagon Infinity, Rats Nest en Mind Fuzz gehoord.. Geen Planet B was wel een beetje een domper dat die uitbleef maar bon het twintig (!) minuten durende slotoffensief mocht er ook wezen, wow.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.288
10.029
Ze maken dus echt een legio aan setlists. Moet ze wel nageven dat ze dat erg goed doen.
Nu ik kijk naar de setlist van gisteravond, denk ik ook dat dat de meest vreemde setlist gaat zijn van heel de tour.
Volgende keer maar gewoon naar Nederland komen? Krijg je Rattlesnake en Planet B wel voorgeschoteld.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
King Gizzard & the Lizard Wizard @ AB Brussel 09-10-19

Het heeft vijf jaar moeten duren voordat ik ze eindelijk eens live zag en Jesus Christus wat een band. In zeven jaar tijd vijftien albums uitbrengen, waarbij de kwalitieit alleen maar omhoog schiet en waarbij het live alleen maar harder gaat. Ik geloof niet dat er veel bands zijn geweest die dit ooit voor elkaar hebben gekregen. De setlist was fantastisch, meteen beginnen met ‘Rattlesnake’ en ze hadden de AB ingepakt. Een constante pit (zelfs tijdens de rustige nummers) tot gevolg. En wat een diversiteit. Van synthrock tot psychrock tot blues/folk naar thrashmetal. Ik geloof dat dit één van de beste shows was van dit jaar (net onder IDLES), en King Gizzard is oprecht één van de sickste bands aller tijden. What a time to be alive. Veel plezier aan de mensen die vanavond en morgen gaan!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.234
6.398
Marc Almond @ Metropool Hengelo

En het was nog geen eens zo heel slecht. Het was ook niet goed, de muziek veel te gelikt en aan ijdelheid ontbrak het niet. Op het grote scherm achter de band was Marc Almond geregeld te zien in of een glitter pak of met ontbloot botenlijf in jaren die ver achter hem liggen. Hij had wel veel lol het podium, maakte zo af en toe een praatje met publiek en kon nog goed zingen. Paar goede covers en 3 knallers met Torch, Say Hello Wave Goodbye en natuurlijk waar iedereen vooral voor kwam Tainted Love. Het was de 42 euro totaal niet waard, maar gelukkig kon ik gratis (ideaal zo'n oor abonnement).
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.594
3.104
Damian Wilson & friends @ Crossover Pub, Gent

Ik ben minder vertrouwd met zijn solowerk. Durf het wel eens opzetten thuis als achtergrond, maar ik ken hem toch vooral van projecten als 'Ayreon' en 'Maiden United'.
Toch kreeg hij het in september bij Ayreon weer voor elkaar; telkens zijn stukken bij Ayreon startten, smolt ik een beetje. Ik ben zo'n fan van zijn stemtimbre!
Dat overtuigde me toen om toch een vriendin mee te vragen, kaartjes te kopen en een rit naar Gent te maken. Hij viert zijn 50e verjaardag (die is vandaag btw) tijdens deze tour, waar hij met 'zijn vrienden' - voornamelijk Nederlandse muzikanten door al die zijprojecten - een tochtje door onze landen maakt.

Bij de start kregen we hem te zien met een tas thee op het podium, en deelde hij mee dat hij ziekjes en zonder stem was wakker geworden, maar hij hoopte dat we begrepen dat elk woord met zijn hele hart gezongen zou worden. De warmte hebben we mogen voelen, die stemproblemen waren onhoorbaar! De setting in een cafeetje in het Gentse, met een man of 100, zorgde voor een intieme sfeer en bracht zijn nummers in volle kracht aan ons over. Zijn stem... goh, zijn stem geeft me het gevoel van een warm dekentje én chocomelk én marshmallows én een kampvuurtje. Dat is m'n best mogelijke manier om het te beschrijven.

Het deed me ook weer beseffen dat de muziekwereld (en het leven in't algemeen) toch zo oneerlijk verdeeld is. Iemand zo getalenteerd die in kleine zaaltjes speelt, terwijl gehypte popartiesten arena's uitverkopen zonder zelf veel te (moeten) kunnen. Zijn warme persoonlijkheid en keuze om toch gewoon verder te gaan met waar hij van houdt, siert hem. Levend in een tent en een busje nu zijn boot gezonken is... Met veel plezier steun ik artiesten als hem!

Ik besef weer waarom ik vaker naar wat stevigere bands ga, zo'n melo-dramatische avond doet me te veel nadenken. Vandaag ga ik mezelf en mijn gedachten nog even nestelen in die warme cocon die hij voor me geweven heeft, morgen is vroeg genoeg om eruit te breken.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
Ik ben echt een liefhebber van Damian...

25 oktober zie ik hem weer, solo in intieme setting.
Kan niet anders dan fantastisch worden!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.939
5.986
Bij Dog Eat Dog geweest...
90s nostalgie!
Voorprogramma waren Fights and Fires, vond ik persoonlijk zeer sterk. Tweede voorprogramma Waltari, daar had ik iets minder mee.

Zanger John Conner had een ongelukje gehad waardoor hij de Dog Eat Dog gig vanuit een stoel moest doen.... Maar niet minder energiek.

Setlist:
If These Are Good Times
Think
Pull My Finger
Who's the King?
Strip Song
Queen
In the Doghouse
Funnel King
What Comes Around
I Got 5 on It (Luniz cover) overgang in :
No Fronts
+
encore:
Rocky
Isms
Wandering Star (Portishead cover) (met zanger Waltari)
Just Another Victim (Helmet & House of Pain cover)
Basket Case (Green Day cover)
Step Right In
XXV

voor ik het vergeet, ze lieten weten dat het nieuwe album er zéér binnenkort aankomt en dat ze dan een iets uitgebreidere tour doen waar ze ook op festivals te zien zijn!!
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.594
3.104
Ik ben echt een liefhebber van Damian…

25 oktober zie ik hem weer, solo in intieme setting.
Kan niet anders dan fantastisch worden!

Dat kan inderdaad niet anders!
Hij komt op 27 oktober opnieuw naar België, volledig solo dan.
Toch aan het twijfelen om nog eens te gaan.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.205
4.772
Vrijdag naar Brad Paisley in 013 geweest. Hoewel heel het genre van Country niet mijn ding was, was het wel aangename optreden. Ik was dus met een oudere country liefhebber en die zag ik met volle teugen genieten. En ik was een beetje voor hem meegegaan dus dat is dan prima. Het publiek was ook erg uitbundig en dat is dan weer leuk. geinig om toch een keer meegemaakt te hebben.

Vrijdag nog een death metal avondje gehad in Mezz Breda. 5 bands (Master + Sunlord + Apsara + Cemetery + Lefutray) voor € 14,00... kan nooit veel zijn dacht ik van te voren. Het was in de kleine zaal, waar misschien 50 man in past. Er waren er 40, waarvan 25 denk ik van de bands zelf was. Maar toch waren kwalitatief alle bands erg tof. Vooral de headliner Master zat stekend in elkaar. Het was de laatste optreden van de tour, en het was ook geinig om te zien dat alle band en crewleden het uitgebreid aan het vieren waren. Want ik heb er een paar zien zuipen niet te zuinig. Maar goed, voor dit geld nog best een leuk avondje gehad.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken